Je voorstel is gelukkig maar een praatstuk. Ik weet bv dat er aan scheepsnamen door iedereen een enorme waarde toegekend wordt. Ook bij ons is dat zo, de Seeker staat ergens voor. Op een verjaardag vertellen dat je op de 24-9 vaart doet de gesprekken niet verstommen. Water is ook romantiek, dat maakt voor de vrijwilligers het verschil. Met redned zijn voor SAR geen landelijke overeenkomsten. Voor de Kustwacht is er maar één particuliere organisatie waar ze landelijk zaken mee doet en dat is de KNRM. De reddingsbrigade Naarden bv wordt door de Kustwacht meegealarmeerd met KNRM Huizen, nooit appart.
Ik vind ook niet terug dat de berger altijd moet varen. Er is altijd immers wel wat te slepen bij een incident, met uitzondering van eem medicvac misschien, en zelfs dan moet de besturing van het schip vaak overgenomen worden.
Ik ken de Kustwacht en heb daar heel wat gesprekken mee gevoerd. Jij krijgt het echt niet gedaan dat ze daar gaan uitmaken hoe hard een schip mag varen, no way. Het enige wat ze doen is achteraf aan de officier/politie inzage geven in het rapport. Wij hebben meermalen voor het bankje gestaan en daar wordt bepaald (altijd positief) of je hard had mogen varen.
En iedereen mag snel varen als er wat aan de hand is, ook daar verander je niets aan. Dan zou iedereen hard mogen varen behalve reddingboten, die moeten eerst toestemming hebben. En als het druk is (één incident met een vermist persoon bij Katwijk is al voldoende voor druk) krijg je gewoon geen antwoord. Gisteren werd ik naar 67 gestuurd voor bijzonderheden, waar moeten we naar toe, wat voor soort schip, aard van de problemen, niet onbelangrijk om een hulpverlening te kunnen doen. Ik roepen op 67, geen antwoord. Terug naar 16, weer even geroepen. Het duurt 7 minuten eer ik door krijg waar ik heen mag, waarom en waarvoor. Als er dus meerdere noodgevallen zijn moet je wachten op toestemming om hard te mogen varen. En dat omdat er een paar landrotten vinden dat er -omdat landiensten snelheidsbeperkingen opgelegd hebben gekregen- op het water ook snelheidbeperkingen moeten gelden.
Operationele eindverantwoording ligt bij de Kustwacht, de eindverantwoording bij de gemeent. De Kustwacht heeft geen carte blanche. Dus als de kustwacht HOGE structureel gaat inzetten, zal de gemeente daarmee in moeten stemmen.
Waar ik zelf veel meer voor voel voor HOGE, is hangen aan een station van de KNRM. Dat kan dan ook voor RB Naarden. Met financiele ondersteuning door de KNRM. Dat kunnen kleine bedragen zijn, heel het station Naarden draait door tomeloze inzet en zelfredzaamheid van de vrijwilligers door een paarduizend euro per jaar. (ik geloof dat ze 6000 euro subsidie kregen voor de SAR). Voeg desnoods HOGE en Naarden samen tot één substation.
Je kan er niet op reageren, maar het is wel de realiteit. Kustwacht is partner KNRM, daar kom je met geen breekijzer tussen. En er is binnen de Kustwacht enorme ruimte voor de operators. De een belt Menno op "ik heb een klusje voor je, meldt het maar niet dan krijgen we weer zo'n gezeik" tot het andere uiterste, operators die studenten waarschuwen tegen bergers en wachten op de KNRM adviseren.
En dan kom ik op een van de grootste hobbels: hoe krijg je dit werkbaar, hoe verander je culturen, de SAMIJ regeling, de vrijheid van handelen voor operators, hoe dwing je het af dat de partijen zich aan het convenant houden. Een klacht indienen is niet zo eenvoudig, je komt er niet doorheen. Je moet bewijzen hebben en als je die hebt wordt er niet naar gekeken. Zo heb ik de belofte van een van de operationeel direkteur van de Kustwacht dat als de exclusief aan de KNRM gegeven telefoonnummers door de KNRM gebruikt zouden gaan worden om tegen bergers te waarschuwen, zij deze telefoonnummers niet meer zouden krijgen. Op het ogenblik wordt ELKE boot met telefoon aan boord door Marken en Huizen gebeld om tegen de bergers te waarschuwen, zelfs in een enkel geval door de operators van de kustwacht zelf (anders raken die jongens gedemotiveerd)!
En kom nou niet met dat is allemaal oud zeer, nee het bewijst hoe moeilijk het is zoiets te reguleren van bovenaf. Ik geloof veel meer in bottom-up dan top-down. Plaatselijke commisie kan samenwerking afspreken en gedragingen controleren met een kort lijntje naar de bemanning. Een Kustwacht herstructureren is veel te hoog gegrepen.