Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 90022 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #70 Gepost op: 14 augustus 2012, 16:33:13
Heren, heren, wilt u niet zoveel posten in zo korte tijd in dergelijke interessante topics? Ik kan nog niet eens meedoen aan de lokale fietsvierdaagse en ik heb alweer drie kwartier van mijn duur betaalde tijd nodig om bij te lezen...  098uo

Wat mij een beetje ontgaat in deze discussie is wat nu eigenlijk het "probleem" is. Er wordt wat geroepen over meerdere hulpvaartuigen die op een melding "afracen" en dat dit beter gecoördineerd moet worden. Tegelijkertijd ontstaan wat geluiden over landelijk dekkende diensten, beroerde communicatie, haantjesgedrag, slepen afpakken, en wat al nog meer zij.

Ik meen mij ergens te herinneren dat iemand zei (was Joost dat niet? Van de Reddingsbrigade) dat op het water "andere regels" gelden dan op land. Op het water is men kennelijk nog van het hulp bieden aan elkaar in plaats van af te wachten tot een keer een reddingsboot of sleper of iets tevoorschijn komt. Lijkt me niet meer dan normaal, gezien afstanden op het water, de opkomsttijden van bemanningen, de hoeveelheid schepen, etc. Waarom iets proberen te reguleren dat van oudsher bestaat uit onderlinge hulp? Het kost alleen maar meer geld, geld dat aan andere "goede doelen" moet worden onttrokken. Bovendien ben ik van mening dat er ook nog zoiets is als eigen verantwoordelijkheid van diegene die gaat varen. Op het water heb je bepaalde risico's, zoals motorpech, man overboord, zeilen aan gort, weet ik veel. Dat is iets waar je als schipper en bemanning op voorbereid moet zijn. Dan kan het zomaar zijn dat je een tijdje ronddobbert voor er hulp is, moet je je wel even op voorbereiden.

V.w.b. de radiodiscipline: de communicatie op het water doet in dat opzicht niet onder voor de gemiddelde communicatie bij de politie, hoor  >:D
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #71 Gepost op: 14 augustus 2012, 16:48:33
Dank voor jullie complimenten. Wat ik al eerder zei, ik wil niemand schofferen of te kort doen. Ik heb zeker niet alle wijsheid in pacht. Ik kan er gelukkig wel objectief in staan en op afstand dingen beoordelen vanuit mijn referentiekader en werkervaring. Mijn visie is niet alleen kritisch zijn maar ook denken in oplossingen.  

Een korte toelichting daarop. Mijn werkervaring bestaat dus uit 22 jaar als beroeps (en daarnaast ook als vrijwillig) brandweerman waarvan de meeste jaren als teamleider/management brandweer afd. repressie. Gemiddeld zo'n 800/900 incidenten per jaar en echt een praktijkmens. Verder de nodige jaren met de ambulances gereden. Daarnaast een aantal jaren gewerkt als centralist/coördinator op de ac/cpa en die later overgegaan is in de gemeenschappelijk meldkamer waar ik soms nog inval. Vanuit die rol ook diverse grote inzetten gedaan in verbindingen/coördinatie CTPI zoals bijvoorbeeld de watersnood 1995 en vuurwerkramp Enschede. Naast brandweer doe ik nog aan advies, opleidingen en oefeningen voor veiligheid/crisisbeheersing vanuit mijn eigen bedrijf. Samengevat; veel veiligheid. Daarom zit ik vandaag op mijn vrije dag te typen op een forum  ;D

Kort over de regels van de KNRM. Terecht dat een grote organisatie duidelijke regels heeft voor communicatie en voorlichting. Dat is zeer gebruikelijk en een asbsolute must. Anders krijg je ongeleide projectielen en mogelijk een verkeerd beeld naar buiten toe. Mensen op de werkvloer weten niet altijd wat er speelt op andere managementlagen of in de politiek. Dat is geen censuur of mond snoeren maar juist de uitstraling en kracht van een grote organisatie. En ik zeg: voor!

Henk, je AIS-track is duidelijk maar het KWC kent jullie niet in zijn alarmeringssysteem als partner. Volgen dus ook je AIS niet. Ik begrijp dat je geen officiële status hebt van reddingsboot. Eigenlijk heb je er dus niets te zoeken? (niet ontploffen nu, ik zet het er alleen maar scherp neer  ^-^). KRNM is dus de partij voor de inzet conform de landelijke afspraken en beleid? Dat je het geluk had omdat je toevallig in de buurt zat? Top actie hoor, super gedaan! En begrijp me niet verkeerd, ik heb alle respect voor jullie zuivere intenties, idealen en werkwijze.

In Zeeland zijn er volgens mij duidelijke afspraken gemaakt tussen de Overheid, veiligheidsregio en Sleepdienst BST. Doen niet alleen bergen maar ook mee met de acute hulpverlening. Inmiddels lijkt het op de Randmeren, Markermeer en IJsselmeer veel meer een vervelend spel te worden van in elkaars vaarwater zitten. Maar was er richting Terschelling ook al niet eens wat conflicten? De Overheid kan niets met partijen die geen 100% garantie geven over hun beschikbaarheid. In basis doet de KNRM dit wel en hebben hun zaken overigens meestal goed voor elkaar. Althans dat is de uitstraling. Misschien willen de bergers dit ook wel als er goede afspraken zijn tussen alle partijen? Er zijn er tenslotte meer in het grote gebied daar. Hoef je de vrijwilliger ook niet onnodig te belasten en weg te roepen voor niet spoedeisende meldingen.

@Durez ik zal even punt voor punt reageren.

1. Overheid heeft een zorgplicht Nationaal en Internationaal voor veiligheid en SAR-taken. Dat de KNRM vanuit hun lange bestaan deze rol gratis op zich genomen heeft is geschiedenis en een meevaller voor de Overheid. De vrijwillige brandweerkorpsen zijn vroeger ook zo ontstaan en later overgenomen door de Overheid met bijbehorende geldstroom. Waarom de KNRM dan niet?! Daar horen deze kosten ook thuis is mijn mening.

2. Vanuit mijn eigen praktijkervaring in het veld maar zeker ook op de meldkamer ben ik soms verbaast over de rol van het KWC. Is deze rol nu altijd even sterk? Ontvangen ze de melding en alarmeren ze alleen maar of zijn ze ook direct sturend? Denken ze altijd vooruit of zijn ze soms passief? Laat ik duidelijk zijn, er gaat veel goed maar kan het soms niet beter? Boek achteraf is altijd makkelijk hoor laat dat duidelijk zijn. En dat het hard werken is met 4 man om te zorgen voor veiligheid op het water geloof ik direct. Ik heb persoonlijk helaas geen ingang bij het KWC maar hou mij aanbevolen om eens een dienst te komen kijken.

3. Top! Nu nog zorgen dat er AIS dekking is op alle grote wateren en we hebben er een goed en handig systeem bij voor de coördinatie.

4. Eigen waarneming. Ik vaar regelmatig een stukje en luister graag mee. Daarnaast kun je online het verkeer volgen tijdens acties of kun je het terug vinden. Ik luister dan altijd met veel interesse maar wel met de centralisten/hulpverlenersbril op. Melding man pijn op de borst bijvoorbeeld, ik mis belangrijke vragen/informatie als hoe oud is deze man, heeft de man een medische geschiedenis zoals bekendheid met hartklachten, gebruik de man medicijnen, hoe lang heeft hij deze klachten, is er voldoende bemanning aan boord om het schip veilig verder te varen, etc. Belangrijke informatie om een goede inschatting te maken over de ernst van de situatie en de juiste hulp. Het bellen van de ambulance had in deze casus ook eerder gemoeten denk ik en waarom geeft het KWC niet aan naar welke haven de patient moet? En was de casus neergestort vliegtuigje op de Maasvlakte 2 nu echt goed? Schepen KNRM gaven toen aan dat zoeken op het land misschien niet onverstandig was....toch? KWC vondt dat toen niet nodig. Toen waren ze leidend maar of die rol toen zo sterk was?

5. Berger niet paraat en geen duidelijke overeenkomst willen is pech hebben voor hem. Misschien zou dit met een duidelijke taakverdeling wel anders zijn.
6. Duidelijk, de KNRM.

7. De vraag of je op sommige momenten wel of niet preventief aanwezig moet zijn kan ik zo niet direct beantwoorden. En de vrijwillige invulling geeft zeker een beperking.

8. Ik probeer het juist simpel te zien en te verwoorden. Vaak komen er dan dingen los en krijgen we de mooiste oplossingen. Hou het simpel is 1 van mijn credo's.      
            
En mooie scheepnamen moeten er blijven, zeker omdat ze bij de KNRM vaak verwijzen naar sponsors van de schepen. Maar in de radiocommunicatie kun je denk ik beter werken met stationsnummers en toevoeging. Bijvoorbeeld Hoek van Holland is station 24 dus de Jeanine Parqui is de 24-01. Zouden ze nog een boot hebben dan wordt dat de 24-02. Eenvoud en duidelijkheid dus en bruikbaar voor KWC en meldkamer (GMK). En in het Nederlands en Engels altijd duidelijk.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #72 Gepost op: 14 augustus 2012, 16:54:55
V.w.b. de radiodiscipline: de communicatie op het water doet in dat opzicht niet onder voor de gemiddelde communicatie bij de politie, hoor  >:D

Er zit vooruitgang in; ik heb zowaar het KWC van de week enkele keren "uit" horen roepen op 16! O0 Wat zonder grappen bijzonder handig is, je hoort namelijk vrijwel altijd alleen het KWC en niet de eenheden bij een ander incident...

Citaat
En mooie scheepnamen moeten er blijven, zeker omdat ze bij de KNRM vaak verwijzen naar sponsors van de schepen. Maar in de radiocommunicatie kun je denk ik beter werken met stationsnummers en toevoeging. Bijvoorbeeld Hoek van Holland is station 24 dus de Jeanine Parqui is de 24-01. Zouden ze nog een boot hebben dan wordt dat de 24-02. Eenvoud en duidelijkheid dus en bruikbaar voor KWC en meldkamer (GMK). En in het Nederlands en Engels altijd duidelijk.

Geheel mee eens.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #73 Gepost op: 14 augustus 2012, 16:56:19
En nogmaals de complimenten voor jullie strakke actie van de man met pijn op de borst. Echt top! Maar als jullie 1 dienst waren geweest met AIS/GPS-volgsysteem dan had het KWC direct gezien dat jullie aan het varen waren en dichtbij zaten in je eigen sector. Snel de juiste hulp op de juiste plaats.

De casus van de man met pijn op de borst is best een goede om eens nader te bekijken. En deze casus vooral te gebruiken om verbeteringen door te voeren. Want de man is gered door toevalligheden en door achteraf gezien goede beslissingen, niet doordat er enige regie van wie dan ook zat. Of dat er van te voren afspraken waren gemaakt mbt bewakingsgebieden van reddingsboten.

12:42 De melding via 112 aan het KWC: Ik vaar met mijn zeilboot naar de haven van de Marina Muiderzand(Almere). Mijn partner heeft pijn op de borst en uitstraling naar zijn rechter arm.
12:43 Alarmeert de kustwacht twee boten van de KNRM. Ondanks dat het inzet voorstel uit de SAMIJ regeling zegt dat ook de CPA/GMK moet worden gealarmeerd. Wordt deze niet gealarmeerd.
12:49 Word de man met pijn op de borst aan boord genomen van de Seeker. Pas op dit moment gaat de kustwacht de CPA/GMK in kennis stellen. 5 minuten later.
12:55 Is de Seeker in de Haven van Muiderzand.
13:04 Ambulance ter plaatsen
13:08 +/- Hartstilstand in ambulance

Verbeter punten:
- CPA/GMK eerder alarmeren
- Op drukke dagen preventief op het water aanwezig zijn want het duurt in dit geval 12 minuten voordat de KNRM uit de haven van Huizen vaart. Dit is in dit soort situaties pure tijdwinst. En kan dus levens redden. Want in deze casus is het echt minuten werk geweest.  
- Kustwacht moet zorgen voor rust op de lijn. Door niet goed te communiceren stoort een boot met pech de reddingsoperatie van de man met hartproblemen.
- Zorg op drukke dagen voor bewakingsgebieden. Er zijn 3 meren waar het echt mega druk is. Het Eemmeer, Gooimeer en het IJmeer. Op elk meer een boot op een drukke zaterdag of zondag zou geen overbodige luxe zijn. Want als de Seeker toevallig op het Eemmeer had gezeten was deze ook te laat geweest.......

Alle partijen willen levensredden. Maar alleen samen sta je sterk. Dus wordt het zo langzamerhand eens tijd om met zijn allen om tafel te gaan zitten. En strijdbijlen te begraven.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #74 Gepost op: 14 augustus 2012, 17:04:29
Helder verhaal Mike!

Goede analyse.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #75 Gepost op: 14 augustus 2012, 17:26:34
De casus van de man met pijn op de borst is best een goede om eens nader te bekijken. En deze casus vooral te gebruiken om verbeteringen door te voeren. Want de man is gered door toevalligheden en door achteraf gezien goede beslissingen, niet doordat er enige regie van wie dan ook zat. Of dat er van te voren afspraken waren gemaakt mbt bewakingsgebieden van reddingsboten.

Verbeter punten:
- CPA/GMK eerder alarmeren
- Op drukke dagen preventief op het water aanwezig zijn want het duurt in dit geval 12 minuten voordat de KNRM uit de haven van Huizen vaart. Dit is in dit soort situaties pure tijdwinst. En kan dus levens redden. Want in deze casus is het echt minuten werk geweest.  
- Kustwacht moet zorgen voor rust op de lijn. Door niet goed te communiceren stoort een boot met pech de reddingsoperatie van de man met hartproblemen.
- Zorg op drukke dagen voor bewakingsgebieden. Er zijn 3 meren waar het echt mega druk is. Het Eemmeer, Gooimeer en het IJmeer. Op elk meer een boot op een drukke zaterdag of zondag zou geen overbodige luxe zijn. Want als de Seeker toevallig op het Eemmeer had gezeten was deze ook te laat geweest.......

Alle partijen willen levensredden. Maar alleen samen sta je sterk. Dus wordt het zo langzamerhand eens tijd om met zijn allen om tafel te gaan zitten. En strijdbijlen te begraven.

Alle partijen willen levens redden.

Hoe vaak komt het nu in concreto voor in het betreffende gebied dat er sprake is van echt levensbedreigende situaties ?
Die vraag zul je toch eerst moeten stellen en vervolgens daar een antwoord op geven. Als je dat antwoord hebt kun je een aantal passende maatregelen voorstellen.Effectiviteit,kosten inschatten en komen met een of meerdere scenarios. (Alternatieven dus.)


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #76 Gepost op: 14 augustus 2012, 17:37:29
Alle partijen willen levens redden.

Hoe vaak komt het nu in concreto voor in het betreffende gebied dat er sprake is van echt levensbedreigende situaties ?
Die vraag zul je toch eerst moeten stellen en vervolgens daar een antwoord op geven. Als je dat antwoord hebt kun je een aantal passende maatregelen voorstellen.Effectiviteit,kosten inschatten en komen met een of meerdere scenarios. (Alternatieven dus.)

Derde keer in twee weken zegt de KNRM blaricum:
http://www.knrm.nl/waar-wij-zijn/reddingstations/blaricum/reddingrapporten/?contentID=6AA8B3AF


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #77 Gepost op: 14 augustus 2012, 17:45:16
Alle partijen willen levens redden.

Hoe vaak komt het nu in concreto voor in het betreffende gebied dat er sprake is van echt levensbedreigende situaties ?
Die vraag zul je toch eerst moeten stellen en vervolgens daar een antwoord op geven. Als je dat antwoord hebt kun je een aantal passende maatregelen voorstellen.Effectiviteit,kosten inschatten en komen met een of meerdere scenarios. (Alternatieven dus.)

Waarom is het aantal van belang? En hoe wil je dat meten?

Volgens mij is het heel simpel. In de havens van Almere, Huizen, Blaricum(ik weet het niet echt een haven) en Naarden liggen alles bij elkaar wel 8 boten welke geschikt zijn voor SAR taken. Zorgen dat deze goed gaan samenwerken hoeft volgens mij niet zo heel veel te kosten. Het materiaal is er al. Nu alleen nog alle neuzen een kant op. En ook alle strijdbijlen begraven.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #78 Gepost op: 14 augustus 2012, 17:48:42
@Alexander: Het AIS track van de Frans Verkade is door de Kustwacht ook niet te volgen, er is hier geen ontvangst. Door de lange samenwerking (buitenbeentje?) met de kustwacht worden wij wel degelijk gezien als reddingboot en als zodanig ingezet. Het voorstel luidt dan ook dat wij medische assistentie moeten verlenen tot de Nikolaas Wijsenbeek arriveert. Dat wij later de patient gaan vervoeren is ook niet iets dat ze aan een willekeurige passant over laten. En de kustwacht had (telefonisch is dat bevestigd) de Seeker wel degelijk op het IJmeer staan. Toen ik vroeg waarom zij mij niet opgeroepen hadden, antwoordden zij dat ik hen net voor was, terwijl geroepen werd "hé roep die Seeker eens op" door de Duty Officer, riep ik al op 16 omdat de pieper ging.
Er schiet mij ook nog een vraag te binnen die gesteld werd of bekend is wat de mogelijkheden zijn van boten als de Seeker. Op de Kustwacht ligt een dossier over de alle hulpverlenings boten, zo ook over de Seeker waar precies is staat wat de opleiding is van de bemensing en omschreven is welk materiaal aan boord is en welke hulp daarmee geboden kan worden.

Ook al is er geen papieren overeenkomst met de Kustwacht, de Seeker wordt gewoon ingezet als reddingboot, met als uitzondering dat wij geen pechsleepdiensten verrichten, alleen slepen in geval van nood tot een ander het overneemt (mag ook een KNRM boot zijn, komt voor).

In het persbericht van de Kustwacht worden wij ook omschreven als reddingsboot:

"en werd één persoon van een jacht geëvacueerd vanwege hartklachten. Deze persoon is door een reddingboot naar de wal vervoerd en per ambulance naar het AMC ziekenhuis gebracht."

Het komt op mij een beetje flauw over "dat de Seeker toevallig op het IJmeer was toen het ineens gebeurde", want dat is nou precies de reden waarom wij dagenlang, maanden achter elkaar op het IJmeer doorbrengen zonder dat er wat gebeurd. We hopen niet dat er eindelijk wat aktie komt, maar als het zo ver is zijn we er klaar voor. Je ziet ook aan ons spoor (driehoekje kort op elkaar, de tussenpoos tussen de driehoekjes is drie minuten) dat er uren lang rustig gevaren wordt. Niet iedereen is behebt met het geduld daarvoor. En geen haar op ons hoofd die er aan denkt om richting het Eemmeer te gaan als de Blaricum 1 daar al ronsvaart. Met snelheden van meer dan 80 km per uur heb je aan drie boten op Gooi- Eem en IJmmeer genoeg. Een Nikolaas Wijsenbeek van huis laten komen is in mijn ogen dan volkomen overbodig.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #79 Gepost op: 14 augustus 2012, 17:56:00
Hier zie je ook verschil met het land. De reddingboot geeft aan waar hij heen gaat en daarop regelt de KW de ambulance. Te vaak stond in het verleden een ambu te wachten op een reddingboot die maar niet kwam. Als ik de patient aan boord heb bepaal ik waar ik heen ga. Achteraf moet ik wel uit kunnen leggen waarom dat mijn keuze was.
Waar bij komt dat een kustwacht niet verwacht dat je 11 minuten na de melding met de patient in de haven bij de kraan ligt.  098uo

Bovendien was de ambu er binnen 15 minuten, een acceptabele tijd. Zeker gezien het feidt dat flevoland in de weekends maar beschikt over 4 ambu's en een first responder. Wel jammer dat de brandweer niet door mocht rijden, en zich niet bij de toegestroomde politie mocht voegen. Daar is ook nog wel wat in te verbeteren.