Inmiddels begrepen dat er wel op meer plekken zaken spelen tussen bergers, KNRM en andere redders. Dit is dus niet nieuw maar kan wel verder escaleren.
De watersport is de afgelopen 30 jaar alleen maar toegenomen en dat geeft dus ook veel meer werk. Watersporters zijn soms makkelijk en realiseren zich niet of te weinig dat er risico's zijn. Dit kun je deels voorkomen met goed onderhoud en zeemanschap zoals voorbereiding van je tocht, het monitoren van het weer, etc. etc.
In de tijd van paard en wagen was handhaving op het land ook niet nodig. In de loop van de jaren is toezicht en handhaving noodzakelijk geworden omdat het anders een puinhoop wordt. Wat is het verschil met land en water als we kijken naar veiligheid? Volgens deskundigen is het water veel onveiliger dan het land. Vreemd dat we dan niet meer doen aan handhaving.
De verantwoording voor veilig varen ligt in basis altijd bij de schipper. Die moet je dan ook verantwoordelijk houden als hij in de problemen komt met zijn schip. Verwijtbaar gedrag dan is handhaven op zijn plaats. Ik zeg het vaker, watersport is een serieuse sport.
Al eerder aangegeven. Het structuren van bergers, KNRM en andere hulpdiensten is noodzakelijk wil je een werkbare situatie houden op het water. Er is een wildgroei ontstaan in bergers en andere hulpdiensten. Niet dat deze mensen alleen maar slechte dingen doen maar omdat de cultuur van 1e zijn en daardoor extra risico's nemen niet de juiste is. Als ik kijk naar naar de doelstellingen en teksten op website's dan vraag ik mij hardop af of dit allemaal wel correct is? Suggesties worden gewekt dat zij de noodhulporganisatie zijn van het water zonder daarbij ook nog eens duidelijk te zijn dat er kosten aan verbonden zijn. Ik mis duidelijk op website's de eerlijkheid dat ze primair berger zijn. Dat je voor spoed/noodgevallen op kanaal 16 het KWC moet roepen, hun anders moet bellen of gewoon 112 moet bellen.
Eerlijkheid en duidelijk is een basis in het leven. Professioneel gedrag waarbij de burger centraal staat als het gaat om hulpverlenen ook.
Als ik de "baas" was en het voor het zeggen had dan zou ik kiezen voor de volgende oplossing:
* KWC is de centrale meldkamer / coördinatiecentrum.
* KWC is altijd bepalend en heeft de eindverantwoording.
* 1 officiële landelijke 24/7 reddingsdienst voor acute noodhulp op/rond het water en dat is de KNRM.
* KNRM en Reddingsbrigades (eventueel anderen) samenvoegen tot 1 landelijke organisatie. Div. afdelingen als zee/kust, strand, binnenwater, etc. kunnen dan de specialismes aangeven.
* Als Gemeentes die strandbewaking willen dan dienen zij hiervoor een contract af te sluiten met de KNRM en een financiële bijdrage te leveren.
* Per regio/sector een 24/7 contract met een berger voor niet spoedeisende pech- en sleephulp. Deze contracten worden voor een periode van 3 of 5 jaar afgesloten.
* KNRM en berger zorgen voor voldoende capaciteit voor de hulpverlening.
* KNRM en berger voldoen aan de door de Overheid gestelde eisen inzake kwaliteit, professionaliteit, milieu, etc.
* KWC vraagt uit. Direct acuut gevaar dan voor de KNRM, geen spoed zoals pech-en sleephulp dan voor berger.
* KNRM en berger hebben geen toestemming om de regels te overtreden zonder toestemming van het KWC.
* KNRM en berger kunnen elkaar assisteren in drukke tijden mocht de situatie daarom vragen. Besluit door KWC.
* KNRM sleept schepen alleen in noodsituaties waarbij er direct gevaar is voor bemanning en schip naar de dichtsbijzijnde veilige plek. Verder transport of pechhulp is voor de berger.
* Watersporters die misbruik maken van en een "valse" melding maken draaien op voor de kosten van alle hulpverlening inclusief bekeuring.
* Andere bergers en zelfbenoemde reddingsdiensten waarmee geen afspraken zijn worden bij oneigenlijk gebruik van kanaal 16/67 alsmede het overtreden van de regels direct beboet.
* Pech- en sleephulp door berger bij geen direct acuut gevaar dan worden de kosten conform de geldende tarieven in rekening gebracht. Dit in overleg met experts en verzekeringsmaatschappijen.
* Politie/RWS zorgen preventief voor voorlichting en waarschuwingen goed zeemanschap.
* Politie/RWS handhaven inzake goed zeemanschap.
* Alle schepen en eenheden krijgen per station een roepnummer. Bijv. station 24 en schip 1 is roepnummer 24-01.
* Alle schepen van KNRM en berger worden uitgerust met AIS.
* Op alle grotere binnenwateren zal er voldoende AIS-dekking zijn.
Dit model, wat waarschijnlijk nog aanvulling nodig heeft kun je toepassen op alle gebieden. Specifieke werkprocedures kun je nader uitwerken. Mogelijk dat er op aanpassing nodig is van wet- en regelgeving maar dan is dat maar zo. Tevens zal de watersport voorlichting moeten krijgen dat acuut gevaar/noodhulp in basis gratis is maar dat pech- en sleephulp geld kost. Dat is op het land niet anders dan op het water.