Dank voor jullie complimenten. Wat ik al eerder zei, ik wil niemand schofferen of te kort doen. Ik heb zeker niet alle wijsheid in pacht. Ik kan er gelukkig wel objectief in staan en op afstand dingen beoordelen vanuit mijn referentiekader en werkervaring. Mijn visie is niet alleen kritisch zijn maar ook denken in oplossingen.
Een korte toelichting daarop. Mijn werkervaring bestaat dus uit 22 jaar als beroeps (en daarnaast ook als vrijwillig) brandweerman waarvan de meeste jaren als teamleider/management brandweer afd. repressie. Gemiddeld zo'n 800/900 incidenten per jaar en echt een praktijkmens. Verder de nodige jaren met de ambulances gereden. Daarnaast een aantal jaren gewerkt als centralist/coördinator op de ac/cpa en die later overgegaan is in de gemeenschappelijk meldkamer waar ik soms nog inval. Vanuit die rol ook diverse grote inzetten gedaan in verbindingen/coördinatie CTPI zoals bijvoorbeeld de watersnood 1995 en vuurwerkramp Enschede. Naast brandweer doe ik nog aan advies, opleidingen en oefeningen voor veiligheid/crisisbeheersing vanuit mijn eigen bedrijf. Samengevat; veel veiligheid. Daarom zit ik vandaag op mijn vrije dag te typen op een forum
Kort over de regels van de KNRM. Terecht dat een grote organisatie duidelijke regels heeft voor communicatie en voorlichting. Dat is zeer gebruikelijk en een asbsolute must. Anders krijg je ongeleide projectielen en mogelijk een verkeerd beeld naar buiten toe. Mensen op de werkvloer weten niet altijd wat er speelt op andere managementlagen of in de politiek. Dat is geen censuur of mond snoeren maar juist de uitstraling en kracht van een grote organisatie. En ik zeg: voor!
Henk, je AIS-track is duidelijk maar het KWC kent jullie niet in zijn alarmeringssysteem als partner. Volgen dus ook je AIS niet. Ik begrijp dat je geen officiële status hebt van reddingsboot. Eigenlijk heb je er dus niets te zoeken? (niet ontploffen nu, ik zet het er alleen maar scherp neer
). KRNM is dus de partij voor de inzet conform de landelijke afspraken en beleid? Dat je het geluk had omdat je toevallig in de buurt zat? Top actie hoor, super gedaan! En begrijp me niet verkeerd, ik heb alle respect voor jullie zuivere intenties, idealen en werkwijze.
In Zeeland zijn er volgens mij duidelijke afspraken gemaakt tussen de Overheid, veiligheidsregio en Sleepdienst BST. Doen niet alleen bergen maar ook mee met de acute hulpverlening. Inmiddels lijkt het op de Randmeren, Markermeer en IJsselmeer veel meer een vervelend spel te worden van in elkaars vaarwater zitten. Maar was er richting Terschelling ook al niet eens wat conflicten? De Overheid kan niets met partijen die geen 100% garantie geven over hun beschikbaarheid. In basis doet de KNRM dit wel en hebben hun zaken overigens meestal goed voor elkaar. Althans dat is de uitstraling. Misschien willen de bergers dit ook wel als er goede afspraken zijn tussen alle partijen? Er zijn er tenslotte meer in het grote gebied daar. Hoef je de vrijwilliger ook niet onnodig te belasten en weg te roepen voor niet spoedeisende meldingen.
@Durez ik zal even punt voor punt reageren.
1. Overheid heeft een zorgplicht Nationaal en Internationaal voor veiligheid en SAR-taken. Dat de KNRM vanuit hun lange bestaan deze rol gratis op zich genomen heeft is geschiedenis en een meevaller voor de Overheid. De vrijwillige brandweerkorpsen zijn vroeger ook zo ontstaan en later overgenomen door de Overheid met bijbehorende geldstroom. Waarom de KNRM dan niet?! Daar horen deze kosten ook thuis is mijn mening.
2. Vanuit mijn eigen praktijkervaring in het veld maar zeker ook op de meldkamer ben ik soms verbaast over de rol van het KWC. Is deze rol nu altijd even sterk? Ontvangen ze de melding en alarmeren ze alleen maar of zijn ze ook direct sturend? Denken ze altijd vooruit of zijn ze soms passief? Laat ik duidelijk zijn, er gaat veel goed maar kan het soms niet beter? Boek achteraf is altijd makkelijk hoor laat dat duidelijk zijn. En dat het hard werken is met 4 man om te zorgen voor veiligheid op het water geloof ik direct. Ik heb persoonlijk helaas geen ingang bij het KWC maar hou mij aanbevolen om eens een dienst te komen kijken.
3. Top! Nu nog zorgen dat er AIS dekking is op alle grote wateren en we hebben er een goed en handig systeem bij voor de coördinatie.
4. Eigen waarneming. Ik vaar regelmatig een stukje en luister graag mee. Daarnaast kun je online het verkeer volgen tijdens acties of kun je het terug vinden. Ik luister dan altijd met veel interesse maar wel met de centralisten/hulpverlenersbril op. Melding man pijn op de borst bijvoorbeeld, ik mis belangrijke vragen/informatie als hoe oud is deze man, heeft de man een medische geschiedenis zoals bekendheid met hartklachten, gebruik de man medicijnen, hoe lang heeft hij deze klachten, is er voldoende bemanning aan boord om het schip veilig verder te varen, etc. Belangrijke informatie om een goede inschatting te maken over de ernst van de situatie en de juiste hulp. Het bellen van de ambulance had in deze casus ook eerder gemoeten denk ik en waarom geeft het KWC niet aan naar welke haven de patient moet? En was de casus neergestort vliegtuigje op de Maasvlakte 2 nu echt goed? Schepen KNRM gaven toen aan dat zoeken op het land misschien niet onverstandig was....toch? KWC vondt dat toen niet nodig. Toen waren ze leidend maar of die rol toen zo sterk was?
5. Berger niet paraat en geen duidelijke overeenkomst willen is pech hebben voor hem. Misschien zou dit met een duidelijke taakverdeling wel anders zijn.
6. Duidelijk, de KNRM.
7. De vraag of je op sommige momenten wel of niet preventief aanwezig moet zijn kan ik zo niet direct beantwoorden. En de vrijwillige invulling geeft zeker een beperking.
8. Ik probeer het juist simpel te zien en te verwoorden. Vaak komen er dan dingen los en krijgen we de mooiste oplossingen. Hou het simpel is 1 van mijn credo's.
En mooie scheepnamen moeten er blijven, zeker omdat ze bij de KNRM vaak verwijzen naar sponsors van de schepen. Maar in de radiocommunicatie kun je denk ik beter werken met stationsnummers en toevoeging. Bijvoorbeeld Hoek van Holland is station 24 dus de Jeanine Parqui is de 24-01. Zouden ze nog een boot hebben dan wordt dat de 24-02. Eenvoud en duidelijkheid dus en bruikbaar voor KWC en meldkamer (GMK). En in het Nederlands en Engels altijd duidelijk.