Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 91651 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #210 Gepost op: 16 augustus 2012, 16:38:14
@Doruz Probleem is dus niet op te lossen begrijp ik........?

Kom ik dus weer terug op het feit dat je al dan niet met aangepaste regelgeving dit soort cowboys met gevaarlijk gedrag moet aanpakken. Regels overtreden als te hard varen is een boete. Meerdere overtredingen in het inbeslagnemen van je vaarbewijs en/of boot. Regelgeving internationaal aanpassen hoeft niet eens, de regelgeving in NL wel dus hebben de wetgevers dat zelf in de hand.

Of moeten we het maar gewoon laten gaan en gedogen?

Het is niet zo dat en schip in nood recht heeft op gratis hulp, een berger die een schip van de dijk aftrekt zal daarvoor betaald willen worden (de KNRM ook, maar langs andere wegen).

Mensen in nood hebben recht op gratis hulp, schepen niet.

Als er goede afspraken zijn tussen de partijen is er een sluitende dienstverlening, daar komt geen nieuwe patij tussen tenzij hij het convenant tekent.

De waterhulpdienst heeft, de zwartmakerij van Thor ten spijt, minimaal net zoveel gratis reddingen op zijn naam staan als de andere reddingsdiensten bij elkaar. Als hij de keuze heeft tussen het uit het water halen van een surfer (gratis) en het losslepen van een boot kiest hij voor de surfer. Ik krijg het idee dat hier mensen banhg zijn voor een vrede tussen de hulpverleners op het water en een beetje gaan zitten te stoken. Je zal zien dat.. En dan moeten we het maar niet proberen. Ik zeg, gaan met die banaan.

Nog een puntje (voor de 38ste keer) de Kustwacht heeft geen ontvangst op de Randmeren van AIS. De Kustwacht heeft een eigen systeem wat gericht is op de Noordzee. DFaar houden ze de schedingsstelsls mee in de gaten en gebruiken ze niet voor reddingsakties. Soms is een centralist ondeugend en kijkt tegen het protocol op marinetraffic. Maar dan is het hele systeem van de Kustwacht van de leg.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #211 Gepost op: 16 augustus 2012, 16:41:12
Zodra er daar behoorlijk te verdienen valt komen er meer liefhebbers zo gaat dat,en volkomen begrijpelijk.

En nog even terugkomend op dat convenant,daar hoort natuurlijk een tarieventabel bij.

De particuliere hulpverleners gaan natuurlijk het liefst af op die klus waar het meeste aan verdiend kan worden,logisch,ze kunnen ook rekenen. En die kustwacht maar regelen,nou je doet het natuurlijk nooit goed, dus die kustwacht begint daar vanzelfsprekend nooit en te nimmer aan.

@Alexander.

En over handhaving,helemaal eens, keihard optreden. De KLPD heeft o.a. meerdere waterscooters en snelle rubberboten in het IJsselmeergebied.
80/90 km/uur is ca 4-5 maal de daar toegestane snelheid,je kunt trouwens ook leuk observeren en filmen vanuit een van de hoge flats te Almere-Haven.

Jij wil de watersporters in moeilijkheden brengen. Als de verzekering een lager tarief vaststeld dan onderling afgesproken, wie gaat er dan voor het verschil opdraaien? Juist, de watersporter!
Het tarief wordt vastgesteld door de expert.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #212 Gepost op: 16 augustus 2012, 17:38:03
Als er goede afspraken zijn tussen de partijen is er een sluitende dienstverlening, daar komt geen nieuwe patij tussen tenzij hij het convenant tekent.

Blijkbaar niet want er is een convenant voor hulpverlening afgesproken tussen de kustwacht en de KNRM en toch varen HOGE en andere zelfbenoemde hulpverleners/bergers uit op alarmering voor de KNRM. ;)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #213 Gepost op: 16 augustus 2012, 18:01:56
Blijkbaar niet want er is een convenant voor hulpverlening afgesproken tussen de kustwacht en de KNRM en toch varen HOGE en andere zelfbenoemde hulpverleners/bergers uit op alarmering voor de KNRM. ;)

Precies.

Dus het convenant nu al ter ziele want het convenant zou even lekker (mis)(ge)bruikt kunnen  worden om derden buiten te sluiten.

Het is nog altijd Mare Liberum zelfs voor Huizen e.o.


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #214 Gepost op: 16 augustus 2012, 18:12:41
Precies.

Dus het convenant nu al ter ziele want het convenant zou even lekker (mis)(ge)bruikt kunnen  worden om derden buiten te sluiten.

Het is nog altijd Mare Liberum zelfs voor Huizen e.o.
Tenzij de wetgever ingrijpt natuurlijk.
Wettelijk vastleggen in Den Haag hoe de hulpverlening op het ruime binnenwater georganiseerd dient te zijn, wie daarin welke taken heeft, aan welke eisen dienen te worden voldaan en bij welk loket redding- en bergingsboten licenties kunnen aanvragen om te mogen hulpverlenen. En wie zonder licentie toch wild-westneigingen vertoont krijgt de politie op zijn dak.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #215 Gepost op: 16 augustus 2012, 18:29:53
Tenzij de wetgever ingrijpt natuurlijk.
Wettelijk vastleggen in Den Haag hoe de hulpverlening op het ruime binnenwater georganiseerd dient te zijn, wie daarin welke taken heeft, aan welke eisen dienen te worden voldaan en bij welk loket redding- en bergingsboten licenties kunnen aanvragen om te mogen hulpverlenen. En wie zonder licentie toch wild-westneigingen vertoont krijgt de politie op zijn dak.

Op het water mag en moet zelfs een ieder hulp verlenen als hij daartoe in staat is en er zal geen enkele wetgever het in zijn hoofd halen hulpverlening o.a. te water te verbieden.

Over dat ingrijpen bij wild-west neigingen al dan niet met een licentie zijn we het natuurlijk roerend eens.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #216 Gepost op: 16 augustus 2012, 18:34:45
Op het water mag en moet zelfs een ieder hulp verlenen als hij daartoe in staat is en er zal geen enkele wetgever het in zijn hoofd halen hulpverlening o.a. te water te verbieden.
Er is natuurlijk wel onderscheid te maken tussen toevallige passanten hulpverlening of structureel uitvaren op iedere noodoproep. Daar kan de wetgever vast wat van gaan vinden.  ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #217 Gepost op: 16 augustus 2012, 18:39:47
Blijkbaar niet want er is een convenant voor hulpverlening afgesproken tussen de kustwacht en de KNRM en toch varen HOGE en andere zelfbenoemde hulpverleners/bergers uit op alarmering voor de KNRM. ;)
En als in het convenant HOGE en de waterhulpdienst wordt opgenomen? Want daar praten we nu al een poos over.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #218 Gepost op: 16 augustus 2012, 18:42:34
Even ter info.

KLPD te water stelt wijkagenten aan
 
maandag 13 augustus 2012

De KLPD te Water heeft sinds enige tijd bij de diverse afdelingen van de waterpolitie wijkagenten aangewezen om naast de gewone taken tevens bijzondere taken uit te voeren.
 Zoals bekend heeft de waterpolitie een deel van haar taken, met name de handhaving, overgedragen aan Rijkswaterstaat. Zo kan de politie zich beter concentreren op opsporing, met name op het gebied van diefstal en aanvaringen met letsel.
 
Informatie van de waterrecreant
 De wijkagent te water wil graag geïnformeerd worden over zaken die wij als watersporter dagelijks meemaken, zoals onveilige situaties, "visstroperij", waterverontreiniging, maar ook overlast van snelvaarders. Samen met " onze ogen en oren"  wil de wijkagent te water een veilige situatie op het water bevorderen.
 
Bereikbaarheid wijkagent te water
 U kunt de wijkagent bereiken via telefoonnummer 0343-535353, meldkamer KLPD, of via e-mail: mailboxdwpnijmegen@klpd.politie.nl.
 Ook kan hij/zij op verzoek informatie geven over politiezaken en water- en wetgevingsaangelegenheden.
 
Overlast snelle motorboten
 Bij overlast van snelle motorboten is het verstandig om niet alleen te bellen naar 0800-8002 (Rijkswaterstaat ) maar tevens naar 0343-535353 (Waterpolitie).
 Vermeld daarbij datum, tijdstip, plaats via kilometerraai-nr., en eventueel het registratienummer van de boot. Bij mailcontact is een foto natuurlijk erg handig.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #219 Gepost op: 16 augustus 2012, 19:12:40
@Alexander.

En over handhaving,helemaal eens, keihard optreden. De KLPD heeft o.a. meerdere waterscooters en snelle rubberboten in het IJsselmeergebied.
80/90 km/uur is ca 4-5 maal de daar toegestane snelheid,je kunt trouwens ook leuk observeren en filmen vanuit een van de hoge flats te Almere-Haven
.

Iederen is gehouden zich aan de door de beheerder ingestelde max. snelheid te water te houden dus ook Politie,KNRM,Reddingsdiensten,Brandweer, etc.... tenzij er een dringende noodzaak/aanleiding is om die snelheid te overtreden.

De daartoe bevoegde en daartoe aangewezen BOA's in dienst van of namens de waterbeheerder kunnen hierin (P,K,R,B etc.) ook optreden als daartoe aanleiding is.