Dus eigenlijk mag de berger geen hulp bieden aan iemand die in het water aan het verdrinken is want anders raakt de vrijwilliger van de KNRM gedemotiveerd.
Het verhaal van de berger die bij een schipper komt die expeciet om de KNRM gevraagd heeft klopt.
Dat gaat zo. De schipper belt de Kustwacht. Op aandringen van de KNRM vertelt de Kustwacht tegenwoordig ook al in veel gevallen het bergers/KNRM verhaal. Dat gaat zo (naar diverse gevcallen waarbij de schipper dat verhaal vertelde):
Schipper belt met de Kustwacht. Ik heb motor/tuigage/problemen zit aan de grond, noem maar wat. Kustwacht: wij sturen de KNRM. Die komen naart u toe in een grijze boot met gele reddingsvesten. Er kunnen ook nog anderen zich aanbieden, maar het KAN zijn dat u dan na afloop een hoge rekening krijgt en de hulp van de KNRM is gratis.
Ooooh, nou doe dan maar de KNRM.
Blizzartd roep de Kustwacht op: Ik zie dat er alarm gemaakt is voor Huizen, ik zit al op het IJmeer, kan ik wat doen?
Nee, het gaat om een bootje tussen IJburg en Muiden. Maar het heeft voor u geen nut Blizzartd, mensen vragen specifiek om de KNRM, die hebben wij ook gealarmeerd.
Blizzartd gaat toch eigenwijs ter plaatse. Komt bij de schipper in prooblemen.
Kan ik wat voor U doen.
Nee, want we moesten wachten op een grijze boot met gele reddingsvesten en u bent oranje. Ik schrijft hoge rekeningen!
Waterhulpdienst legt uit hoe het werkt. Bent u verzekerd? OK, dan nemen wij contact met uw verzekering op en die betaalt het voor u. In feite is de hulp voor u kosteloos.
Ok belooft u dat?
Ja, scouts honor!
Waar is die grijze boot met gele reddingsvestjes, waar komt die vandaan?
Die komen van huis, varen vanuit de haven van Huizen, zo'10 km verderop.
Oh, nou u bent er al dus sleep mij maar naar huis.
Dus er is minimaal sprake van het verdraaien van de feiten van twee kanten.
Het bewijs? Waarom zou anders iemand die eerst specifiek zogenaamd om de KNRM vraagt ineens toch kiezen voor de waterhulpdienst en zijn favoriete club die hij zo liefheeft dat hij alleen door hen geholpen wil worden toch ineens voor d waterhulpdienst kiezen?
Daar is maar één antwoord op mogelijk: geld. Als blijkt dat verhaal van de hoge rekeningen die bertgers sturen niet blijkt te kloppen, verdwijnt de hekel aan bergers als bij toverslag.
Dus wat is de oorzaak van het voor niets van huis komen van de KNRM? Oorzaak en gevolg: het sprookje van bergers met de hoge rekening.
Waar ik het volledig mee eens ben is dat de bergers transperant moeten zijn. Maar dan doet het volgende zich voor, wapper 7: bootje ligt op de dijk. Berger komt ter plaatse. Berger gooit lijn over.
Hoe zou je dat dan moeten doen? Naast 'm gaan liggen aan lager wal en overleggen hoe je het gaat doen? Onderwijl beukt het zeiljacht op de keien.
Even een voorbeeldje, zodat de landrotten hier enigsinds een idee hebben hoe dat gaat:
zeiljacht op dijk UrkEn dat we allemaal argementen (voornamelijk valse) bedenken om te rechtvaardigen dat je HOGE de nek om wil draaien weten we nu wel.
Bewijs?
Ik post hier keer op keer dat er vooruitgang in zit. Dat we goed samenwerken met Naarden. Dat we goed samenwerken met Blaricum. Dat was vroegen ondenkbaar. Als wij ergens mee bezig waren, brobeerde vroeger Naarden de kust over te nemen. Ons weg te sturen, schreeuwden over het water dat we op moesten rotten. Wij met peddels klaar staand om ons sleepje te verdedigen. Blaricum net zo, zelfde verhoudingen mee in het verleden, als nu nog met Huizen.
Dat is allemaal verleden tijd, ligt ver achter ons. Wij slepen allang geen pech meer, dat laten we over aan de bergers. Met Naarden doe we samen klussen, hun promotiefilmpje over de ronduit is door mij als vriendendienst door mij voor hen gemaakt.
http://www.reddingsbrigadenaarden.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=37&Itemid=34De nieuwe snelle reddingsboot van de Reddingsbrigade Naarden, de "Ronduit".Als we samen op het water zijn komen we altijd even bij elkaar langszij.
KLussen die wij samen deden staan op hun site.
Dit is niet de eerste keer dat ik dot hier vertel, ik vertel dit keer op keer.
Als je dan ons met droge ogen ervan beweert:"Het probleem zit inderdaad veel dieper, en in 30jaar is die situatie niet verbetert enkel verslechtert." terwijl je heel goed bent ingevoerd in de materie,
helpt geen enkel argument meer. [u=http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/barbertje-moet-hangen]
Barbertje moet hangen[/u], linksom of rechtsom.
Daar is ook niet tegen op te argumenteren. Heb ik gewezen op de in 50% van de gevallen dat iemand snellere hulp krijgt dan anders het geval was geweest van de Keten partners, snellere hulp doet er niet toe, daar gaat het niet om.
Dat de KNRM zelf er voor kiest om gewoon boodschappen te gaan doen en thuis te blijven wachten op een alarm op drukke dagen met veel wind? Doe er niet toe, bergers moeten klussen -vooral als het noodgevallen betreft- over laten aan de KNRM.
Aan één ding gaan al die landrotten voorbij: aan de watersporter die zo snel mogelijk het water uit geholpen wil worden. En dat noodhulpverlening niet aan één boot gehangen mag worden.
Als je dan zegt dan moet er wat gebeuren aan de capaciteit als de KNRM het niet alleen redt. Als de KNRM Huizen op het water ging liggen op drukke dagen en in het weekend, net als Blaricum, dan had de Waterhulpdienst een gigantisch probleem. Maar daar hebben ze geen zin in. Maar wel klagen als de waterhulpdienst eerder is omdat op voorhand al bijna naast het incident liggen: Blizzartd bij Uitdam, Welmud bij Pampus, Thunder bij Muiderzand en Cobra en de Seeker op het Gooi/IJmeer. En dan kom jij van huis. Dan weet je toch dat dit kansloos is? Kom dan om de tafel, overleg. Hoe gaan we dit oplossen. Door HOGE te verbieden. En de Bergers ook!
Nee, dat lijkt me niet de slimme, doordachte, weloverwogen oplossing waar iedereen op zit te wachten en zich helemaal in kan vinden!