Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 92238 keer)

0 gebruikers (en 29 gasten bekijken dit topic.

mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #80 Gepost op: 14 augustus 2012, 18:02:00
Hier zie je ook verschil met het land. De reddingboot geeft aan waar hij heen gaat en daarop regelt de KW de ambulance. Te vaak stond in het verleden een ambu te wachten op een reddingboot die maar niet kwam. Als ik de patient aan boord heb bepaal ik waar ik heen ga. Achteraf moet ik wel uit kunnen leggen waarom dat mijn keuze was.
Waar bij komt dat een kustwacht niet verwacht dat je 11 minuten na de melding met de patient in de haven bij de kraan ligt.  098uo

En dat zou niet moeten kunnen. In dit soort situaties hoort de kustwacht dat gewoon te bepalen. Ze zien waar het schip ligt/vaart. Dus ze kunnen in no time uitrekenen wat de snelst bereikbare haven is. Dat had tijdwinst opgeleverd. 6 minuten in dit geval. 6 minuten die je in dit geval niet nodig had. Maar heel veel speling was er niet....


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #81 Gepost op: 14 augustus 2012, 18:04:36
Waarom is het aantal van belang? En hoe wil je dat meten?

Volgens mij is het heel simpel. In de havens van Almere, Huizen, Blaricum(ik weet het niet echt een haven) en Naarden liggen alles bij elkaar wel 8 boten welke geschikt zijn voor SAR taken. Zorgen dat deze goed gaan samenwerken hoeft volgens mij niet zo heel veel te kosten. Het materiaal is er al. Nu alleen nog alle neuzen een kant op. En ook alle strijdbijlen begraven.

Het is van belang om met een goed onderbouwd voorstel te komen.

Je kunt het eenvoudig meten door dit soort incidenten die duidelijk naar voren komen in de reddingsverslagen van de KNRM per periode bij elkaar op te tellen.

Het ging nmm niet over hoeveel boten er allemaal in die buurt zijn maar in drukke dagen preventief op het water aanwezig zijn.Ja en daar moet je voldoende mensen voor hebben om dat te kunnen doen en je moet die mensen ook nog gemotiveerd kunnen houden.

Voor niet levensbedreigende situaties hoef je niet preventief aanwezig te zijn.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #82 Gepost op: 14 augustus 2012, 18:17:42
mmmm, voor Muiden was ook wat te zeggen geweest. Is officiële aanlandingsplaats. Hoef je niet door ellenlange haven, maar kan naar een steigertje aan de buitenkant van de pier. Weet de Kustwacht niet, ik wel... In Weesp is een ambupost. Hoe is de golfslag, waar is het druk. is er een sleutel van het toegangshek (in Muiden niet bijvoorbeeld, moet je de havenmeester voor bellen, ik heb z'n nummer). Als ik het beter vind en sneller om iets anders te kiezen gebeurt dat gewoon en de Kustwacht gaat daar in mee. Dus eigenlijk ligt de fout bij mij: ik had bij vertrek al moeten aangeven dat ik -als de toestand van de patient dat toe zou laten- zou gaan vervoeren en naar het Muiderzand zal gaan. Kort geleden veranderde de Berger, de "Blizzartd" (arm uit de kom) nog het door de Blaricum 1 voorgestelde Muiden in Muiderzand: "Dat is dichterbij". De Kustwacht en de Blaricum 1 gingen daar in mee.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #83 Gepost op: 14 augustus 2012, 18:52:37
@Henk, ik hoop dat je begrijpt dat ik niet flauw doe maar wel kritisch ben met vragen stellen of opmerkingen plaatsen. Ik probeer de situatie helder te krijgen hoe de status nu precies is. De een zegt dat de KNRM 100% partner is in de hulpverlening op het water en jij zegt dat je ook een volwaardige partner bent voor het KWC. Maar je wordt niet formeel gealarmeerd via P-2000 zoals wel bij de KNRM? Of begrijp ik dat nu verkeerd?

Als ik al het radioverkeer beluister dan reageren de huidige andere reddiginsboten en berger op de P-2000 melding die ze waarschijnlijk ontvangen met een ontvanger die ze zelf gekocht hebben. Of ze reageren op de melding die gedaan wordt op kanaal 16. De boten melden gewoon dat ze gaan varen naar deze melding...... Soms wel met 3 of 4 boten tegelijk. Dan is het zo snel mogelijk racen om als eerste ter plaatse te zijn. Niets volgens inzetplan, strategie, logica en sterke regiefunctie vanuit het KWC. Toch?! Sorry, maar ik beleef het nu als enorm veel cultuur, traditie, heilige huisjes en enorm veel ego.    

Het was een superactie en heeft de man zijn leven gered om even bij deze casus te blijven. Alle credits voor jullie! Wel blijf ik mij verbazen over je koppige en eigenwijze houding als schipper. Je kennis en ervaring is duidelijk maar ik mis soms toch je inzicht in moderne calamiteitenbestrijding. Waarom zou jij als schipper bepalen waar een patient naar toe moet? Ik mag toch aannemen dat het KWC het water, het weer, de havens en reddingsboten kent? (Anders snel bijspijkeren.) Het KWC heeft bijvoorbeeld contact met de meldkamer ambulance, weet waar de ambulance vandaan komt en in welk ziekenhuis er plaats is voor een dergelijke patient. De meldkamer weet ook hoe de verkeerssituatie is op het land en/of er evenementen of wegopbrekingen zijn. Allemaal informatie die belangrijk kan zijn voor het snel ter plaatse laten komen van een ambulance. Jij hebt die actuele informatie als schipper niet. Je kan hooguit een sugestie doen maar het besluit moet door 1 persoon/KWC genomen worden denk ik. Wat nu als er meerdere slachtoffers zijn bij een incident en alle schepen maken hun eigen keuzes? Chaos dus!  

Deel je kennis is met het KWC, hulpdiensten en collega's. Geef mogelijkheden en knelpunten aan. Zorg in overleg voor sleutels van hekken etc. Maak duidelijke afspraken over vaste overnamepunten voor patienten zodat de ambulancediensten hier voordeel bij hebben. Bespreek met de brandweer vaste opstapplekken zodat er direct duidelijkheid is als ze nodig zijn. Daar profiteren alle partijen van maar vooral de burger! Zet je trots eens opzij. Steek je energie niet in "oorlogvoeren" tegen de KNRM maar profileer je als partner die meedenkt en de burger centraal zet.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #84 Gepost op: 14 augustus 2012, 19:13:16
Het verschil tussen een partner en een adhock als het zo uit komt in te zetten reddingboot is de overeenkomst en organisatiestructuur waarin beiden bindende afspraken met elkaar hebben.

Je bent pas " partner van de Kustwacht"  als je in het OPlanSAR met name genoemd wordt en dan zit achterin als bijlage de overeenkomst. Die partners leveren SAR eenheden, en dat zijn wij niet, ik wil die indruk wegnemen als die bestaat. Als wij op 16 ingemeld staan echter is de kustwacht niet te beroerd om ons in te zetten, en ons daartoe op te roepen op 16. Dat gebeurt al jaren. Dat is het mooie van de Kustwacht en wat ik koester, ze stellen de hulpverlening centraal en gebruiken al wat het ten dienste kan staan, iets wat men heel voorzichtig op het land ook weer aan het her-invoeren is. Op het water ben je verplicht om elkaar te helpen.
Wij zijn in de verste verte geen partner, maar (het zijn de worden van de Kustwacht) ook in de verste verte niet met een willekeurige passant te vergelijken.

Dat ik anders zou kunnen voorstellen als in eertse intantie geadviseerd en de kustwacht daarin mee zal gaan maakt me misschien tot een eigenwijze schipper, maar die ruimte krijg ik juist omdat op dit moment de Kustwacht structuur zo is uitgevoerd dat al die factoren waarop een beslissing genomen wordt niet bekend zijn, afstand zegt niet alles. Wat je hoort op de opname is maar een fractie van het totale radioverkeer, ze zitten daar met 5 man. Ze hebben echt geen op zo'n dag nog de gelegenheid om precies uit te zoeken waar nu het beste de ambu en ik heen kunnen, maar al te graag laten ze dat aan een schipper van een reddingboot over.
Even later hangt er een stuurloos zeiljacht achter mij voor de haven van Muiderzand. Ik vraag aan de Kustwacht of ze daar de Nikolaas Wijsenbeek voor willen alarmeren, maar daar is geen tijd voor. "of ik dat zelf maar even wil regelen".
Moet ik nu 112 gaan bellen? Gelukkig kon de Blizzartd zich even loswurmen en het jacht binnenslepen.

Echt, waar jullie om vragen is een hele grote zak met geld. Dan kan mijn eigenwijzigheid weg en alles door de kustwacht geregeld worden, heerlijk! Zeg het maar.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #85 Gepost op: 14 augustus 2012, 19:26:23
Ambubemanning vertelde mij dat ZIJ later gingen bepalen waar de patient heen ging, naar het Flevoziekenhuis of naar het AMC, aan de hand van de ernst van de toestand van de patient, omdat zij daar het meeste zich op hebben neem ik aan, meer als de CPA. Dus zo verschillend is dat nou ook weer niet...

En er is geen sprake van een oorlog tegen de KNRM, waar haal je dat vandaan. Wat ik voor ogen heb staat allemaal in het vor wat ik hier geplaats heb. Heb ik niets aan toe te voegen. Nu bij sommige stations de werkvloer nog om.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #86 Gepost op: 14 augustus 2012, 19:35:07
Ambubemanning vertelde mij dat ZIJ later gingen bepalen waar de patient heen ging, naar het Flevoziekenhuis of naar het AMC, aan de hand van de ernst van de toestand van de patient, omdat zij daar het meeste zich op hebben neem ik aan, meer als de CPA. Dus zo verschillend is dat nou ook weer niet...

Das appels met peren vergelijken. De ene beslissing gaat over de beste behandeling(lees ziekenhuis) voor de aandoening die de patiënt heeft. De andere gaat over waar het snelst professionele medische hulp kan worden geboden. Ofwel totaal niet met elkaar te vergelijken.

De ene beslissing kan makkelijk op afstand worden gemaakt en de andere niet. Maar dat heeft Alexander je in een eerder betoog ook al duidelijk proberen te maken. Soms voert de meldkamer de regie, maar ook meldkamers weten dat ze in sommige gevallen moeten uitgaan van beslissingen die worden genomen door het personeel ter plaatsen. Het is en blijft een samenspel.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #87 Gepost op: 14 augustus 2012, 19:52:37
Das appels met peren vergelijken. De ene beslissing gaat over de beste behandeling(lees ziekenhuis) voor de aandoening die de patiënt heeft. De andere gaat over waar het snelst professionele medische hulp kan worden geboden. Ofwel totaal niet met elkaar te vergelijken.

Goed, dus ook ambulance bemanningen mogen minstens meebeslissen over waar ze heen gaan met een patient.

@ Alexander: (Wat nu als er meerdere slachtoffers zijn bij een incident en alle schepen maken hun eigen keuzes? Chaos dus!)

Bij een groot incident is dat precies wat er op het water gebeurt, iedereen haalt mensen uit het water en brengt ze ergens heen, een nachtmerrie voor iedere land centralist maar iets waar de hulpverlening op het water rekening mee moet houden. Zet die brandweerbril eens af. Water is geen land en visa versa. Niemand in nood op het water gaat wachten tot de officiele hulpverleners van huis komen, maar pakt de uitgestoken hand van de passant zonder te aarzelen. En die geredde verdwijnt, gaat opgelucht naar huis zonder zich te melden en wordt uren later van zijn bed gelicht om van de lijst vermisten afgevoerd te kunnen worden. Tientallen gesprekken heb ik gevoerd, tijdens vergaderingen en evaluaties op dit feit gewezen (Waar gaan we het afzetlint aan vast maken?) voor er nu voor het eerst bij de laatste Samij oefening serieus met het fenomeen "passanten" geoefend ging worden. (U hoeft niet meer te komen hoor, deze mijnheer ziet er zo dood uit...) Hulde aan de oefenleider voor deze stap in de goede richting en het verlaten van de realiteit van het land!


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #88 Gepost op: 14 augustus 2012, 20:05:17
Op het land moet overal in Nederland ambulance, politie én brandweer binnen 15 minuten kunnen zijn. Waarom zorgen we niet voor een soortgelijke dekking (oké, 15 minuten is niet overal haalbaar) op het water? En vooral: hoe gaan we dat doen?

Een begin lijkt me door niet 24/7 beschikbare (red- en sleep)schepen te vragen om zich in- en uit te melden. Dan is er in ieder geval een overzicht over de beschikbare eenheden.

Een tweede punt lijkt me aansturing die zicht heeft op de watereenheden, de beschikbare havens kent en direct contact heeft met meldkamers brandweer, politie en ambulance om de beste aanmeerplaats te bepalen.

Dit alles kan kostbare minuten schelen en geeft een overzicht over de dekking die de huidige vaartuigen hebben. Het hoeft allemaal geen tientallen miljoenen te kosten, gewoon een meldtafel bij de regionale meldkamers Midden Nederland, Zeeland, Friesland en Rotterdam erbij. Dan heb je het gros van het binnenwater wel te pakken, en de rest kan ook aangestuurd worden vanaf deze vier locaties. Eén of twee centralisten per meldkamer, een apart mobilofoonkanaal voor waterhulpverleners en de waterhulpverlening gaat meteen een paar stappen vooruit.
Wout


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #89 Gepost op: 14 augustus 2012, 20:10:45
Maak duidelijke afspraken over vaste overnamepunten voor patienten zodat de ambulancediensten hier voordeel bij hebben. Bespreek met de brandweer vaste opstapplekken zodat er direct duidelijkheid is als ze nodig zijn.

Vaste aanlandingsplaatsen zijn al lang afgesproken:

http://www.infopuntveiligheid.nl/Infopuntdocumenten/Samij%20OVD%20boekje%20wijzer%20op%20het%20water.pdf

Wout, ook de 30 minuten(op de ruime binnen wateren) ter plaatse is al een dekkings afspraak.
Vandaar ook het nieuwe KNRM station bij Lelystad.