De samij-regeling heb ik weleens gelezen maar geeft mijn inziens alleen enige sturing bij grote calamiteiten. Ook erg belangrijk.
Het zou mij niet verbazen dat het dan alsnog misgaat omdat sturing ontbreekt bijvoorbeeld vanuit het KWC. Alles begint met een goede melding en aansturing. Overigens is mijn verbazing groot dat als ik het goed heb maar 1x per 3 jaar goefend wordt met dergelijke scenario's.
Neemt niet weg dat de dagelijkse zorg voor veiligheid op het water dus nu niet goed geregeld is of beter kan. De intenties van alle partijen zijn goed. De mensen zijn zeer gedreven en loyaal. Een geweldige uitdaging om een goed en praktisch beleidsplan te schrijven en om heldere afspraken te maken met alle partijen.
Ik begrijp een beetje uit je woorden dat je het wel een uitdaging vindt een beleidsplan te schrijven !
Even wat losse opmerkingen en achtergrond muziek.
Bij het schrijven van een praktisch en realistisch plan voor bijv. het IJsselmeergebied etc. moet je ervan uitgaan dat in de eerste fase van de reddingsoperatie mbt de (grotere) calamiteit*) de recreatie (zomer)- en beroepsvaart(zomer en winter) die toevallig in de buurt vaart/is veelal de eersten zullen zijn die op redelijk grote schaal praktische hulp zullen gaan en kunnen/
en ook moeten bieden.
Die "ad-hoc hulpverleners" zullen zich inzetten op basis van gezond verstand en de mate van hulpvaardigheid en bekwaamheid.
In deze fase zullen de meeste mensen gered worden,waarbij van nog maar weinig officiele coordinatie sprake zal zijn.
*) Daarbij zou je bijv. kunnen denken aan een passagiersschip met een paar honderd (deels oudere) mensen aan boord dat brand krijgt of na een behoorlijke aanvaring dreigt te te zinken of zinkende is. etc.
Eventuele beleidsplannen etc. moeten toch zeker uitgaan van deze ontwikkelingen in de eerste fase van de reddingsoperatie. Daar ontbreekt het nmm nu aan.
(Verdere afhandeling etc. zou kunnen via de boekjes,maar die boekjes moeten dan wel zo dun mogelijk zijn en bevattelijk voor de hulpverleners op het water en aan de wal. En ook............)
Over de kustwacht : Extrapoleren van specifiek "de kustwacht en het Gooimeer/Huizen e.o" naar algemeen de landelijke kustwacht inzet is niet de juiste benadering. (Een sluismeester die in de zomer dagelijks wordt geconfronteerd met voordringende,ruziende en soms vechtende watersporters zal ook,al dan niet terecht dat is een ander punt,reageren met ze vechten het maar lekker onderling uit. Terwijl die zelfde sluismeester voor de beroepsvaart en fatsoenlijke recreatievaart wel zorgvuldig een gedegen indeling van de sluis maakt.)
N.B.Op de Westerschelde hadden we jaren geleden de zogenaamde sleepbootoorlog,de sleepboten van de verschillende elkaar beconcurerende bedrijven voeren sleeptrossen doormidden als ze vast stonden op het schip aan de grond,men ging elkaar met bijlen te lijf,loodsladders werden doorgesneden etc. de publiciteit dus. De autoriteiten hielden zich toen ook zo discreet mogelijk afzijdig van deze perikelen. En dat is niet zo vreemd,want als we vervolgens als sleepvaartbedrijven onze regelmatige gesprekken hadden ging het eerst wel even flink tekeer over die sleepbootveldslag(en),vervolgens lekker dineren in den Anvers en dan in de middag over tot de orde van de dag.Ook de sleepbootbemanningen van de verschillende bedrijven deden de volgende dag samen gemoedelijk een normale assistentie op het kanaal Terneuzen-Gent. Ja en dan zonder agitators vanaf de wal.