Hallo Henk,
Mag ik wat vragen stellen aan je?
- Ben jij nu berger of ben je nu redder?
redder
- Je geeft aan dat diverse stations 5 jaar geleden overhoop met elkaar lagen maar dat dit inmiddels is volledig is opgelost. Kun jij voor mijn beeldvorming aangegeven wat precies de problemen waren en welke oplossingen jullie daarvoor gevonden hebben? (Dan kunnen anderen in Nederland misschien ook op deze manier hun problemen oplossen)
Er stond in de aanbevelingsbrief van de hoofdirectie "loop eens bij elkaar binnen" Dat deed het 'm.
- Je geeft aan dat je met iedereen afspraken wil maken. Kun je concreet aangeven waarover je afspraken wil maken en hoe die afspraken eruit zouden moeten zien?
Uitgangspunten voor samenwerking Blaricum en HOGE:
1. De KNRM heeft een convenant met het KWC en houdt zich daaraan. Altijd uitvaren totdat je er zeker van bent. dat je de actie naar behoren hebt afgerond of de actie door een andere organisatie is afgerond.
2. De verbetering van de communicatie infrastructuur (o.a. KWc, AC, B&Ws) is een zaak van HOGE. Daar zal de KNRM zich niet mee bemoeien.
3. Exteme communicatie (media, openbare kanalen) dient zorgvuldig, volgens de normen en met respect voor elkaar te gebeuren.
4. De KNRM is niet de organisatie, die een selectie toepast op andere organisatles die in het reddlng- en hulpverleningswerk actief zijn. De KNRM is geen monopolist.
- Zijn er op dit moment verbeterpunten in de waterhulpverlening?
Ja, meer sturing door Kustwachtcentrum, meer teamspel, verdeling van krachten, samen oefenen, leren kennen van elkaars (on)mogelijkheden, andere schepen (passanten) betrekken bij de hulpverlening, dmv bijvoorbeeld het onderschatte Mayday relais, invoering AIS voor Kustwacht en hulpverleningsschepen, meer gebruikmaken van de fantastische mogelijkheden van DSC (pos req, sel call,) afstemming eerste hulp materiaal en protocol... En ga eens bij elkaar langs!
- Hoe zou de waterhulpverlening volgens jou georganiseerd moeten zijn of worden? Hoe ziet de optimale invulling eruit?
drie schalen principe van de KNRM eerst kijk je of je jezelf kan helpen, ook preventief. Goede voorbereiding, wat als, (je zou verbaasd staan als je ziet hoeveel ongelukken voorkomen hadden kunnen worden door het aantrekken van een redvest en/of het uitgooien van een anker). Tweede schaal de omstanders en adhok hulpverleners/bergers. Omstanders helpen elkaar steeds minder (ik kan er niet bijkomen, steek te diep, heb zelf al de grootste moeite, ik moet op tijd door de sluis....) Derde schaal is de door de overheid aangewezen SAR eenheid, wellicht de KNRM. De Kustwacht moet ophouden met het alarmeren van 1 station voor een punt tussen twee stations. De enige die het zonde vindt als twee boten varen is de Kustwacht en een paar mensen hier. Alarmeer voor het Vossemeer en Urk en Elburg. Schrap dat idiote artikel dat de KNRM boten zich bij elk gemeld incident zich dienen te overtuigen dat de hulpverlening correct en veilig verloopt
- Hoe ziet volgens jou de waterhulpverlening er over 1, 5 en 10 jaar?
Reddingsboten: veel meer certificeringen, ergonomische boten, met stabilisatoren. Beter, pakken voor de bemanning personal AIS, praktijk examen voor het besturen van een boot groter dan 7 personen. Redvest verplicht aan op open en snelle schepen. Bij wandelen over de dek van een zeiljacht. Veel meer lezingen op zeilscholen en water gerelateerde verenigingen over veiligheid. En men heeft geleerd het onderscheid te maken tussen iemand op de dijk en in de haven met een lege accu en pas de ingezette dienst daar op aan (in ieder geval geen reddingsboot voor een lege accu)Zo maar wat gedachten.