Ik vind hulpverlening in binnenwateren (inclusief grote rivieren, ijsselmeer etc: gewoon alles binnen de kustlijn) beter passen bij de reguliere binnenlandse hulpdiensten dan bij de kustwacht. Dat de marifoonkanalen landelijk uitgeluisterd worden is niets mis mee, maar meldingen die daarover binnenkomen kunnen denk ik beter regionaal worden uitgezet. Een regionale centralist zal betere connecties hebben met regionale hulpdiensten (zeker als hij op dezelfde meldkamer zit) en meer zicht hebben op de verschillende waterhulpdiensten (inclusief brandweer en politie) die tot zijn beschikking staan. Ook kunnen er regionaal gemakkelijker afspraken gemaakt worden over beschikbaarheid van de verschillende schepen.
De waterhulpverlening komt in verschillende topics op het forum en geluidsopnamen van incidenten verschrikkelijk amateuristisch over. De dichtstbijzijnde reddingsboten worden niet gealarmeerd, andere schepen varen op eigen initiatief en op een melding van een onwelwording varen op een gegeven moment drie of vier schepen. Er ontbreekt een overzicht van de beschikbare hulpschepen en vaartijden en er ontbreekt sturing op de inzet. Dit klinkt als politie en ambulance 30 jaar geleden, waarbij iedereen zijn eigen gebiedje regelde en zelf maar keek wat hij deed zonder goede samenwerking. Niet meer van deze tijd dus.
Hoe het zit met de kosten is nog een ander verhaal. Ik ga er voor het gemak maar van uit dat hulpverlening in rekening wordt gebracht door particuliere hulpverleners in het kader van zaakwaarneming. Is het KNRM eerder, dan is de hulp dus gratis, komt de Hoge eerder aan, dan volgt er een rekening? Ook dit past niet. Niet vrijwillige noodhulpverlening hoort een vaste prijs te hebben, gedekt door verzekeraars. Sleephulpprijzen kunnen prima variëren, maar iemand moet dan ook de keuze kunnen maken tussen verschillende aanbieders en van tevoren op de hoogte kunnen zijn van kosten en vaartijden.
Ik hoop dat de tweede kamer cq het ministerie zich eens met de waterhulpverlening gaat bemoeien...