Goldrush, je hebt het niet helemaal helder. Om te beginnen is een zinkende boot geen gewoon bergersklusje. De gevaarzetting is groot, vooral in het donker. Mensen die hun dierbaarste bezit zien zinken, doen gekke dingen, die hen in (levens) gevaar kunnen brengen.
Bij een zinkende boot met een gat zo groot is tijd een belangrijke faktor. De Waterhulpdienst is meestal zo'n 6 tot 10 minuten sneller dan de KNRM Huizen. De alarmering luidde niet "prio 3 zinkende boot bij de Schelp, iedereen saat op de kant" maar "23:33:48 14-08-12 Melding: PRIO 1, VAARTUIG MAAKT WATER, HUIWE Daarbij ga je niet eerst eens een motorkap overleg houden "laat eens kijken, wie is er aan de beurt om uit te varen. Dat houdt in dat de respons heel hoog is op een dergelijke alarmering.
Nog even de tijdlijn:
23.33 alarm
23.37 uitvaren Blizzartd, waterhulpdienst.nl
23.39 uitvaren de Seeker, Hulp Organisatie Gooi- en Eemmeer
23.40 uitvaren Meander Waterhulpdienst.nl
23.44 Blizzartd ter plaatse, gaat pomp aan boord zetten.
23.45 uitvaren Johanna Smidt van Reddingsbrigade Naarden en de Nikolaas Wijzenbeek KNRM Huizen
23.45 Seeker ter plaatse
23.46 Meander ter plaatse, slaat een plug in het gat.
23.51 Johanna Smidt ter plaatse
23.56 Nikolaas Wijsenbeek ter plaatse
00.03 Johanna Smidt meldt situatie meester, de waterhulpdienst sleept het jacht
De berger gaat met twee boten, dat is logisch,. Elke boot heeft één pomp aan boord en je weet niet of een pomp afdoende is. Één redingboot (de Seeker) gaat mee, voor de veiligheid van de mensen en de waterhulpdienst.
Wie varen er eigenlijk uit, terwijl er al een boot ter plaatse is? Dat zijn de Ronduit en de Nikolaas Wijsenbeek. Dat de Ronduit uit vaart is logisch, op het moment van uitvaren is er nog maar één boot ter plaatse, het is pal voor zijn deur. En die officiele reddingboot is op voet van oorlog met de berger, weigert met hem samen te werken zelfs maar te praten en is bovendien veel te langzaam. Dus daar zit je niet op te wachten.
Maar toch moet de Nikolaas Wijsenbeek ook ter plaatse komen: de Kustwacht heeft een overeenkomst met de KNRM dat bij iedere melding een boot van de KNRM ter plaatse moet komen om te kijken of de hulpverlening wel correct en veilig verloopt. Bovendien staat er iemand op de kant van de KNRM Huizen, die de man waarschuwt geen hulp te accepteren van bergers en te wachten op de gratis hulp van de KNRM Huizen. Deze heeft telefonisch contact gehad met het station en de Nikolaas Wijsenbeek weet niet beter dat zij dat het gaan doen. Maar dat had 22 minuten geduurd en dan was het waarschip zoals Menno het uitdrukte "afgeborreld". De man weigerde eerst angtig geworden voor een hoge rekening -waar de KNRM'r op de kant het over had- hulp. Maar enige minuten later, toen de Seeker arriveerde zag hij dat zijn bootje geen minuut meer had en na de garantie dat een en ander met de verzekering af zou worden gehandeld koos hij eieren voor zijn geld en vroeg hij de waterhulpdienst hem te helpen. Die heeft meteen een pomp in gebracht en later nog een tweede. De Meander heeft kunstof pluggen aan boord waarmee de gaten gedicht konden worden:
resumerend: geen doorsnee bergingsklus maar alarmering prio 1 voor "zinkende boot".
Drie boten voor een zinkende boot is echt niet te veel.
Ronduit vaart, want zij kon niet weten dat de Seeker sneller zou zijn vanaf Huizen, en dachten de eerst arriverende reddingboot te gaan zijn. (Harry verbaasd: "Hé, slapen jullie hier soms, het is bij ons voor de deur!")
Wachten op de officiële erkende gealarmeerde hulpverlener had te lang geduurd, schip was gezonken met mogelijk hozende man nog aan boord. Is de KNRM belangrijker of de hulp aan watersporters?
De Blaricum1 van KNRM Blaricum is thuis gebleven. De Nikolaas Wijsenbeek was volkomen overbodig, toen ie uitvoer was alles al onder controle. Had dat ook thuis mogen blijven van mij (van mij, niet van de Kustwacht.)
Als je zegt dit is een klusje voor een officiele aangewezen gealarmeerde reddingsboot, de rest moet thuisblijven, veroordeel je mogelijk zinkende boten tot een laatste rustplaats op de bodem en mensen tot drenkelingen.
Dit is gewoon een scenario "zinkende boot" en ook de Seeker ziet dat als noodgeval. Als wij als eerste arriveren gaat gewoon de pomp er in, het is sneu en het spijt mij echt voor de KNRM, maar ik laat niet toe dat er een boot zinkt terwijl ik er wat aan had kunnen doen. "not on my watch"
het gat in de boot