Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 92163 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #330 Gepost op: 19 augustus 2012, 00:11:56
Zo is het Doruz!
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #331 Gepost op: 19 augustus 2012, 00:45:50
Eigenlijk klopt er nu iets niet....  :-\

Ik zit nu te lezen en te typen over waterhulpverlening, reddingsacties en berging terwijl de betrokken partijen met mooi weer aan het varen zijn..........

Wat gaat er mis?!  ;D

Wat gaat er eigenlijk niet mis.
Fijn dat je de baas niet bent.

Inmiddels begrepen dat er wel op meer plekken zaken spelen tussen bergers, KNRM en andere redders. Dit is dus niet nieuw maar kan wel verder escaleren.



Allemaal speculatie. Iedereen mag voorspellingen doen, maar om daar beleid op los te laten is een tweede. De werksfeer is verbeterd, inmiddels is goede samenwerking onderling tussen Waterhulpdienst, KNRM Blaricum, Reddingsbrigade Naarden en HOGE. Partijen die vijf jaar geleden nog met elkaar overhoop lagen.
Citaat

De watersport is de afgelopen 30 jaar alleen maar toegenomen en dat geeft dus ook veel meer werk. Watersporters zijn soms makkelijk en realiseren zich niet of te weinig dat er risico's zijn. Dit kun je deels voorkomen met goed onderhoud en zeemanschap zoals voorbereiding van je tocht, het monitoren van het weer, etc. etc.

In de tijd van paard en wagen was handhaving op het land ook niet nodig. In de loop van de jaren is toezicht en handhaving noodzakelijk geworden omdat het anders een puinhoop wordt. Wat is het verschil met land en water als we kijken naar veiligheid? Volgens deskundigen is het water veel onveiliger dan het land. Vreemd dat we dan niet meer doen aan handhaving.

Niet vreemd, er is aan alle kanten bezuinigd op de politie. De voonemens zijn er wel, er werd kort geleden nog aangekondigd dat er iedere dag op het water gepatrouilleerd zou worden. De praktijk is dat het vaarteam is opgeheven. De mankracht ontbreekt. Het geld ontbreekt. Het water heeft geen urgentie. Volgens welke deskundigen is het water veel gevaarlijker dan het land? Bron, cijfers?

Citaat



De verantwoording voor veilig varen ligt in basis altijd bij de schipper. Die moet je dan ook verantwoordelijk houden als hij in de problemen komt met zijn schip. Verwijtbaar gedrag dan is handhaven op zijn plaats. Ik zeg het vaker, watersport is een serieuse sport.

 SCHIPPERS. Op het water is bij een incident waar meerdere partijen betrokken zijn zelden een partij "de schuldige". De schuld wordt altijd in percentages uitgedrukt. Iedere schipper heeft de plicht alles te doen om een gevaar af te wenden. Ook afwijken van de regels.
Citaat

Al eerder aangegeven. Het structuren van bergers, KNRM en andere hulpdiensten is noodzakelijk wil je een werkbare situatie houden op het water. Er is een wildgroei ontstaan in bergers en andere hulpdiensten. Niet dat deze mensen alleen maar slechte dingen doen maar omdat de cultuur van 1e zijn en daardoor extra risico's nemen niet de juiste is. Als ik kijk naar naar de doelstellingen en teksten op website's dan vraag ik mij hardop af of dit allemaal wel correct is? Suggesties worden gewekt dat zij de noodhulporganisatie zijn van het water zonder daarbij ook nog eens duidelijk te zijn dat er kosten aan verbonden zijn. Ik mis duidelijk op website's de eerlijkheid dat ze primair berger zijn. Dat je voor spoed/noodgevallen op kanaal 16 het KWC moet roepen, hun anders moet bellen of gewoon 112 moet bellen.

Eerlijkheid en duidelijk is een basis in het leven. Professioneel gedrag waarbij de burger centraal staat als het gaat om hulpverlenen ook.



Eens, maar dat gaat weer twee kanten op. Het loopt helemaal door elkaar. Niemand maakt onderscheid Een 112 dienst die zich als een pechcentrale voordoet en bergers die daardoor niet naar 112 verwijzen. Redders die zich voordoen als bergers. Daar moet scheiding in komen. De Kustwacht moet bij pech naar de bergers verwijzen en de Bergers voor nood naar de Kustwacht
Citaat



Als ik de "baas" was en het voor het zeggen had dan zou ik kiezen voor de volgende oplossing:

* KWC is de centrale meldkamer / coördinatiecentrum.

goed idee, daar was nog niemand op gekomen, we gaan vragen of ze die taak op zich willen nemen.
Citaat


* KWC is altijd bepalend en heeft de eindverantwoording.


Waar? Wanneer? De kustwacht heeft op de binnenwateren de coordinatie. De eindverantwoording ligt bij de gemeente. Heel ambitieus als je nadat de commissie waterrand alles op de rit heeft gezet, dit helemaal wil omgooien.
Citaat


* 1 officiële landelijke 24/7 reddingsdienst voor acute noodhulp op/rond het water en dat is de KNRM.

Dat is al zo. Ze zijn zo officieel als wat en straks wellicht ook nog in hun eentje, reddingsbrigades voor SAR zijn uitstervend.
Citaat


* KNRM en Reddingsbrigades (eventueel anderen) samenvoegen tot 1 landelijke organisatie. Div. afdelingen als zee/kust, strand, binnenwater, etc. kunnen dan de specialismes aangeven.

dream on.
Citaat


* Als Gemeentes die strandbewaking willen dan dienen zij hiervoor een contract af te sluiten met de KNRM en een financiële bijdrage te leveren.


Krijgt langzaam al gestalte, eilanden en sommige plaatsen langs de kust. De KNRM is het hier van de reddingbrigades langzamerhand aan winnen. KNRM wil eigenlijk helemaal geen subsidie. Dat tast hun onafhankelijkheid aan.
Citaat

      
* Per regio/sector een 24/7 contract met een berger voor niet spoedeisende pech- en sleephulp. Deze contracten orden voor een periode van 3 of 5 jaar afgesloten.


AHA! De landmethode. We leggen natuurlijk ook een vluchtstrook aan.
Citaat


* KNRM en berger zorgen voor voldoende capaciteit voor de hulpverlening.

Tuurljk. En de berger gaat dat betalen van nu en dan een sleepje.

Citaat

* KNRM en berger voldoen aan de door de Overheid gestelde eisen inzake kwaliteit, professionaliteit, milieu, etc.

Voor wat? Welke eisen? Als de KNRM boten en bemanning aan de eisen van een sleepboot moet gaan voldoen hebben ze een probleem.
Citaat

 
* KWC vraagt uit. Direct acuut gevaar dan voor de KNRM, geen spoed zoals pech-en sleephulp dan voor berger.  

Dat gaat niet lukken. De reden dat de Kustwacht weigert het onderscheid te maken is dat ze niet het risico willen lopen iets als pechgeval in te schatten dat later tot noodgeval verwordt. Daarom moet de KNRM ook voor elke melding uitvaren en ter plaatse gaan of de hulpverlening wel veilig en correct verloopt. Je weet maar nooit. Misschien vliegt die boot met een lege accu wel in brand of is de vastgelopen boot lek. Op het land kun je uitstappen, op het water is dat vaak lastiger.
Citaat


* KNRM en berger hebben geen toestemming om de regels te overtreden zonder toestemming van het KWC.


Iedereen moet de regels overtreden als gevaar daardoor afgewend wordt. En dat laat de KW dus fijn aan de schipper over, daar branden ze zich niet aan. "de schipper van de boot die te hulp schiet kan dat veel beter inschatten dan wij. Wij zitten in Den Helder, en hebben geen zicht op de situatie. Ambitieus plan maar onhaalbaar. Hebben ze het ook veel te druk voor. (Als je meer geld daarvoor wilt? Is er niet.)
Citaat


* KNRM en berger kunnen elkaar assisteren in drukke tijden mocht de situatie daarom vragen. Besluit door KWC.

Nee. De schipper van een reddingboot heeft assistentie nodig en vraagt die. Wel zou de Kustwacht die boot die gaat assisteren aan moeten wijzen. Zou dan geen onderschijd moeten zijn tussen bergers en KNRm boten , tenzij het medisch of reddingboot specialistisch is.
Citaat


* KNRM sleept schepen alleen in noodsituaties waarbij er direct gevaar is voor bemanning en schip naar de dichtsbijzijnde veilige plek. Verder transport of pechhulp is voor de berger.

Wat is een veilige plek, een haven? En dan mag de berger de boot weer uit de haven slepen? Natuurlijk, net als op de weg!
Citaat


* Watersporters die misbruik maken van en een "valse" melding maken draaien op voor de kosten van alle hulpverlening inclusief bekeuring.

Goed plan, zodat iedeen met een twijfelachtige melding zich wel drie keer bedenkt eer hij de hulpdiensten alarmeert. Alarmeringe tot een minimum beperken, op wiens verzoek stel je dit voor? De KNRM zelf stelt " Wacht niet te lang met alarm slaan als u in nood komt. De reddingboot kan beter honderd keer voor niets varen, dan één keer te laat komen. (uit " zeevast, in nood en dan?" )
Vreemd dat het altijd die buitenstaanders zijn die het aantal uitrukken willen terugdringen
Citaat

 
* Andere bergers en zelfbenoemde reddingsdiensten waarmee geen afspraken zijn worden bij oneigenlijk gebruik van kanaal 16/67 alsmede het overtreden van de regels direct beboet.
Een marifoon heeft nog veel meer kanalen dan 16 en 67. Als de Kustwacht ergens een hekel aan heeft is het als hulpverleningen zich afspelen op kanalen waar zij niet mee kunnen luisteren. Bovendien is voor iedereen kanaal 16 gewoon oproep kanaal, 20 keer op een dag hoor je het jacht Sambettie oproepen naar zijn vriendje. Dat mag volgens internationale afspraken. Ik verbaas me over het gebrek aan kennis af en toe hier.
Citaat

* Pech- en sleephulp door berger bij geen direct acuut gevaar dan worden de kosten conform de geldende tarieven in rekening gebracht. Dit in overleg met experts en verzekeringsmaatschappijen.
En hoe denk je dat het nu gaat? Nu worden de tarieven voorgesteld door de experts aan de verzekering. Vaste tarieven zijn onmogelijk, elk geval is anders. Zelfs de waterhulpdienst weet niet van te voren wat de klus hem gaat opbrengen. Als hij het met het bedrag niet eens is (het bedrag van de expert is niet bindend) bepaalt uiteindelijk de rechter wat de klus waard was. Prijsafspraken zijn niet toegestaan. Op het land zijn de snelwegen overal gelijk en de weersomstandigheden doen er niet toe. Daar kun je bv een kilometerprijs toekennen. Op het water bepalen een heleboel faktoren en omstandigheden wat een berging waard is. Wat is de waarde van het schip, hoe groot was het gevaar voor het schip in problemen, hoe groot het gevaar voor de hulpboot, wind, golven... En voor de 26 keer, juist bij het redden van een schip in nood mag de berger de hoofdprijs vragen als het schip behouden blijft. Dat zijn de krenten in de pap.

 
Citaat
 
* Politie/RWS zorgen preventief voor voorlichting en waarschuwingen goed zeemanschap.
.   Dat vaarteam gaf een leuk boekwerkje uit met veel tips, schuttingstijden, gebieden waar je niet mag komen, hoe snel je enz enz. Vaarteam? Foldertje? Wegbezuinigd. Mijn vriend Evert Bruinekool maakte daar foto' s voor, jammer weer een opdracht minder. Jij wil het weer invoeren? Succes! Ook fijn voor Evert!

Citaat
* Politie/RWS handhaven inzake goed zeemanschap.
Ja, laat ze daar eens mee beginnen, bel ze op! Doen ze echt wel, hoor maar naar vermogen. (zie bezuinigingen)  
Citaat
* Alle schepen en eenheden krijgen per station een roepnummer. Bijv. station 24 en schip 1 is roepnummer 24-01.
  
De KNRM ziet je komen, schenkers willen hun naam op de boot die ze kado gedaan hebben.  
Citaat


* Alle schepen van KNRM en berger worden uitgerust met AIS.
  
he he, hier heb je een goed punt!  
Citaat

* Op alle grotere binnenwateren zal er voldoende AIS-dekking zijn.

  
en nog een!
Citaat


Dit model, wat waarschijnlijk nog aanvulling nodig heeft kun je toepassen op alle gebieden. Specifieke werkprocedures kun je nader uitwerken. Mogelijk dat er op aanpassing nodig is van wet- en regelgeving maar dan is dat maar zo. Tevens zal de watersport voorlichting moeten krijgen dat acuut gevaar/noodhulp in basis gratis is maar dat pech- en sleephulp geld kost. Dat is op het land niet anders dan op het water.
Die wetten zijn net geschreven en herzien, na jarenlang onderzoek van de commissie Waterrand. Google daar maar eens op. En op SAMIJ regeling. Die gaat echt niet meer op de schop omdat iemand het land wil toepassen op water. Die gedachte was de aanleiding tot het instellen van die commissie


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #332 Gepost op: 19 augustus 2012, 01:00:55
Zelfbenoemd als zijnde niet officiele keten partners van de kustwacht/overheid. Die uitvaren op de alarmering bedoeld voor anderen. ;)

Precies! Laat het maar eens helemaal stuklopen. Had ik vanmiddag nog over met collega redders. Neem een dag als morgen en dat ineens de wind op steekt, hoeft niet eens echt de pleuris te zijn die uitbreekt. Gewoon een toenemende wind, een vijf of een zesje zo tegen een uur of vier. Een alle Zelfbenoemd als zijnde niet officiele keten partners van de kustwacht/overheid. Die uitvaren op de alarmering bedoeld voor anderen. ;) trekken zich dan terug. " Wij sluiten aan station en wensen u een rustige wacht."

Daarna krijgt iemand zijn vingers ergens tussen, die moet naar de ambu vervoerd worden, een stuk of vier catamarans om, bootje op de dijk, twee surfers in problemen, zeiljacht meldt klein bootje met man die dat zwemmens achter zich aan trekt.... Draait de Nikolaas Wijsenbeek zijn hand niet voor om, kan ie allemaal alleen....

Unaniem was het oordeel, eigenlijk zouden we dat eens moeten doen. Maar daarna, neeee, zoiets doe je niet.

Maar sommigen hier willen dat wel.

Toen we vroegen waarom we de laatste tijd niet meer opgeroepen werden en of we ons misschien dan ook niet meer in moesten melden als we toch niet opgeroepen werden, antwoordde de Kustwacht " jullie reageren toch wel op de pager.
En wij vinden het heel belangrijk om te weten waar jullie je bevinden, dus daar moet je beslist niet mee stoppen."

Als je twijfelt aan mijn woorden, laat iemand met die vraag de Kustwacht bellen. De kustwacht heeft niet genoeg aan een reddingboot per regio.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #333 Gepost op: 19 augustus 2012, 01:12:00
Ik zal eens overleggen met mijn opstapper. Melden wij ons in maar gaan we alleen ergens naar toe als we daartoe opgeroepen worden.

Wie is bereid daar de verantwoording voor te nemen?
We liggen op het IJmeer, de pieper gaat voor een onwelwording op het IJmeer en wij blijven liggen zonnen. Oooh, dat is niet voor ons. Want je gaat natuurlijk als zelfbenoemde hulpverlener niet varen op een andermans alarmering. Dat is waar we naar toe moeten. Want op het land gaat toch ook niet een zelfbenoemde brandweer de brand blussen?
Die man zondag, die had gewoon moeten blijven wachten op de KNRM! Dat ie nog leeft is tegen het protocol!
En dat bootje bij de Schelp had protocollair af moeten borrelen.


Ik denk dat ik ernstige problemen met de direkteur KNRM krijg...


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #334 Gepost op: 19 augustus 2012, 02:02:27
Henk, ik ben verbaast.........zeer verbaast.

Jammer dat je niet een poging doet om mijn teksten en die van anderen inhoudelijk te lezen.

Daarvoor moet je eigenlijk de hele topic terug lezen. Dan maak je een samenvatting, tel daar je eigen punten bij op en kom dan nog eens terug met je commentaar. En lees dan ook echt even de teksten zorgvuldig met de bril wat bedoelen mensen daarmee en zit er geen zuivere intentie achter.

En met respect voor jou en iedereen.
Ik heb in mijn leven nog nooit zo'n man als jou ontmoet. Iemand die zich direct aangevallen voelt, die echt alles beter weet, niet openstaat voor kritiek, alles probeert goed te praten, ook echt vindt dat eigenlijk alles goed gaat, constant loopt de katten op de KNRM, iemand die kat op de politie, iemand die vindt dat hij onmisbaar is, die vindt dat de regels op het water totaal anders zijn dan op het land, die vindt dat hij met een zelfgekochte pager moet helpen omdat de KNRM het niet alleen af kan, iemand die vindt dat iedere berger/hulpdienst met 80 tot 100 km over het water mag racen naar een niet spoedeisende klus of pechgeval, iemand die vindt dat de schipper van een reddingsboot/berger alles zelf beslist, iemand die het logisch vindt om met 4/5 boten op een klus af te racen, etc. etc.

Je zal wel ontploffen en willen reageren. Henk, dat mag maar laat ik duidelijk zijn, het is mijn gevoel en ook echt alleen mijn gevoel. Ik ken je niet persoonlijk en wil je zeker niet zwart maken of schofferen. Ik heb de afgelopen week een poging gedaan om al dan niet prikkelend, soms scherp en lomp een beeld te krijgen over de reddingsdiensten en bergers in jullie gebied en zelfs landelijk. Ik heb proberen te denken in beleid en oplossingen. Ik heb daarbij de insteek gehad om objectief en met open vizier te luisteren, lezen en schrijven.

Laat ik duidelijk zijn dat ik absoluut niet de wijsheid heb. Ik weet een klein beetje over veiligheid, crisisbeheersing en calamiteitenbestrijding. Prachtig vak met veel uitdagingen en iedere dag weer leermomenten.

Hoewel ik dol ben op moeilijke en lastige uitdagingen is dit er eentje die ook voor mij weinig hoopvol is. Niet door de materie maar wel door de personen en instellingen in dit verhaal. Voor mij is het moment gekomen om mijn tijd weer zinvoller te gaan besteden. Ik wil jou en iedereen persoonlijk bedanken voor alle wijze leerlessen en informatie. Ik zou het willen samenvatten als zeer bijzonder. Daarom wens ik jou en de anderen veel wijsheid en veiligheid toe!  

Hartelijke groet,

Alexander
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Lifc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
  • Reddingsbrigade EHBO, AED-cursus
Reactie #335 Gepost op: 19 augustus 2012, 02:30:35
KNRM levert eventueel ook strandwachten hoor
http://www.knrm.nl/wat-wij-doen/redden-en-helpen/lifeguard-strandbewaking/

Ja dat weet ik. Dat staat ook in mijn berichtje he  ;)


Coldchurch

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • Brandmeester
Reactie #336 Gepost op: 19 augustus 2012, 02:56:12
Ik zal eens overleggen met mijn opstapper. Melden wij ons in maar gaan we alleen ergens naar toe als we daartoe opgeroepen worden.

Wie is bereid daar de verantwoording voor te nemen?
We liggen op het IJmeer, de pieper gaat voor een onwelwording op het IJmeer en wij blijven liggen zonnen. Oooh, dat is niet voor ons. Want je gaat natuurlijk als zelfbenoemde hulpverlener niet varen op een andermans alarmering. Dat is waar we naar toe moeten. Want op het land gaat toch ook niet een zelfbenoemde brandweer de brand blussen?
Die man zondag, die had gewoon moeten blijven wachten op de KNRM! Dat ie nog leeft is tegen het protocol!
En dat bootje bij de Schelp had protocollair af moeten borrelen.


Ik denk dat ik ernstige problemen met de direkteur KNRM krijg...

Een weldenkend mens zal HOGE prijzen voor haar goede handelen bij de onwelwoording en daarover geen enkele slechte opmerking maken. Bij het bootje bij De Schep, wordt o.a. door mij, de slechte coordinatie, communicatie en leiding nemen van het KWC benoemt, waardoor er 5 boten gaan en blijven varen.

Enkele leden op dit forum proberen constructief mee te denken aan een oplossing van de huidige situatie en daar met elkaar door over te discuseren en van gedachten over te wisselen. Dat zij hiermee hun kennis, kunde en ervaringen meenemen uit b.v. het brandweervak is een meerwaarde, geen doel op zich.
Uiteraard is het jou goed recht, om e.e.a. te verduidelijken indien dit op het water niet practisch, danwel onmogelijk is. Sarcastisch reageren is dan niet de oplossing en geeft alleen maar weerstand.

De meerwaarde van HOGE is m.i. de aanwezigheid op het water bij dagen zoals deze. Mooi weer, veel watersport. Direct hulp kunnen verlenen en korte aanvaartijden.
Is de Nicolaas Wijsenbeek beschikbaar voor een eventuele 2de alarmering of opschalin en vice-versa. Win-win.

Waarom ook reageren op een prio2-melding van een bootje met motorproblemen? Misschien vallen ze in het water, misschien raakt de boot wel lek, misschien.....
Tja, op het water is het immers allemaal totaal anders, dus vaart een ieder uit. Alleen al uit kostenoverweging (brandstof) voor HOGE, zou het goedkoper zijn om halverwege retour station te gaan indien er geen noodsituatie (meer) is. Dat de KNRM wel doorvaart (als SAR-partner) is hun goed recht en daar mag je uiteraard je vraagtekens bij zetten en zelfs een opmerking over maken. Ook over het slepen van boten, wat geen taak is van de KNRM indien de berger dit ook kan, volstaat een verontwaardige opmerking en jou mening hierbij. Dit hoeft niet weekelijks. Dan wordt/is het vervelend en blijft 'de plaat hangen'.

Of is het toch een beetje om de KNRM Huizen te controleren? Uitvaartijden hier op het forum te kunnen melden? Uitgebreid te beschrijven dat de KNRM (weer) heeft gesleept? Te melden dat de Blizzardt (weer) voor niets is uitgevaren? Of is het de bevrediging van de adreline-kick?

Waarom worden er door de forumleden vergelijkingen gemaakt met 'de wal'? Omdat daar deze situaties niet voorkomen. Omdat we met elkaar duidelijke afspraken hebben, zelfs wetgeving over hebben. Er een coordinatie is vanuit een AC, maar door een bevelvoerder (lees: schipper) zelfstandig keuzes, opschaling, maar ook afschaling kan en mag plaatsvinden. Maar het allerbelangrijkste: er komt wat er gealarmeerd wordt en andere eenheden voor de opschaling of andere opvolgende meldingen.

Misschien komt de oplossing van dit alles vanzelf als P2000 gedecodeerd wordt....


Zwaarwater

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #337 Gepost op: 19 augustus 2012, 03:56:22
Henk, ik ben verbaast.........zeer verbaast.

Jammer dat je niet een poging doet om mijn teksten en die van anderen inhoudelijk te lezen.

Daarvoor moet je eigenlijk de hele topic terug lezen. Dan maak je een samenvatting, tel daar je eigen punten bij op en kom dan nog eens terug met je commentaar. En lees dan ook echt even de teksten zorgvuldig met de bril wat bedoelen mensen daarmee en zit er geen zuivere intentie achter.

En met respect voor jou en iedereen.
Ik heb in mijn leven nog nooit zo'n man als jou ontmoet. Iemand die zich direct aangevallen voelt, die echt alles beter weet, niet openstaat voor kritiek, alles probeert goed te praten, ook echt vindt dat eigenlijk alles goed gaat, constant loopt de katten op de KNRM, iemand die kat op de politie, iemand die vindt dat hij onmisbaar is, die vindt dat de regels op het water totaal anders zijn dan op het land, die vindt dat hij met een zelfgekochte pager moet helpen omdat de KNRM het niet alleen af kan, iemand die vindt dat iedere berger/hulpdienst met 80 tot 100 km over het water mag racen naar een niet spoedeisende klus of pechgeval, iemand die vindt dat de schipper van een reddingsboot/berger alles zelf beslist, iemand die het logisch vindt om met 4/5 boten op een klus af te racen, etc. etc.

Je zal wel ontploffen en willen reageren. Henk, dat mag maar laat ik duidelijk zijn, het is mijn gevoel en ook echt alleen mijn gevoel. Ik ken je niet persoonlijk en wil je zeker niet zwart maken of schofferen. Ik heb de afgelopen week een poging gedaan om al dan niet prikkelend, soms scherp en lomp een beeld te krijgen over de reddingsdiensten en bergers in jullie gebied en zelfs landelijk. Ik heb proberen te denken in beleid en oplossingen. Ik heb daarbij de insteek gehad om objectief en met open vizier te luisteren, lezen en schrijven.

Laat ik duidelijk zijn dat ik absoluut niet de wijsheid heb. Ik weet een klein beetje over veiligheid, crisisbeheersing en calamiteitenbestrijding. Prachtig vak met veel uitdagingen en iedere dag weer leermomenten.

Hoewel ik dol ben op moeilijke en lastige uitdagingen is dit er eentje die ook voor mij weinig hoopvol is. Niet door de materie maar wel door de personen en instellingen in dit verhaal. Voor mij is het moment gekomen om mijn tijd weer zinvoller te gaan besteden. Ik wil jou en iedereen persoonlijk bedanken voor alle wijze leerlessen en informatie. Ik zou het willen samenvatten als zeer bijzonder. Daarom wens ik jou en de anderen veel wijsheid en veiligheid toe!  

Hartelijke groet,

Alexander

Hehe Alexander eindelijk je krijgt hem door, het duurde even maar daar is die dan, het vallende kwartje.
Met Henk valt niet te praten en daarom gaan er ook geen gesprekken en afspraken plaats vinden met hem, niemand die daar zijn vingers aan wil branden.

Laat iedereen zich als die bij een hulpvrager aankomt varen eerst is even voorstelt wie die echt is, en met welke intentie en niet zoals de bergers bij Huizen ongevraagd aanboordspringt en zich voor doet als "hulpverlener/redder" zodat mensen weten en zien wie ze voorzich hebben. Laat ze eerst een eerlijk zijn nu is er totaal geen vertrouwen, dus ook geen goede basis voor een gesprek.

En Henk, ben jij bij Huizen eruit geknikkerd??? wat ik hoorde, ben jij met je zoontje daar naar binnen gestapt heeft je zoontje een drankje gehad jij je zegje gedaan en toen is jou verzocht om te vertrekken zodat zij weer verder konden gaan met daar waar ze meebezig waren toen jij onverwachts daar binnen stapten, maar het past jou beter om te zeggen dat je er bent uitgegooid om weer meer zelfmedelijden te krijgen, van nee ik heb het geprobeerd maar die Huizers die willen echt niet.
Henk stop er eens mee, ook met al je geouwehoer hier en ook op 16 tijdens acties dan kan het daar misschien nog een keer goed komen en keert de rust terug. je leugens en bedrog gaan langzaam doorgeprikt worden.
Je hebt hele goede ideeën alleen die worden zwaar overstemd door je negativiteit en kortzichtigheid hoe anderen zich onder jou zwartmakerij voelen.
En je hebt aanhangers bij de andere randmeerbrigades maar ook net zo veel of zelfs meer tegenstanders bij die clubs je zegt dat je goed met hen kan werken maar dat doe je ook met de KNRM Huizen als het er op aankomt en zij met jou en de bergers. Verdraaien is ook een kunst.  

Waarschijnlijk word ik geband, dus ik groet u met alle wijsheid.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #338 Gepost op: 19 augustus 2012, 08:57:18
Precies! Laat het maar eens helemaal stuklopen. Had ik vanmiddag nog over met collega redders. Neem een dag als morgen en dat ineens de wind op steekt, hoeft niet eens echt de pleuris te zijn die uitbreekt. Gewoon een toenemende wind, een vijf of een zesje zo tegen een uur of vier. Een alle Zelfbenoemd als zijnde niet officiele keten partners van de kustwacht/overheid. Die uitvaren op de alarmering bedoeld voor anderen. ;) trekken zich dan terug. " Wij sluiten aan station en wensen u een rustige wacht."

Daarna krijgt iemand zijn vingers ergens tussen, die moet naar de ambu vervoerd worden, een stuk of vier catamarans om, bootje op de dijk, twee surfers in problemen, zeiljacht meldt klein bootje met man die dat zwemmens achter zich aan trekt.... Draait de Nikolaas Wijsenbeek zijn hand niet voor om, kan ie allemaal alleen....

Waarom gebeurt dit aan de kust wel zo? Dat de KNRM eerst van huis moet komen voor een melding? Waarom gaat het daar al jaren zo, en waarom gaat het daar al jaren goed op deze wijze?


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #339 Gepost op: 19 augustus 2012, 09:31:34
Waarom gebeurt dit aan de kust wel zo? Dat de KNRM eerst van huis moet komen voor een melding? Waarom gaat het daar al jaren zo, en waarom gaat het daar al jaren goed op deze wijze?

Peter,

Omdat de reddingsbrigades, veiligheidsregio, kustwacht RedNed, etc tijd en energie steken in constructieve afspraken.
Ook hier is niet alles koek en ei, maar het werkt wel heel goed.
Verbazingwekkend dat er zoveel tijd en energie wordt gestoken in dit topic, terwijl deze tijd en energie beter gestoken had kunnen worden in het maken van afspraken. Gemiste kans, maar succes 8)