Toch lees ik in dit artikel niet de vrijbrief die sommige denken te hebben. Je moet je zelf de vraag stellen wat heeft de wetgever hier mee bedoeld?
Dat gezond verstand de boventoon moet voeren. Niet strikt de regels toepassen als je gezond verstand (zeemanschap) van je vraagt anders te handelen als in de regeltjes staat.
En nog even voor de duidelijkheid:
1. Er is een gezamenlijke doelstelling KNRM/HOGE/Reddingsbrigade in het redden van mens en dier in acute noodsituaties (prio-1).
2. Er is een gezamenlijke doelstelling KNRM/HOGE/Reddingsbrigade in het redden van schepen die in acuut gevaar zijn (prio-1).
3. De berger heeft als primaire doelstelling pech- en sleephulp inclusief berging van gestrande/gezonken schepen (geen prio)
en verleent onverminderd ook gratis de hulp als onder 1 en 2.
4. Hard varen is niet altijd nodig als er geen
duidelijk direct gevaar is voor mens, dier en/of schip.
5. Als er goede afspraken zouden zijn ook de bergers en KNRM geen noodzaak meer hebben om als een raket over het water te racen indien er geen acuut gevaar is.
6. Het is vaak niet nodig om met meerdere schepen op 1 melding af te gaan. De capaciteit kan beter verdeelt en gebruikt worden als de taakstelling inclusief verdeling bij alle partijen duidelijk zou zijn.
7. KNRM heeft 100% inzet-garantie en is de 24/7 ketenpartner voor KWC.
8. HOGE en Reddingsbrigade hebben eenheden die zich inmelden bij het KWC als ze inzetbaar zijn. Ze stemmen met de Kustwacht af welk gebied hun belangstelling verdiendt
9. HOGE en Reddingsbrigade zijn voldoende uitgerust, opgeleid en geoefend om de SAR/EHBO taken net goed uit te voeren als de KNRM.
10. Er is tijdwinst te halen in het gebied waar de HOGE en Reddingsbrigade preventief varen (eigen sector).
11.
De bergers zou gevraagd moeten worden of zij in dit kader 24/7 zouden kunnen garanderen.12. Het zou fair zijn om een donatie/gift vanuit de berger te doen aan de KNRM/HOGE bij het overnemen van een sleep.
13. Het KWC kan beter aansturen en begeleiden als er duidelijke werkafspraken zouden zijn inclusief gebieds- en taakverdeling.
14. KWC kan op enkele punten verbeteren als het gaat om het aannemen, aansturen van meldingen inclusief radioverkeer.
15.
De regiopolitie zou meer moeten handhaven op goed "zeemansschap". Een watersporter zou vaker gewezen moeten worden op zijn verantwoording
en ze agenten van de regio politie moeten naar cursus en mogen alleen bij bewezen geschiktheid achter het stuur van een snelle motorboot. Niet meer zo uit de auto, in de boot (kijk, dit is het stuur en hier geef je gas)Zo geformuleerd staat HOGE gegarandeerd 100% achter deze punten en zal zo een convenant van deze strekking tekenen, waarmee een einde komt aan het gekrakeel. Uitgevoerd en nageleefd hoor je mij niet meer hierover. Menno zal zo' n convenant ook tekenen als dit inhoudt dat de reddingsboten geen pechboten meer slepen als er geen gevaar meer dreigt en als Menno een boot al aan het slepen zijn deze niet overnemen, maar hem deze klus af laten maken mits dat op een veilige en correcte manier gebeurt. (Waarbij de KNRM niet gaat over de hoogte van de rekening van de pechhulpdienst.)