Wijze lessen, conclusies, tips, aanbevelingen, oplossingen, etc...........
Het zou inderdaad mooi zijn als dit het geval zou zijn maar is niet realistisch. De discussie op dit forum gaat vaak niet over de inhoud zoals de structuring of verbetering van de waterhulpverlening maar over details, versprekingen, woordspelletjes en vooral ego......heel veel ego. Spierballen van stoere mannen die allemaal een mening hebben. Dat mag en moet ook maar zonder enige regie in de discussie krijg je dan man tot man gevechten. Ook ik liet me een aantal keren verleiden tot dat spel en dan komt het aan op wie heeft de meeste kennis en kan het beste communiceren. Daarvoor mijn excuses. Het draagt namelijk absoluut niet bij aan de oplossing.
Het forum wordt volgens mij door veel mensen gelezen. Dat zijn ook mensen die, van hoog tot laag, direct of indirect betrokken zijn bij de waterhulpverlening. Veel mensen houden zich afzijdig vanwege hun functie in de veiligheidsketen. Of zijn het mensen die eigenlijk geen raad weten met deze uitdaging. Ook zijn er mensen bij die zich niet herkennen in de verhalen op het forum. Veel verhalen en opmerkingen zijn namelijk een persoonlijke beleving en hoeft niet altijd de waarheid te zijn. Daarnaast zijn er mensen die vinden dat een discussie zonder dat alle betrokken partijen aan tafel zitten geen discussie is. Persoonlijk ben ik het daar ook mee eens.
Ik heb de afgelopen weken best veel zitten lezen en heel veel informatie via dit forum en andere kanalen mogen ontvangen. Bijzonder dat je het vertrouwen van mensen krijgt die je persoonlijk (nog) niet kent, dat zal ik koesteren. Deze mensen weten ook dat ik van mening ben dat de waarheid ergens in het midden ligt. Als er 2 vechten dan hebben er vaak 2 schuld is mijn principe.
Ik kan inmiddels pagina's volschrijven met vermoedens, mijn voorzichtige analyse en mogelijke oplossingen. Alleen is dat niet reeël omdat het beeld nog lang niet compleet is. De vraag is dan ook of je moet blijven hangen in het verleden of juist moet kijken naar de toekomst. De geschiedenis herschrijven kan niet maar je zult wel rekening moeten houden met de gevoelens, beperkingen en mogelijkheden van de mens. De mens is namelijk de belangrijkste schakel in de hulpverlening.
Een belangrijke conclusie van mij is wel dat als ik als buitenstaander objectief naar de waterhulpverlening kijk er veel goed gaat, maar dat er ook nog heel veel verbeteren kan. De situatie op het water rondom Huizen heeft soms helemaal niets met professionele hulpverlening te maken. Dat ligt vaak niet aan de mens of organisaties zelf maar komt door het ontbreken van duidelijk beleid, juiste regelgeving, regie en handhaving. Combineer dit met de geschiedenis, menselijke trots, mannelijke ego's en de samenwerking (communicatie) is weg. Mensen stellen dan persoonlijke doelen in plaats van gezamenlijke doelen. Ik mis een duidelijke regiseur, bemiddelaar, coach, teambuilder, regelaar, scheidsrechter of welke naam je er ook aan wil geven. Een persoon/commissie die de schakel vormt tussen beleid en praktijk.
Op veel fronten wordt er achter de schermen gekeken naar de onwenselijke situatie en het ontbreken van regie vooraf maar zeker ook tijdens incidenten. Op alle bestuurslagen is structurering en professionalisering van hulpverlening in Nederland het gesprek van de dag. Daar worden veel goede maar soms ook erg foute beslissingen genomen is mijn mening. De brandweer is daar op dit moment een goed (of moet ik zeggen slecht) voorbeeld van. De kans dat er ook in deze casus top down beleid gemaakt gaat worden is erg groot. Dat is voor een manager/bestuurder ook de makkelijkste methode. Ik heb in mijn vorige bericht bewust geschreven over managementsstijlen om een inzicht te geven hoe dit probleem aangepakt zou kunnen worden. Persoonlijk zou ik diverse stijlen en oplossingen combineren maar wat de beleidsmakers gaan doen dat weet ik niet. Regels zijn nodig maar laten we de mens daarbij niet vergeten is mijn advies. Zij bepalen namelijk voor een groot deel de kwaliteit van de hulpverlening.
Laten we voorlopig stoppen (hoeft niet op slot) met deze topic omdat het niet bijdraagt aan een goede oplossing. Gevoelens blijven gevoed worden en verstoren steeds weer de doelstelling en discussie over de inhoud. Daarbij is er een grote kans dat organisaties en mensen beschadigd raken. Of dat dan altijd eerlijk is vraag ik mij oprecht af.
Voor mensen die nog willen reageren met vragen, opmerkingen, verhalen of verzoeken kunnen mij rechtstreeks benaderen op mijn e-mail alexander@borgstein.eu of via pm van dit forum.
Ik wens iedereen veel wijsheid en veiligheid toe!