Henk,
Nog even wat vragen/opmeringen:
Hoe zie jij de rol van de HOGE in het verhaal redders en bergers? Je gaf al aan dat je redder bent en geen berger dus val je voor mij even in de groep KNRM/REDNED. Zou je echt een 24/7 inzetbaarbaarheid willen of liever de rol op je nemen van extra boot tijdens drukke dagen zoals met mooi weer, veel wind, aankomend noodweer etc.? 24/7 inzetbaarheid vraagt veel van jou maar ook van je opstappers lijkt mij.
Is het niet verstandig om de KNRM/REDNED als officieel 24/7 ketenpartner te houden en de HOGE daaraan te koppelen als extra capaciteit zoals ik hierboven beschreven heb? Je idee om een verdeling te maken in uren preventief varen is prima later in te vullen. In overleg kun je dan tijden, sectoren etc. nader bepalen.
En lijkt het je niet verstandig dat we de "vervelende" incidenten en voorbeelden uit het verleden even laten rusten omdat dit niet bijdraagt aan de open discussie die er nu is? Blijven wijzen met vingers is volgens mij niet de juiste toon. Overigens geef je zelf al aan dat dit een van de afspraken is die je graag zou maken. Is je cynische toon in je tweet gisteren met verwijzing naar mij @borgstein wel op zijn plaats dan?
Ik denk persoonlijk dat het KWC prima in staat is om meldingen te verwerken als het gaat om hulpverlening op het ruime binnenwater. Er is voorlopig nog geen aparte "watertafel" en of die er komt is ook maar zeer de vraag. De kans bestaat dan namelijk dat er weer meerdere partijen in de aansturing komen en dit is niet wenselijk. Los daarvan heeft het KWC ook internationaal/nationaal een verplichting. Daarbij komt dat ik denk dat zij op dit moment de meeste ervaring hebben. Wat betreft de drukte dat zal altijd lastig blijven. Toch zal hun organisatie zich ook aanpassen aan de werkdruk om de kwaliteit te borgen. Persoonlijk denk ik dat er al veel meer rust komt als er niet meer 4 of 5 boten naar een 1 incident varen en overal dwars doorheen roepen. En bij grotere incidenten is volgens mij de KNRM/KLPD/RWS vaak OSC. 1 aanspreekpunt en directe leiding bij een calamiteit ontlast ook het KWC. Ben je het met mij eens dat we het KWC de spin het web laten zijn?
Even samenvatten voor mezelf. Ik begrijp dat in deze casus de bergers Waterhulpdienst en Delta Lima het er eigenlijk wel mee eens zijn dat hard varen verminderd kan worden als er duidelijke afspraken zijn. Ook begrijp ik dat zij het er mee eens zijn dat er niet met 4 of 5 boten naar een klus gevaren hoeft te worden. Tevens begrijp ik dat zij bereidt zijn om tijdens spoed-meldingen bij te springen in de acute noodhulp aangestuurd door het KWC. Overigens laat ik de discussie wanneer de regels wel, niet of hoeveel overtreden mogen worden graag even liggen. In basis geldt de regel dat iedereen zich bij geen spoed aan de regels houdt. Wat de marge dan voor de schepen mag zijn moet besproken worden met de KLPD, KWC en schippers lijkt mij.
Ben jou trouwens officieel woordvoerder van de bergers of kan ik persoonlijk zelf in contact komen met deze mannen? Laat ze anders even een pm sturen want ik begrijp uit jouw woorden wel dat ze dit allemaal volgen. Ook met hun ga ik graag een keer een kop koffie drinken.
Overigens geldt dit ook voor de schipper van KNRM Huizen, Blaricum en anderen, stuur als je wil even een pm. Dan maken we een afspraak om samen een keer een kop koffie te drinken.
Als je naar pechhulpverlening gescheiden van de KNRM wil, zul je echt het partnerschap van de KNRM en Kustwacht moeten doorbreken. Ik was op de viering van het 25 jarig bestaan van de Kustwacht. Dat leek wel alsof de KNRM 25 jaar bestond. Een Powerpoint over de KNRM een boek vol met KNRM redevoeringen over het fijne, hechte partnerschap, warme liefde, eeuwige trouw. Daar komt echt niemand tussen.
Ook is de Kustwacht niet onafhankelijk. Ik heb daar een aanspreekpunt waar ik neer kan leggen wat er mis is gegaan. Geen kwaad woord over de KNRM, kan niets verkeerds doen. Zij is Onze Partner.
Dus als je naar een eerlijke verdeling wil, ben je bij de Kustwacht aan het verkeerde adres.
Natuurlijk moet de KNRM 24/7 partner blijven voor de Kustwacht en veiligheidsregio's. De (reserve)boten, het geld, de mogelijkheden, opleidingen, C2000, allerlei zaken waar wij niet aan kunnen tippen. Onze kracht zit in andere, aanvullende zaken. De snelle reddingboot, medisch specialisme eerste hulp bij verdinking met bijbehorend materiaal... Wij hebben ons van het begin af opgesteld als aanvulling op de bestaande reguliere hulpverlening. 24/7 zal ook nooit voor bootjes met motorpech zijn, maar voor echte noodgevallen en medische problemen.
Alexander, heb je whatsup? (via PM) Ik kan je dan in contact brengen met Blaricum, Naarden, Lima Delta Safety, Waterhulpdienst.nl en HOGE, maken we een groep aan en daar gooien we iedereen in.
Maar geen van allen heeft trek in zinloos varen. Uitgangspunt bij pech moet de berger zijn en niet de reddingboot. Als je kan wachten op de KNRM ben je niet in nood en hoeft de KNRM niet te komen. Het foldertje kan de berger dan wel afgeven.