Een weldenkend mens zal HOGE prijzen voor haar goede handelen bij de onwelwoording en daarover geen enkele slechte opmerking maken. Bij het bootje bij De Schep, wordt o.a. door mij, de slechte coordinatie, communicatie en leiding nemen van het KWC benoemt, waardoor er 5 boten gaan en blijven varen.
Enkele leden op dit forum proberen constructief mee te denken aan een oplossing van de huidige situatie en daar met elkaar door over te discuseren en van gedachten over te wisselen. Dat zij hiermee hun kennis, kunde en ervaringen meenemen uit b.v. het brandweervak is een meerwaarde, geen doel op zich.
Uiteraard is het jou goed recht, om e.e.a. te verduidelijken indien dit op het water niet practisch, danwel onmogelijk is. Sarcastisch reageren is dan niet de oplossing en geeft alleen maar weerstand.
De meerwaarde van HOGE is m.i. de aanwezigheid op het water bij dagen zoals deze. Mooi weer, veel watersport. Direct hulp kunnen verlenen en korte aanvaartijden.
Is de Nicolaas Wijsenbeek beschikbaar voor een eventuele 2de alarmering of opschalin en vice-versa. Win-win.
Waarom ook reageren op een prio2-melding van een bootje met motorproblemen? Misschien vallen ze in het water, misschien raakt de boot wel lek, misschien.....
Tja, op het water is het immers allemaal totaal anders, dus vaart een ieder uit. Alleen al uit kostenoverweging (brandstof) voor HOGE, zou het goedkoper zijn om halverwege retour station te gaan indien er geen noodsituatie (meer) is. Dat de KNRM wel doorvaart (als SAR-partner) is hun goed recht en daar mag je uiteraard je vraagtekens bij zetten en zelfs een opmerking over maken. Ook over het slepen van boten, wat geen taak is van de KNRM indien de berger dit ook kan, volstaat een verontwaardige opmerking en jou mening hierbij. Dit hoeft niet weekelijks. Dan wordt/is het vervelend en blijft 'de plaat hangen'.
Of is het toch een beetje om de KNRM Huizen te controleren? Uitvaartijden hier op het forum te kunnen melden? Uitgebreid te beschrijven dat de KNRM (weer) heeft gesleept? Te melden dat de Blizzardt (weer) voor niets is uitgevaren? Of is het de bevrediging van de adreline-kick?
Waarom worden er door de forumleden vergelijkingen gemaakt met 'de wal'? Omdat daar deze situaties niet voorkomen. Omdat we met elkaar duidelijke afspraken hebben, zelfs wetgeving over hebben. Er een coordinatie is vanuit een AC, maar door een bevelvoerder (lees: schipper) zelfstandig keuzes, opschaling, maar ook afschaling kan en mag plaatsvinden. Maar het allerbelangrijkste: er komt wat er gealarmeerd wordt en andere eenheden voor de opschaling of andere opvolgende meldingen.
Misschien komt de oplossing van dit alles vanzelf als P2000 gedecodeerd wordt....
Natuurlijk word ik sarcastisch als er mensen zijn die, om die ene klub die niet mee wil werken en zich niet houdt aan bestaande, normale "zo doe je dat als teamplayer" afspraken en hier het exclusieve recht op redden en bergen claimt, alles willen omgooien naar de landmethode en iedereen buiten willen sluiten die niet aangewezen en/of ketenpartner is.
Ik dacht dat we constructief naar een oplossing zouden werken, maar we werken naar " HOGE moet zich maar opheffen" toe. En daar moet ik dan constructief aan meewerken?
Men kijkt met een bril, telt vijf boten bij een zinkende boot. En verwijt dat HOGE. Herhaling van de vraag, wie had dan terug moeten gaan. Niet de Nikolaas Wijsenbeek, want die is aangewezen Keten parner, moet als mostert na de maaltijd ter plaatse gaan om zich er van te overtuigen dat de boot veilig en correct leeggepompt wordt. Niet de reddingsbrigade Naarde, voor wiens deur het gebeurde en die daardoor enkele minuten na de meldinge op de Schelp kon zijn. Nou dan moeten het wel de bergers en HOGE zijn, die als eersten arriveerden die het teveel aan boten veroorzaakten. Gek he dat ik het gevoel krijg dat er een heksenjacht ontstaat en sarcastisch wordt.
Op het land zou een HOGE geen schijn van kans hebben, geen enkele toegevoegde waarde hebben - integendeel- en ook wellicht verboden worden. Misschien dat daarom velen het idee krijgen dat clubs als HOGE op het water er zijn om bestreden te worden.
Dank je wel medewerker van de Kustwacht, voor je ondersteunende PM. En natuurlijk kan de KNRM het niet alleen, wil het ook niet alleen de capaciteit ontbreekt simpelweg. En een capaciteit verviervoudigen is niet haalbaar voor de KNRM, financieel niet en kwa bemensing ook niet. En zal ook op de tweede dag niet alles melden wat ik aan het doen ben. Jullie hebben het al zo druk.
Ik ga gauw het water weer op.