Het verschil tussen een partner en een adhock als het zo uit komt in te zetten reddingboot is de overeenkomst en organisatiestructuur waarin beiden bindende afspraken met elkaar hebben.
Je bent pas " partner van de Kustwacht" als je in het OPlanSAR met name genoemd wordt en dan zit achterin als bijlage de overeenkomst. Die partners leveren SAR eenheden, en dat zijn wij niet, ik wil die indruk wegnemen als die bestaat. Als wij op 16 ingemeld staan echter is de kustwacht niet te beroerd om ons in te zetten, en ons daartoe op te roepen op 16. Dat gebeurt al jaren. Dat is het mooie van de Kustwacht en wat ik koester, ze stellen de hulpverlening centraal en gebruiken al wat het ten dienste kan staan, iets wat men heel voorzichtig op het land ook weer aan het her-invoeren is. Op het water ben je verplicht om elkaar te helpen.
Wij zijn in de verste verte geen partner, maar (het zijn de worden van de Kustwacht) ook in de verste verte niet met een willekeurige passant te vergelijken.
Dat ik anders zou kunnen voorstellen als in eertse intantie geadviseerd en de kustwacht daarin mee zal gaan maakt me misschien tot een eigenwijze schipper, maar die ruimte krijg ik juist omdat op dit moment de Kustwacht structuur zo is uitgevoerd dat al die factoren waarop een beslissing genomen wordt niet bekend zijn, afstand zegt niet alles. Wat je hoort op de opname is maar een fractie van het totale radioverkeer, ze zitten daar met 5 man. Ze hebben echt geen op zo'n dag nog de gelegenheid om precies uit te zoeken waar nu het beste de ambu en ik heen kunnen, maar al te graag laten ze dat aan een schipper van een reddingboot over.
Even later hangt er een stuurloos zeiljacht achter mij voor de haven van Muiderzand. Ik vraag aan de Kustwacht of ze daar de Nikolaas Wijsenbeek voor willen alarmeren, maar daar is geen tijd voor. "of ik dat zelf maar even wil regelen".
Moet ik nu 112 gaan bellen? Gelukkig kon de Blizzartd zich even loswurmen en het jacht binnenslepen.
Echt, waar jullie om vragen is een hele grote zak met geld. Dan kan mijn eigenwijzigheid weg en alles door de kustwacht geregeld worden, heerlijk! Zeg het maar.