Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 91579 keer)

0 gebruikers (en 95 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #440 Gepost op: 22 augustus 2012, 00:16:28
Ik denk niet dat het erin zit dat vrijwilligers niet kunnen samenwerken met commerciële partijen, als ware het een cultuurverschil. Er zijn in Nederland voldoende voorbeelden waarbij vrijwilligersorganisaties prima samenwerken met commerciële of wellicht anders gezegd beroepsorganisaties. Wat wel altijd belangrijk is, is dat je respect hebt voor elkaar en elkaar de "leuke klusjes" wilt gunnen. Immers kan een vrijwilliger dat vaak net zo goed of misschien wel beter dan een beroeps. En respect en samenwerking is heel moeilijk af te dwingen met regels: men moet daar ook daadwerkelijk achter staan. En als die motivatie bij één van de strijdende partijen ontbreekt, dan wordt dat met alleen maar regels niet beter. De enige oplossing is dan misschien nog een krachtige, inspirerende leider die de partijen bij elkaar kan brengen, desnoods met gepaste druk. Verplicht samen een inzet draaien, verplicht evalueren en verplicht samen een biertje drinken. En dan niet vanachter één of ander mooi houten bureau, maar vanaf de straat, met de poten in het zand (euh, in het water). Leiding geven doe je niet vanuit je luie stoel, daarvoor moet je bij de mannen en vrouwen zijn die het moeten uitvoeren. Voorop gaan in de strijd en laten zien dat je het waar kunt maken.

Wat ik zo begrijp is dat KNRM Huizen in dit verband de halsstarrige partij is. Ik weet niet hoe de KNRM georganiseerd is, maar kennelijk ontbreekt het op de post Huizen aan die krachtige, inspirerende leider die partijen bij elkaar kan brengen. Uit het gedrag van de troepen is de instelling van de leider af te leiden. De uitdaging voor het verbeteren van de onderlinge verstandhouding, het maken van afspraken of zelfs de invoering van een convenant (hoewel volgens mij niet noodzakelijk), zit in het inspireren en motiveren van de leider van KNRM Huizen. Als hij (zij?) daadwerkelijk wil samenwerken, dan volgt de rest van de club vanzelf.

Daar sluit ik mij voor 100% bij aan.

Als je toch wat wil veranderen:

Je wil scheiding tussen bergen en redden, dat wil ik ook. Die scheiding moet al beginnen bij de meldingen over pech niet via de kustwacht te laten lopen. Krankjorum dat de overheid en KNRM energie steekt in boten met een lege accu.Meteen doozetten naar de Centrale Landelijke Meldkamer water.

Je moet nog een dagje mee om te ervaren hoe gevaarlijk snel varen is, met zo'n soort stopwatch. Elke keer dat je het benauwd krijgt druk je op het knopje. Misschien kan "iemand" hier vertellen via PM dat het ergste wat m overkwam de tranen in zijn ogen waren zodat ie niets meer zag. Ik zelf heb er geen last van.

De winst die je hebt door meerdere klussen te kunnen doen door snel ter plaatse te kunnen komen waardoor je ook nog voorkomt dat mensen domme dingen gaan doen omdat ze moeten wachten (ze worden heel inventief) weegt ruim op tegen de "vermeende" gevaren van wat sneller varen.

De KNRM moet je er niert als Haarlemmer olie altijd bij willen hebben. Als wij tegen Blaricum zeggen, het is onder controle gaan ze gewoon terug, KNRM of niet. Maar Blaricum is helemaal een station dat alles op de eigen manier doet, met instemming van het hoofdkantoor. Patrouille varen, echt snelle boot, de Blaricum 1 zette pas bij de onwelwording nog 45.7 knots neer, daar heb je wat aan!

Als ze aankomen melden ze zich bij de reeds aanwezige boot en laten ze zich inlichten. Vragen dan wat ze zouden kunnen betekenen.  Gewoon respect voor elkaar.Van mij krijgen ze respect terug! Niet zowat over je heen springen om zo snel mogelijk de zaak over te nemen. Stonden in de haven al klaar, hadden plaats voorbereid ism de haven meester, regelde opvang voor de ambu. Stonden klaar met AED, maar besloten samen die nog niet aan te sluiten. (is reden voor, vraag dat maar eens aan een ambupleeg) Alsof we dat vele keren geoefend hadden.

Het enige is dat je zoals Mike stelt bv sneller kan regelen dat er een ambu klaar staat. Dat ligt ook aan mij. En eigenlijk moet je er twee laten komen, voor als het een reanimatie wordt.

Wil je dat de kustwacht dat gaat doen op zo'n drukke dag, zal je wat aan de bezetting moeten gaan doen. Geef ze om te beginnen een up to date computer systeem en netwerk. De huidige sucks.
.
Ik denk dat als je echt de knelpunten te lijf wil gaan, je wat moet doen aan de onderlinge verstandhouding tussen de clubs en Huizen. Huizen tegen Naarden, Huizen tegen Almere, Huizen tegen Blaricum, Huizen tegen de Waterhulpdienst, Huizen tegen HOGE...

Pas als dat in orde is kun je gaan denken aan het omgooien van de structuur, protocollen en regelgeving.

Leg eens een voorstel neer zonder de KNRM als eerst aangewezene voor pechhulp, maar de berger die ter plaatse gaat voor een lege accu. Is er meer aan de hand kan de KNRM mee komen met specialisten van de brandweer en plegen. HOGE zou ondertussen eerste hulp kunnen verlenen, in afwachting van de specialisten.

Ik denk dat een LCM een ontlasting zou kunnen betekenen voor de Kustwacht die daardoor meer tijd heeft (net als de KNRM) voor haar kerntaak. Ik zie ook veel in een dienstrooster, dat er niet ' s middags tussen twee en half vijf vijf boten standby liggen, maar dat er een kleiner aantal meer verdeeld over de dag op het water zijn. De boten die niet op het water zijn kunnen indien nodig bijgealarmeerd worden. Omdat er maar 1 reddingboot direct voor handen is, zal deze zich beperken tot noodhulp en assistentie aan de berger. Als het enigzins kan laat hij de "eenvoudige" klusjes over aan de hulpboten.

Als je daar wat in ziet, zou je daar eens mee aan het werk willen gaan? Lima Delta Safety en Menno willen ook die kant op. Meer afstemming, geen tegen ekaar uitspelen van de diensten door mensen die zo misbruik willen maken van de hulpdiensten. Omdat reddingboten niet "uit zijn"  op de klussen van de berger, zal die ook eerder de assistentie inroepen van reddingboot. De berger kan zelfs mensen redder aan de wal maken voor de KNRM. Gebeurt bij Blaricum ook. Als Blaricum een klus met de berger doet komt de reddingsboot langs voor het het "redder aan de wal foldertje"  en de berger voor het polisnummer. WIN WIN!

Heel wat andere indruk dan twee groepen hulpdiensten die elkaar zo zwart mogelijk proberen te maken. Waterhulpdienst die uitlegt hoe reddingboten meer geinteresseerd zijn in slepen dan in redden en KNRM die uitlegt dat bergers criminelen zijn, die proberen van een andermans leed de zakken te vullen. Ben je lekker bezig " elkaar te versterken".


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #441 Gepost op: 22 augustus 2012, 00:26:28
Almere: (voor hij teruggefloten werd door het bestuur, uit de grond van zijn hart) later blies hij een andere toon.

De KNRM zijn profiteurs, ze pakken de SAR van ons af op lullige wijze, maar komen een paar dagen later wel meevaren met de SeriousRescue tocht van RBNL. Ik ben op die dag met een groepje mensen van de RB snel de auto ingesprongen en naar de Hollandse Brug gereden om nog wat foto's te maken van de tocht. Wat me opviel in de auto was dat er veel over de KNRM gesproken werd, en dan niet in positieve zin. De enige reden waarom de KNRM meer geld heeft, is omdat zij grotere reddingen kunnen uitvoeren, en verder op zee. Een KNRM'er zal nooit een vriend van mij zijn, en ik denk dat de meeste brigade leden van de brigades op de randmeren het daarmee eens zijn.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #442 Gepost op: 22 augustus 2012, 00:49:02
Naarden:

Citaat
De RBN heeft mooie tijden gehad, kon iedere alarmering varen. We zaten krap in het geld, maar konden het wel rooijen en hadden meer mensen. Deze mensen worden ook ouder en nieuwe aanwas is moeilijk te vinden.

Dit in combinatie met alle lopende zaken, maakt het niet makkelijker.
Een gemeente die niet wil mee helpen en zegt "wie heeft jullie ooit gevraagd te gaan redden?'
Hoe achterbaks is het dan dat je van die zelfde gemeente, bij het 40-jarig jubileum van de RBN, een Zilveren legpenning krijgt als waardering voor het reddingswerk.
Hoe achterbaks is het dat vele burgemeesters reddingsboten hebben gedoopt in deze voorbije 40 jaren en lof spreken over het reddingswerk dat gedaan wordt.
En dan in 2011 zeggen "wie heeft jullie ooit gevraagd te gaan redden?'

Lees hier nog even haar toespraak bij de doop van de nieuwe Ronduit in 2009... http://www.burgemeesternaarden.nl/body.php?ID=30&toespraak_ID=5


Dit motiveert niet echt.
Ook sinds de komst van bergers en knrm is er vanalles veranderd.
De RBN is ook niet opgenomen in de veiligheidsregio en valt dus buiten de boot. Overigens heeft de lokale knrm gezegd het reddingswerk wel alleen te kunnen. Dat is ook gerapporteerd en ligt bij de burgemeesters en de veiligheidsregio, dus deze weg is versperd. Met dank aan....

Overigens is er geen haat/nijd jegens hun, dat heeft geen zin. We werken fijn samen op het water, dat duidt alleen maar aan dat ze het reddingswerk niet alleen aan kunnen. Dat de KNRM het hier niet alleen kan redden is dus nu wel duidelijk. Situaties genoeg waarbij de boten uit Naarden worden ingezet. Het zou een vriendelijk gebaar zijn als die zelfde lokale knrm ook duidelijk maakt, in de rapporten die bij de burgemeesters en de veiligheidsregio liggen, dat deze onjuist zijn en zij het niet alleen kunnen.
Zo lang dit niet gebeurd zeggen de gemeenten als Naarden en Muiden, de KNRM is er toch? Die kost ons niets en zij zeggen het reddingswerk alleen aan te kunnen.

Nou, ja laten we hopen dat de RBN langzaam weer kan groeien en weer uit het moeilijke vaarwater kan komen. Er is nog een lange weg te gaan.
Geld is dus niet het enige probleem. ANBI kan slechts een deeltje bijdragen.
Hopelijk draagt het onlangs verschenen krantenartikel bij aan bewustwording van de huidige situatie van de RBN bij de beleidsmaker. Het zou fijn zijn als de mensen die zich aangesproken voelen verantwoording nemen...

Vincent
Volledig op persoonlijke titel

Vincent is samen met Harry en Eric het team dat de reddingsvlag nog tot het laatst toe in top houdt voor Reddingsbrigade Naarden. Tot de subsidie stopt en het doek definitief valt. jammer hoor, van die prima gasten waar fantastisch mee samen te werken is! De Lokale KNRM = KNRM Huizen. Blaricum en Naarden liggen elkaar goed. Blaricum is niet echt blij met het verdwijnen van Naarden "De KNRM kan het hier niet alleen, dat bestaat niet". In plaats dat voor assistentie even een reddingboot de haven van Naarden uitvaart, moet die nu van het Stichtse Strand komen, 10 kilometer verderop, zijn eigen gebied in de steek latend. Ik denk zo dat KNRM Blaricum dat niet zo maar doet voor elk wissewasje.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #443 Gepost op: 22 augustus 2012, 01:03:21
Ik krijg net door van Menno dat hij ook geen enkel probleem heeft met de 100% garantie 24/7. En benadrukt het verdwijnen van de noodzaak voor het varen met die idioot hoge snelheden als het pechslepen overgelaten wordt aan hen. De KLPD en regiopolitie heeft meermalen aangegeven er geen enkel probleem mee te hebben als je zo tussen de 35 en 40 km per uur naar een pech incident gaat. " als jullie 20 varen, veroorzaak je meer overlast" (grote hekgolven)


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #444 Gepost op: 22 augustus 2012, 10:39:33
(...)
En waaruit blijkt dat de KNRM Huizen de halsstarige partij is? Ik denk dat er meer partijen zijn die een groot ego hebben, halsstarig en eigenwijs zijn. Geef het een titel denk ik dan. Waar er 2 vechten hebben..............
Ik moet afgaan op wat ik hier in het onderwerp lees, wat ik in inzetverslagen op diverse websites lees, wat ik uit het radioverkeer kan opmaken en wat ik aan extra informatie op internet kan vinden (ook in andere regio's). Gelet op het feit dat de meeste partijen kennelijk met elkaar willen en kunnen samenwerken (Reddingsbrigade, HOGE, KNRM Blaricum, Waterhulpdienst, Lima Delta) constateer ik dat de wil tot samenwerking bij deze partijen niet ontbreekt. Wel merk ik op diverse plaatsen dat de KNRM Huizen (de Nicolaas Wijsenbeek?) een soort eigen koers vaart en kennelijk bewust niet wil of kan samenwerken. Initiatieven van andere partijen worden kennelijk genegeerd of geblokkeerd door Huizen. Dit lokt op haar beurt natuurlijk een reactie uit bij de andere partijen: als Huizen niet wil samenwerken, dan voelen wij ons ook niet verplicht tot samenwerking. En dan krijg je inderdaad de situatie "waar er twee vechten, hebben er twee schuld". Natuurlijk komt dit van twee kanten. Ook de welwillende partijen moeten niet reactief zijn en proactief op zoek blijven naar samenwerking met Huizen, maar ik kan me goed voorstellen dat dit ergens ophoudt.

Voor wat betreft je - terechte - opmerkingen over vrijwilligers en beroeps: om de motivatie van met name de vrijwilligers vast te houden, heb je een krachtige leider nodig. Iemand die de beroepsmensen blijvend aan het werk weet te houden, en ondertussen de vrijwilligers blijvend enthousiast kan houden. En dat bereik je alleen maar door beide groepen samen in te zetten en er bovenop te zitten als het om scheve gezichten gaat. Alleen dan kun je als leider erop vertrouwen dat de mannen en vrouwen ook daadwerkelijk samen inzetbaar zijn. In mijn werk stuur ik bijvoorbeeld een beroeps- en een evenementenverkeersregelaar samen een kruispunt op. Ze moeten dan wel samenwerken! En dus leren ze van elkaar dat ze gelijkwaardig zijn, en dat ze samen meer kunnen dan alleen. En na de klus samen naar de koffie. Dat werkt.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #445 Gepost op: 22 augustus 2012, 10:58:56
Henk,

Nog even wat vragen/opmeringen:

Hoe zie jij de rol van de HOGE in het verhaal redders en bergers? Je gaf al aan dat je redder bent en geen berger dus val je voor mij even in de groep KNRM/REDNED. Zou je echt een 24/7 inzetbaarbaarheid willen of liever de rol op je nemen van extra boot tijdens drukke dagen zoals met mooi weer, veel wind, aankomend noodweer etc.? 24/7 inzetbaarheid vraagt veel van jou maar ook van je opstappers lijkt mij.

Is het niet verstandig om de KNRM/REDNED als officieel 24/7 ketenpartner te houden en de HOGE daaraan te koppelen als extra capaciteit zoals ik hierboven beschreven heb? Je idee om een verdeling te maken in uren preventief varen is prima later in te vullen. In overleg kun je dan tijden, sectoren etc. nader bepalen.  

En lijkt het je niet verstandig dat we de "vervelende" incidenten en voorbeelden uit het verleden even laten rusten omdat dit niet bijdraagt aan de open discussie die er nu is? Blijven wijzen met vingers is volgens mij niet de juiste toon. Overigens geef je zelf al aan dat dit een van de afspraken is die je graag zou maken. Is je cynische toon in je tweet gisteren met verwijzing naar mij @borgstein wel op zijn plaats dan?  

Ik denk persoonlijk dat het KWC prima in staat is om meldingen te verwerken als het gaat om hulpverlening op het ruime binnenwater. Er is voorlopig nog geen aparte "watertafel" en of die er komt is ook maar zeer de vraag. De kans bestaat dan namelijk dat er weer meerdere partijen in de aansturing komen en dit is niet wenselijk. Los daarvan heeft het KWC ook internationaal/nationaal een verplichting. Daarbij komt dat ik denk dat zij op dit moment de meeste ervaring hebben. Wat betreft de drukte dat zal altijd lastig blijven. Toch zal hun organisatie zich ook aanpassen aan de werkdruk om de kwaliteit te borgen. Persoonlijk denk ik dat er al veel meer rust komt als er niet meer 4 of 5 boten naar een 1 incident varen en overal dwars doorheen roepen. En bij grotere incidenten is volgens mij de KNRM/KLPD/RWS vaak OSC. 1 aanspreekpunt en directe leiding bij een calamiteit ontlast ook het KWC. Ben je het met mij eens dat we het KWC de spin het web laten zijn?  

Even samenvatten voor mezelf. Ik begrijp dat in deze casus de bergers Waterhulpdienst en Delta Lima het er eigenlijk wel mee eens zijn dat hard varen verminderd kan worden als er duidelijke afspraken zijn. Ook begrijp ik dat zij het er mee eens zijn dat er niet met 4 of 5 boten naar een klus gevaren hoeft te worden. Tevens begrijp ik dat zij bereidt zijn om tijdens spoed-meldingen bij te springen in de acute noodhulp aangestuurd door het KWC. Overigens laat ik de discussie wanneer de regels wel, niet of hoeveel overtreden mogen worden graag even liggen. In basis geldt de regel dat iedereen zich bij geen spoed aan de regels houdt. Wat de marge dan voor de schepen mag zijn moet besproken worden met de KLPD, KWC en schippers lijkt mij.

Ben jou trouwens officieel woordvoerder van de bergers of kan ik persoonlijk zelf in contact komen met deze mannen? Laat ze anders even een pm sturen want ik begrijp uit jouw woorden wel dat ze dit allemaal volgen. Ook met hun ga ik graag een keer een kop koffie drinken.  

Overigens geldt dit ook voor de schipper van KNRM Huizen, Blaricum en anderen, stuur als je wil even een pm. Dan maken we een afspraak om samen een keer een kop koffie te drinken.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


zwaailamp

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • bijrijder op een gele bus....
Reactie #446 Gepost op: 22 augustus 2012, 11:00:29
kwanm aan in mijn eentje met de Seeker en sprong met zuurstof bij de ambubemanning op de Ripel, de Seeker stond nog in zijn vooruit. Een van de reddingsbrigadejongens sprong aan boord van de Seeker en nam over.  Daarna met zijn allen onder leiding van de brandweer evaluatie en ging het bergopwaards! We hadden met zijn allen een mensenleven gered.

Even wachten hoor..... Lees ik dt nu goed? Je kwam alleen aan met de Seeker??? Je sprong van boord met O2 op een boot waar een ambu team stond?? De Seeker stond nog in zijn vooruit????

goed bezig Henk.... Zal er niet meer woorden aan vuilmaken, want dan zal je dat wel zien als persoonlijke aanval, maar om dit als voorbeeld te gebruiken om de hulpverlening te verbeteren lijkt me niet zo heel erg slim.....


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #447 Gepost op: 22 augustus 2012, 11:56:28
Mooi he? In overleg met de al terplaatse zijnde reddingsboten, kwam ik alleen even zuustof brengen bij de ambuplegen. Soort first responder op de motor. Is ook alleen. Iedeen ter plaatse was het er over eens dat dit helemaal paste in de aktie, ook de KNRM Huizen, brandweer, OVDG, OVDB. Naarden nam de Seeker over zoals afgesproken. Die kan zo in het boekje. Wij varen als inzetbare reddingsboot altijd minimaal met zijn tweeen. Dit moet je daar even los van zien, gezond verstand en improvisatie vermogen boven starre regeltjes. Ik ga ook wel eens bemanning ophalen, ook dan ben ik in mijn eentje in de Seeker.
Geweldig zo'n posting, zwaailamp. Stilletjes je kans afwachtend in de bosjes tot een gelegenheid zich voordoet om bovenop de prooi te springen.  ;D


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #448 Gepost op: 22 augustus 2012, 12:03:31
Henk, is het niet verstandiger om je commentaar, vragen en opmerkingen zakelijk te houden zonder verwijtende toon?

Een aanvulling van de feiten is denk ik genoeg. Iedere professional kan dan objectief zijn conclusie trekken.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


zwaailamp

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • bijrijder op een gele bus....
Reactie #449 Gepost op: 22 augustus 2012, 12:08:08
Ten eerste ben ik niet aan het jagen, en ten tweede zie jou zeker niet als prooi. Wel volg ik met veel genoegen deze discussie. Aangezien ik geen partij ben in dit verhaal voel ik mij niet geroepen om op elke post te reageren. Dat neemt mijn verbazing echter niet weg. Vond het gewoon een merkwaardige opmerking in het licht gezien van jou instelling naar professionalisering van de hulpverlening en je 24/7 inzetbaarheid.

Maar ik ga weer op de tribune deze vermakelijke discussie verder volgen...

Of nee, terug de bosjes in.....