In NL zijn we goed in beleid maken achteraf. Als het kalf verdronken is dan....... etc. etc.
Och, ook dat is van alle tijden en van alle landen. Dat vind ik nog niet eens zo problematisch. Uiteindelijk kun je beter op basis van daadwerkelijke ervaringen beleid en regels opstellen, dan dat je vooraf maar een "best guess" doet. En dat is iets waar we in Nederland, maar ook elders, verdraaid goed in zijn. Het opstellen van regels voor zaken die ook zonder regels prima functioneren, waarbij we dan het liefst zelf het wiel uitvinden in plaats van verder te kijken dan onze neus lang is en voort te borduren op ervaringen van anderen.
1. We kunnen vaststellen dat de watersport alleen maar drukker en sneller is geworden. 2. De cijfers van het aantal "noodgevallen op het water stijgen ook snel. 3. Volgens mij kunnen we ook vaststellen dat de hulpverlening op het water beter kan.
1. Ik ben geneigd om mee te gaan met deze stelling, in elk geval voor wat betreft "drukker". In hoeverre het allemaal "sneller" is geworden vraag ik me wel af. Desondanks zou een stelling als dit gestaafd moeten worden met cijfers.
2. Waaruit blijkt dit (bron)? En is dat niet ook gerelateerd aan externe factoren? Ofwel, kan dit niet ook te maken hebben met het aantal vaartuigen en hoe de zomer is?
3. Waaruit blijkt dit? Ik zou zeggen dat het altijd beter kan, maar de vraag is dan wat het referentieniveau is. "Beter" zegt niets zonder referentiekader. De aanrijdtijden van ambulances kunnen ook beter. Maar als het referentiekader 15 minuten is en alle ambulances zijn er binnen 15 minuten, dan doen we het al goed...
Waarom dan geen goed beleidsplan en regels maken waarmee we de komende jaren professioneel vooruit kunnen? Of moeten we wachten tot het moment dat het echt misgaat?
Een goed beleidsplan is altijd welkom. Geldt niet alleen in het algemeen maar ook voor alle individuele partijen. En ik ben zeer benieuwd in hoeverre het "echt" misgaat. Want wat betekent "misgaan" in deze? Er wordt nog altijd (snel) hulp geboden...