Ik denk niet dat het erin zit dat vrijwilligers niet kunnen samenwerken met commerciële partijen, als ware het een cultuurverschil. Er zijn in Nederland voldoende voorbeelden waarbij vrijwilligersorganisaties prima samenwerken met commerciële of wellicht anders gezegd beroepsorganisaties. Wat wel altijd belangrijk is, is dat je respect hebt voor elkaar en elkaar de "leuke klusjes" wilt gunnen. Immers kan een vrijwilliger dat vaak net zo goed of misschien wel beter dan een beroeps. En respect en samenwerking is heel moeilijk af te dwingen met regels: men moet daar ook daadwerkelijk achter staan. En als die motivatie bij één van de strijdende partijen ontbreekt, dan wordt dat met alleen maar regels niet beter. De enige oplossing is dan misschien nog een krachtige, inspirerende leider die de partijen bij elkaar kan brengen, desnoods met gepaste druk. Verplicht samen een inzet draaien, verplicht evalueren en verplicht samen een biertje drinken. En dan niet vanachter één of ander mooi houten bureau, maar vanaf de straat, met de poten in het zand (euh, in het water). Leiding geven doe je niet vanuit je luie stoel, daarvoor moet je bij de mannen en vrouwen zijn die het moeten uitvoeren. Voorop gaan in de strijd en laten zien dat je het waar kunt maken.
Wat ik zo begrijp is dat KNRM Huizen in dit verband de halsstarrige partij is. Ik weet niet hoe de KNRM georganiseerd is, maar kennelijk ontbreekt het op de post Huizen aan die krachtige, inspirerende leider die partijen bij elkaar kan brengen. Uit het gedrag van de troepen is de instelling van de leider af te leiden. De uitdaging voor het verbeteren van de onderlinge verstandhouding, het maken van afspraken of zelfs de invoering van een convenant (hoewel volgens mij niet noodzakelijk), zit in het inspireren en motiveren van de leider van KNRM Huizen. Als hij (zij?) daadwerkelijk wil samenwerken, dan volgt de rest van de club vanzelf.
Daar sluit ik mij voor 100% bij aan.
Als je toch wat wil veranderen:
Je wil scheiding tussen bergen en redden, dat wil ik ook. Die scheiding moet al beginnen bij de meldingen over pech niet via de kustwacht te laten lopen. Krankjorum dat de overheid en KNRM energie steekt in boten met een lege accu.Meteen doozetten naar de Centrale Landelijke Meldkamer water.
Je moet nog een dagje mee om te ervaren hoe gevaarlijk snel varen is, met zo'n soort stopwatch. Elke keer dat je het benauwd krijgt druk je op het knopje. Misschien kan "iemand" hier vertellen via PM dat het ergste wat m overkwam de tranen in zijn ogen waren zodat ie niets meer zag. Ik zelf heb er geen last van.
De winst die je hebt door meerdere klussen te kunnen doen door snel ter plaatse te kunnen komen waardoor je ook nog voorkomt dat mensen domme dingen gaan doen omdat ze moeten wachten (ze worden heel inventief) weegt ruim op tegen de "vermeende" gevaren van wat sneller varen.
De KNRM moet je er niert als Haarlemmer olie altijd bij willen hebben. Als wij tegen Blaricum zeggen, het is onder controle gaan ze gewoon terug, KNRM of niet. Maar Blaricum is helemaal een station dat alles op de eigen manier doet, met instemming van het hoofdkantoor. Patrouille varen, echt snelle boot, de Blaricum 1 zette pas bij de onwelwording nog 45.7 knots neer, daar heb je wat aan!
Als ze aankomen melden ze zich bij de reeds aanwezige boot en laten ze zich inlichten. Vragen dan wat ze zouden kunnen betekenen. Gewoon respect voor elkaar.Van mij krijgen ze respect terug! Niet zowat over je heen springen om zo snel mogelijk de zaak over te nemen. Stonden in de haven al klaar, hadden plaats voorbereid ism de haven meester, regelde opvang voor de ambu. Stonden klaar met AED, maar besloten samen die nog niet aan te sluiten. (is reden voor, vraag dat maar eens aan een ambupleeg) Alsof we dat vele keren geoefend hadden.
Het enige is dat je zoals Mike stelt bv sneller kan regelen dat er een ambu klaar staat. Dat ligt ook aan mij. En eigenlijk moet je er twee laten komen, voor als het een reanimatie wordt.
Wil je dat de kustwacht dat gaat doen op zo'n drukke dag, zal je wat aan de bezetting moeten gaan doen. Geef ze om te beginnen een up to date computer systeem en netwerk. De huidige sucks.
.
Ik denk dat als je echt de knelpunten te lijf wil gaan, je wat moet doen aan de onderlinge verstandhouding tussen de clubs en Huizen. Huizen tegen Naarden, Huizen tegen Almere, Huizen tegen Blaricum, Huizen tegen de Waterhulpdienst, Huizen tegen HOGE...
Pas als dat in orde is kun je gaan denken aan het omgooien van de structuur, protocollen en regelgeving.
Leg eens een voorstel neer zonder de KNRM als eerst aangewezene voor pechhulp, maar de berger die ter plaatse gaat voor een lege accu. Is er meer aan de hand kan de KNRM mee komen met specialisten van de brandweer en plegen. HOGE zou ondertussen eerste hulp kunnen verlenen, in afwachting van de specialisten.
Ik denk dat een LCM een ontlasting zou kunnen betekenen voor de Kustwacht die daardoor meer tijd heeft (net als de KNRM) voor haar kerntaak. Ik zie ook veel in een dienstrooster, dat er niet ' s middags tussen twee en half vijf vijf boten standby liggen, maar dat er een kleiner aantal meer verdeeld over de dag op het water zijn. De boten die niet op het water zijn kunnen indien nodig bijgealarmeerd worden. Omdat er maar 1 reddingboot direct voor handen is, zal deze zich beperken tot noodhulp en assistentie aan de berger. Als het enigzins kan laat hij de "eenvoudige" klusjes over aan de hulpboten.
Als je daar wat in ziet, zou je daar eens mee aan het werk willen gaan? Lima Delta Safety en Menno willen ook die kant op. Meer afstemming, geen tegen ekaar uitspelen van de diensten door mensen die zo misbruik willen maken van de hulpdiensten. Omdat reddingboten niet "uit zijn" op de klussen van de berger, zal die ook eerder de assistentie inroepen van reddingboot. De berger kan zelfs mensen redder aan de wal maken voor de KNRM. Gebeurt bij Blaricum ook. Als Blaricum een klus met de berger doet komt de reddingsboot langs voor het het "redder aan de wal foldertje" en de berger voor het polisnummer. WIN WIN!
Heel wat andere indruk dan twee groepen hulpdiensten die elkaar zo zwart mogelijk proberen te maken. Waterhulpdienst die uitlegt hoe reddingboten meer geinteresseerd zijn in slepen dan in redden en KNRM die uitlegt dat bergers criminelen zijn, die proberen van een andermans leed de zakken te vullen. Ben je lekker bezig " elkaar te versterken".