Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 90189 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #200 Gepost op: 16 augustus 2012, 12:54:58
@Thor, eens dat dergelijke trajecten tijd en moeite kosten.

Even wat one-liners van deze gedreven en enthousiaste man:

Alle oplossingen liggen in de toekomst.
Met kleine stapjes kom je ver en zonder stapjes kom je nergens.
Waar een wil is is een weg.
Als je niet op weg gaat blijf je altijd op dezelfde plek.
Op de top van een berg kun je genieten van het mooie uitzicht.
Problemen zijn soms lastig maar ook een uitdaging.

En zo kan ik wel even doorgaan. Wat ik probeer te zeggen is niet alleen te kijken naar de bedreigen en beperkingen maar juist naar de kansen en oplossingen.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #201 Gepost op: 16 augustus 2012, 13:00:32
Overigens zit er een grote valkuil in waarmee ik al dagen rondloop.

Stel het lukt, iedereen blij en goede afspraken met de partners. Dan komt er een meneer x die denkt, goh ik hou van varen en kan wat centjes verdienen met bergen van bootjes. Of ik vindt varen erg leuk en mensen redden is mijn ding dus ik ga een reddingsdienst beginnen.

Krijgen we dan niet weer cowboy-praktijken door beunhazen? Is er nu echt regelgeving nodig om erkende hulpverleningsdiensten en bergers te krijgen?
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #202 Gepost op: 16 augustus 2012, 13:06:02
En ik doe even mee met de witte vlag van Lt. Col. Me  ;D 98uiye
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #203 Gepost op: 16 augustus 2012, 13:09:27
Aan alles zit een kostenplaatje,dus een kosten/baten analyse.

De particuliere waterhulpverleners moeten brood op de plank hebben en ook houden,anders gaan ze naar een andere stek/jachtgebied,logisch toch.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #204 Gepost op: 16 augustus 2012, 13:18:27
Overigens zit er een grote valkuil in waarmee ik al dagen rondloop.
Stel het lukt, iedereen blij en goede afspraken met de partners. Dan komt er een meneer x die denkt, goh ik hou van varen en kan wat centjes verdienen met bergen van bootjes. Of ik vindt varen erg leuk en mensen redden is mijn ding dus ik ga een reddingsdienst beginnen.
Krijgen we dan niet weer cowboy-praktijken door beunhazen? Is er nu echt regelgeving nodig om erkende hulpverleningsdiensten en bergers te krijgen?

He he, eindelijk zijn we op het punt waar het allemaal om draait!
Dit is nu exact het probleem bij Huizen. Stel dat je nu wel een regelgeving afspreekt met de huidige spelers dan komt er morgen weer een andere zelfbenoemde berger/redder en het hele circus begint weer van voor af aan.
Erkende hulpverleners en bergers zijn er al lang maar je kunt niemand verbieden om assistentie te verlenen.
Dus zolang er ,buiten de vaste (kuswacht) keten partners, anderen uitvaren na alarmering bedoeld voor de KNRM, zal er weinig veranderen.
Rommelig? Absoluut maar daar zullen we mee moeten leven ;)


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #205 Gepost op: 16 augustus 2012, 13:27:13
@Doruz Probleem is dus niet op te lossen begrijp ik........?

Kom ik dus weer terug op het feit dat je al dan niet met aangepaste regelgeving dit soort cowboys met gevaarlijk gedrag moet aanpakken. Regels overtreden als te hard varen is een boete. Meerdere overtredingen in het inbeslagnemen van je vaarbewijs en/of boot. Regelgeving internationaal aanpassen hoeft niet eens, de regelgeving in NL wel dus hebben de wetgevers dat zelf in de hand.

Of moeten we het maar gewoon laten gaan en gedogen?
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #206 Gepost op: 16 augustus 2012, 13:50:16
He he, eindelijk zijn we op het punt waar het allemaal om draait!
(...)
Hee, dat zou mijn tekst kunnen zijn!  >:D

De lange geschiedenis van Nederland en de wereld leert dat strijdende partijen uiteindelijk altijd tot elkaar komen. Het kan een tijdje duren, maar op een gegeven ogenblik is het dan toch zo ver. Dus waarom zouden we iets reguleren wat op termijn in onderling overleg vanzelf wordt opgelost?

Omdat wij Nederland Regelland zijn?  98uiye
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #207 Gepost op: 16 augustus 2012, 14:57:20
@Doruz Probleem is dus niet op te lossen begrijp ik........?
Kom ik dus weer terug op het feit dat je al dan niet met aangepaste regelgeving dit soort cowboys met gevaarlijk gedrag moet aanpakken. Regels overtreden als te hard varen is een boete. Meerdere overtredingen in het inbeslagnemen van je vaarbewijs en/of boot. Regelgeving internationaal aanpassen hoeft niet eens, de regelgeving in NL wel dus hebben de wetgevers dat zelf in de hand.
Of moeten we het maar gewoon laten gaan en gedogen?

Dus jij wilt HOGE en andere zelfbenoemde hulpverleners verbieden hard te varen omdat de KNRM al gelarmeerd is? Zij zijn immers de keten partner van de kustwacht in dat gebied. ::)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #208 Gepost op: 16 augustus 2012, 15:31:51
He he, eindelijk zijn we op het punt waar het allemaal om draait!
Dit is nu exact het probleem bij Huizen. Stel dat je nu wel een regelgeving afspreekt met de huidige spelers dan komt er morgen weer een andere zelfbenoemde berger/redder en het hele circus begint weer van voor af aan.
Erkende hulpverleners en bergers zijn er al lang maar je kunt niemand verbieden om assistentie te verlenen.
Dus zolang er ,buiten de vaste (kuswacht) keten partners, anderen uitvaren na alarmering bedoeld voor de KNRM, zal er weinig veranderen.
Rommelig? Absoluut maar daar zullen we mee moeten leven ;)

Zodra er daar behoorlijk te verdienen valt komen er meer liefhebbers zo gaat dat,en volkomen begrijpelijk.

En nog even terugkomend op dat convenant,daar hoort natuurlijk een tarieventabel bij.

De particuliere hulpverleners gaan natuurlijk het liefst af op die klus waar het meeste aan verdiend kan worden,logisch,ze kunnen ook rekenen. En die kustwacht maar regelen,nou je doet het natuurlijk nooit goed, dus die kustwacht begint daar vanzelfsprekend nooit en te nimmer aan.

@Alexander.

En over handhaving,helemaal eens, keihard optreden. De KLPD heeft o.a. meerdere waterscooters en snelle rubberboten in het IJsselmeergebied.
80/90 km/uur is ca 4-5 maal de daar toegestane snelheid,je kunt trouwens ook leuk observeren en filmen vanuit een van de hoge flats te Almere-Haven.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #209 Gepost op: 16 augustus 2012, 16:29:06
Zodra er daar behoorlijk te verdienen valt komen er meer liefhebbers zo gaat dat,en volkomen begrijpelijk.

En nog even terugkomend op dat convenant,daar hoort natuurlijk een tarieventabel bij.

De particuliere hulpverleners gaan natuurlijk het liefst af op die klus waar het meeste aan verdiend kan worden,logisch,ze kunnen ook rekenen. En die kustwacht maar regelen,nou je doet het natuurlijk nooit goed, dus die kustwacht begint daar vanzelfsprekend nooit en te nimmer aan.

@Alexander.

En over handhaving,helemaal eens, keihard optreden. De KLPD heeft o.a. meerdere waterscooters en snelle rubberboten in het IJsselmeergebied.
80/90 km/uur is ca 4-5 maal de daar toegestane snelheid,je kunt trouwens ook leuk observeren en filmen vanuit een van de hoge flats te Almere-Haven.

Thor, dus jij ziet als oplossing dat alle reddingsbrigades en bergers aan de ketting moeten en de KNRM het alleen moet gaan doen. Nou, ik wens ze sterkte!