Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 92276 keer)

0 gebruikers (en 20 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #310 Gepost op: 18 augustus 2012, 10:55:45
Wat ik al eerder schreef.....de romantiek van vroeger.

 Hoelang moet ik dit als KWC nog accepteren? Kan ik mijn werk wel goed uitvoeren met al die eigenwijze zelfbenoemde redders en bergers?

OK, duideijk, je neemt stelling. "het zijn de zelfbenoemde redders en bergers".

Heb je zelf niet het voorbeeld aangehaald dat de Nikolaas Wijsenbeek doorvoer (zonder het te melden?) bij de onwelwording, terwijl de Kustwacht hem terugstuurde? En iedereen langsging of ie toch nog niet een beetje mocht assisteren?

Iedereen maakt zich hieraan schuldig en niet alleen de "zelfbenoemde redders en bergers?"

Bovendien maak ik ernstig bezwaar tegen de term "zelfbenoemde redders" De KNRM is ook zelfbenoemd. De reddingsbrigades daarintegen zijn veelal ooit gevraagd door de gemeente, dus als enige niet zelf benoemd. Reddingsbrigade Blaricum is zelfs opgericht door de gemeente.
Maakt dat verschil als je als drenkeling uit het water gehaald wordt? Ik waag het te betwijfelen! En nu ga ik het water op.

Laten we proberen de sturing in deze discussie zo onpartijdig mogelijk te houden.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #311 Gepost op: 18 augustus 2012, 11:21:18
Henk, wie de schoen past die trekt hem aan......

Ik neem geen stelling......ik ken jullie persoonlijk allemaal niet dus wijs naar niemand. Ik kijk alleen feitelijk naar de omstandigheden.  

En ik lag vannacht alleen maar te dromen over mijn droombaan bij het KWC...... Over hoe goed ik mijn werk wil doen...... Over hoe mooi het redden/helpen van mensen is.....
Maar wat een herrie.......help mayday sos........wat een geschreeuw over de marifoon. Mensen in nood?! Nee redders en bergens onderweg! Oefffff......het was maar een nachtmerrie.......of toch niet?

Ik zou hopen dat jullie allemaal eens tot inkeer zouden komen. Durven objectief en professioneel te kijken naar waar jullie mee bezig zijn.

* Staat de burger nu echt altijd centraal of doe ik aan zelfbevrediging?
* Ben ik professioneel aan het varen of doe ik aan gevaarlijk racen om maar als eerste bij een klus te zijn?
* Is het echt noodzakelijk om 80/90 km. over het water te racen voor een gevalletje pech?
* Moeten we echt met 4,5 of 6 boten op een klus af?
* Is de cultuur echt bij sommige "kan mij het allemaal niets schelen als ik maar geld kan verdienen"?
* Gunnen jullie nu echt het licht niet in andermans ogen?
* Moeten jullie nu echt altijd kritiek hebben op een ander?

En hierbij nogmaals de oproep aan KNRM, KWC, hulpverleners, bergers en anderen. Wie nodigt mij uit om samen eens een kop koffie te drinken en te praten over jullie vak?!

Ik wens jullie allemaal vandaag veel veiligheid en een behouden vaart.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #312 Gepost op: 18 augustus 2012, 12:06:55
Wat ik al eerder schreef.....de romantiek van vroeger.

Maar als ik mijn professionele hulpverleningsbril opzet en kijk naar de praktijken anno 2012 dan krijg ik kippenvel. Dan vraag ik mij oprecht af of dit zo hoort en moet?

Vannacht nog even liggen denken over de rol van het KWC. Hoe zou ik de chaos ervaren als ik daar zou werken en wat zou ik doen? Hoelang moet ik dit als KWC nog accepteren? Kan ik mijn werk wel goed uitvoeren met al die eigenwijze zelfbenoemde redders en bergers? Kan ik wel fatsoenlijk communiceren als die piraten overal maar doorheen schreeuwen?! Want dat hijgerige geschreeuw verstoort enorm veel en vooral mijn werk. Ik alarmeer 1 schip en krijg 4/5 schreeuwers erbij die niet eens luisteren. Dat ze kanaal 16/67 blokkeren voor andere communicatie en noodgevallen. Zouden die mensen dan niet snappen dat ze met hun werkwijze de hulpverlening frustreren en misschien weleens in gevaar brengen........
Ik kan je verzekeren, dat ze in Den Helder af en toe knap hoteldebotel worden van de heisa in de Huizen-triangel. Maar een oplossing weten ze daar ook niet exact meer, want dit gaat al tijden en tijden en tijden zo. Is vast wel het een en ander geprobeerd, maar op een gegeven moment is het blikje met proefoplossingen leeg.

Wat je convenant betreft, ik denk zo langzamerhand dat dit niet in de vorm van een convenant moet, maar in de vorm van wetgeving. Wetgeving waar iedereen zich aan dient te houden, of dat nu HOGE, KNRM, Jachtservice Huizen, div. Reddingsbrigades, Lima Delta Safety of wie dan ook is. Ik vrees namelijk dat zo lang de mogelijkheid aanwezig blijft om het convenant naast je neer te leggen of open te breken, de troep de troep blijft. Een uitgewerkte opzet van je convenant zou wel een mooi begin kunnen zijn, maar zonder hulp van Den Haag blijft het wild-west vrees ik.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #313 Gepost op: 18 augustus 2012, 13:35:33
Ik kan je verzekeren, dat ze in Den Helder af en toe knap hoteldebotel worden van de heisa in de Huizen-triangel. Maar een oplossing weten ze daar ook niet exact meer, want dit gaat al tijden en tijden en tijden zo. Is vast wel het een en ander geprobeerd, maar op een gegeven moment is het blikje met proefoplossingen leeg.

Wat je convenant betreft, ik denk zo langzamerhand dat dit niet in de vorm van een convenant moet, maar in de vorm van wetgeving. Wetgeving waar iedereen zich aan dient te houden, of dat nu HOGE, KNRM, Jachtservice Huizen, div. Reddingsbrigades, Lima Delta Safety of wie dan ook is. Ik vrees namelijk dat zo lang de mogelijkheid aanwezig blijft om het convenant naast je neer te leggen of open te breken, de troep de troep blijft. Een uitgewerkte opzet van je convenant zou wel een mooi begin kunnen zijn, maar zonder hulp van Den Haag blijft het wild-west vrees ik.

Denk niet dat je de overheid zo ver krijgt om wetgeving aan te passen puur en alleen omdat er rond het water van Huizen wat problemen zijn. En stel dat de wetgever wel zo gek is om de wetgeving te veranderen wie gaat er handhaven? De KLPD? Met een boot? Dus wetgeving kan handig zijn maar heb je wel capaciteit nodig voor handhaving.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #314 Gepost op: 18 augustus 2012, 16:38:13
Inmiddels begrepen dat er wel op meer plekken zaken spelen tussen bergers, KNRM en andere redders. Dit is dus niet nieuw maar kan wel verder escaleren.

De watersport is de afgelopen 30 jaar alleen maar toegenomen en dat geeft dus ook veel meer werk. Watersporters zijn soms makkelijk en realiseren zich niet of te weinig dat er risico's zijn. Dit kun je deels voorkomen met goed onderhoud en zeemanschap zoals voorbereiding van je tocht, het monitoren van het weer, etc. etc.

In de tijd van paard en wagen was handhaving op het land ook niet nodig. In de loop van de jaren is toezicht en handhaving noodzakelijk geworden omdat het anders een puinhoop wordt. Wat is het verschil met land en water als we kijken naar veiligheid? Volgens deskundigen is het water veel onveiliger dan het land. Vreemd dat we dan niet meer doen aan handhaving.

De verantwoording voor veilig varen ligt in basis altijd bij de schipper. Die moet je dan ook verantwoordelijk houden als hij in de problemen komt met zijn schip. Verwijtbaar gedrag dan is handhaven op zijn plaats. Ik zeg het vaker, watersport is een serieuse sport.

Al eerder aangegeven. Het structuren van bergers, KNRM en andere hulpdiensten is noodzakelijk wil je een werkbare situatie houden op het water. Er is een wildgroei ontstaan in bergers en andere hulpdiensten. Niet dat deze mensen alleen maar slechte dingen doen maar omdat de cultuur van 1e zijn en daardoor extra risico's nemen niet de juiste is. Als ik kijk naar naar de doelstellingen en teksten op website's dan vraag ik mij hardop af of dit allemaal wel correct is? Suggesties worden gewekt dat zij de noodhulporganisatie zijn van het water zonder daarbij ook nog eens duidelijk te zijn dat er kosten aan verbonden zijn. Ik mis duidelijk op website's de eerlijkheid dat ze primair berger zijn. Dat je voor spoed/noodgevallen op kanaal 16 het KWC moet roepen, hun anders moet bellen of gewoon 112 moet bellen.

Eerlijkheid en duidelijk is een basis in het leven. Professioneel gedrag waarbij de burger centraal staat als het gaat om hulpverlenen ook.

Als ik de "baas" was en het voor het zeggen had dan zou ik kiezen voor de volgende oplossing:

* KWC is de centrale meldkamer / coördinatiecentrum.
* KWC is altijd bepalend en heeft de eindverantwoording.
* 1 officiële landelijke 24/7 reddingsdienst voor acute noodhulp op/rond het water en dat is de KNRM.
* KNRM en Reddingsbrigades (eventueel anderen) samenvoegen tot 1 landelijke organisatie. Div. afdelingen als zee/kust, strand, binnenwater, etc. kunnen dan de specialismes aangeven.
* Als Gemeentes die strandbewaking willen dan dienen zij hiervoor een contract af te sluiten met de KNRM en een financiële bijdrage te leveren.      
* Per regio/sector een 24/7 contract met een berger voor niet spoedeisende pech- en sleephulp. Deze contracten worden voor een periode van 3 of 5 jaar afgesloten.
* KNRM en berger zorgen voor voldoende capaciteit voor de hulpverlening.
* KNRM en berger voldoen aan de door de Overheid gestelde eisen inzake kwaliteit, professionaliteit, milieu, etc.
* KWC vraagt uit. Direct acuut gevaar dan voor de KNRM, geen spoed zoals pech-en sleephulp dan voor berger.  
* KNRM en berger hebben geen toestemming om de regels te overtreden zonder toestemming van het KWC.
* KNRM en berger kunnen elkaar assisteren in drukke tijden mocht de situatie daarom vragen. Besluit door KWC.
* KNRM sleept schepen alleen in noodsituaties waarbij er direct gevaar is voor bemanning en schip naar de dichtsbijzijnde veilige plek. Verder transport of pechhulp is voor de berger.
* Watersporters die misbruik maken van en een "valse" melding maken draaien op voor de kosten van alle hulpverlening inclusief bekeuring.
* Andere bergers en zelfbenoemde reddingsdiensten waarmee geen afspraken zijn worden bij oneigenlijk gebruik van kanaal 16/67 alsmede het overtreden van de regels direct beboet.
* Pech- en sleephulp door berger bij geen direct acuut gevaar dan worden de kosten conform de geldende tarieven in rekening gebracht. Dit in overleg met experts en verzekeringsmaatschappijen.  
* Politie/RWS zorgen preventief voor voorlichting en waarschuwingen goed zeemanschap.
* Politie/RWS handhaven inzake goed zeemanschap.
* Alle schepen en eenheden krijgen per station een roepnummer. Bijv. station 24 en schip 1 is roepnummer 24-01.
* Alle schepen van KNRM en berger worden uitgerust met AIS.
* Op alle grotere binnenwateren zal er voldoende AIS-dekking zijn.

Dit model, wat waarschijnlijk nog aanvulling nodig heeft kun je toepassen op alle gebieden. Specifieke werkprocedures kun je nader uitwerken. Mogelijk dat er op aanpassing nodig is van wet- en regelgeving maar dan is dat maar zo. Tevens zal de watersport voorlichting moeten krijgen dat acuut gevaar/noodhulp in basis gratis is maar dat pech- en sleephulp geld kost. Dat is op het land niet anders dan op het water.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #315 Gepost op: 18 augustus 2012, 16:41:35
Eigenlijk klopt er nu iets niet....  :-\

Ik zit nu te lezen en te typen over waterhulpverlening, reddingsacties en berging terwijl de betrokken partijen met mooi weer aan het varen zijn..........

Wat gaat er mis?!  ;D
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Lifc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
  • Reddingsbrigade EHBO, AED-cursus
Reactie #316 Gepost op: 18 augustus 2012, 16:57:04
* 1 officiële landelijke 24/7 reddingsdienst voor acute noodhulp op/rond het water en dat is de KNRM.
* KNRM en Reddingsbrigades (eventueel anderen) samenvoegen tot 1 landelijke organisatie. Div. afdelingen als zee/kust, strand, binnenwater, etc. kunnen dan de specialismes aangeven.

Oke,

Waarschijnlijk heb je je verdiept in de ''stof'' en weet je waar je het over hebt. Maar dan weet je ook dat er nog een hele lange weg moeten voordat de rb en knrm samengevoegd word. Dit is niet haalbaar ivm geld en de verschillende belangen

De rb houd zich voornamelijk bezig met preventiefe actief en dit doet de krnm echt niet. Natuurlijk met uitzondering van de waddeneilanden.
Ik denk dat weinig mensen het er mee eens zijn. Ik in ieder geval niet


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #317 Gepost op: 18 augustus 2012, 17:04:20
(...)
In de tijd van paard en wagen was handhaving op het land ook niet nodig. In de loop van de jaren is toezicht en handhaving noodzakelijk geworden omdat het anders een puinhoop wordt. Wat is het verschil met land en water als we kijken naar veiligheid? Volgens deskundigen is het water veel onveiliger dan het land. Vreemd dat we dan niet meer doen aan handhaving.
(...)
Handhaving is alleen mogelijk wanneer er regels zijn. In de tijd van paard en wagen was er geen handhaving omdat er geen (of nauwelijks) regels waren. De voortschrijdende ontwikkelingen in mobiliteit heeft "men" doen besluiten om dit te reguleren zodat het transportsysteem meer efficiënt zou verlopen. Dat was al zo in de tijd van de Romeinen. Handhaving is in beeld gekomen toen de regels zodanig belangrijk werden in het reguleren van het systeem, dat ernstige verstoringen van het systeem zoveel mogelijk geweerd moesten worden. Recentelijk is daarbij het denken in termen van handhaving voor veiligheid bijgekomen, en mijn persoonlijke mening is dat dit geen zoden aan de dijk zet. Veiligheid wordt niet alleen bereikt door handhaving, maar ook door ontwerp en educatie. Het is een misvatting om te denken dat veiligheid kan worden "gekocht" met handhaving, hoezeer Koos Spee ook zijn best doet om ons dit te doen geloven.

Verder is veiligheid "op land" heel anders gedefinieerd dan veiligheid "op water". Ik ben wel benieuwd welke deskundigen tot de conclusie zijn gekomen dat het water onveiliger is en waarop zij deze conclusie hebben gebaseerd.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #318 Gepost op: 18 augustus 2012, 17:10:13
@Lifc, laat ik voorop stellen dat ik niet de wijsheid heb.

Ook al heb ik mij goed inzitten lezen er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Brandweer heeft ook een afdeling preventie en bijvoorbeeld repressie. Reddingsbrigade en KNRM hebben volgens mij in basis dezelfde doelstellingen. De invulling en op welk moment kunnen dan verschillen maar dit zou niet uit mogen maken. En er zijn zeker veel heilige huisjes als ik ze zo mag noemen. Cultuur en traditie zijn de sleutelwoorden maar of dit goed is voor de toekomst dat is de vraag.  

In deze topic gaat het over een gebied waarin volgens mij ook Reddingsbrigades zijn overgegaan naar de KNRM en/of intensief samenwerken. Ik weet niet alle details daarvan maar het gaat in basis om de hoofdlijnen.

En misschien heb je wel hartstikke gelijk dat beiden partijen andere doelstellingen hebben. Dat je die juist niet moet samenvoegen. Wie het weet mag het zeggen. Als ik alle heilige huisjes, geschiedenis etc. loslaat en kijk naar de doelstellingen, professionaliteit, capaciteit en toekomst dan is het samenvoegen tot 1 organisatie met locale afdelingen misschien niet zo gek. Ben je wel in 1 keer een grote speler en gesprekspartner voor de politiek en Overheid als het gaat om hulpverlening op en rond het water. De gedachte is even wennen maar win/win?
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #319 Gepost op: 18 augustus 2012, 17:14:21
Handhaving is alleen mogelijk wanneer er regels zijn. In de tijd van paard en wagen was er geen handhaving omdat er geen (of nauwelijks) regels waren. De voortschrijdende ontwikkelingen in mobiliteit heeft "men" doen besluiten om dit te reguleren zodat het transportsysteem meer efficiënt zou verlopen. Dat was al zo in de tijd van de Romeinen. Handhaving is in beeld gekomen toen de regels zodanig belangrijk werden in het reguleren van het systeem, dat ernstige verstoringen van het systeem zoveel mogelijk geweerd moesten worden. Recentelijk is daarbij het denken in termen van handhaving voor veiligheid bijgekomen, en mijn persoonlijke mening is dat dit geen zoden aan de dijk zet. Veiligheid wordt niet alleen bereikt door handhaving, maar ook door ontwerp en educatie. Het is een misvatting om te denken dat veiligheid kan worden "gekocht" met handhaving, hoezeer Koos Spee ook zijn best doet om ons dit te doen geloven.

Verder is veiligheid "op land" heel anders gedefinieerd dan veiligheid "op water". Ik ben wel benieuwd welke deskundigen tot de conclusie zijn gekomen dat het water onveiliger is en waarop zij deze conclusie hebben gebaseerd.

In NL zijn we goed in beleid maken achteraf. Als het kalf verdronken is dan....... etc. etc.
We kunnen vaststellen dat de watersport alleen maar drukker en sneller is geworden. De cijfers van het aantal "noodgevallen op het water stijgen ook snel. Volgens mij kunnen we ook vaststellen dat de hulpverlening op het water beter kan.

Waarom dan geen goed beleidsplan en regels maken waarmee we de komende jaren professioneel vooruit kunnen? Of moeten we wachten tot het moment dat het echt misgaat?
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le