Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 87378 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #280 Gepost op: 17 augustus 2012, 15:35:56
Opzich snap ik de vraag wel. Maar er klinkt zoveel wantrouwen in door. Alsof ik mij in mijn eendje in zou melden en onderweg zou gaan naar een onwelwording zonder bekwame bemanning.  Zo, dat is uit de wereld.

Nog even een afbeelding waarop te zien is dat we met zijn tweeën zijn:



Ik zit achter het stuur en de opstapper rechts op de tube, rechts naast de patient die voor mij zit.
Foto KNRM Blaricum.


Maar Henk,
herken je het verhaal dat men vanuit Huizen weerstand voelt jegens jou. Met name over jouw berichtgevingen over hulpverleningen. En met name daardoor de boot afhoudt met jou?


Nee, het is andersom. Eerst was er een lange stilte. Toen een gesprek op het hoofdkantoor. Toen kwam er een brief met alle punten die wij afgesproken hadden op een rijtje. Daarna werd ik bij een bezoek meteen weer het station uitgetrapt, brief is verscheurd, moet je vergeten werd mij toegesnauwd. Nooit meer contact geweest daarna, op wat bedeigingen na. Wel Huiszoekingen, aanklachten en stukken over dat wij piraten zijn in de krant. Nooit negatieve publiciteit van onze kant uit richting KNRM, alleen inhoudelijke kritiek op het beleid van het station wat betreft samenwerken, opbellen naar de boot met pech met het exclusief verkregen telefoonnummer: met "wacht op de jongens in de grijze boot met de gele vestjes, komen later maar zijn wel gratis.

Maar kritiek schijnt gelijk te staan met "een hekel hebben aan". Mijn toon is scherp. Maar de toon van aan mij gerichte postings zijn ook niet altijd even vriendelijk, het meest steekt mij de beschuldiging van Thor, dat wij de zaak al 30 jaar aan het bedriegen zijn, een stelletje zotten zijn. En dan moet ik mijn excuses aanbieden dat ik hem er van beschuldig een bom te willen leggen onder het convenant, een saboteur daarvan is?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #281 Gepost op: 17 augustus 2012, 15:47:48
Wat zou er volgens jullie moeten gebeuren om de onderlinge verhoudingen weer te herstellen. Een goed gesprek met koffie rond de tafel op een neutrale plaats? Waarin zowel HOGE als de KNRM Huizen de pijnpunten met elkaar kunnen uitspreken? Moet dat een basis gaan vormen tot ook verbetering van de verhoudingen onderling?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #282 Gepost op: 17 augustus 2012, 15:59:35
Ja, een gesprek zonder mij heeft het meeste kans. Er is al eens voorgesteld (in 2008) door de hoofdirectie om om de tafel te gaan. Huizen stond er op om eerst de oude koeien uit de sloot te halen en het daarover te hebben, voor een inhoudelijk gesprek plaats zou kunnen hebben: ze verheugden zich er al op mij eens goed de oren te wassen. Daar zag de directie van de KNRM weer niets in, als we gaan praten moet dat constructief zijn. "Dan gaan we dus niet in gesprek". was de reactie van Huizen. Maar, toen stonden ze nog sterk, met Naarden, Huizen en Almere aan hun zijde. Zelf hebben ze nu kans gezien Naarden bijna en Almere helemaal de nek om te draaien en is KNRM Blaricum en Marken niet een van hun beste vrienden (en dat ligt niet aan Blaricum, hun simpel bestaan is al reden voor wrevel bij KNRM Huizen).


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #283 Gepost op: 17 augustus 2012, 16:02:22
Ja, een gesprek zonder mij heeft het meeste kans.
Ik denk juist een gesprek met jou erbij. ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #284 Gepost op: 17 augustus 2012, 16:15:31
De leiding van de KNRM Huizen weet dat in een gesprek een heleboel gedragingen die zij nu nog bezigen, in een gesprek onhoudbaar zijn. Tegen de gemiddelde watersporter kunnen zij nog uitleggen hoe belangrijk het wachten op deskundige hulp is, en dat de KNRM er is voor alle hulp op het water. Gisteren geweldig gesprek met een paar studenten op een boot met pech. Hadden het over dat ze gebeld waren door de "NSM" dat ze een landelijke organisatie waren, waar je lid van kan worden en dan heb je recht op gratis hulp door heel Nederland! De jongens kwamen in een grijze boot en hadden gele reddingsvesten aan en folder materiaal bij zich, waarin een en ander uitgelegd werd. Je hoeft nog niets te beslissen, je kan het thuis rustig doorlezen en dan beslissen. Er zijn ook anderen die u komen helpen, soms helpen die ook gratis (EN DAT IS NIEUW en wel weer netjes) maar soms kost het ook heel veel geld (en dat hebben studenten niet). Als u even wacht weet u zeker dat het u niets kost.

Wat ik mij afvraag is - als de melding bij de kustwacht binnen komt- hoe het kan dat de Blizzartd als hij vraagt wat er aan de hand is na de alarmering de Kustwacht antwoordt dat de mensen alleen door de KNRM geholpen willen worden.
Wat is de rol hierin van de Kustwacht, hoe kan deze dat weten. De studenten kenden de KNRM niet eens, noemden het de NSM... Ik kan mij voorstellen dat sommige operators de KNRM Huizen een beetje in bescherming nemen om ze gemotiveerd te houden.

Pas nog zij een schipper dat hij gebeld was door de KNRM. Maar die beweerden bij hoog en laag (op kanaal 77, dan komt het niet op band) niet gebeld te hebben. Maar wie dan wel...

In een gesprek om de tafel zijn uitingen dat je altijd moet wachten op een KNRM zo onderuit gehaald en onhoudbaar.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #285 Gepost op: 17 augustus 2012, 16:21:49
Ehhhhh, zal ik weer mee doen met mijn analyse/oplossingen of nog maar even verder zwijgen.......?
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #286 Gepost op: 17 augustus 2012, 16:26:22
Misschien interessant ter informatie en ter learing ende vermaeck.

"Ingeklemd" tussen vijf reddingstations(Urk,Lemmer,Hindelopen,Enkuizen en Medemblijk) met daarbi j ook nogeen andere particuliere waterhulpverlener (URK),dus totaaal 11 eenheden zit een particuliere waterhulpverlener (LAAKSUM) die een heel aardige boterham verdient. Het water daar, IJsselmeer en vaak nog eens lagerwal, is niet vergelijkbaar qua (moeilijke) omstandigheden,golfhoogten,oppervlak,omgeving etc. met het Eem-Gooi en Y-meer.

Zeer dicht bevolkte jachthavens te De Lemmer,Stavoren,Hindelopen,Enkuizen,Andijk,Medemblik en iets verder uit de buurt Makkum.

Die particuliere hulpverlener met 1 en meestal 2 boten op station heeft daar al vele,vele jaren een goed belegde boterham,zo rijkelijk belegd zelfs dat collega's particuliere waterhulverleners daar jaloers op kunnen zijn. Ja die man doet het heel handig.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #287 Gepost op: 17 augustus 2012, 16:43:14
Ehhhhh, zal ik weer mee doen met mijn analyse/oplossingen of nog maar even verder zwijgen.......?
Kommaarrrrr!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #288 Gepost op: 17 augustus 2012, 16:53:26
.

 het meest steekt mij de beschuldiging van Thor, dat wij de zaak al 30 jaar aan het bedriegen zijn, een stelletje zotten zijn. En dan moet ik mijn excuses aanbieden dat ik hem er van beschuldig een bom te willen leggen onder het convenant, een saboteur daarvan is?

Dat heb ik nog nooit en te nimmer gezegd noch geschreven noch hier noch elders. Dit is zo een duidelijk voorbeeld van het verdraaien van zaken.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #289 Gepost op: 17 augustus 2012, 20:20:43
Maar, toen stonden ze nog sterk, met Naarden, Huizen en Almere aan hun zijde. Zelf hebben ze nu kans gezien Naarden bijna en Almere helemaal de nek om te draaien en is KNRM Blaricum en Marken niet een van hun beste vrienden (en dat ligt niet aan Blaricum, hun simpel bestaan is al reden voor wrevel bij KNRM Huizen).

Zijn dit aannames of kun je dit verhaal onderbouwen? Of blaas je de boel hier niet een klein beetje op?

Over de reddingsbrigade Naarden en de KNRM Blaricum en Marken kan ik (nog) niet oordelen. Over de reddingsbrigade Almere wel een (klein) beetje. Van nek omdraaien is zo en zo geen spraken. Ze bestaan nog steeds. Dat de SAR taak op een laag pitje staat heeft niet veel met de KNRM Huizen te maken. Maar alles met het aantal vrijwilligers en het groot aantal taken. Daar hebben ze (denk ik terecht) besloten om de prioriteit te leggen bij strandbewaking en de SAR op een laag pitje te zetten. Ik heb wel begrepen dat dit in de toekomst wel weer wordt opgepakt. Zo zijn ze morgen bij het festival Sand op het Almeerder strand gewoon met bijna alle reddingsboten aanwezig.