Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 87282 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #110 Gepost op: 15 augustus 2012, 14:47:08
Laten we vooral zorgen dat alleen de officieel aangewezen, van huis komende erkende hulpverleners snel mogen varen, de Seeker had ook een bekeuring moeten krijgen en de man had gewoon even op de Nikolaas Wijsenbeek moeten wachten, zo simpel is dat. Goed ideeen hebben jullie, respect!

Er is een verschil tussen hard racen bij levensgevaar en hard racen bij:

Waargebeurde Casus zondagmiddag 26 graden Celsius briesje van windkracht 2(dus niet echt gevaarlijke omstandigheden). Melding boot met motorstoring vanaf diverse plekken snellen op volle kracht (80 km/u en harder) 4 reddingsboten cq bergingsboten naar het jacht toe. Dit met alle gevaren van dien want 80 km/u is op het water echt extreem hard. Aangekomen zitten man en vrouw heerlijk rustig aan boord met een glas rose in de hand. Van enige spoed en nood is dan ook geen spraken.

Dat heet nuance...


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #111 Gepost op: 15 augustus 2012, 14:48:46

Zo is ieder schip verplicht om hulp te verlenen bij een incident, en schepen mogen in dat geval de regels overtreden.
Ben ik geheel met je eens, maar niet iedere watersporter zal met 80km/u over het water blazen.  ::)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #112 Gepost op: 15 augustus 2012, 14:49:22
Wat zijn jullie toch een landrotten, het passeren op de weg te vergelijken met het passeren op 100-den meters afstand van andere schepen. Roept u maar wat over hoe gevaarlijk het is, snel varen over het ruime water of kan iemand cijfers geven over de ongelukken met hulpboten in de afgelopen decennia. Die snelheids beperking is er gekomen omdat er zoveel in de prak gereden wordt op het land, en daarom moeten wij rustig gaan varen. Ja, echt constructief jongens!


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #113 Gepost op: 15 augustus 2012, 14:51:43
Laten we vooral zorgen dat alleen de officieel aangewezen, van huis komende erkende hulpverleners snel mogen varen, de Seeker had ook een bekeuring moeten krijgen en de man had gewoon even op de Nikolaas Wijsenbeek moeten wachten, zo simpel is dat. Goed ideeen hebben jullie, respect!
Nou niet zo sarcastisch gaan doen Henk, men denkt gewoon na over oplossingen en maatregelen. Het valt me juist op dat er de afgelopen dagen inhoudelijk gediscussieerd wordt, laten we het daar bij proberen te houden. Je zou bijvoorbeeld kunnen werken naar de maatregel dat het KWC een boot "toestemming" moet geven om de regels te overtreden. Dat hoeft niet moeilijk te zijn, jij meld je aan met de mededeling dat je onderweg gaat, en dan verlenen zij jou deze toestemming.

In het geval van jou gaat het duidelijk om een medische hulpverlening, daar kan jij wat betekenen maar een hoop andere boten hebben daar niets te zoeken...
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #114 Gepost op: 15 augustus 2012, 14:55:18
Wat zijn jullie toch een landrotten, het passeren op de weg te vergelijken met het passeren op 100-den meters afstand van andere schepen. Roept u maar wat over hoe gevaarlijk het is, snel varen over het ruime water of kan iemand cijfers geven over de ongelukken met hulpboten in de afgelopen decennia. Die snelheids beperking is er gekomen omdat er zoveel in de prak gereden wordt op het land, en daarom moeten wij rustig gaan varen. Ja, echt constructief jongens!
Het gaat erom dat er in de puinhoop op de randmeren structuur wordt gebracht, ik geloof dat Alexander dit al een paar dagen roept. Structuur brengen kan niet alleen vanuit het KWC of GMK gebeuren, daar zijn jullie als partijen ook voor nodig.
Dat begint dus al om eerst rust te brengen tijdens de meldingen, en als dit niet gewoon kan dan maar eerst met de botte bijl erin.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #115 Gepost op: 15 augustus 2012, 14:58:32
Wat zijn jullie toch een landrotten, het passeren op de weg te vergelijken met het passeren op 100-den meters afstand van andere schepen. Roept u maar wat over hoe gevaarlijk het is, snel varen over het ruime water of kan iemand cijfers geven over de ongelukken met hulpboten in de afgelopen decennia. Die snelheids beperking is er gekomen omdat er zoveel in de prak gereden wordt op het land, en daarom moeten wij rustig gaan varen. Ja, echt constructief jongens!
Jij hebt je overigens ook weleens verbaasd over de vaarsnelheid van andere hulpverleners.  ;) Zoals je het toen opschreef:
Ja, en een prio 1 voor een zeilboot met motorpech. 32 knopen over een overvol Gooi- en IJmeer (ook onder de engte van de Hollandse Brug door) voor een reeds gesleepte zeilboot die even de haven in geholpen moet omdat zijn motortje het niet doet. Niets dan goeds over de KNRM natuurlijk, maar soms kan ik station Huizen niet zo goed volgen....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #116 Gepost op: 15 augustus 2012, 15:00:47
Een reddingsboot kan ook zeker veilig 80km/u varen met een getrainde bemanning aan boord, maar dan wel alleen voor trainingsdoeleinden en prio meldingen. Het gaat hier echter om de "wild-west acties" waarbij van alle kanten boten komen aangescheurd terwijl dit totaal niet nodig is, wat toch het nodige gevaar oplevert en bovenal overlast veroorzaakt. Er moet gewoon structuur worden aangebracht in de "professionele waterhulpverlening", maar passanten hulp moet uiteraard mogelijk blijven.

Bij echte spoedmeldingen maakt het mij niet uit of de lokale visboer of een reddingsboot met 100 in het uur naar een drenkeling gaat...


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #117 Gepost op: 15 augustus 2012, 15:26:33
De verplichting om te helpen naar beste eer en geweten staat ook in de grondwet en is een verplichting voor iedere burger in NL.

Dat geeft mij burger of als ik vrij ben (ambtenaar ben immers 24 uur per dag) ook niet het recht om met 80/90 kilometer per uur door de stad te racen op weg naar een melding die ik toevallig op mijn pager of site P-2000 voorbij zie komen? Wat is dan het verschil tussen water en land? Volgens mij is dat er helemaal niet.

@Henk, niet ontploffen, we voeren alleen een discussie en je hebt het afgelopen weekend goed gedaan om iemand zijn leven te redden. Ik zou op dat moment hetzelfde gedaan hebben als ik in jouw schoenen stond. Maar kijk nu is objectief naar veel andere meldingen. Is het dan altijd nodig om met 80/90 km. per uur te racen om als eerste ter plaatse te willen zijn? Zijn er altijd 4 of 5 boten nodig bij een melding?
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #118 Gepost op: 15 augustus 2012, 15:41:34
Ook hulpdiensten op het land moeten toestemming krijgen vanuit de meldkamer om prio-1 te rijden. Andersom kun je toestemming vragen om prio-1 te gaan rijden als de situatie daarom vraagt. Het is op het land niet zomaar toegestaan om lekker met toeters en bellen te rijden. Daar zijn strakke richtlijnen voor. En als je die overtreedt dan zijn er sancties. En met prio-1 mogen de hulpverleners dus harder rijden mits dat veilig kan plaatsvinden. En nog gebeuren er helaas genoeg ongevallen.

Op het water met 80/90 km. is hard. Respect voor de goede schippers van de reddingsboten en bergers zoals ze kunnen varen. Maar laten we ook eens eerlijk kijken of het allemaal altijd veilig gaat? Ook al is het water soms groot maar hebben andere schepen altijd door dat jullie 80/90 km. per uur gaan? Een ongeluk zit in een klein hoekje denk ik dan bij deze snelheden.

En natuurlijk moet iedere passanten schipper of burger helpen. Als er iemand in mijn straat een hartstilstand krijgt ren ik er ook met de AED naartoe omdat ik een smsje krijg als ik thuis ben. En als ik ergens ben en iemand zakt in elkaar of krijgt een ongeval help ik ook. Dat ben ik verplicht als burger. Helpen naar beste eer en geweten.  

Is het niet zo dat het begrip "op het water moeten we verplicht helpen" bedoelt is voor passerende schepen?
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #119 Gepost op: 15 augustus 2012, 16:29:06
Het gaat erom dat er in de puinhoop op de randmeren structuur wordt gebracht, ik geloof dat Alexander dit al een paar dagen roept. Structuur brengen kan niet alleen vanuit het KWC of GMK gebeuren, daar zijn jullie als partijen ook voor nodig.
Dat begint dus al om eerst rust te brengen tijdens de meldingen, en als dit niet gewoon kan dan maar eerst met de botte bijl erin.

Helemaal mee eens, en ook een stoppen met modder gooien. Je kunt soms wel gelijk hebben, maar de vraag is of je altijd dat gelijk moet willen halen. Wat is je doel? Wat je nu bereikt is dat er alleen meer afstand creëerd. En daar heb je helemaal niks aan.

De KNRM Huizen kreeg afgelopen zondag de melding van een persoon met hart klachten. De KNRM Huizen heeft in deze melding niks kunnen beteken ondanks dat het hun melding was. Enig idee hoe die jongens terug varen? Hoe zullen ze zich voelen? Wat doet het met hun motivatie? Kun je een heleboel kritiek spuien over de KNRM Huizen maar daar haal je het vervelende gevoel niet door weg bij die jongens.

Doet men op het water wel eens aan debriefen?