Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 87309 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #230 Gepost op: 16 augustus 2012, 20:16:26
98uiye

Hier wordt gezegd dag er ruimte moet zij voor HOGE om sleepklussen te doen.
Gut gut Henk, ik weet maar al te goed welke hulp jullie verlenen, daar hoef je mij niets over te vertellen. Soms is het even makkelijker om alles in 1 adem te noemen. Het zou handig zijn als je niet meteen op je tenen getrapt zou zijn.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #231 Gepost op: 16 augustus 2012, 20:25:25
Mischien kunnen we het verhaal even aanpassen aan de landkant:

in een leuk dorpje is een brandweer kazerne welke de officiele keten partner is voor brandbestrijding.
Nu is er iemand in het dorp die het ook mooi vind om branden te blussen met zijn eigen bluswagentje en gaat iedere keer, als de officiele brandweer gealarmeerd wordt, ook snel ter plaatse.
Vaak ook sneller dan de officiele brandweer.
Die beste man verricht dus uitstekend werk. Moet deze dan ook opgenomen worden in een convenant terwijl er al een brandweer organisatie aanwezig is in het zelfde dorp?
(voor de duidelijkheid: ik beweer hier dus niet of dat wel of niet moet maar vraag me af of het nodig is ::))


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #232 Gepost op: 16 augustus 2012, 20:26:48
Over slepen en sleeplijnen gesproken. Het kan verkeren.

citaat uit :Hulpverleningnl

Re: KNRM en reddingsbrigade materieel
« Reactie #23 Gepost op: zo 15 jul 12, 08:18:59 »

Citaat van: Henk op vr 13 jul 12, 00:49:05

De Seeker ligt alweer een poosje op de ligplaats, na een grondige onderwater opknapbeurt. Nu zijn deze week ook de tubes onderhanden genomen, grondige diepreiniging en af gesloten met een sealing (niet glad!). Tot onze verbazing en opluchting gingen alle vlekjes en mazeltjes er uit.
Nieuwe drijvende sleeplijn, de vorige had de waterhulpdienst.nl even geleend om een driemaster los te trekken en zonder enige moeite aan diggelen gerukt met de aquabuzzie.

zie foto : SEEKER met prachtige nieuwe sleeplijn.

Reactie Thor op dat forum:Van reddingsboot SEEKER (3.00m*)) naar reddingboot SEEKER (SAR) een periode van 37 jaar (soms zeer verfijnde edoch immer voor de kenner duidelijke ) humbug


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #233 Gepost op: 16 augustus 2012, 20:48:34
We lenen onze sleeplijn uit, nou en? We hebben een mooie, nieuwe sleeplijn gekregen, een die -ik al langer wilde- drijft. De sleeplijn zit op onze boot om noodhulp mee te verlenen, soms is slepen een van de oplossingen om een schip in nood te helpen, als deze lek is bijvoorbeeld. Dan is er direct gevaar voor bemanning en schip. Een enkele keer slepen we om te oefenen, vaak met een boot die het gewoon nog doet. Als er een berger ter plaatse komt, waarderen wij het zeer als deze de sleep in nood van ons over neemt. Wij zijn niet gek, we gaan geen reddingsboot gebruiken om pechboten mee te slepen!!!
Ik moet er niet aan denken dat er dan een melding komt dat er iemand onwel is en je eerst los moet gooien en uitleggen wat je gaat doen voor je er heen gaat. Kom je net te laat...  :'( Ik zou mezelf niet meer aan kunnen kijken in de spiegel... Of je sleep belandt op de dijk, vreselijk.  ???


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #234 Gepost op: 16 augustus 2012, 20:57:44
HALLO!  HOGE heeft een reddingsboot die niet inzetbaar is voor sleephulp. Wij richten ons op  noodhulp.

Noodhulp ?? bij een driemaster die bij prachtig weer aan de grond zit (eilandje Hooft),met weet ik wat hoeveel andere schepen  en scheepjes in de buurt. Je herrinert je vast die fotos toch nog wel van jou daar in actie ! Zie www.scheepvaart in beeld.nl


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #235 Gepost op: 16 augustus 2012, 21:02:03
Over slepen en sleeplijnen gesproken. Het kan verkeren.



Reactie Thor op dat forum:Van reddingsboot SEEKER (3.00m*)) naar reddingboot SEEKER (SAR) een periode van 37 jaar (soms zeer verfijnde edoch immer voor de kenner duidelijke ) humbug

HUMBUG = 1) Bedrog 2) Boerenbedrog 3) Bluf 4) Flauwekul 5) Gebeuzel 6) Geleuter 7) Gezwets 8) Grootspraak 9) Kitsch 10) Kletskoek 11) Kol 12) Kul 13) Larie 14) Nonsens 15) Onzin 16) Opschepperij 17) Rimram 18) Schijnvertoon 19) Schijnkunst 20) Vertoon 21) Zotteklap

Dit is duidelijk een van de saboteurs waarop ik doelde, "bommenleggers"* onder oplossingen door te polaliseren.

Om ban wegens smaad te vooromen, dit is figuurlijk bedoeld, als in "Geert Wilders heeft de beslissing om een bom onder het Catshuisoverleg te leggen zonder instemming van de PVV-fractie genomen. Pas uren ..."


zoek op google : "legt bom"


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #236 Gepost op: 16 augustus 2012, 21:05:09
Goed, bij deze het verzoek om weer inhoudelijk verder gaan, want het niveau daalt helaas dramatisch.....

Voorzover ik weet ging het over de structurering van de waterhulpverlening, niet over het wel of niet slepen door een boot genaamd Hoge
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #237 Gepost op: 16 augustus 2012, 21:15:24
Noodhulp ?? bij een driemaster die bij prachtig weer aan de grond zit (eilandje Hooft),met weet ik wat hoeveel andere schepen  en scheepjes in de buurt.

Ja, wij hebben de driemaster niet gesleept. Konden we niet, we hadden onze sleeplijn uitgeleend. We hebben even geprobeerd te assisteren bij de berger door te duwen.

Ik zal proberen het verschil uit te leggen tussen een reddingsboot die vanuit Huizen naar Uitdam vertrekt om daar een sleep van een berger over te nemen en een duwtje ter assistentie van die berger.

als je tegen de zijkant van een boot duwt met je neus, onder regie en ter assistentie van een boot van de waterhulpdienst, waar ook al anderen bij aan het trekken zijn, kun je bij een noodoproep zo weg.

Dit vormt een van de belangrijkste bezwaren die ik heb tegen een pechboot slepende reddingsboot, hij is niet meer direct inzetbaar. Stel je voor dat wij op het IJmeer pechsleepbootje aan het spelen waren geweest en niet direct weggekund hadden, in een situatie waarin elke seconde telt. Ik moet er niet aan denken. En ik denk mijn opstapper die dag ook niet.
Bovendien verlaten sommige reddingsboten zonder blikken of blozen hun verzorgingsgebied, zelfs een keer meegemaakt dat de Nikolaas Wijsenbeek ons achterna kwam om is de Oranjesluis, 25 km 30 minuten varen van Huizen een foldertje kwam brengen. (ik heb er foto's van) Ongeloofelijk. Hulde voor het enhousiastme voor de Club, maar professioneel is het niet echt.

Bemanning van reddingsboten zouden zich meer moeten richten op hun kerntaak. Oplossen van noodsituaties. En het kan anders. Zie je de Blaricum 1 van KNRM Blaricum net als Huizen het IJmeer op knallen om een pechboot van de bergers af te troggelen? Ik kan mij niet herinneren dat dit ooit is gebeurd.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #238 Gepost op: 16 augustus 2012, 22:07:31
Gut gut Henk, ik weet maar al te goed welke hulp jullie verlenen, daar hoef je mij niets over te vertellen. Soms is het even makkelijker om alles in 1 adem te noemen. Het zou handig zijn als je niet meteen op je tenen getrapt zou zijn.

Ik ben niet op met tenen getrapt, maar je noemt een brandweerman ook geen taxichauffeur.

Ik probeer het verschil juist te benadrukken tussen een berger en een reddingboot. Dan moet ik even ingrijpen als iemand die juist op een hoop wil gooien. Het verschil aanbrengen is belangrijk.
Als ik zou willen dat je dat begreep, had ik het wel beter uitgelegd.*  ;D

*Johan Cruijff


Coldchurch

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • Brandmeester
Reactie #239 Gepost op: 17 augustus 2012, 00:56:32
Zelf probeerde hij met man en macht door te hozen zijn scheepje drijvende te houden tot de inmiddels gewaarschuwde hulptroepen zouden arriveren.
Zeven minuten na het alarm, dat om 23.30 gegeven werd arriveerde de eerste hulpverleningsboot van de waterhulpdienst, snel gevolgd door de Meander, ook van deze dienst , de Seeker van de Hulp Organisatie Gooi- en Eemmeer, de Nicolaas Wijsenbeek van het KNRM-station Huizen (die ben je vergeten...) en de Johanna Smidt van de Reddingsbrigade Naarden.

Mogelijk zit hier het grote probleem, 5 boten op 1 actie....

(Te?) veel boten onderweg, terwijl er eigenlijk geen reddingactie nodig is voor de bemanning m.b.t. een levensgevaarlijke situatie (mensen staan op het eiland De Schelp volgens het KWC bij het inmelden van de Blizzardt). Gewoon dus een klusje voor de berger/waterhulpdienst, eventueel aangevuld met de gealarmeerde reddingboot. Echter, een ieder gaat en blijft gewoon doorvaren.

Citaat uit het radioverkeer (4:30min) van de KWC:
Citaat
...dat hadden we inmiddels door dat jullie er met z'n vijven waren....

@ Alexander (en anderen): Dat is het grote verschil tussen land (brandweer) en het Gooiwater: Niemand heeft de leiding, niemand neemt de leiding (lees: KWC), niemand zegt tijdig 'we gaan retour er zijn al genoeg hulpverleners', een ieder vindt het zijn of haar klus, niet gealarmeerde boten varen uit en de belangen van een ieder verschillen.
De één helpt en sleept gratis, de ander helpt gratis, maar sleep niet en weer een ander helpt en/of sleept tegen betaling, maar komen allemaal t.p. bij een actie waarvan de situatie al geheel onder controle is.
Als wij als hulpverleners hier soms het e.e.a. al niet van begrijpen, laat staan dat de burger deze soap begrijpt....

Als KNRM-donateur (geen saboteur) zou het m.i. de KNRM Huizen wel sieren, indien zij ook wat meer rekening houden tussen hun gratis dienstverlening en de omliggende commerciele dienstverlening bij niet spoedeisende hulpverlening. Dan heeft de berger een boterham en blijft de reddingboot beschikbaar voor noodhulp.