Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 90023 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #60 Gepost op: 14 augustus 2012, 14:05:31

En nogmaals de complimenten voor jullie strakke actie van de man met pijn op de borst. Echt top! Maar als jullie 1 dienst waren geweest met AIS/GPS-volgsysteem dan had het KWC direct gezien dat jullie aan het varen waren en dichtbij zaten in je eigen sector. Snel de juiste hulp op de juiste plaats.



Zie het spoor van de Seeker die dag op AIS. De Kustwacht hoeft alleen maar te kijken waar we liggen, maar heeft alleen bereik op de Noordzee. En van Marinetraffic gaat hun verouderde systeem met de pootjes omhoog.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #61 Gepost op: 14 augustus 2012, 14:15:01
Daar komt-ie weer.... KNRM-ers mogen zich niet op dit forum ophouden....  Waar haal je het vandaan..... Laat me 1 mail, 1 brief, 1voorschrift of 1 instructiesheet van het hoofdkantoor KNRM zien en ik geloof je. Maar je haalt hier de Huizen-situatie weer eens op naar "Landelijk niveau". Of ergens bij jou in de buurt plaatselijke commissies van de KNRM hebben geroepen dat het niet mag, sluit ik niet helemaal uit alhoewel ik het tamelijk stuitend zou vinden. Maar dat is dus NIET in opdracht van de KNRM aan alle KNRM-vrijwilligers geweest. Vrijwilligers (zeker hulpverleners, of die nu op het water of de wal opereren) zijn op die manier namelijk niet aan te sturen. Die gaan ofwel gewoon toch door met postings of ze denken, bekijk het maar met je zooitje en gaan postzegels verzamelen of zo. Dat zich hier weinig KNRMérs ophouden heb ik jaren terug al eens uitgelegd. De stemming hier bevalt ze niet.

Hulde overigens richting Alexander. Je maakt hier wel wat los met je vragen en opmerkingen. Volkomen terecht wat mij betreft.

Ja, Alexander heeft een frisse, verhelderende blik.

7.2 Externe communicatie
Het is goed voor de naamsbekendheid van de KNRM om lokaal en landelijk te vertellen en te tonen
hoe en onder welke omstandigheden de KNRM haar werk doet. KNRM kent de volgende externe
communicatie-uitingen:
www.knrm.nl en www.knrmwebwinkel.nl;
• De Reddingboot;
• persberichten, vermeldingen op externe websites en in media;
• evenementen en beurzen.
7.2.1 Perscontacten
Uitsluitend directie en C&F communiceren over het beleid. Nieuwswaardige feiten van het
reddingstation moeten zo snel mogelijk worden doorgegeven aan C&F. Over alle mediagevoelige
incidenten en/of ongevallen wordt met spoed de wachtfunctionaris van de KNRM ingelicht. Deze
schakelt de dienstdoende woordvoerder in. De KNRM is in staat pers en media onmiddellijk breed te
informeren.
7.2.2 Woordvoerders namens het reddingstation
Op elk reddingstation gelden afspraken over woordvoering. Contact met lokale en regionale media
verloopt vaak via het reddingstation zelf, via de CC&F, middels een persbericht of interview. Op
www.mijnknrm.nl treft u een format persbericht aan. Noem nooit zonder toestemming namen van
geredden of redders. In geval van ernstige ongelukken is het des te belangrijker geen details aan de
pers te geven wat betreft aard van de actie, aantal en naam van de geredden en/of slachtoffers.
Anders bestaat de kans dat familieleden al via de media weten wat er aan de hand is, voordat zij
39
persoonlijk geďnformeerd kunnen worden. Als het om landelijke media of crisissituaties gaat, verloopt
de communicatie via C&F. C&F kan via de secretaris een beroep doen op vrijwilligers voor interviews.
7.2.3 Crisiscommunicatie
Als de KNRM zelf betrokken is bij ongevallen of rampen, zoals het kapseizen van een reddingboot,
het verongelukken van opvarenden of het veroorzaken van ernstige ongelukken, informeert de
PlCie via de wachtfunctionaris van de KNRM direct en volledig het hoofdkantoor. De woordvoering
verloopt vanaf dat moment via medewerkers van het hoofdkantoor (directie, inspectie en C&F). Het
reddingstation stuurt vragen van de pers door naar het hoofdkantoor.
Na een ernstig ongeval krijgt het reddingstation zo snel mogelijk lokale ondersteuning van een
medewerker van het hoofdkantoor. Boothuis, bemanningsverblijf en bergplaats zijn niet
toegankelijk voor journalisten, tenzij de omstandigheden dit toelaten.
7.2.4 Filmopnames en interviews
Wanneer televisie, radio, internet nieuwssite, krant, opinieblad of tijdschrift met een landelijke
verspreiding een reddingstation rechtstreeks benadert, moet er overleg zijn met C&F. De
beoordeling verloopt via onderlinge afweging. De vraag is of en zo ja, door wie aan het verzoek
wordt voldaan en of de tijd en energie voor (film)opnamen opweegt tegen de relevantie van het
programma voor de KNRM. Als het om lokale mediaverzoeken gaat, kan het station daar
zelfstandig mee omgaan.
7.2.5 Website reddingstation
Elk reddingstation heeft een eigen internetdomein binnen de KNRM-website. Iedereen kan deze
website raadplegen en bekijken. De inhoud van de website mag daarom de goede naam van de
KNRM niet schaden. Onder verantwoording van de CC&F blijft de reddingstationwebsite actueel. Een
uitgebreide handleiding met gebruiksadviezen is verkrijgbaar via C&F.
7.2.6 Richtlijn filmmateriaal op internet
Voor het plaatsen van filmmateriaal door het reddingstation op www.knrm.nl of op externe websites
en/of communities zoals bijvoorbeeld You Tube, gelden de volgende richtlijnen:
• namen van geredden en/of redders mogen niet genoemd worden;
• zonder toestemming van geredden geen filmmateriaal op internet plaatsen;
• materiaal mag nooit belastend zijn voor de KNRM, bemanningsleden, geredden of overige
hulpdiensten;
• alleen muziekfragmenten gebruiken die aangeleverd zijn door C&F in verband met
Buma/Stemra-rechten;
• de CC&F screent filmmateriaal vooraf aan plaatsing op internet;
• C&F mag op ieder moment foto- en/of filmmateriaal (laten) verwijderen van internet.


uit:   Voorschriften en Regels KNRM (VOR)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #62 Gepost op: 14 augustus 2012, 14:21:46
Alexander, het is aan te raden het hele stuk eens door te lezen, van begin tot het eind daar sta ik achter, wat een mooi stuk.
Nu nog even de werkvloer overtuigen:
Net arriveerde de Nikolaas Wijsenbeek bij een platboden voor Almere, 10 minuten later dan de berger die al langszij ligt. Toch neemt de reddingboot het jacht op sleep (wij doen het gratis mijnheer, komt u maar) naar Huizen en de berger heeft het nakijken.  098uo En hem maar verwijten dat ie dat niet 24/7 wil mee maken maar naar Vlieland gaat om wat te verdienen. 98uiye


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #63 Gepost op: 14 augustus 2012, 14:25:05
Ja, Alexander heeft een frisse, verhelderende blik.

7.2 Externe communicatie
Het is goed voor de naamsbekendheid van de KNRM om lokaal en landelijk te vertellen en te tonen
hoe en onder welke omstandigheden de KNRM haar werk doet. KNRM kent de volgende externe
communicatie-uitingen:
www.knrm.nl en www.knrmwebwinkel.nl;
• De Reddingboot;
• persberichten, vermeldingen op externe websites en in media;
• evenementen en beurzen.
7.2.1 Perscontacten
Uitsluitend directie en C&F communiceren over het beleid. Nieuwswaardige feiten van het
reddingstation moeten zo snel mogelijk worden doorgegeven aan C&F. Over alle mediagevoelige
incidenten en/of ongevallen wordt met spoed de wachtfunctionaris van de KNRM ingelicht. Deze
schakelt de dienstdoende woordvoerder in. De KNRM is in staat pers en media onmiddellijk breed te
informeren.
7.2.2 Woordvoerders namens het reddingstation
Op elk reddingstation gelden afspraken over woordvoering. Contact met lokale en regionale media
verloopt vaak via het reddingstation zelf, via de CC&F, middels een persbericht of interview. Op
www.mijnknrm.nl treft u een format persbericht aan. Noem nooit zonder toestemming namen van
geredden of redders. In geval van ernstige ongelukken is het des te belangrijker geen details aan de
pers te geven wat betreft aard van de actie, aantal en naam van de geredden en/of slachtoffers.
Anders bestaat de kans dat familieleden al via de media weten wat er aan de hand is, voordat zij
39
persoonlijk geďnformeerd kunnen worden. Als het om landelijke media of crisissituaties gaat, verloopt
de communicatie via C&F. C&F kan via de secretaris een beroep doen op vrijwilligers voor interviews.
7.2.3 Crisiscommunicatie
Als de KNRM zelf betrokken is bij ongevallen of rampen, zoals het kapseizen van een reddingboot,
het verongelukken van opvarenden of het veroorzaken van ernstige ongelukken, informeert de
PlCie via de wachtfunctionaris van de KNRM direct en volledig het hoofdkantoor. De woordvoering
verloopt vanaf dat moment via medewerkers van het hoofdkantoor (directie, inspectie en C&F). Het
reddingstation stuurt vragen van de pers door naar het hoofdkantoor.
Na een ernstig ongeval krijgt het reddingstation zo snel mogelijk lokale ondersteuning van een
medewerker van het hoofdkantoor. Boothuis, bemanningsverblijf en bergplaats zijn niet
toegankelijk voor journalisten, tenzij de omstandigheden dit toelaten.
7.2.4 Filmopnames en interviews
Wanneer televisie, radio, internet nieuwssite, krant, opinieblad of tijdschrift met een landelijke
verspreiding een reddingstation rechtstreeks benadert, moet er overleg zijn met C&F. De
beoordeling verloopt via onderlinge afweging. De vraag is of en zo ja, door wie aan het verzoek
wordt voldaan en of de tijd en energie voor (film)opnamen opweegt tegen de relevantie van het
programma voor de KNRM. Als het om lokale mediaverzoeken gaat, kan het station daar
zelfstandig mee omgaan.
7.2.5 Website reddingstation
Elk reddingstation heeft een eigen internetdomein binnen de KNRM-website. Iedereen kan deze
website raadplegen en bekijken. De inhoud van de website mag daarom de goede naam van de
KNRM niet schaden. Onder verantwoording van de CC&F blijft de reddingstationwebsite actueel. Een
uitgebreide handleiding met gebruiksadviezen is verkrijgbaar via C&F.
7.2.6 Richtlijn filmmateriaal op internet
Voor het plaatsen van filmmateriaal door het reddingstation op www.knrm.nl of op externe websites
en/of communities zoals bijvoorbeeld You Tube, gelden de volgende richtlijnen:
• namen van geredden en/of redders mogen niet genoemd worden;
• zonder toestemming van geredden geen filmmateriaal op internet plaatsen;
• materiaal mag nooit belastend zijn voor de KNRM, bemanningsleden, geredden of overige
hulpdiensten;
• alleen muziekfragmenten gebruiken die aangeleverd zijn door C&F in verband met
Buma/Stemra-rechten;
• de CC&F screent filmmateriaal vooraf aan plaatsing op internet;
• C&F mag op ieder moment foto- en/of filmmateriaal (laten) verwijderen van internet.


uit:   Voorschriften en Regels KNRM (VOR)
Ik kan je geruststellen hoor. De Voorschriften en Regels KNRM kende ik al een tijdje zo ongeveer uit mijn hoofd.
Maar dat verdraaien tot "KNRM-ers mogen hier niet op het forum actief zijn" is misschien koren op jouw molen, maar heeft niets te maken met de werkelijkheid. Dan zou namelijk de gemiddelde KNRM-er op geen enkel forum actief mogen zijn en ik ken er zo hier en daar wel een paar forums waar ze dat wel zijn...


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #64 Gepost op: 14 augustus 2012, 14:38:03
Hanteer duidelijk roepnummers in plaats van moeilijke soms dubbele scheepsnamen voor reddingsboten.

Dit lijkt me ook geen onbelangrijk punt. Kijkend naar benaming van de RNLI schepen (plaatsnaam waar ze gestationeerd zijn gevolgd door lifeboat, bijvoorbeeld Peterhead lifeboat) vind ik de scheepsnamen van de KNRM maar ingewikkeld en moeilijk.

Bijvoorbeeld reddingboot Winifred Lucy Verkade-Clark van KNRM station Cadzand. Waarom niet reddingboot Cadzand hanteren als KNRM, de vaste kustwachtpartner zijnde?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #65 Gepost op: 14 augustus 2012, 14:40:58
Dat klopt toch? Daar is ook geen enkele kritiek op de KNRM. Niets dan goeds en bij de KNRM daar gaat nooit iets fout. Want ook as vind je de KNRM als geheel geweldig, en kijk je vol bewondering naar de verrichtingen van de vrijwilligers, als je naar voren brengt dat er punten zijn waarop het beter zou kunnen ben je de vijand. " materiaal mag nooit belastend zijn voor de KNRM, bemanningsleden, geredden of overige hulpdiensten"  Als iets belastend is voor HOGE wil ik het juist horen, geen instantie kan innoveren zonder bij tijd en wijle door elkaar geschud te worden. Vreemd genoeg is de Kritiek op HOGE altijd dat we kritiek op de KNRM hebben. En ik geef het toe, van sommige dingen van de KNRM word ik niet blij. Zoals net, waarom moet nu de Nikolaas Wisenbeek pers'e die zeilboot er achter hangen, onder de neus van de berger. Daar maak je geen vrienden mee, en de volgende keer "vindt" de Blizzartd weer een man met zijn arm uit de kom en moet ie de Wijsenbeek vragen of ie even zijn bergingswerk wil onderbreken om tussendoor nog even een redding te doen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #66 Gepost op: 14 augustus 2012, 14:44:36
Dit lijkt me ook geen onbelangrijk punt. Kijkend naar benaming van de RNLI schepen (plaatsnaam waar ze gestationeerd zijn gevolgd door lifeboat, bijvoorbeeld Peterhead lifeboat) vind ik de scheepsnamen van de KNRM maar ingewikkeld en moeilijk.

Bijvoorbeeld reddingboot Winifred Lucy Verkade-Clark van KNRM station Cadzand. Waarom niet reddingboot Cadzand hanteren als KNRM, de vaste kustwachtpartner zijnde?

Juist is duidelijk dat als je een boot hoort met een dubbele naam dat het een KNRM reddingboot is. Vaak wordt de boot genoemd naar de schenker, zo leeft deze voort zeg maar. Daar is goed (financieel gezien) over na gedacht en prima beleid. Niets staat echter in de weg de Nikolaas Wijsenbeek in de praktijd de Wijsenbeek te noemen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #67 Gepost op: 14 augustus 2012, 14:53:02
Overigens is de naam " Blaricum1" nog door mij bedacht. Alleen was ik de schenker niet.  098uo


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #68 Gepost op: 14 augustus 2012, 14:56:21
Juist is duidelijk dat als je een boot hoort met een dubbele naam dat het een KNRM reddingboot is. Vaak wordt de boot genoemd naar de schenker, zo leeft deze voort zeg maar. Daar is goed (financieel gezien) over na gedacht en prima beleid. Niets staat echter in de weg de Nikolaas Wijsenbeek in de praktijd de Wijsenbeek te noemen.

Opzich zou je een schip alsnog daar naar kunnen vernoemen, alleen dat het in de praktijk niet gebruikt word als radioroepnaam. Blijft de traditie in stand maar heb je geen lange roepnamen over de marifoon.

Schepen van het KLPD en (de meeste van) Rijkswaterstaat gebruiken ook niet zulke roepnamen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #69 Gepost op: 14 augustus 2012, 15:06:28
Een plaatsnaam vind ik ook een prima idee. Maar met een naam als " Bravo 1" zoals bij Harderwijk heb ik niets. Meer een naam voor de jongens aan de achterdeur van het AT.
De naam voor een reddingboot is verschrikkelijk belangrijk. Je moet ook proberen een oude naam her te gebruiken. De Seeker heet al 30 jaar Seeker, maar is inmiddels iets van de zesde in rij. De Blaricum1 heet nog langer al zo.