Henk,
was jij niet met die club van je zo ongeveer vaak op het water? Is het niet zo dat elke boot een naam en eventueel roepnummer heeft?
Ojah....
Dus zie je tijdens de klus in ene een andere berger verschijnen is het toch makkelijk om de naam van die boot op te nemen, en met naam bij het KWC aan te kloppen, en hun mede te delen dat die berger zich in wateren bevindt waar hij niet thuis hoort. Het KWC zal dan wel middels het KLPD ervoor zorgen dat die berger een schrijven krijgt dat de randmeren jullie verzorgingsgebied is.
In die zin heeft een convenant een berschermende werking.
Maar Henk gelooft niet in dit soort zaken, die heeft zijn eigen theorie.
Wat staat er in die brief Peter, waar heeft deze mijnheer zich schuldig aan gemaakt? Dat hij zich niet aan het convenant houdt? Dat heeft hij toch niet ondertekend. Wat kunnen wij de berger in een andermans rayon maken, welke wet overtreed hij. Een brief van de KLPD met foei! dat hadden we niet agfgesproken maakt geen indruk. Op welke grond ga je de ondeugende berger aanpakken. De KLPD gaat niet zomaar zeggen dat iets niet mag. Er moet een wet overtreden zijn.
Op het land lukt het ook niet een verbod in te stellen voor bergers op het onderliggende wegennet.
IM is zelfs zo dat als de auto afgesleept is en veilig staat, het iedereen verder een wordt is wie de auto afsleept. Loopt het via de CLM dan is er een berger die af mag slepen. Maar als ik de ANWB wil, komt die. Of Route Mobiel. Of Peugeot Assistance (in mijn geval). Een maal veilig heef de eigenaar het laatste woord wie hem afsleept. Ook op het water. Er is geen middel (zo niet, laat het me zien) waarmee je een booteigenaar die ergens ongevaarlijk ligt kan dwingen met een bepaalde berger in zee te gaan. Zeker omdat hij dat zelf (de verzekering dekt dat niet) moet gaan betalen. En de weet wie betaalt, bepaalt!
Voor de zekerheid nogmaals de vraag, hoe ga je de berger/scheeps-eigenaar/KLPD dwingen de sleep door een convenant berger te laten geschieden. Bij voorkeur het betreffende wetsartiekel graag. (Het convenant geldt niet voor de Waterhulpdienst De Friese Wateren, want zij hebben dat niet ondertekend)