Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 90116 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #640 Gepost op: 26 augustus 2012, 22:37:56
Als ik het over herstructurering heb, vind ik niet de belangrijkste stap in die richting het verbieden en inperken van van de niet van overheidswege geïnitieerde en gealarmeerde hulpverlening.

Ik vind HOGE niet verschrikkelijk belangrijk, maar om de vereniging op te doeken is weer het andere uiterste en dat standpunt verdedig ik elke keer maar weer.

Zolang we nog af en toe nog iemands leven redden leveren we wel een bijdrage. Met een landbril is dat niet waar het om gaat, maar daar verschillen we dus van mening met elkaar.
Toch blijkt uit al jouw andere berichten dat je HOGE weldegelijk belangrijk vindt, en je er zowat alles aangelegen is om haantje de voorste te kunnen zijn. Je gaat immers niet voor niets het water op, omdaar op meldingen te wachten. Dus hoezo Adhoc-hulpverlening??

Wij behoren niet bij de ketenpartners en zijn daar ook (nog) niet welkom. Dus doen wij aan adhoc passantenhulp. Wij hoeven niet zo nodig belangrijk de zijn en aangewezen belangrijke partner exclusief redden van op Koninklijke missie. Als ik bij tijd en weile iemand het leven kan redden ben ik al blij en de anderen binnen de vereiniging ook. En voor iemand die mij dat probeert te verhinderen: take your best shot!  Wij zelf stellen helemaal geen eisen en hebben ook niet veel nodig, het gaat om 2 - 8 serieuze levensreddende uitrukken per jaar, daar gaat niemand zioch druk om maken.

Als je het water opgaat zodat de KNRM telaat is, ben je in mijn ogen niet bezig met Adhoc-hulpverlening
Je hebt liever dat men investeert in een uitbreiding van het aantal stations. Meer boten van de KNRM. meert stations. En als die allemaal thuis gaan zitten wachten op de pieper, zijn ze allemaal toch nog te laat als wij(bergers enb HOGE)  op het water zijn .



mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #641 Gepost op: 26 augustus 2012, 22:48:15
Nou, als dat al zo is, dan zou ik zeggen, bel het KWC, zorg dat je officieel partner wordt en ga met je eigen capcode en pieper aan de waterkant zitten.

Zo gemakkelijk gaat dat niet. Het KWC beslist niet of iemand officieel partner is. Dat staat in de SAMIJ overeenkomst welke wordt opgezet door de sturende veiligheidsregio(Flevoland). Dus als HOGE partner zou willen worden zou ik Margreet Horselenberg, burgemeester van Lelystad en voorzitter van de sturende veiligheidsregio een brief sturen. En of ze een niet REDNET of KNRM boot C2000 en P2000 gaan geven. Ik durf het te betwijfelen.


Belker1678

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
Reactie #642 Gepost op: 26 augustus 2012, 22:52:03
Deze discussie op afstand volgend wil ik nog even reageren op een uitspraak van Henk:
Citaat van Henk:
"Dus de berger meteen naar het incident. in 100% van de gevallen en neemt het sleepwerk op zich. De KNRM (vergelijkbaar met de noodhulp diensten als brandweer, politie en ambulance) neemt de afhandeling en het vervoer van de gewonden op zich, zeg maar de zorg (redding) voor/van de mensen, bestrijding van brand opzich, de berger is voor het materiaal."

Laten we even een vrijwilligersorganisatie NIET vergelijken met proffessionele handhavers/hulpverleners. Bijvoorbeeld: de KNRM heeft geen ervaring met PD-management.
Dit wordt wel eens vergeten door KNRM en andere (vrijwillige) organisaties.  Bij een ongeval op het water, al dan niet met gewonden / doden is sprake van een Plaats Delict! Wie is dan leidend, volgens mij politie/brandweer/ambulance, afhankelijk van het soort incident.

Er zijn trouwens zoveel regelingen, protocollen en andere afspraken van toepassing naast de Samijregeling, waarbij bepaald is wie leidend is bij een incident (oa. Grip situaties), dat zelfs OVD's en meldkamers wel eens de mist in gaan.

Tevens weet ik dat de Samijregeling, mbt de randmeren op het ogenblik tegen het licht wordt gehouden en evt wordt aangepast. Daar zijn projectleiders voor het deel Zuid (Gooi- en Eemmeer) en Midden (Nuldernauw/Wolderwijd/Veluwemeer/Drontermeer/Vossenmeer)  mee bezig.

Ik wens alle betrokken partijen veel wijsheid toe om het probleem, wat een ieder op zijn manier beleefd, op te lossen. Bedenk echter wel wat uw cirkel van invloed is. Die is vaak kleiner dan u denkt.


marlnbk

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #643 Gepost op: 26 augustus 2012, 22:52:44
Henk zit de hele tijd te schermen met Blaricum. En dat hij zelfs afspraken met hen heeft. Half in de herhaling omdat er nog geen antwoord is:

Heb je nou echt concreet afspraken met Blaricum?
Staan ze op papier?
Wat zijn die afspraken dan?
Is het niet meer dat ze je soort van gedogen om van het gezeik af te zijn?

Er is al eerder naar gevraag maar geef even concreet antwoord graag.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #644 Gepost op: 26 augustus 2012, 23:06:34
Het ene gebied is het andere gebied niet.Ook niet qua "rumoeren"

Op het IJsselmeer opereert vanuit Laaksum een Particuliere Waterhulpverlener (PW) al vele jaren met veel succes. Deze PW zit ingeklemd tussen vijf KNRM stations Urk,Lemmer,Hindelopen,Enkhuizen en Medemblik. (Totaal 10 snelle reddingboten dus)  Daarbij ook nog een PW gevestigd in Urk met(1-2)snelle rubberboten en een wat minder snel vaartuig.
Deze PW heeft met twee snelle boten een omzet aan hulpverleningen waar de overige PW ers jaloers op kunnen zijn.

Het operatiegebied wordt gekenmerkt door een aantal gevaarlijke ondiepten,groot open water,veelal lagerwal,bij slecht weer een onguur stuk water, dus niet te vergelijken met de beschutte randmeren.

Enkhuizen,Andijk,Medemblik,Stavoren,Hindelopen,Lemmer huisvesten totaal in de diverse jachthavens behoorlijk meer jachten dan het Eemmeer,Gooimeer en IJmeer samen.
Daarnaast zijn er heel veel bruine vloot bewegingen met heel veel passagiers aan boord in dit gebied tegen de Randemeren  maar zeer beperkt.
Ook zijn er de veerdienst Enkhuizen-Stavoren, twee veerdiensten Enkhuizen-Urk en de nodige beroepsvaart en de grotere cruiseschepen,tegen de Randmeren vrijwel nihil.

Uit die hoek hoor je op een heel enkel incidentje na vrijwel niets.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #645 Gepost op: 26 augustus 2012, 23:27:12
Vanuit o.a. mijn ruim dertig jaar evaring op het gebied van sleepvaart,transport en berging zowel nationaal als internationaal kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat de zaken mbt de Randmeren wel erg worden opgeklopt. Wat de achtergrond(en) is/zijn van dit opkloppen laat zich,de diverse bijdragen even vluchtig doorlezend, niet al te moeilijk raden.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #646 Gepost op: 26 augustus 2012, 23:38:28
Henk zit de hele tijd te schermen met Blaricum. En dat hij zelfs afspraken met hen heeft. Half in de herhaling omdat er nog geen antwoord is:

Heb je nou echt concreet afspraken met Blaricum?
Staan ze op papier?
Wat zijn die afspraken dan?
Is het niet meer dat ze je soort van gedogen om van het gezeik af te zijn?

Er is al eerder naar gevraag maar geef even concreet antwoord graag.

Nee. Er staat niets op papier. Met Blaricum gaat het in de praktijk wel lekker en de omgang is naar mijn mening volledig genormaliseerd. Het is een fijne club en er valt over en weer geen onvertogen woord. Als er al wat is, zijn er hele korte lijnen en spreken wij het uit.
We gaan binnenkort om tafel verwacht ik, maar ik regel dat niet, dit doet een ander bestuurslid.

Dat kan heel goed, gedogen is negeren en daarvan is geen sprake. We waren erg verguld met de uitnodiging om bij de omvlagging aanwezig te zijn. Dat doe je niet als je iemand slechts "gedoogd". Dat was een mooie gelegenheid al even informeel van gedachten te wisselen met leden van de plaatstelijke commissie en ik kreeg de indruk dat we met de KNRM Blaricum op een lijn zitten en daar een goede gesprekspartner aan hebben.

Met Naarden net zo, ook gewoon in de praktijk goede gezellige samenwerking. Alleen gaan we eerst om de tafel met Blaricum en dan gaan we kijken of praten met het bestuur van Naarden nog zin heeft


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #647 Gepost op: 26 augustus 2012, 23:45:21
Het ene gebied is het andere gebied niet.Ook niet qua "rumoeren"

Op het IJsselmeer opereert vanuit Laaksum een Particuliere Waterhulpverlener (PW) al vele jaren met veel succes. Deze PW zit ingeklemd tussen vijf KNRM stations Urk,Lemmer,Hindelopen,Enkhuizen en Medemblik. (Totaal 10 snelle reddingboten dus)  Daarbij ook nog een PW gevestigd in Urk met(1-2)snelle rubberboten en een wat minder snel vaartuig.
Deze PW heeft met twee snelle boten een omzet aan hulpverleningen waar de overige PW ers jaloers op kunnen zijn.

Het operatiegebied wordt gekenmerkt door een aantal gevaarlijke ondiepten,groot open water,veelal lagerwal,bij slecht weer een onguur stuk water, dus niet te vergelijken met de beschutte randmeren.

Enkhuizen,Andijk,Medemblik,Stavoren,Hindelopen,Lemmer huisvesten totaal in de diverse jachthavens behoorlijk meer jachten dan het Eemmeer,Gooimeer en IJmeer samen.
Daarnaast zijn er heel veel bruine vloot bewegingen met heel veel passagiers aan boord in dit gebied tegen de Randemeren  maar zeer beperkt.
Ook zijn er de veerdienst Enkhuizen-Stavoren, twee veerdiensten Enkhuizen-Urk en de nodige beroepsvaart en de grotere cruiseschepen,tegen de Randmeren vrijwel nihil.

Uit die hoek hoor je op een heel enkel incidentje na vrijwel niets.

Nou, juist uit die hoek hoor ik berichten van idioot hoge rekeningen, bijna iedere rekening is een gevecht met de expert.

Paar duizend euro is heel gewoon. De eigenaar van een huurjacht uit die conterijen belde ik eens op. Hij was verzekerd, maar niet voor die bedragen die deze berger vroeg en moest dat daarom zelf ophoesten. Toen heeft ie in het huurcontract laten vastleggen dat de huurders alleen hulp van de KNRM mochten accepteren en dat ze het anders zelf moesten betalen. Nee, dan ben je lekker bezig.

Maar er is een afspitsing geweest, heb je dat ook een beetje gevolgd?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #648 Gepost op: 26 augustus 2012, 23:57:36
Nou, juist uit die hoek hoor ik berichten van idioot hoge rekeningen, bijna iedere rekening is een gevecht met de expert.

Paar duizend euro is heel gewoon. De eigenaar van een huurjacht uit die conterijen belde ik eens op. Hij was verzekerd, maar niet voor die bedragen die deze berger vroeg en moest dat daarom zelf ophoesten. Toen heeft ie in het huurcontract laten vastleggen dat de huurders alleen hulp van de KNRM mochten accepteren en dat ze het anders zelf moesten betalen. Nee, dan ben je lekker bezig.

Maar er is een afspitsing geweest, heb je dat ook een beetje gevolgd?

Ik had het even over de relatie Particuliere Hulpverleners en de KNRM in dat gebied. Dus niet over experts die kennelijk hun mond voorbij praten,c.q. informatie doorspelen aan de ene PH over andere Particuliere Hulpverleners,niet erg netjes van die expert.
Die eigenaar van dat huurjacht heb je trouwens een tijdje geleden elders ook opgevoerd,toen was het duizend euro.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #649 Gepost op: 27 augustus 2012, 00:00:24
En even voor de goed orde, ik zeg ook niet dat de KNRM niet mag slepen. Als er de kerntaak niet in gevaar komt heeft niemand er problemen mee als ze eens wat los trekken hier en daar en iemand naar huis slepen. Berger en KNRM elkaar de ruimte gevend en elkaar wat gunnend. Maar als je nu begint te schermen met IM zoals het op de weg is, dan moet je dat niet uit elkaar halen en het ene niet en het andere wel implanteren. IM als op de weg? OK, dan bij ieder incident een berger mee en die sleept.