Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 91680 keer)

0 gebruikers (en 33 gasten bekijken dit topic.

Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #480 Gepost op: 23 augustus 2012, 19:27:54
Uit diverse persoonlijke berichten begrijp ik inmiddels dat veel partijen niet blij zijn met de huidige situatie en eigenlijk wel een oplossing willen.
Dat is een mooie basis voor afspraken denk ik.

Even terug naar mijn eerder voorstel voor besprekingen.

Doestelling

* Structurering en professionalisering van de waterhulpverlening op de grotere binnenwateren

Traject (1e opzet)
(...)
Alexander, mijn complimenten voor de al genomen moeite en de moeite die je nog gaat nemen, lovenswaardig en verdient enorm veel respect.

Maar, ik denk dat een klein aandachtspunt niet te onderschatten is, en dat is het persoonlijke en sociale (lees: psychologische) aspect van samenwerking. Je zult er zelf ongetwijfeld ook ervaring mee hebben in je lange carrière, langer dan die van mij. Het te volgen traject is op papier goed uitgedacht, maar het gaat onbewust voorbij aan het kweken van welwillendheid en bereidheid tot samenwerken. Een activiteit die juist vanwege dat "oud zeer" volgens mij heel veel tijd gaat kosten.

Persoonlijk contact maken met iedere partij, het verhaal aanhoren, voorzichtig wat ideetjes spuien. Een keer meegaan met een uitruk. De sfeer en motivatie van iedere ploeg eigen maken. En dat langzaam uitbouwen naar wat kleine dingen samen doen: wat contact maken tijdens een patrouille, samen een oefeningetje doen. Eens bij elkaar op de koffie gaan, beetje lol maken. Volgens mij creëer je op die manier een basis bij de mensen om ook eens na te denken over iets formeels als een commissie, of een gespreksleider, of zelfs maar een convenant.

Bij Hare Majesteit noemen we het de 100-dagen periode: na het aanvaarden van een nieuwe commandantenfunctie ga je 100 dagen lang geen veranderingen doorvoeren, maar alleen luisteren, kijken, voelen en praten. Pas dan weet je wat je echt moet veranderen, en wat je eventueel zou kunnen veranderen.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #481 Gepost op: 23 augustus 2012, 19:31:14
Overigens is een strategie met een directe, formele verandering wel degelijk mogelijk. Maar dan heb je iemand nodig die ook daadwerkelijk de ruggegraat heeft om die verandering in te voeren en vast te houden, en alle "saboteurs" zonder pardon buitenspel te zetten. De "schoon-schip"-methode die in het bedrijfsleven nog wel eens wordt toegepast. Maar volgens mij wil je dat bij een vrijwilligersorganisatie niet. Grote kans namelijk dat de motivatie, misschien wel het laatste beetje, ook mee buitenspel wordt gezet.
 98uiye
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #482 Gepost op: 23 augustus 2012, 20:02:19
Alexander, mijn complimenten voor de al genomen moeite en de moeite die je nog gaat nemen, lovenswaardig en verdient enorm veel respect.

Maar, ik denk dat een klein aandachtspunt niet te onderschatten is, en dat is het persoonlijke en sociale (lees: psychologische) aspect van samenwerking. Je zult er zelf ongetwijfeld ook ervaring mee hebben in je lange carrière, langer dan die van mij. Het te volgen traject is op papier goed uitgedacht, maar het gaat onbewust voorbij aan het kweken van welwillendheid en bereidheid tot samenwerken. Een activiteit die juist vanwege dat "oud zeer" volgens mij heel veel tijd gaat kosten.

Persoonlijk contact maken met iedere partij, het verhaal aanhoren, voorzichtig wat ideetjes spuien. Een keer meegaan met een uitruk. De sfeer en motivatie van iedere ploeg eigen maken. En dat langzaam uitbouwen naar wat kleine dingen samen doen: wat contact maken tijdens een patrouille, samen een oefeningetje doen. Eens bij elkaar op de koffie gaan, beetje lol maken. Volgens mij creëer je op die manier een basis bij de mensen om ook eens na te denken over iets formeels als een commissie, of een gespreksleider, of zelfs maar een convenant.

Bij Hare Majesteit noemen we het de 100-dagen periode: na het aanvaarden van een nieuwe commandantenfunctie ga je 100 dagen lang geen veranderingen doorvoeren, maar alleen luisteren, kijken, voelen en praten. Pas dan weet je wat je echt moet veranderen, en wat je eventueel zou kunnen veranderen.

Dank je wel en een mooie aanvulling op het verhaal.

Ik gaf al eerder aan dat ieder verhaal meerdere kanten heeft. Daarnaast zijn er altijd mensen die bij iedere verandering de hakken in het zand zetten al breng je gouden eieren. Ook zijn er altijd mensen die maar blijven verwijzen naar het verleden. Veranderingen zijn soms eng en geeft vaak de onzekerheid van de mens aan. Vaak moet je de vraag stellen "waar ben je nu echt bang voor?".  

Ik vraag mij oprecht af hoeveel mensen nu blij zijn met de huidige werkwijze en sfeer? En laten we de vraag stellen, wat verandert er nu concreet voor iedere partij?

Redders blijven varen op spoedmeldingen. Redden en helpen van mensen staat voorop.
Bergers blijven slepen/bergen en centjes verdienen aan de watersport.
KWC blijft in de aansturing en coördinatie, etc.    
Politie blijft handhaven, etc.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #483 Gepost op: 23 augustus 2012, 20:17:06
Overigens kwam iemand op dit forum met een ander idee voor roepnummers en/of namen en dat is conform het model Blaricum als ik het zo mag noemen.  

Ik zou voor willen stellen om daar "stationnaam" gevolgd door een nummer van te maken.
Dus De Frans Verkade van Marken roept dan over de marifoon "Marken-1" en de Hendrik Jacob "Marken-2", de Simac van station Zeevang roept "Zeevang-1", de Beer "Zeevang-2", "Wijdenes-1" de Mantelmeeuw, "Wijdenes-2" de Zeehond, "Enkhuizen-1" de Watersport, "Enkhuizen-2" de Rien Verloop, "Medemblik-1" de Gooier, "Medemblik-2" 't Span enz. enz. enz.

Heerlijk als mensen meedenken.  O0

Als het maar duidelijk is voor alle partijen.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #484 Gepost op: 23 augustus 2012, 20:20:48
Henk laat duidelijk zijn, ja het is mijn gevoel en ik zeg ook niet dat ik gelijk heb. Ik ben hooguit wat onhandig en direct in mijn vraagstellingen en opmerkingen.

Ik ken jullie wereld niet dus daarom stel ik vragen aan je om het voor mij als leek te verduidelijken. Jammer dat je niet op alle vragen een concreet antwoord geeft.

Het praten op verjaardagen is je eigen tekst. Misschien bedoel je het anders maar ik kan alleen de platte tekst maar lezen. Vandaar mijn vraag.  
Mijn fout, ik had beter moeten aangeven dat het op een verjaardag vertellen dat je op de Seeker vaart slechts een voorbeeld is hoe je identificeert met je reddingsboot. Je gaat er aan voorbij dat ik je helemaal tegemoet kom, Nikolaas is niet langer dat 24-12. En makkelijker te onhouden voor de Kustwacht dan dat de 11-11 de brandweerboot van Nijkerk is.
 
Citaat
Persoonlijk vertel ik het liefst zo min mogelijk over mijn werk/hobby op verjaardagen. Altijd gehad als vrijwilliger en beroeps. Als mensen dingen vragen geef ik netjes antwoord binnen de grenzen van beroepsgeheim, discretie, gevoel, toegevoegde waarde, etc. Ben ik trots op mijn vak? Jazeker!!!! Maar ieder mens is anders en dat mag ook.    

En ik ken niet anders dan dat er voor hulpverleningseenheden roepnummers zijn. Kort, krachtig en bondig om het berichten verkeer duidelijk en eenvoudig te houden. Hoezo ben je annoniem als je met duidelijke roepnummers werkt? Waarom zit de trots in het noemen van lange namen? Is er romantiek nodig om je "werk" goed te kunnen doen? Zou het invoeren van roepnummers de voldoening weghalen? Kan het huidige berichtenverkeer beter?

(Ik hoor de landmensen al roepen naar de meldkamer. Hallo Gemeenschappelijke meldkamer, hallo Gemeenschappelijke meldkamer, hallo Gemeenschappelijke meldkamer, hier de tanksautospuit Maria Henkdrik de Vijfde van kazerne Den Helder, hier de tanksautospuit Maria Henkdrik de Vijfde van kazerne Den Helder, hier de tanksautospuit Maria Henkdrik de Vijfde van kazerne Den Helder, u heeft voor mij een uitrukbericht, over? Sorry, liet mij even afleiden door de beeldvorming. Het water is tenslotte totaal anders.)

Had ik al aangegeven, dat reclame maken moet je niet doen. Denhelder Rescue, hier Reddingboot Seeker over.
Citaat
Ben jij van mening dat beroepsmensen minder gemotiveerd zijn dan vrijwilligers? Ik denk dat de beroepsschippers als bijvoorbeeld Jan van der Sar KNRM Hoek van Holland een andere mening heeft maar dat geheel terzijde.

Henk, bergers op het land en water waren toch niet te vergelijken met elkaar?

Dus alles overzetten naar landmodel behalve het altijd uitvaren van de berger? Ik leg toch uit waarom dat is? Dis een goed idee pakken we niet op omdat ik vind dat niet alles op de landmanier moet?
Citaat
En je gaf recent aan dat een berger helemaal niet voor niets wil varen! Geen loze tochten toch?!
 Nu begrijp ik het niet meer, je spreekt jezelf tegen nu. Je brengt mij nu echt in verwarring! Is dit jouw mening of die van de bergers?  
Je moet me echt even helpen, waar zeg ik dat bergers niet voor niets uit willen varen? De enige die klagen over voor niets uitvaren zijn de redders, die komen dan voor niets van huis, dat is ook erg vervelend en demotiverend, vooral als je niet betaald wordt en bij je wergever uit moet leggen dat je te laat was, een berger het bootje met pech al op sleep had. Ik spreek ook namens de bergers, als die er geen enkel probleem mee hebben als niet iedere vaart iets oplevert. Voor de duidelijkheid: dat is wat anders dan aan te komen en te zien dat een ander jouw werk aan het doen is.
Citaat
Waarom moet er direct (rustig) een berger naar een spoedgeval als de KNRM al vaart?

Noem jij de nadelen eens op? (en niet dat het niet lekker voelt) Ik heb de voordelen al eens genoemd, (zoek op Johan)
Citaat
Die kan toch in noodgevallen prima een schip naar een veilige plek slepen mocht dat nodig zijn? Of hij kan een extra reddingsboot of juist de berger laten komen voor bijstand?
Tuurlijk kun je de reddingboot laten slepen. Maar de bergers worden daar niet blij van. En elke keer als ik zeg dat juist zo' n boot op de dijk de krenten in de pap zijn reageer je weer verbaasd: maar we zouden de reddingboten toch laten slepen?
Citaat

Over pagers geef je geen antwoord.
Sorry, ik wist niet dat dat de intentie van je vraag was, ik dacht dat het over illegaal uitrukken ging. Ja, we hebben pagers met de capcodes van de KNRM er in.
Citaat
Kan ik dus concluderen dat HOGE en bergers zelf pagers hebben gekocht en daar de cap-codes van de KNRM in programmeren?  Hoezo is er gedoe op kanaal 16 en 67? Het KWC alarmeert toch alleen de KNRM? HOGE en bergers gaan toch op eigen initiatief varen? Wie veroorzaakt er dan gedoe? Door jullie communicatie blokkeer je dan toch efficient berichtenverkeer?
nee, want wij varen meestal af ver voor de officiele hulpdiensten afvaren. Eerst belden wij met de Kustwacht om inlichtingen, maar dat kan de centrale niet aan.
Citaat
Daardoor blokkeer je eventuele andere noodoproepen en belast je een wachtofficier alleen maar? Dat terwijl jullie niet eens de officiele partij zijn toch?
Hoe je aan je melding komt doet totaal niet ter zake. We gaan weer terug naar af, waarbij een verbod op HOGE en de bergers uitgevaardigd moet worden op het meelezen van de alarmeringen. Wij vinden het niet zo belangrijk dat de reddingbrigades en later de KNRM het zo geregeld heeft dat wij niet meer gealarmeerd worden. Mijn aandacht gaat meer uit naar het voordeel voor de drenkeling, die niet hoeft te wachten op de officiele aangewezen reddingboot maar bij een " als elke seconde telt"  er door ons eerder uitgehaald wordt.
Citaat


Hoe meer regeltjes hoe meer klachten dat er komen.........? Dus jij vindt dat als er een convenant ligt waaraan alle partijen hebben bijgedragen aan de totstandkoming er dan meer klachten komen? Bijzonder.....

Een overeenkomst is altijd tot stand gekomen met medewerking van de partijen, dat is niet nieuw. Dat partijen zich niet altijd aan de regeltjes houden ook niet. De kans op conflikten wordt eerder kleiner door een goede verstandhouding dan door regeltjes.  Met alleen een convenant ben je er nog niet zonder goede ondelinge verhoudingen. Met goede onderlinge goede verhoudingen kom je er ook zonder convenant wel uit. Allebei is natuurlijk het mooiste.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #485 Gepost op: 23 augustus 2012, 20:29:39
Waarom denk je dat de KNRM stations behalve met de dubbele scheepsnaam zich vaak ook met de stationsnaam inmelden.. Om dat ze trots zijn op wat ze gaan doen en willen laten horen wie ze zijn.

Correctie: de KNRM boten geven hun stationsnaam door om de KWC operator duidelijkheid te geven vanuit welke haven de reddingboot vertrekt.
De(reserve) boten veranderen namelijk wel eens van station.
Zoals al vaker aangegeven de watchofficer op VHF 16 heeft het hele gebied van Cadzand tot Eemshaven op zijn headset.

Over pagers geef je geen antwoord. Kan ik dus concluderen dat HOGE en bergers zelf pagers hebben gekocht en daar de cap-codes van de KNRM in programmeren? Hoezo is er gedoe op kanaal 16 en 67? Het KWC alarmeert toch alleen de KNRM? HOGE en bergers gaan toch op eigen initiatief varen? Wie veroorzaakt er dan gedoe? Door jullie communicatie blokkeer je dan toch efficient berichtenverkeer? Daardoor blokkeer je eventuele andere noodoproepen en belast je een wachtofficier alleen maar? Dat terwijl jullie niet eens de officiele partij zijn toch?

Correct: zodra er C2000 alarm gemaakt wordt voor de KNRM bellen de bergers en HOGE het KWC op om de bijzonderheden op te vragen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #486 Gepost op: 23 augustus 2012, 20:32:59
Overigens kwam iemand op dit forum met een ander idee voor roepnummers en/of namen en dat is conform het model Blaricum als ik het zo mag noemen.  

Ik zou voor willen stellen om daar "stationnaam" gevolgd door een nummer van te maken.
Dus De Frans Verkade van Marken roept dan over de marifoon "Marken-1" en de Hendrik Jacob "Marken-2", de Simac van station Zeevang roept "Zeevang-1", de Beer "Zeevang-2", "Wijdenes-1" de Mantelmeeuw, "Wijdenes-2" de Zeehond, "Enkhuizen-1" de Watersport, "Enkhuizen-2" de Rien Verloop, "Medemblik-1" de Gooier, "Medemblik-2" 't Span enz. enz. enz.

Heerlijk als mensen meedenken.  O0

Als het maar duidelijk is voor alle partijen.

Prima idee.Worden wij dus Huizen 3. En de Waterhulpdienst Huizen 4, 5, 6 7 8,en 9  O0


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #487 Gepost op: 23 augustus 2012, 21:29:42
(...)
Ik gaf al eerder aan dat ieder verhaal meerdere kanten heeft. Daarnaast zijn er altijd mensen die bij iedere verandering de hakken in het zand zetten al breng je gouden eieren. Ook zijn er altijd mensen die maar blijven verwijzen naar het verleden. Veranderingen zijn soms eng en geeft vaak de onzekerheid van de mens aan. Vaak moet je de vraag stellen "waar ben je nu echt bang voor?".  

Ik vraag mij oprecht af hoeveel mensen nu blij zijn met de huidige werkwijze en sfeer? En laten we de vraag stellen, wat verandert er nu concreet voor iedere partij?
(...)
Er verandert bijna niets, en ik denk dat ook niemand echt gelukkig is met deze situatie. Maar dan nog kan alleen maar het idee van verandering, van regels, van samenwerking een verlammende werking hebben. Het is een sociaal-psychologisch proces: groepsbinding, wij-zij-gevoelens, trots. Het kan leiden tot uitermate vruchtbare samenwerking, maar ook tot competitie en zelfs vijandschap. Dat soort gevoelens moeten of keihard doorbroken worden (de "schoon-schip"-methode), of heel teder gekneed en gevormd worden.

Voor dit soort dingen geldt vaak dat het als buitenstaander "erin vliegen" tot een aanslag op dat groepsgevoel kan leiden, waardoor men in de verdediging schiet. En dan mis je uiteindelijk je doel. Nogmaals, je uiteindelijke plan zit volgens mij prima in elkaar. Maar voordat je zover bent dat je de sociaal-psychologische processen in alle afzonderlijke groepen en in de gezamenlijke groep als geheel zover hebt dat men dat plan accepteert, ben je veel, heel veel tijd en energie kwijt. Als je daadwerkelijk een poging wilt wagen om iets aan dit probleem te doen, zou ik het heel langzaam benaderen. Het is een vertrouwenskwestie, je moet het vertrouwen van alle partijen winnen voordat je iets kunt bereiken. Wat dat betreft is dit niet een standaard woningbrandje: slangen uitleggen en er bovenop werkt hier niet!  >:D
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #488 Gepost op: 23 augustus 2012, 23:05:21
Tot op heden heb ik weinig reacties gezien op onderstaand door mij gepost document.

https://dl.dropbox.com/s/dhmejp3xuzp0qpl/STUURMANSKUNST.pdf?dl=1

Hierin staan de nodige punten waaraan men moet gaan werken en die de in dit topic genoemde problemen in de toekomst moeten gaan oplossen.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #489 Gepost op: 24 augustus 2012, 00:17:49
Correctie: de KNRM boten geven hun stationsnaam door om de KWC operator duidelijkheid te geven vanuit welke haven de reddingboot vertrekt.
De(reserve) boten veranderen namelijk wel eens van station.
Zoals al vaker aangegeven de watchofficer op VHF 16 heeft het hele gebied van Cadzand tot Eemshaven op zijn headset.

Correct: zodra er C2000 alarm gemaakt wordt voor de KNRM bellen de bergers en HOGE het KWC op om de bijzonderheden op te vragen.

Doruz, duidelijke verhaal.

Een klein punt wordt nu enorm uitvergroot. Dat gebeurt wel vaker maar leidt alleen maar af waarom het nu echt gaat. Dat is volgens mij het structureren van de waterhulpverlening op groot binnenwater. Dat daarbij kritisch gekeken moet worden naar de communicatie is een onderdeel daarvan lijkt mij.

De huidige structuur van diverse partijen die gaan bellen en roepen dat ze ook de gegevens willen die eigenlijk niet voor hun bestemt zijn zorgt voor veel ruis en irritatie bij het KWC. Die hebben inderdaad nationaal en zelf internationaal veel meer meldingen en belangrijkere zaken dan bijvoorbeeld een bootje wat vast zit in de modder zonder dat er direct gevaar is. Een simpele melding waar je normaal 1 boot voor stuurt vraagt nu enorm veel aandacht en tijd. Die chaos is terug te brengen als je duidelijke werkafspraken maakt tussen de partijen zoals ik heb voorgesteld. En dat is maar een richting en praatstuk. Deskundigen van alle partijen zullen hier wel een mening over hebben. Dat is niet erg maar dan kom je wel ergens. Is er in het radioverkeer nog meer te verbeteren? Ja volgens mijn mening wel. Ik hoor nu lange namen en vroeg mij af of dat korter en duidelijker kon.

Daarom mijn voorstel voor roepnummers voor radioverkeer los van de bestaande bootnamen. De politie te water werkt daar toch ook mee? Weet niet precies welke maar die noemen in het radioverkeer toch ook P-85 en P-255 etc.? Rijkswaterstaat doet dat toch ook met bijvoorbeeld de RWS-77? Reddingsboot is bijvoorbeeld de RB 24-01. Duidelijk voor iedereen. Degene die het voorstel deed met plaatsnamen dacht dat dat handig was zodat iedereen weet uit welke richting de boot komt. Volgens mij is dit niet direct nodig en kan verwarrend werken. Een schipper die hulp krijgt wil graag horen van het KWC dat de reddingsboot/berger er over ongeveer 15 of 30 minuten is.

Overigens leert een centralist snel genoeg werken met de roepnummers. Toen ik vast op de meldkamer werkte wist ik ze ook allemaal uit mijn hoofd ondanks dat er het GMS(meldkamersysteem) voor mijn neus stond en soms nog staat. Overigens staan er grote computerschermen voor hem als systeem. Ik denk ook niet dat de watchofficer zich druk maakt welke bootsnaam er nu uitrukt. Hij wil alleen weten dat de reddingsboot van Huizen uitvaart. Ik mag aannemen dat hij de Atis-codes van de boten niet uit zijn hoofd kent en gebruikt voor de communicatie tussen reddingsboten en berger. Het is misschien zelfs makkelijker bij het inzetten van een reserveboot. Roepnummer blijft hetzelfde voor marifooncommunicatie en je hoeft alleen de C-2000 mobilofoon over te zetten zodat ook die oproepcode gelijk blijft.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le