Eigenlijk klopt er nu iets niet....
Ik zit nu te lezen en te typen over waterhulpverlening, reddingsacties en berging terwijl de betrokken partijen met mooi weer aan het varen zijn..........
Wat gaat er mis?!
Wat gaat er eigenlijk niet mis.
Fijn dat je de baas niet bent.
Inmiddels begrepen dat er wel op meer plekken zaken spelen tussen bergers, KNRM en andere redders. Dit is dus niet nieuw maar kan wel verder escaleren.
Allemaal speculatie. Iedereen mag voorspellingen doen, maar om daar beleid op los te laten is een tweede. De werksfeer is verbeterd, inmiddels is goede samenwerking onderling tussen Waterhulpdienst, KNRM Blaricum, Reddingsbrigade Naarden en HOGE. Partijen die vijf jaar geleden nog met elkaar overhoop lagen.
De watersport is de afgelopen 30 jaar alleen maar toegenomen en dat geeft dus ook veel meer werk. Watersporters zijn soms makkelijk en realiseren zich niet of te weinig dat er risico's zijn. Dit kun je deels voorkomen met goed onderhoud en zeemanschap zoals voorbereiding van je tocht, het monitoren van het weer, etc. etc.
In de tijd van paard en wagen was handhaving op het land ook niet nodig. In de loop van de jaren is toezicht en handhaving noodzakelijk geworden omdat het anders een puinhoop wordt. Wat is het verschil met land en water als we kijken naar veiligheid? Volgens deskundigen is het water veel onveiliger dan het land. Vreemd dat we dan niet meer doen aan handhaving.
Niet vreemd, er is aan alle kanten bezuinigd op de politie. De voonemens zijn er wel, er werd kort geleden nog aangekondigd dat er iedere dag op het water gepatrouilleerd zou worden. De praktijk is dat het vaarteam is opgeheven. De mankracht ontbreekt. Het geld ontbreekt. Het water heeft geen urgentie. Volgens welke deskundigen is het water veel gevaarlijker dan het land? Bron, cijfers?
De verantwoording voor veilig varen ligt in basis altijd bij de schipper. Die moet je dan ook verantwoordelijk houden als hij in de problemen komt met zijn schip. Verwijtbaar gedrag dan is handhaven op zijn plaats. Ik zeg het vaker, watersport is een serieuse sport.
SCHIPPERS. Op het water is bij een incident waar meerdere partijen betrokken zijn zelden een partij "de schuldige". De schuld wordt altijd in percentages uitgedrukt. Iedere schipper heeft de plicht alles te doen om een gevaar af te wenden. Ook afwijken van de regels.
Al eerder aangegeven. Het structuren van bergers, KNRM en andere hulpdiensten is noodzakelijk wil je een werkbare situatie houden op het water. Er is een wildgroei ontstaan in bergers en andere hulpdiensten. Niet dat deze mensen alleen maar slechte dingen doen maar omdat de cultuur van 1e zijn en daardoor extra risico's nemen niet de juiste is. Als ik kijk naar naar de doelstellingen en teksten op website's dan vraag ik mij hardop af of dit allemaal wel correct is? Suggesties worden gewekt dat zij de noodhulporganisatie zijn van het water zonder daarbij ook nog eens duidelijk te zijn dat er kosten aan verbonden zijn. Ik mis duidelijk op website's de eerlijkheid dat ze primair berger zijn. Dat je voor spoed/noodgevallen op kanaal 16 het KWC moet roepen, hun anders moet bellen of gewoon 112 moet bellen.
Eerlijkheid en duidelijk is een basis in het leven. Professioneel gedrag waarbij de burger centraal staat als het gaat om hulpverlenen ook.
Eens, maar dat gaat weer twee kanten op. Het loopt helemaal door elkaar. Niemand maakt onderscheid Een 112 dienst die zich als een pechcentrale voordoet en bergers die daardoor niet naar 112 verwijzen. Redders die zich voordoen als bergers. Daar moet scheiding in komen. De Kustwacht moet bij pech naar de bergers verwijzen en de Bergers voor nood naar de Kustwacht
Als ik de "baas" was en het voor het zeggen had dan zou ik kiezen voor de volgende oplossing:
* KWC is de centrale meldkamer / coördinatiecentrum.
goed idee, daar was nog niemand op gekomen, we gaan vragen of ze die taak op zich willen nemen.
* KWC is altijd bepalend en heeft de eindverantwoording.
Waar? Wanneer? De kustwacht heeft op de binnenwateren de coordinatie. De eindverantwoording ligt bij de gemeente. Heel ambitieus als je nadat de commissie waterrand alles op de rit heeft gezet, dit helemaal wil omgooien.
* 1 officiële landelijke 24/7 reddingsdienst voor acute noodhulp op/rond het water en dat is de KNRM.
Dat is al zo. Ze zijn zo officieel als wat en straks wellicht ook nog in hun eentje, reddingsbrigades voor SAR zijn uitstervend.
* KNRM en Reddingsbrigades (eventueel anderen) samenvoegen tot 1 landelijke organisatie. Div. afdelingen als zee/kust, strand, binnenwater, etc. kunnen dan de specialismes aangeven.
dream on.
* Als Gemeentes die strandbewaking willen dan dienen zij hiervoor een contract af te sluiten met de KNRM en een financiële bijdrage te leveren.
Krijgt langzaam al gestalte, eilanden en sommige plaatsen langs de kust. De KNRM is het hier van de reddingbrigades langzamerhand aan winnen. KNRM wil eigenlijk helemaal geen subsidie. Dat tast hun onafhankelijkheid aan.
* Per regio/sector een 24/7 contract met een berger voor niet spoedeisende pech- en sleephulp. Deze contracten orden voor een periode van 3 of 5 jaar afgesloten.
AHA! De landmethode. We leggen natuurlijk ook een vluchtstrook aan.
* KNRM en berger zorgen voor voldoende capaciteit voor de hulpverlening.
Tuurljk. En de berger gaat dat betalen van nu en dan een sleepje.
* KNRM en berger voldoen aan de door de Overheid gestelde eisen inzake kwaliteit, professionaliteit, milieu, etc.
Voor wat? Welke eisen? Als de KNRM boten en bemanning aan de eisen van een sleepboot moet gaan voldoen hebben ze een probleem.
* KWC vraagt uit. Direct acuut gevaar dan voor de KNRM, geen spoed zoals pech-en sleephulp dan voor berger.
Dat gaat niet lukken. De reden dat de Kustwacht weigert het onderscheid te maken is dat ze niet het risico willen lopen iets als pechgeval in te schatten dat later tot noodgeval verwordt. Daarom moet de KNRM ook voor elke melding uitvaren en ter plaatse gaan of de hulpverlening wel veilig en correct verloopt. Je weet maar nooit. Misschien vliegt die boot met een lege accu wel in brand of is de vastgelopen boot lek. Op het land kun je uitstappen, op het water is dat vaak lastiger.
* KNRM en berger hebben geen toestemming om de regels te overtreden zonder toestemming van het KWC.
Iedereen moet de regels overtreden als gevaar daardoor afgewend wordt. En dat laat de KW dus fijn aan de schipper over, daar branden ze zich niet aan. "de schipper van de boot die te hulp schiet kan dat veel beter inschatten dan wij. Wij zitten in Den Helder, en hebben geen zicht op de situatie. Ambitieus plan maar onhaalbaar. Hebben ze het ook veel te druk voor. (Als je meer geld daarvoor wilt? Is er niet.)
* KNRM en berger kunnen elkaar assisteren in drukke tijden mocht de situatie daarom vragen. Besluit door KWC.
Nee. De schipper van een reddingboot heeft assistentie nodig en vraagt die. Wel zou de Kustwacht die boot die gaat assisteren aan moeten wijzen. Zou dan geen onderschijd moeten zijn tussen bergers en KNRm boten , tenzij het medisch of reddingboot specialistisch is.
* KNRM sleept schepen alleen in noodsituaties waarbij er direct gevaar is voor bemanning en schip naar de dichtsbijzijnde veilige plek. Verder transport of pechhulp is voor de berger.
Wat is een veilige plek, een haven? En dan mag de berger de boot weer uit de haven slepen? Natuurlijk, net als op de weg!
* Watersporters die misbruik maken van en een "valse" melding maken draaien op voor de kosten van alle hulpverlening inclusief bekeuring.
Goed plan, zodat iedeen met een twijfelachtige melding zich wel drie keer bedenkt eer hij de hulpdiensten alarmeert. Alarmeringe tot een minimum beperken, op wiens verzoek stel je dit voor? De KNRM zelf stelt " Wacht niet te lang met alarm slaan als u in nood komt. De reddingboot kan beter honderd keer voor niets varen, dan één keer te laat komen. (uit "
zeevast, in nood en dan?" )
Vreemd dat het altijd die buitenstaanders zijn die het aantal uitrukken willen terugdringen
* Andere bergers en zelfbenoemde reddingsdiensten waarmee geen afspraken zijn worden bij oneigenlijk gebruik van kanaal 16/67 alsmede het overtreden van de regels direct beboet.
Een marifoon heeft nog veel meer kanalen dan 16 en 67. Als de Kustwacht ergens een hekel aan heeft is het als hulpverleningen zich afspelen op kanalen waar zij niet mee kunnen luisteren. Bovendien is voor iedereen kanaal 16 gewoon oproep kanaal, 20 keer op een dag hoor je het jacht Sambettie oproepen naar zijn vriendje. Dat mag volgens internationale afspraken. Ik verbaas me over het gebrek aan kennis af en toe hier.
* Pech- en sleephulp door berger bij geen direct acuut gevaar dan worden de kosten conform de geldende tarieven in rekening gebracht. Dit in overleg met experts en verzekeringsmaatschappijen.
En hoe denk je dat het nu gaat? Nu worden de tarieven voorgesteld door de experts aan de verzekering. Vaste tarieven zijn onmogelijk, elk geval is anders. Zelfs de waterhulpdienst weet niet van te voren wat de klus hem gaat opbrengen. Als hij het met het bedrag niet eens is (het bedrag van de expert is niet bindend) bepaalt uiteindelijk de rechter wat de klus waard was. Prijsafspraken zijn niet toegestaan. Op het land zijn de snelwegen overal gelijk en de weersomstandigheden doen er niet toe. Daar kun je bv een kilometerprijs toekennen. Op het water bepalen een heleboel faktoren en omstandigheden wat een berging waard is. Wat is de waarde van het schip, hoe groot was het gevaar voor het schip in problemen, hoe groot het gevaar voor de hulpboot, wind, golven... En voor de 26 keer, juist bij het redden van een schip in nood mag de berger de hoofdprijs vragen als het schip behouden blijft. Dat zijn de krenten in de pap.
* Politie/RWS zorgen preventief voor voorlichting en waarschuwingen goed zeemanschap.
. Dat vaarteam gaf een leuk boekwerkje uit met veel tips, schuttingstijden, gebieden waar je niet mag komen, hoe snel je enz enz. Vaarteam? Foldertje? Wegbezuinigd. Mijn vriend Evert Bruinekool maakte daar foto' s voor, jammer weer een opdracht minder. Jij wil het weer invoeren? Succes! Ook fijn voor Evert!
* Politie/RWS handhaven inzake goed zeemanschap.
Ja, laat ze daar eens mee beginnen, bel ze op! Doen ze echt wel, hoor maar naar vermogen. (zie bezuinigingen)
* Alle schepen en eenheden krijgen per station een roepnummer. Bijv. station 24 en schip 1 is roepnummer 24-01.
De KNRM ziet je komen, schenkers willen hun naam op de boot die ze kado gedaan hebben.
* Alle schepen van KNRM en berger worden uitgerust met AIS.
he he, hier heb je een goed punt!
* Op alle grotere binnenwateren zal er voldoende AIS-dekking zijn.
en nog een!
Dit model, wat waarschijnlijk nog aanvulling nodig heeft kun je toepassen op alle gebieden. Specifieke werkprocedures kun je nader uitwerken. Mogelijk dat er op aanpassing nodig is van wet- en regelgeving maar dan is dat maar zo. Tevens zal de watersport voorlichting moeten krijgen dat acuut gevaar/noodhulp in basis gratis is maar dat pech- en sleephulp geld kost. Dat is op het land niet anders dan op het water.
Die wetten zijn net geschreven en herzien, na jarenlang onderzoek van de commissie Waterrand. Google daar maar eens op. En op SAMIJ regeling. Die gaat echt niet meer op de schop omdat iemand het land wil toepassen op water. Die gedachte was de aanleiding tot het instellen van die commissie