Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 90143 keer)

0 gebruikers (en 17 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #340 Gepost op: 19 augustus 2012, 09:44:23
Peter,

Omdat de reddingsbrigades, veiligheidsregio, kustwacht RedNed, etc tijd en energie steken in constructieve afspraken.
Ook hier is niet alles koek en ei, maar het werkt wel heel goed.
Verbazingwekkend dat er zoveel tijd en energie wordt gestoken in dit topic, terwijl deze tijd en energie beter gestoken had kunnen worden in het maken van afspraken. Gemiste kans, maar succes 8)
Uiteraard, aan de kust zal er ook best wel eens iets niet helemaal goed gaan. Waar gewerkt wordt vallen nu eenmaal spaanders, daar is niks geks aan. Maar die situaties zullen na een kort gesprek weer opgelost zijn. En zullen die zaken niet zo escaleren zoals het nu op de randmeren is gebeurt. ;)


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #341 Gepost op: 19 augustus 2012, 10:05:44
Beste Forumleden,

Ik stel voor om op vrijdag 28 september om 19:30 uur met alle betrokken forumleden om tafel te gaan zitten.

Doel: het delen van kennis en ervaring en een ongevraagd advies opstellen voor betrokken partijen

Locatie: Amsterdam

Mijn rol: technisch voorzitter en gastheer.

Graag jullie reactie op dit voorstel.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #342 Gepost op: 19 augustus 2012, 10:25:53
Een weldenkend mens zal HOGE prijzen voor haar goede handelen bij de onwelwoording en daarover geen enkele slechte opmerking maken. Bij het bootje bij De Schep, wordt o.a. door mij, de slechte coordinatie, communicatie en leiding nemen van het KWC benoemt, waardoor er 5 boten gaan en blijven varen.

Enkele leden op dit forum proberen constructief mee te denken aan een oplossing van de huidige situatie en daar met elkaar door over te discuseren en van gedachten over te wisselen. Dat zij hiermee hun kennis, kunde en ervaringen meenemen uit b.v. het brandweervak is een meerwaarde, geen doel op zich.
Uiteraard is het jou goed recht, om e.e.a. te verduidelijken indien dit op het water niet practisch, danwel onmogelijk is. Sarcastisch reageren is dan niet de oplossing en geeft alleen maar weerstand.

De meerwaarde van HOGE is m.i. de aanwezigheid op het water bij dagen zoals deze. Mooi weer, veel watersport. Direct hulp kunnen verlenen en korte aanvaartijden.
Is de Nicolaas Wijsenbeek beschikbaar voor een eventuele 2de alarmering of opschalin en vice-versa. Win-win.

Waarom ook reageren op een prio2-melding van een bootje met motorproblemen? Misschien vallen ze in het water, misschien raakt de boot wel lek, misschien.....
Tja, op het water is het immers allemaal totaal anders, dus vaart een ieder uit. Alleen al uit kostenoverweging (brandstof) voor HOGE, zou het goedkoper zijn om halverwege retour station te gaan indien er geen noodsituatie (meer) is. Dat de KNRM wel doorvaart (als SAR-partner) is hun goed recht en daar mag je uiteraard je vraagtekens bij zetten en zelfs een opmerking over maken. Ook over het slepen van boten, wat geen taak is van de KNRM indien de berger dit ook kan, volstaat een verontwaardige opmerking en jou mening hierbij. Dit hoeft niet weekelijks. Dan wordt/is het vervelend en blijft 'de plaat hangen'.

Of is het toch een beetje om de KNRM Huizen te controleren? Uitvaartijden hier op het forum te kunnen melden? Uitgebreid te beschrijven dat de KNRM (weer) heeft gesleept? Te melden dat de Blizzardt (weer) voor niets is uitgevaren? Of is het de bevrediging van de adreline-kick?

Waarom worden er door de forumleden vergelijkingen gemaakt met 'de wal'? Omdat daar deze situaties niet voorkomen. Omdat we met elkaar duidelijke afspraken hebben, zelfs wetgeving over hebben. Er een coordinatie is vanuit een AC, maar door een bevelvoerder (lees: schipper) zelfstandig keuzes, opschaling, maar ook afschaling kan en mag plaatsvinden. Maar het allerbelangrijkste: er komt wat er gealarmeerd wordt en andere eenheden voor de opschaling of andere opvolgende meldingen.

Misschien komt de oplossing van dit alles vanzelf als P2000 gedecodeerd wordt....

Natuurlijk word ik sarcastisch als er mensen zijn die, om die ene klub die niet mee wil werken en zich niet houdt aan bestaande, normale "zo doe je dat als teamplayer" afspraken en  hier het exclusieve recht op redden en bergen claimt, alles willen omgooien naar de landmethode en iedereen buiten willen sluiten die niet aangewezen en/of ketenpartner is.
Ik dacht dat we constructief naar een oplossing zouden werken, maar we werken naar " HOGE moet zich maar opheffen" toe. En daar moet ik dan constructief aan meewerken?
Men kijkt met een bril, telt vijf boten bij een zinkende boot. En verwijt dat HOGE. Herhaling van de vraag, wie had dan terug moeten gaan. Niet de Nikolaas Wijsenbeek, want die is aangewezen Keten parner, moet als mostert na de maaltijd ter plaatse gaan om zich er van te overtuigen dat de boot veilig en correct leeggepompt wordt. Niet de reddingsbrigade Naarde, voor wiens deur het gebeurde en die daardoor enkele minuten na de meldinge op de Schelp kon zijn. Nou dan moeten het wel de bergers en HOGE zijn, die als eersten arriveerden die het teveel aan boten veroorzaakten. Gek he dat ik het gevoel krijg dat er een heksenjacht ontstaat en sarcastisch wordt.

Op het land zou een HOGE geen schijn van kans hebben, geen enkele toegevoegde waarde hebben - integendeel- en ook wellicht verboden worden. Misschien dat daarom velen het idee krijgen dat clubs als HOGE op het water er zijn om bestreden te worden.

Dank je wel medewerker van de Kustwacht, voor je ondersteunende PM. En natuurlijk kan de KNRM het niet alleen, wil het ook niet alleen de capaciteit ontbreekt simpelweg. En een capaciteit verviervoudigen is niet haalbaar voor de KNRM, financieel niet en kwa bemensing ook niet.  En zal ook op de tweede dag niet alles melden wat ik aan het doen ben. Jullie hebben het al zo druk.

Ik ga gauw het water weer op.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #343 Gepost op: 19 augustus 2012, 10:32:35
Peter,

Omdat de reddingsbrigades, veiligheidsregio, kustwacht RedNed, etc tijd en energie steken in constructieve afspraken.
Ook hier is niet alles koek en ei, maar het werkt wel heel goed.
Verbazingwekkend dat er zoveel tijd en energie wordt gestoken in dit topic, terwijl deze tijd en energie beter gestoken had kunnen worden in het maken van afspraken. Gemiste kans, maar succes 8)

Voor het maken van afspraken zijn meerdere partijen nodig. De KNRM Huizen is de partij die geen afspraken wil. Wij willen dat graag, liever vandaag dan morgen, laat dat duidelijk zijn.
Waarom kunnen wij wel afspraken maken met KNRM Blaricum en niet met Huizen? Als met ons geen afspraken te maken zijn, waarom lukt de samenwerking met Naarden en met Blaricum dan wel? (ons=is de samenwerkende Waterhulpdienst.nl en HOGE)

oja, ik ging het water op... En voor de collega's: houd het hoofd koel.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #344 Gepost op: 19 augustus 2012, 11:04:07
Voor het maken van afspraken zijn meerdere partijen nodig. De KNRM Huizen is de partij die geen afspraken wil. Wij willen dat graag, liever vandaag dan morgen, laat dat duidelijk zijn.
Waarom kunnen wij wel afspraken maken met KNRM Blaricum en niet met Huizen? Als met ons geen afspraken te maken zijn, waarom lukt de samenwerking met Naarden en met Blaricum dan wel? (ons=is de samenwerkende Waterhulpdienst.nl en HOGE)

oja, ik ging het water op... En voor de collega's: houd het hoofd koel.

Goed wat voor afspraken heb jij met de KNRM Blaricum(gaarne concreet antwoord)? En wat voor afspraken met de reddingsbrigade Naarden?

En wat voor afspraken heeft de waterhulpdiensten met bovenstaande 3?

Ik lees dit bericht als volgt: "Doordat de KNRM Huizen niet wil praten gaat alles fout op het water."


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #345 Gepost op: 19 augustus 2012, 11:08:50
Voor het maken van afspraken zijn meerdere partijen nodig. De KNRM Huizen is de partij die geen afspraken wil. Wij willen dat graag, liever vandaag dan morgen, laat dat duidelijk zijn.

Volgens mij is Alexander nog steeds aan het wachten op een uitnodiging. Ook heeft Alexander van alles aangedragen met naar mij idee hele goede oplossingen. Dus als je echt de boel zo snel had willen oplossen had hij al een uitnodiging in zijn bus gehad.

Maar ik krijg sterk het idee dat je de huidige situatie wel best vind zo.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #346 Gepost op: 19 augustus 2012, 11:13:38
En er ligt alweer een volgend aanbod klaar voor alle partijen
Beste Forumleden,

Ik stel voor om op vrijdag 28 september om 19:30 uur met alle betrokken forumleden om tafel te gaan zitten.

Doel: het delen van kennis en ervaring en een ongevraagd advies opstellen voor betrokken partijen

Locatie: Amsterdam

Mijn rol: technisch voorzitter en gastheer.

Graag jullie reactie op dit voorstel.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #347 Gepost op: 19 augustus 2012, 16:52:37
MOV_0304.mp4

Eerder is de discussie al geweest over het risico van hard varen. Hier een kort filmpje van twee boten van waterhulpdiensten.nl op weg naar een klus. Oordeel zelf:


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #348 Gepost op: 19 augustus 2012, 17:25:02
Eerder is de discussie al geweest over het risico van hard varen. Hier een kort filmpje van twee boten van waterhulpdiensten.nl op weg naar een klus. Oordeel zelf:
Waaruit blijkt in dit filmpje wat de risico's zijn?
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #349 Gepost op: 19 augustus 2012, 17:25:25
Onderstaand bericht is al oud maar geeft aan welke spanning er op de lijn zit.

Bron: http://www.dedarp.nl/wp/tag/bu210/

Citaat
Darp april 23rd, 2012
Redders


Met de vorige DARP nog in het achterhoofd wil de DARP u enkele zaken over bergen en redden van schepen vertellen.
 
Er is na het incident contact geweest met de KNRM van Huizen en Blaricum dit via twitter. Daar kwam in naar voren dat er commerciele partijen op het water aanwezig zijn. Deze snelle oranje boten doen zijn niet van de reddingsmaatschapij. Al met al blijkt het hier om een commercieel bedrijf te gaan uit Huizen. Duidelijkheid is vereist omdat ook deze schepen met zwaailichten en flinke snelheid aankomen. Dit is natuurlijk hun goed recht maar de KNRM met vele vrijwilligers zijn hier echt op toegerust en kunnen u degelijk helpen. Ook is nog een partij actief, dit zijn ook vrijwilligers van HOGE.
 
De “bergers”uit Huizen varen met een gele sticker voor op de boot met de letters JSH. Wees allert en wacht als het kan wat langer op de KNRM. Indien er echt sprake is van nood is dit natuurlijk niet van toepassing.
 
De DARP

De vraag die je je in de huidige tijd zou kunnen stellen is of de overheid wel moet investeren in de hulpverlening op bepaalde wateren als commerciële partijen dit ook kunnen doen. Een convenant is zo gemaakt tegenwoordig.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever