Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 87310 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #240 Gepost op: 17 augustus 2012, 09:07:44
Jazeker, ook al worden wij daar niet genoemd, we waren er wel degelijk bij natuurlijk. Goed voorbeeld van miscommunicatie van de Kustwacht. Niet goed in kaart hebben/bijhouden waar de reddingboten boten zich bevinden. Blaricum vanuit Stichtse brug naar een gewonde laten varen, vaartijd 15 minuten en Naarden die er al bijna is terug sturen voor een surfer waar Blaricum langs komt. Ook de Seeker wordt naar een surfer gestuurd, die bij een boei (GM 59) ligt bij de Hollandse brug. Maar het kan natuurlijk ook bij het surfstrandje 7 kilometer verder op zijn naast Almere Haven. Ja, de melder stond op een dijk (lekker nauwkeurig). Later blijkt waarom we de surfer in nood niet konden vinden, hij stond op de kant.
Leuk om te horen, KNRM Huizen meldt twee opstappers overgezet, prompt haalt Blaricum de patiënt uit de zeilboot. Sta je daar zonder patiënt...

Voor de rest ging het lekker.  ;D

Ik denk dat Henk hier een goed voorbeeld neer heeft gezet, waaruit blijkt dat men volledig langs elkaar heen werkt, met het KWC voorop.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #241 Gepost op: 17 augustus 2012, 10:34:33
Goldrush, je hebt het niet helemaal helder. Om te beginnen is een zinkende boot geen gewoon bergersklusje. De gevaarzetting is groot, vooral in het donker. Mensen die hun dierbaarste bezit zien zinken, doen gekke dingen, die hen in (levens) gevaar kunnen brengen.

Bij een zinkende boot met een gat zo groot is tijd een belangrijke faktor. De Waterhulpdienst is meestal zo'n 6 tot 10 minuten sneller dan de KNRM Huizen. De alarmering luidde niet "prio 3 zinkende boot bij de Schelp, iedereen saat op de  kant" maar "23:33:48 14-08-12 Melding:  PRIO 1, VAARTUIG MAAKT WATER, HUIWE Daarbij ga je niet eerst eens een motorkap overleg houden "laat eens kijken, wie is er aan de beurt om uit te varen. Dat houdt in dat de respons heel hoog is op een dergelijke alarmering.

Nog even de tijdlijn:
23.33 alarm
23.37 uitvaren Blizzartd, waterhulpdienst.nl
23.39 uitvaren de Seeker, Hulp Organisatie Gooi- en Eemmeer
23.40 uitvaren Meander Waterhulpdienst.nl
23.44 Blizzartd ter plaatse, gaat pomp aan boord zetten.
23.45 uitvaren Johanna Smidt van Reddingsbrigade Naarden en de Nikolaas Wijzenbeek KNRM Huizen
23.45 Seeker ter plaatse
23.46 Meander ter plaatse, slaat een plug in het gat.
23.51 Johanna Smidt ter plaatse
23.56 Nikolaas Wijsenbeek ter plaatse
00.03 Johanna Smidt meldt situatie meester, de waterhulpdienst sleept het jacht

De berger gaat met twee boten, dat is logisch,. Elke boot heeft één pomp aan boord en je weet niet of een pomp afdoende is. Één redingboot (de Seeker) gaat mee, voor de veiligheid van de mensen en de waterhulpdienst.
Wie varen er eigenlijk uit, terwijl er al een boot ter plaatse is? Dat zijn de Ronduit en de Nikolaas Wijsenbeek. Dat de Ronduit uit vaart is logisch, op het moment van uitvaren is er nog maar één boot ter plaatse, het is pal voor zijn deur. En die officiele reddingboot is op voet van oorlog met de berger, weigert met hem samen te werken zelfs maar te praten en is bovendien veel te langzaam. Dus daar zit je niet op te wachten.
Maar toch moet de Nikolaas Wijsenbeek ook ter plaatse komen: de Kustwacht heeft een overeenkomst met de KNRM dat bij iedere melding een boot van de KNRM ter plaatse moet komen om te kijken of de hulpverlening wel correct en veilig verloopt. Bovendien staat er iemand op de kant van de KNRM Huizen, die de man waarschuwt geen hulp te accepteren van bergers en te wachten op de gratis hulp van de KNRM Huizen. Deze heeft telefonisch contact gehad met het station en de Nikolaas Wijsenbeek weet niet beter dat zij dat het gaan doen. Maar dat had 22 minuten geduurd en dan was het waarschip zoals Menno het uitdrukte "afgeborreld". De man weigerde eerst angtig geworden voor een hoge rekening -waar de KNRM'r op de kant het over had- hulp. Maar enige minuten later, toen de Seeker arriveerde zag hij dat zijn bootje geen minuut meer had en na de garantie dat een en ander met de verzekering af zou worden gehandeld koos hij eieren voor zijn geld en vroeg hij de waterhulpdienst hem te helpen. Die heeft meteen een pomp in gebracht en later nog een tweede. De Meander heeft kunstof pluggen aan boord waarmee de gaten gedicht konden worden:

resumerend: geen doorsnee bergingsklus maar alarmering prio 1 voor "zinkende boot".
Drie boten voor een zinkende boot is echt niet te veel.
Ronduit vaart, want zij kon niet weten dat de Seeker sneller zou zijn vanaf Huizen, en dachten de eerst arriverende reddingboot te gaan zijn. (Harry verbaasd: "Hé, slapen jullie hier soms, het is bij ons voor de deur!")
Wachten op de officiële erkende gealarmeerde hulpverlener had te lang geduurd, schip was gezonken met mogelijk hozende  man nog aan boord. Is de KNRM belangrijker of de hulp aan watersporters?
De Blaricum1 van KNRM Blaricum is thuis gebleven. De Nikolaas Wijsenbeek was volkomen overbodig, toen ie uitvoer was alles al onder controle. Had dat ook thuis mogen blijven van mij (van mij, niet van de Kustwacht.)
Als je zegt dit is een klusje voor een officiele aangewezen gealarmeerde reddingsboot, de rest moet thuisblijven, veroordeel je mogelijk zinkende boten tot een laatste rustplaats op de bodem en mensen tot drenkelingen.
Dit is gewoon een scenario "zinkende boot" en ook de Seeker ziet dat als noodgeval. Als wij als eerste arriveren gaat gewoon de pomp er in, het is sneu en het spijt mij echt voor de KNRM, maar ik laat niet toe dat er een boot zinkt terwijl ik er wat aan had kunnen doen. "not on my watch"




het gat in de boot


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #242 Gepost op: 17 augustus 2012, 10:46:42
Ik begin zo langzamerhand te voelen voor een grondige reorganisatie op de randmeren, hoe valt nu samen te werken als de een nog eigenwijzer is als de ander. Waarom schijnt het elders wel te kunnen, waarom kan het rond Huizen allemaal niet of niet zonder een hoop gezeur en gemekker van kleine kinderen.
het wordt tijd dat gemeentes en veiligheidsregio,s rond de randmeren hier paal en perk gaan stellen.

Ik vindt het jammer voor Alexander die de afgelopen dagen hier ontzettend veel werk en tijd in heeft gestoken om alles inzichtelijk te krijgen. Maar ik vermoed dat dit helaas verloren tijd is geweest voor hem. De een gunt de ander het licht niet in de ogen, weer anderen acteren daar meteen in mee verder door ook maar van alles te gaan doen. En een KWC die er ook geen gat meer in ziet, en totaal niet meer weet wat er gebeurt op de randmeren. Ik zeg hoog tijd om het een en ander aan de ketting te gaan leggen, en met mensen te gaan werken die niet zo halsstarrig zijn. En wel kunnen samenwerken.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #243 Gepost op: 17 augustus 2012, 11:07:49
Ik begin zo langzamerhand te voelen voor een grondige reorganisatie op de randmeren, hoe valt nu samen te werken als de een nog eigenwijzer is als de ander. Waarom schijnt het elders wel te kunnen, waarom kan het rond Huizen allemaal niet of niet zonder een hoop gezeur en gemekker van kleine kinderen.
het wordt tijd dat gemeentes en veiligheidsregio,s rond de randmeren hier paal en perk gaan stellen.

Ik vindt het jammer voor Alexander die de afgelopen dagen hier ontzettend veel werk en tijd in heeft gestoken om alles inzichtelijk te krijgen. Maar ik vermoed dat dit helaas verloren tijd is geweest voor hem. De een gunt de ander het licht niet in de ogen, weer anderen acteren daar meteen in mee verder door ook maar van alles te gaan doen. En een KWC die er ook geen gat meer in ziet, en totaal niet meer weet wat er gebeurt op de randmeren. Ik zeg hoog tijd om het een en ander aan de ketting te gaan leggen, en met mensen te gaan werken die niet zo halsstarrig zijn. En wel kunnen samenwerken.

Goed idee Peter! En wie gaan dat zijn? Wie ga je aan de ketting leggen? Hoe wil je dat doen? En welke gevolgen gaat dat hebben voor de hulpverlening? Waarom denk je dat het aan alle partijen ligt? Wie draait op voor de gevolgen van de beperking van de hulpverlening, waar kan een eigenaar van een jacht zijn schade verhalen dat gezonken is doordat gewacht moest worden op de officiele aangewezen gealarmeerde te laat gearriveerde reddingsboot? Waar haal je de mensen vandaan waarmee met KNRM Huizen wel wil samenwerken? Ga je nieuwe vrijwilligers werven, moeten dat Huizers zijn, of denk je dat Huizen ook wel samen wil werken met mensen die niet uit Huizen komen? Waarom ben je tegen een oplossing als Alexander aandraagt?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #244 Gepost op: 17 augustus 2012, 11:19:34
Goed idee Peter! En wie gaan dat zijn? Wie ga je aan de ketting leggen? Hoe wil je dat doen? En welke gevolgen gaat dat hebben voor de hulpverlening? Waarom denk je dat het aan alle partijen ligt? Wie draait op voor de gevolgen van de beperking van de hulpverlening, waar kan een eigenaar van een jacht zijn schade verhalen dat gezonken is doordat gewacht moest worden op de officiele aangewezen gealarmeerde te laat gearriveerde reddingsboot? Waar haal je de mensen vandaan waarmee met KNRM Huizen wel wil samenwerken? Ga je nieuwe vrijwilligers werven, moeten dat Huizers zijn, of denk je dat Huizen ook wel samen wil werken met mensen die niet uit Huizen komen? Waarom ben je tegen een oplossing als Alexander aandraagt?
Henk,

laat ik 1 ding voorop zetten. Ik sta juist vierkant achter de oplossing van Alexander, juist om dat daar voor alle partijen iets in de melk te brokkelen valt. Dus wat mij betreft liever gisteren invoeren dan vandaag!!
Ik vraag me alleen af of er bij de partijen rond Huizen genoeg draagvlak zou zijn hiervoor. Als ik weer lees dat de een niet met de ander overweg kan, en de een niet met de andere wens samen te werken. Weer een volgende gaat lopen verkondigen dat men beter op de KNRM kan wachten omdat zij gratis slepen. Dan is er naar mijn inziens veel meer aan de hand.
En zal er eerst iets moeten gebeuren aan dat onderlinge gekijf en onderlinge wantrouwen en het onderling elkaar zwart maken bij de hulpvrager.

Naar mijn mening moet eerst daar iets aan gebeuren, zonder dat hoeft er geen eens gesproken te worden over een convenant tot samenwerking. Die basis is er nu niet, en zonder goede wil om met elkaar tot een goede oplossing te komen gaat het allemaal niet lukken. Ga je met elkaar om de tafel om tot een convenant te komen, moeten alle partijen daar open voorstaan. En ik, en ik vermoed vele met mij hebben het idee dat dat zeer zeker niet het geval is. Ookal omdat er partijen water bij de wijn zullen moeten doen, om bv de waterhulpdienst zijn werk te kunnen laten doen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #245 Gepost op: 17 augustus 2012, 11:30:59
Bijzonder gat op de foto. Een dergelijk gat komt er niet ploseling van het ene moment op het andere in.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #246 Gepost op: 17 augustus 2012, 11:41:09
Zo'n convenant is een reden om met elkaar om de tafel te gaan zitten, je hebt al een praatstuk. Weigert een van de partijen daar aan mee te doen, is tenminste duidelijk bij wie de oorzaak ligt van het gekrakeel. Is het convenant klaar dan leg je dat bij de kustwacht. Binnen de overeenkomst met de Kustwacht is alle ruimte voor de KNRM om afspraken te maken met derden.
Ik zie echt het probleem niet. Ik heb al eerder de aanzet gegeven voor een dergelijk convenant, je weet van de brief die ik kreeg van de directie van de KNRM.  Die afspraken heeft KNRM Huizen met een veto getorpedeerd. Maar nu wordt dat veel moeilijker, ten tijde van vormden KNRM Huizen, Almere, Naarden en Blaricum nog een blok tegen de waterhulpdienst.
Nu echter staat de KNRM Huizen alleen, de waterhulpdienst, Reddingsbrigade Naarden en KNRM Blaricum hebben de strijdbijl begraven en komen bij elkaar over de vloer, liggen bij elkaar langszij voor een praatje en doen samen akties. KNRM Blaricum heeft pas nog een schip samen met de Thunder binnen gebracht in Spakenburg. En Reddingsbrigade Naarden geeft een sleep zo over aan Menno, geen probleem.

Er is een club die weigert met wie dan ook samen te werken, ook niet met de collega bij het Stichts strand. Die had daar ook nooit mogen komen volgens KNRM Huizen, dat was "een dolksteek in onze rug".
Dus we moeten eerst maar eens zien dat we met de KNRM Huizen om de tafel komen, praten over een convenant. Waar de Waterhulpdienst, Hoge, KNRM Blaricum en Reddingsbrigade Naarden echt wel voor te porren zijn.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #247 Gepost op: 17 augustus 2012, 11:46:24
Bijzonder gat op de foto. Een dergelijk gat komt er niet ploseling van het ene moment op het andere in.

Ik weet de oorzaak, het is laten we zeggen onhandigheid. Het is wel die avond gebeurd. Ik kan er verder niets over zeggen vanwege de verzekering.  (Ik twitterde ook "reddingboot Seeker ‏@reddingdienst
Ik vraag mij zo af als ik het gat zie, waren daar ook duikers in de buurt toevallig? Met een zaag?"   0098 )

Maar toen ik hoorde hoe het gegaan was, begreep ik het.



Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #248 Gepost op: 17 augustus 2012, 11:52:11
Duidelijk Henk! O0

"Gelukkig" ligt de onwil dus bij 1 partij, dat is een beter ingangspunt dan dat die onwil bij meerdere partijen zou liggen. Maar die onwil is er wel, en bij een niet onbelangrijke partij. Dus is het inderdaad zaak om met die partij om tafel te gaan, en hun het belang van zo,n convenant te laten inzien. ik zeg, we gaan  richting hoofdkantoor KNRM.

Het is zo jammer dat dit zoveel problemen oplevert, en dit al zo lang duurt. Jullie hebben een pracht stuk verzorgingsgebied, waar voor alle partijen voldoende werk ligt, en waar een ieder met voldoening kan werken en samenwerken. Zeker met het convenant van Alexander erbij, waarin duidelijke afspraken in staan beschreven.
Tuurlijk zal het wel een keertje mislopen, dat gebeurt overal ook bij de brandweer. Ga na de melding even bij elkaar langs, pak een bak koffie en praat erover. En probleempje weer opgelost.
Ik hoop voor jullie dat het los komt, en dat ook die ene partij het belang in gaat zien van een goed convernant. ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #249 Gepost op: 17 augustus 2012, 11:55:38
Ik denk dat Henk hier een goed voorbeeld neer heeft gezet, waaruit blijkt dat men volledig langs elkaar heen werkt, met het KWC voorop.

Maar Peter, hier ging het wel mis. En je moet voor het kruisvaren de bal dan echt bij de Kustwacht leggen, want de reddingboten gaan niet bepalen onderling waar ze naar toe gaan, dat stuurt de Kustwacht. En daar klopte niets van. Inderdaad tijd voor AIS bij de Kustwacht. Dat de Nikolaas Wijsenbeek de Blaricum1 passeert en meteen aan boord springt ipv zich even bij de Blaricum1 te melden: " jongens hoe gaan we dit aan pakken, kunnen wij nog iets betekenen" is tekenend.