Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 91525 keer)

0 gebruikers (en 64 gasten bekijken dit topic.

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #420 Gepost op: 21 augustus 2012, 18:44:58
@Peter71 / Danny722: zolang u beiden praat over het "wegkapen" of "afpakken" van meldingen heeft het geen zin om daarover in discussie te gaan. Volgens mij zijn er inmiddels legio voorbeelden gegeven waaruit blijkt dat zowel de KNRM als de andere partijen zich schuldig maken aan afpakkerij. En juist het feit dat meerdere partijen zich bezig houden met hetzelfde ongewenste gedrag, maakt een oplossing moeilijk. Als de berger niets van de KNRM afpakt, pakt de KNRM dan niets meer van de berger af? En als de KNRM niets van de berger afpakt, pakt de berger niets meer van de KNRM af? Waar is het startpunt?

Het enige dat ik aangeef is dat het op dit moment ogenschijnlijk een rommeltje is in het betreffende gebied. In dat opzicht zou een rooster helemaal niet overbodig zijn, om te voorkomen dat de schepen elkaar in de weg liggen. Voor de KNRM zou het prettig zijn om te weten dat zij bij een alarm de klus ook daadwerkelijk op moeten knappen (als je voor de zoveelste keer voor niets opkomt gaat de motivatie ook een probleem worden) en ook voor andere partijen zou het een stuk overzichtelijk worden als er één organisatie 'dienst' heeft.

Niemand weet of wij een garantie 24/7 kunnen geven. Weer zo'n "ik neem zo maar wat aan" uitspraak en gooi die voor je voeten.

Okee, mea culpa. Maar als je 24/7-bezetting zou kunnen organiseren, waarom doe je het dan niet? Jij spreekt in vrijwel iedere post over kostbare minuten etc, maar als de HOGE en waterhulpdienst (?) niet beschikbaar zijn moet de KNRM uitvaren en duurt het dus wat langer. Dan moet je er ook niet over klagen dat wanneer je eventueel wél beschikbaar bent, maar de KNRM wordt opgeroepen, je dan niet uit mag varen. Zo simpel is het; zolang andere partijen geen 24/7-opkomstgarantie geven zal de KNRM ten alle tijden opgeroepen moeten worden.

Dat wordt anders indien je met inmelden etc. gaat werken. Als je met drie partijen op het water bent en je draait als partij eens in de drie dagen 'dienst' weet je waar je aan toe bent: de melding is dan voor jou, zonder kapers op de kust en de andere twee dagen kan je jezelf bezatten (of je tijd op een andere nuttige manier besteden).
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #421 Gepost op: 21 augustus 2012, 18:56:18
Het enige dat ik aangeef is dat het op dit moment ogenschijnlijk een rommeltje is in het betreffende gebied. In dat opzicht zou een rooster helemaal niet overbodig zijn, om te voorkomen dat de schepen elkaar in de weg liggen. Voor de KNRM zou het prettig zijn om te weten dat zij bij een alarm de klus ook daadwerkelijk op moeten knappen (als je voor de zoveelste keer voor niets opkomt gaat de motivatie ook een probleem worden) en ook voor andere partijen zou het een stuk overzichtelijk worden als er één organisatie 'dienst' heeft.

Okee, mea culpa. Maar als je 24/7-bezetting zou kunnen organiseren, waarom doe je het dan niet? Jij spreekt in vrijwel iedere post over kostbare minuten etc, maar als de HOGE en waterhulpdienst (?) niet beschikbaar zijn moet de KNRM uitvaren en duurt het dus wat langer. Dan moet je er ook niet over klagen dat wanneer je eventueel wél beschikbaar bent, maar de KNRM wordt opgeroepen, je dan niet uit mag varen. Zo simpel is het; zolang andere partijen geen 24/7-opkomstgarantie geven zal de KNRM ten alle tijden opgeroepen moeten worden.

Dat wordt anders indien je met inmelden etc. gaat werken. Als je met drie partijen op het water bent en je draait als partij eens in de drie dagen 'dienst' weet je waar je aan toe bent: de melding is dan voor jou, zonder kapers op de kust en de andere twee dagen kan je jezelf bezatten (of je tijd op een andere nuttige manier besteden).

Ik heb geen enkel probleem met dienst draaien. En waaruit concludeer je dat wij geen 24/7 dienst hebben?

Het is zelfs zo dat de waterhulpdienst en HOGE daarin samenwerken, als zij een klus hebben buiten de regio, neemt een schipper van ons waar voor de pechdienst. Ook de botenwacht vindt het fijn als oproepen zo snel mogelijk worden beantwoord. Ook werkt Menno samen met Lima Delta Safety, beide parijen hebben meerdere boten en schieten elkaar te hulp. Nog nooit gehoord dat 1 der partijen elkaar iets misgunt, varen samen naar het BVK, wie het eerste ter plaatse is, heeft de klus. Nog asistentie nodig? Nee, ok man, succes!

Iemand hier sloeg de spijker op de kop, allemaal een kwestie van gunnen.

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #422 Gepost op: 21 augustus 2012, 19:05:31
Ik heb geen enkel probleem met dienst draaien. En waaruit concludeer je dat wij geen 24/7 dienst hebben?

Hieruit;

Er wordt geen 24/7 inzet van ons verlangd, dus geven wij die niet.

Af en toe je eigen posts nalezen zou tegenstrijdigheden kunnen voorkomen. Tippie van flip ;)

Geen problemen met diensten draaien? Wanneer gaan alle betrokken partijen dan om tafel? Als ik je verhaal zo lees hebben zowel de waterhulpdienst als jullie geen problemen met diensten draaien. Nou 'alleen' de KNRM er nog bij betrekken en een rooster opstellen en je hebt (vrijwel) gegarandeerd nooit meer problemen op het water. Iedereen weet wanneer opkomst verwacht wordt, de KNRM wordt wat meer ontlast en loopt niet of minder het risico binnen te moeten blijven omdat andere partijen al ter plaatse zijn en dus gaat daar de motivatie weer omhoog. Iedereen blij, lijkt mij....
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #423 Gepost op: 21 augustus 2012, 19:08:46
ik krijg net door van Lima Delta Safety dat zij een gegarandeerde inzet en bereikbaarheid van 24/7 geven, binnen 15 minuten op het water.
Voorts zetten zij hun materiaal kosteloos ter beschikking voor SAR (pompen, site scan sonar).

Als er goede afspraken zijn over dat de sleepklussen voor de pechdiensten zijn, is al dat gerace ook niet meer nodig.

We komen steeds dichterbij een oplossing!

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #424 Gepost op: 21 augustus 2012, 19:12:46
Hieruit;

Af en toe je eigen posts nalezen zou tegenstrijdigheden kunnen voorkomen. Tippie van flip ;)

Geen problemen met diensten draaien? Wanneer gaan alle betrokken partijen dan om tafel? Als ik je verhaal zo lees hebben zowel de waterhulpdienst als jullie geen problemen met diensten draaien. Nou 'alleen' de KNRM er nog bij betrekken en een rooster opstellen en je hebt (vrijwel) gegarandeerd nooit meer problemen op het water. Iedereen weet wanneer opkomst verwacht wordt, de KNRM wordt wat meer ontlast en loopt niet of minder het risico binnen te moeten blijven omdat andere partijen al ter plaatse zijn en dus gaat daar de motivatie weer omhoog. Iedereen blij, lijkt mij....
Tja, en als de KNRM op klus is bv op het Eemmeer en er zou wat gebeuren op het Gooimeer zou die klus even overgenomen kunnen worden door bv een partij zoals HOGE of de waterhulpdienst. Hoe heet dit in brandweertermen ookal weer. Kom help eens, eeuuuhh OJA!! Restdekking.
Want dat is eigenlijk wel weer de grap met tig boten naar 1 incident varen. De restdekking is pleitte 98uiye

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #425 Gepost op: 21 augustus 2012, 19:49:00
Hieruit;

Als je citeert moet je wel alle context ook citeren:

Geen speld tussen te krijgen, hier kunnen we wat mee.

Er wordt geen 24/7 inzet van ons verlangd, dus geven wij die niet. Dat is wat anders dan de vraag of we die zouden kunnen geven.

Dat is wat anders dan dat we het niet KUNNEN. Ik heb hier een appel Er wordt geen appel verlangt van ons, dus geef ik 'm niet. Ik heb 'm wel, maar vraag je 'm niet, krijg je 'm ook niet. Ik zou m ongevraagd kunnen geven, maar ga er niet mee lopen leuren als niemand er behoefte aan heeft.

Ik weet eigenijk niet zo goed waar we nu mee bezig zijn...   e050

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #426 Gepost op: 21 augustus 2012, 19:50:59
Tja, en als de KNRM op klus is bv op het Eemmeer en er zou wat gebeuren op het Gooimeer zou die klus even overgenomen kunnen worden door bv een partij zoals HOGE of de waterhulpdienst. Hoe heet dit in brandweertermen ookal weer. Kom help eens, eeuuuhh OJA!! Restdekking.
Want dat is eigenlijk wel weer de grap met tig boten naar 1 incident varen. De restdekking is pleitte 98uiye

Daarom wil Blaricum komen tot een scheiding van alarmering.

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #427 Gepost op: 21 augustus 2012, 20:05:50
Als je citeert moet je wel alle context ook citeren:

Dat is wat anders dan dat we het niet KUNNEN. Ik heb hier een appel Er wordt geen appel verlangt van ons, dus geef ik 'm niet. Ik heb 'm wel, maar vraag je 'm niet, krijg je 'm ook niet. Ik zou m ongevraagd kunnen geven, maar ga er niet mee lopen leuren als niemand er behoefte aan heeft.

Ik weet eigenijk niet zo goed waar we nu mee bezig zijn...   e050

Henk,

Ik ben niet achterlijk en de rest van de forumleden ook niet. Het is volstrekt onnodig om tegen je eigen, duidelijke, tegensprekingen in te gaan als het bewijs op papier staat. Nog één keer voor de volledigheid:

Niemand weet of wij een garantie 24/7 kunnen geven. Weer zo'n "ik neem zo maar wat aan" uitspraak en gooi die voor je voeten.

Okee, mea culpa. Maar als je 24/7-bezetting zou kunnen organiseren, waarom doe je het dan niet?

En waaruit concludeer je dat wij geen 24/7 dienst hebben?

Hieruit;

Er wordt geen 24/7 inzet van ons verlangd, dus geven wij die niet

Je hebt al duidelijk aangegeven misschien wel een 24/7-bezetting te kunnen organiseren, maar dat niet te doen. Staat op papier en als je het er niet mee eens bent moet je het de volgende keer niet meer typen. Vraag is dan ook om in het vervolg op goede argumenten van mede-forumleden in te gaan en niet tot in den treure op "dingen die jij niet zo gezegd zou hebben" etcetera in te gaan. We gaan weer verder met de mogelijke oplossingen......... O0

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #428 Gepost op: 21 augustus 2012, 20:25:16
Henk,

Ik ben niet achterlijk en de rest van de forumleden ook niet. Het is volstrekt onnodig om tegen je eigen, duidelijke, tegensprekingen in te gaan als het bewijs op papier staat. Nog één keer voor de volledigheid:

Je hebt al duidelijk aangegeven misschien wel een 24/7-bezetting te kunnen organiseren, maar dat niet te doen. Staat op papier en als je het er niet mee eens bent moet je het de volgende keer niet meer typen. Vraag is dan ook om in het vervolg op goede argumenten van mede-forumleden in te gaan en niet tot in den treure op "dingen die jij niet zo gezegd zou hebben" etcetera in te gaan. We gaan weer verder met de mogelijke oplossingen......... O0

Als je iets niet geeft, wil niet zeggen dat je het niet zou kunnen geven. Je kan iets hebben en het niet geven. Niemand vraagt aan ons 24/7. Wij geven ook geen 24/7, omdat er niet om gevraagd wordt. Wij hebben het zo georganiseerd dat wij een 24/7 dekking hebben. Niet omdat er om gevraagd wordt, maar omdat wij dat zelf belangrijk vinden, wij willen geen uitruk missen.
Het is vaak zo dat iemand met enig gezag aan een instantie vraagt om 24/7 garantie en daar wat voor kan aanbieden, in ruil daarvoor. Wat je nu van ons vraagt is hier een schriftelijke 24/7 dekkingsgarantie af te geven, zonder daar iets voor in de aanbieding te hebben. Dat is nog al wat. Nu hebben we hier zelfs een 24/7 dekking gegeven, omdat jij er om vroeg. Dus we kunnen het wel maar geven m alleen als er om gevraagd wordt. En dat Danny722 heb jij nu gedaan. Alles klopt weer.
Maarrrr, wat voor Lima Delta Safety geldt (drukten ze me nog op het hart) geldt ook voor ons, we gaan niet zinloos achter iemand aan varen, is een ander er al uit gaan we er niet nodeloos achteraan. Wij varen niet uit voor pech. We gaan niet zoeken naar een vuurpijl.

Alexander

• Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
    • Blog
Reactie #429 Gepost op: 21 augustus 2012, 20:42:35
Hallo Henk,

Mag ik wat vragen stellen aan je?

- Ben jij nu berger of ben je nu redder?
- Je geeft aan dat diverse stations 5 jaar geleden overhoop met elkaar lagen maar dat dit inmiddels is volledig is opgelost. Kun jij voor mijn beeldvorming aangegeven wat precies de problemen waren en welke oplossingen jullie daarvoor gevonden hebben? (Dan kunnen anderen in Nederland misschien ook op deze manier hun problemen oplossen)
- Je geeft aan dat je met iedereen afspraken wil maken. Kun je concreet aangeven waarover je afspraken wil maken en hoe die afspraken eruit zouden moeten zien?
- Zijn er op dit moment verbeterpunten in de waterhulpverlening?
- Hoe zou de waterhulpverlening volgens jou georganiseerd moeten zijn of worden? Hoe ziet de optimale invulling eruit?
- Hoe ziet volgens jou de waterhulpverlening er over 1, 5 en 10 jaar?
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le