Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 91673 keer)

0 gebruikers (en 28 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #490 Gepost op: 24 augustus 2012, 00:29:30
Ik ken de toon van het document. Het is eigenlijk veel van hetzelfde, vanuit verschillende hoeken. Meer bedoeld om bestuurders voor te bereiden op de taak hun toebedeeld in geval van grotere waterincidenten  (vanaf grip 2) en bestuurlijk wat bij te spijkeren om niet helemaal met de mond vol te staan als er over vergaderd moet worden.
Echt diep gaat het niet op de materie in. Het is ook alleen maar goed geregeld. Arme mensen. Als er echt wat gebeurt lijkt het in niets wat geoefend is. Staat de Ghor op het verkeerde plek, zouden meegaan op de boot maar ze konden elkaar niet bereiken, niemand weet waar iedereen uithangt, een enorme lijst met vermisten, allemaal schepen die roepen op 16 maar geen antwoord laat staan hulp krijgen. Ik heb het meegemaakt en ga het weer meemaken vrees ik.
Hayo Apotheker:

Voor een grote gemeente
als Súdwest-Fryslân met veel water is het van groot belang
dat een van de duikteams hier zijn basis heeft.” Een andere
ontwikkeling binnen de brandweer is een afnemende
bereidheid om uit te rukken voor incidenten op het water.
Daar zouden andere partijen voor aangewezen moeten
worden. “Ik denk dat er in Nederland eerst eens in kaart
gebracht moet worden welke hulpverleningsdiensten op het
water we allemaal hebben: de Dienst Waterpolitie van het
KLPD, KNRM, Kustwacht en anderen. Maak vervolgens een
aandachts- en een gebiedsverdeling en gebruik elkaars
specialiteiten. Hier ligt een rol voor de veiligheidsregio’s om
dat te initiëren en helder te benoemen.
Onze regio heeft
onlangs een mooie grootschalige oefening in Hindeloopen
gehouden. Prima.”
Risico’s beter inschatten
In zijn algemeenheid pleit Apotheker ervoor dat de aanpak,
attitude en materiële uitrusting voor incidentbestrijding op
het land en op het water gelijk aan elkaar zijn. “Natuurlijk
zijn er operationeel gezien verschillen. Neem alleen maar
het verschil in bereikbaarheid van een incident op het water
of op het land. De tijd-tempofactor ligt op het water heel
anders dan op het land. Die verschillen zijn een gegeven en
als burgemeester accepteer je dat. Maar bij allebei moeten
de hulpverleners goed opgeleid zijn en met goed materieel
hun werk kunnen doen. Niet veel mensen staan stil bij de
verraderlijkheid van het water.” Juist daarom is Apotheker
voorstander van meer preventie en pro-actie. De burgemeester
vindt het letterlijk van levensbelang dat aanbieders van
wateractiviteiten en gebruikers van watergebieden de
risico’s beter inschatten, zich erop prepareren en daardoor
goed voorbereid op pad gaan. “Vorig jaar verdronk op het
Slotermeer via een zeilschool een jonge studente uit
Nijmegen. Het ging fout omdat het meisje niet kon zwemmen
en geen zwemvest droeg. Dat vind ik dramatisch. Het
was wellicht anders afgelopen als ze wél een zwemvest had
gedragen, of als er pro-actiever op de weersverwachting was
gereageerd. Op het terrein van bewustwording en voorbereiding
is nog veel verbetering te behalen.”

"Ik denk dat er in Nederland eerst eens in kaart
gebracht moet worden welke hulpverleningsdiensten op het
water we allemaal hebben: de Dienst Waterpolitie van het
KLPD, KNRM, Kustwacht en anderen."

en Jurrit Visser stelt hetzelfde voor:
Veel spelers op toneel
“Gemeenten hebben als ‘oranje kolom’ een volwaardige rol
in de crisisbeheersing en rampenbestrijding. Dat moeten we
goed organiseren, rekening houdend met de bijzonder
geïsoleerde ligging van de eilanden. In ons geval werken we
daarom nauw samen met de veiligheidsregio Fryslân.
Incidenten op het water komen voor, maar gelukkig zijn de
rampen met grote impact schaars. Als er iets gebeurt,
verschijnen er heel veel spelers op het toneel.
Dat is het geval bij een calamiteit als het kapseizen van de
schelpenzuiger Frisia, waarbij drie bemanningsleden
omkomen, maar ook bij het overboord slaan van een grote
hoeveelheid hout. Ik vind het belangrijk dat we die spelers
goed kennen en dat wij als eilandgemeenten gekend
worden. Het onderling contact leggen en elkaar kennen
moet vanzelfsprekend zijn. Daar valt nog winst te behalen.
De plannen die er liggen zijn goed, maar nu komt het nog
aan op de uitvoering.”


Zo dachten we er ook over toen we (bergers en HOGE) graag eens Met Han van Dijk de waterfunctionaris van gedachten wilden wisselen. Daar kon geen sprake van zijn. Dat er een partij is die meer dan 50% van alle hulpverlening op Gooi- Eem en IJmeer op zich neemt en een groot deel van de weekends en drukke vakantie dagen standby ligt en dus grote kans is dat als er zich wat voor doet als eerste ter plaatse te zijn, mag geen reden zijn om eens met die clubs te praten. Want belangrijker dan het aandeel in het redden is dat het partijen betreft die niet in de keten zijn opgenomen. Hoewel er in de SAMIJ regeling onder druk van de commissie waterrand opgenomen is dat er ook ruimte is voor "andere organisaties" dan redned en de KNRM om hulp te bieden wil de brandweerman Han van Dijk ons niet ontvangen.

Ik heb al aangegeven met iedereen om tafel te willen die wat kan betekenen om de onderlinge sfeer te verbeteren. Het mag echter in geen geval negatieve invloed hebben op een eventueel overleg met de plaatselijke commissie van Blaricum.
Ik heb Uw voorgestelde datum al in de agenda staan.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #491 Gepost op: 24 augustus 2012, 00:45:50
Doruz, duidelijke verhaal.

Een klein punt wordt nu enorm uitvergroot. Dat gebeurt wel vaker maar leidt alleen maar af waarom het nu echt gaat. Dat is volgens mij het structureren van de waterhulpverlening op groot binnenwater. Dat daarbij kritisch gekeken moet worden naar de communicatie is een onderdeel daarvan lijkt mij.

De huidige structuur van diverse partijen die gaan bellen en roepen dat ze ook de gegevens willen die eigenlijk niet voor hun bestemt zijn zorgt voor veel ruis en irritatie bij het KWC. Die hebben inderdaad nationaal en zelf internationaal veel meer meldingen en belangrijkere zaken dan bijvoorbeeld een bootje wat vast zit in de modder zonder dat er direct gevaar is. Een simpele melding waar je normaal 1 boot voor stuurt vraagt nu enorm veel aandacht en tijd. Die chaos is terug te brengen als je duidelijke werkafspraken maakt tussen de partijen zoals ik heb voorgesteld. En dat is maar een richting en praatstuk.

Kun jij beschrijven, Alexander waar staat hoe je moet ontvangen dat mensen aan het verdrinken zijn wil je hulp mogen bieden? En ben je, ook al is het verschil in uitrukken tot 10 minuten eerder, en ook al zijn de mensen daardoor 10 minuten eerder uit het water waar elke seconde telt, van mening dat de communicatie door hen wordt verstoord als ze vragen waar deze mensen in het water liggen? Jij zou er voor kiezen om deze eenheden het uitvaren te verhinderen als dat zou kunnen? Als jijzelf in water van 12 graden zou liggen, zou je dan de uitgestoken hand van een zelfbenoemde hulpverlener weigeren en wachten tot de aangewezen hulpboot kwam? Of zou je het billiken als wij aankwamen, de videocamera zouden pakken om vast te leggen hoe de aangewezen ketenpartners jou nog net op tijd (of niet) uit het water zouden halen? Natuurlijk word je wel aangemoedigd, hou vol! Ze varen nu uit! Of zou je je toch maar door ons laten helpen? (En in tegenstelling tot de meeste andere reddingboten kom je bij ons niet in zo'n stom wapperend foliedeken, maar in een echte isolatiedeken. Met onder je beide oksels een warmte element.)


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #492 Gepost op: 24 augustus 2012, 00:56:50
Tot op heden heb ik weinig reacties gezien op onderstaand door mij gepost document.

https://dl.dropbox.com/s/dhmejp3xuzp0qpl/STUURMANSKUNST.pdf?dl=1

Hierin staan de nodige punten waaraan men moet gaan werken en die de in dit topic genoemde problemen in de toekomst moeten gaan oplossen.

Hallo Kens62,

Ik had dit boek al eerder via een ander kanaal ontvangen.

De oplossingen en richtingen die besproken worden zijn zaken die op regionaal/landelijk al veel langer spelen binnen de Veiligheidsregio's en Politiek. In mijn dagelijkse werk kom ik dit zeer regelmatig tegen. De bestuurders zijn het eens dat de hulpverleningsmodellen moeten aansluiten op elkaar. Daarbij mag geen verschil zijn tussen land en water. Natuurlijk zijn er andere omstandigheden, beperkingen en moeilijkheden maar het gaat om de basis. En dat ambulancehulp bijvoorbeeld niet binnen 15 minuten ter plaatse is maar binnen 30 minuten zijn de invullingen op basis van risico's en restrisico's.
 
Als je goed kijkt naar het voorstel dan zie je punten terugkomen die aansluiten bij de schaalvergroting en denkrichtingen voor de toekomst. Sterke partners die op landelijk niveau opereren en staan voor hun taak. Specialistische teams die ingevlogen worden bij grote calamiteiten en rampen. Als voorbeeld zie je dus het idee om KNRM en REDNED 1 organisatie te maken met specialismes. Voor velen ondenkbaar maar het zal mij niet verbazen als dit t.z.t gaat gebeuren. Op welk termijn? Geen enkel idee. Mijn idee over strandbewaking en de verantwoording door de Gemeentes komt letterlijk terug in het boek.

Mijn voorstel zou dus prima aan kunnen sluiten bij de denkwijze en ontwikkelingen voor de toekomst. Dat heeft dus niets met landoplossingen te maken zoals sommige maar blijven roepen maar gewoon met professionele en efficiente hulpverlening. Dat daarbij een scheiding hoort van pechgevallen en acute noodhulp is dus ook een basis in mijn optiek.  

Het zal mij niet verbazen dat sommige mensen/partijen die nu vast blijven houden aan het verleden en de romantiek straks de boot gaan missen.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #493 Gepost op: 24 augustus 2012, 01:34:48
Kun jij beschrijven, Alexander waar staat hoe je moet ontvangen dat mensen aan het verdrinken zijn wil je hulp mogen bieden? En ben je, ook al is het verschil in uitrukken tot 10 minuten eerder, en ook al zijn de mensen daardoor 10 minuten eerder uit het water waar elke seconde telt, van mening dat de communicatie door hen wordt verstoord als ze vragen waar deze mensen in het water liggen? Jij zou er voor kiezen om deze eenheden het uitvaren te verhinderen als dat zou kunnen? Als jijzelf in water van 12 graden zou liggen, zou je dan de uitgestoken hand van een zelfbenoemde hulpverlener weigeren en wachten tot de aangewezen hulpboot kwam? Of zou je het billiken als wij aankwamen, de videocamera zouden pakken om vast te leggen hoe de aangewezen ketenpartners jou nog net op tijd (of niet) uit het water zouden halen? Natuurlijk word je wel aangemoedigd, hou vol! Ze varen nu uit! Of zou je je toch maar door ons laten helpen? (En in tegenstelling tot de meeste andere reddingboten kom je bij ons niet in zo'n stom wapperend foliedeken, maar in een echte isolatiedeken. Met onder je beide oksels een warmte element.)

Henk, je haalt weer 2 dingen door elkaar heen. Je probeert regelmatig zaken te verdraaien of andere voorbeelden erbij te halen.

In mijn voorbeeld praat ik over een bootje die vast zit in de modder zonder dat er direct acuut gevaar is. Ik praat niet over verdrinkingen in mijn voorbeeld. Als ik jou moet geloven moeten er voor iedere pechmelding minstens 5 boten uitrukken want je weet maar nooit. Stuur dan ook alvast de brandweer, ambulance, sigma, trauma heli, politie en leger mee want oei oei oei wat wordt het spannend. Hoe groot wil je ieder incident eigenlijk maken? Of zoek je alleen maar redenen om je eigen "beleid" te hanteren? Jij bepaalt wanneer je uitrukt, naar welke melding dat je vaart, hoe hard dat je vaart, etc. etc. Je blijft maar schermen met op het water is alles anders en mijn oplossingen zijn landoplossingen door landrotten etc. etc.  

Als een watchofficer een melding goed uitvraagt zijn deze mensen prima in staat om een inschatting te maken of het spoed of geen spoed is. Bij spoed KNRM en bij pech de berger. Is er twijfel dan is het altijd spoed. En ieder schip wat toevallig in de buurt vaart is verplicht te helpen zo is de regelgeving. Er staat nergens in de wet/regelgeving dat je een zelfbenoemde reddingsdienst moet oprichten. Er staat nergens in de wet/regelgeving dat mensen zelf een pager moeten kopen om samen met de KNRM uit te rukken. Er staat nergers in de wet/regelgeving dat je als zelfbenoemde reddingsdienst preventief op het water aanwezig moet zijn voor eventuele calamiteiten omdat de officiele reddingsdienst de KNRM het niet aankan. Er staat nergens in de wet/regelgeving dat je structureel hard mag varen naar pechgevallen. Dat zijn allemaal eigen invullingen door jou. Vandaag gesproken met een Jurist en een Officier van Justitie over hoe de wetgever de regelgeving eigenlijk bedoelt heeft en die komen ook tot andere conclusies dan jou. Het is dus niet mijn verhaal laat ik dat nog even duidelijk stellen.  

Je zal je wel weer aangevallen voelen maar dat komt steeds door je eigen woorden. Ik heb met iedereen het beste voor maar hou het graag bij de inhoud. Dat is denk ik veel verstandiger voor iedereen. Zorg dat je als praktijkmensen de beleidsmakers een stap voor bent met een plan bottum-up. Giet daar het sausje top-down overheen en je krijgt de mooiste oplossingen. Daar is iedereen blij mee.

Kort en goed, overal tegenaan schoppen en overal nee op zeggen mag maar geeft geen oplossingen voor de toekomst. Dan zullen anderen die besluiten wel een keer gaan nemen en of dat altijd gunstig is dan is maar de vraag. En nee ik ben niet de baas en heb geen glazen bol. Ik ben gaan reageren op deze topic vanwege mijn verbazing over de chaos in de waterhulpverlening en communicatie. Ik combineer mijn passie veiligheid en hobby watersport samen met mijn opleidingen en werkervaring. Prachtige uitdaging en daarom laat ik het niet zomaar los ook al zitten er al genoeg uren in omdat ik mijn zaken goed probeer te doen. Die uren heb je/jullie al gratis cadeau gekregen. Ik heb geen enkel belang bij deze casus en ken geen van de partijen. Je kan dus iemand zien als vijand/tegenstander maar je kan ook iemand zien als medestander.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #494 Gepost op: 24 augustus 2012, 02:02:40
Er verandert bijna niets, en ik denk dat ook niemand echt gelukkig is met deze situatie. Maar dan nog kan alleen maar het idee van verandering, van regels, van samenwerking een verlammende werking hebben. Het is een sociaal-psychologisch proces: groepsbinding, wij-zij-gevoelens, trots. Het kan leiden tot uitermate vruchtbare samenwerking, maar ook tot competitie en zelfs vijandschap. Dat soort gevoelens moeten of keihard doorbroken worden (de "schoon-schip"-methode), of heel teder gekneed en gevormd worden.

Voor dit soort dingen geldt vaak dat het als buitenstaander "erin vliegen" tot een aanslag op dat groepsgevoel kan leiden, waardoor men in de verdediging schiet. En dan mis je uiteindelijk je doel. Nogmaals, je uiteindelijke plan zit volgens mij prima in elkaar. Maar voordat je zover bent dat je de sociaal-psychologische processen in alle afzonderlijke groepen en in de gezamenlijke groep als geheel zover hebt dat men dat plan accepteert, ben je veel, heel veel tijd en energie kwijt. Als je daadwerkelijk een poging wilt wagen om iets aan dit probleem te doen, zou ik het heel langzaam benaderen. Het is een vertrouwenskwestie, je moet het vertrouwen van alle partijen winnen voordat je iets kunt bereiken. Wat dat betreft is dit niet een standaard woningbrandje: slangen uitleggen en er bovenop werkt hier niet!  >:D

Inkoppertje:

Ik heb voor hetere vuren gestaan.....!  098uo

Laat ik duidelijk zijn, ik ben ook maar gaan schrijven in deze topic omdat ik verbaast ben. Ik hoef dus helemaal niets, zo simpel is het ook.
Nu ben ik altijd enthousiast, gedreven en betrokken bij de dingen die ik doe en daar zouden mensen gebruik van kunnen maken. Of en hoe mensen/partijen dat doen dat bepalen ze zelf. Je kan het zien als een bedreiging maar ook als kans.  

Omdat ik geen partij ben kan ik er objectief en met open mind naar kijken zonder last te hebben van geschiedenis en emoties.  

Overigens zijn er wel meer deskundige mensen op dit forum die in een overleg willen meedenken.

Maar laat duidelijk zijn, ik wil en hoef niets, heel simpel.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #495 Gepost op: 24 augustus 2012, 03:18:49
De citaten lopen niet goed, ik heb weer tien minuten besteed aan het verbeteren, maar mijn tijd was verstreken. Weg werk! Ook ik steek hier gratis het nodige aan energie belangeloos in, dat doen we allemaal. Ik geloof niet dat iemand hier betaald wordt voor zijn werk,

Nieuwe poging, alles gekopieerd en nu de quotes op de juiste plaats:


Citaat
Citaat van: Alexander op Vandaag om 01:34:48

Henk, je haalt weer 2 dingen door elkaar heen. Je probeert regelmatig zaken te verdraaien of andere voorbeelden erbij te halen.

In mijn voorbeeld praat ik over een bootje die vast zit in de modder zonder dat er direct acuut gevaar is.




Bedankt voor je verduidelijking wat je bedoelt. Als er een bootje vast in de modder zit, reageert HOGE niet. We varen alleen als er sprake is van gevaar.

Citaat

Ik praat niet over verdrinkingen in mijn voorbeeld. Als ik jou moet geloven moeten er voor iedere pechmelding minstens 5 boten uitrukken want je weet maar nooit.

 


Nou, geloof dat maar niet. Ik heb het steeds over twee boten voor een noodgeval. Minimaal één berger voor het sleepwerk (net als op de weg) en één reddingboot voor de mensen in veiligheid te brengen. Het ideale reddingsteam. Ook van toepassing bij een omgeslagen zeilbootje, catamaran. Mensen er af door de reddingboot, de berger ontfermt zich over het bootje. Als ik ergens de indruk gewekt heb gewekt dat ik vind dat er minimaal vijf boten ergens heen moeten bied ik hierbij mijn oprechte excuses aan. Dit is nooit mijn bedoeling geweest. Dat je beter vijf boten ter plaatse kan hebben dan geen staat buiten kijf en zal jij met me eens zijn.

Citaat
Stuur dan ook alvast de brandweer, ambulance, sigma, trauma heli, politie en leger mee want oei oei oei wat wordt het spannend. Hoe groot wil je ieder incident eigenlijk maken? Of zoek je alleen maar redenen om je eigen "beleid" te hanteren?

 

Nee, ik heb het steeds over twee boten voor een noodgeval. Minimaal één berger voor het sleepwerk (net als op de weg) en één reddingboot voor de mensen in veiligheid te brengen. Het ideale reddingsteam. Ook van toepassing bij een omgeslagen zeilbootje, catamaran. Mensen er af door de reddingboot, de berger ontfermd zich over het bootje. Als ik ergens de indruk gewekt heb gewekt dat ik vind dat er minimaal vijf boten ergens heen moeten bied ik hierbij mijn oprechte excuses aan. Dit is nooit mijn bedoeling geweest. Dat je beter vijf boten ter plaatse kan hebben dan geen staat buiten kijf en zal jij met me eens zijn.

Citaat
Jij bepaalt wanneer je uitrukt, naar welke melding dat je vaart, hoe hard dat je vaart, etc. etc. Je blijft maar schermen met op het water is alles anders en mijn oplossingen zijn landoplossingen door landrotten etc. etc.  




rustig, rustig neem een jointje!  Ik ga juist met je mee! Alles zoals op het land, ook op het water met enkele kleine uitzonderingen vanwege het ongemak dat je ondervindt als blijkt dat je niet zomaar uit kan stappen en wachten achter de geleiderail. Reddingboten binnen 10 minuten aanvarend. Roepnummers in plaats van scheepsnamen. Ik ga er allemaal in mee. Maar niet gedeeltes er uit knippen en op het water los laten en andere principes zonder opgaaf van redenen verlaten. De brandweer, de ambulance en de politie slepen niet. Waarom de KNRM als aangewezen ketenpartner dan wel? Of ga je de KNRM aanwijzen als IM sleepdienst.  Ik heb gevraagd om aan te geven waarom nu juist dit IM principe op het water anders moet. Kun je daar alsnog antwoord op geven?


Citaat
Als een watchofficer een melding goed uitvraagt zijn deze mensen prima in staat om een inschatting te maken of het spoed of geen spoed is.

 


Nee, dat kan niet, zie boven. Daar trappen de berger niet in. Heb ik al doorgekregen, ze gaan niet achter de KNRM varen en de boot die net in de haven ligt (zonder enig gevaar aanbieden om weer naar een andere haven te slpen. Bovendien jaag je de mensen dan op kosten, want er is geen verzekering die dat dekt. Wie zegt dat een dutyofficer dat niet zou kunnen? Niemand! Hij mag dat niet. Op elke melding is er maar één oplossing. de haarlemmer KNRM olie. Iedere melding is gelijk. Iedere melding dient het zelfde behandeld te worden. Zo staat dat in de overeenkomst tussen de Kustwacht en de KNRM.


Citaat


Bij spoed KNRM en bij pech de berger. Is er twijfel dan is het altijd spoed. En ieder schip wat toevallig in de buurt vaart is verplicht te helpen zo is de regelgeving. Er staat nergens in de wet/regelgeving dat je een zelfbenoemde reddingsdienst moet oprichten.


Nee dat staat er niet. De KNRM was indertijd ook niet verplicht zichzelf op te richten. Maar er staat ook niet dat het verboden is een vereniging op te richten met als doel hulp aan de mens en zijn materiaal in nood. Er is in Nederland (sommige mensen betreuren dat, die verwijs ik gaarne naar Noord korea of Iran) vrijheid van vereniging. Hier mag je ook dingen die niet moeten.
Citaat
Er staat nergens in de wet/regelgeving dat mensen zelf een pager moeten kopen om samen met de KNRM uit te rukken. Er staat nergers in de wet/regelgeving dat je als zelfbenoemde reddingsdienst preventief op het water aanwezig moet zijn voor eventuele calamiteiten omdat de officiele reddingsdienst de KNRM het niet aankan. Er staat nergens in de wet/regelgeving dat je structureel hard mag varen naar pechgevallen. Dat zijn allemaal eigen invullingen door jou.


nee hoor, ik vul niet in dat wij dat moeten. We vinden het in de eerste plaats hartstikke leuk om mensen te helpen. We moeten het niet (dan was het lang zo leuk niet) maar mogen het wel!

Citaat

Vandaag gesproken met een Jurist en een Officier van Justitie over hoe de wetgever de regelgeving eigenlijk bedoelt heeft en die komen ook tot andere conclusies dan jou. Het is dus niet mijn verhaal laat ik dat nog even duidelijk stellen.
OEI! Nu word ik pas echt bang.     Dat justitieel onderzoek is er dus al geweest, ze waren je voor. Op aangeven van de reddingsbrigade Huizen en de gemeente Huizen. Bij onze oprichting. Maandenlang onderzocht en nog eens onderzocht. En guess what? Er is in Nederland vrijheid van vereniging. Je mag zelfs redden! Martijn is op het randje, en kort geleden er overheen. Maar een vereniging verbieden die 50% van alle reddingen op zich neemt op Gooi- en IJmeer omdat ze niet de daarvoor aangewezen ketenparner zijn...Je mag zelfs reageren op pager meldingen (hele volksstammen 112 fotografen doen dat.) Laten we eens kijken of de voedselbank wel mag. De stichting reddershonden is ook geen Ketenpartner. En het Dregteam uit Urk, zit dat wel goed? Anders laten we daar ook een jurist op los...

Citaat
Je zal je wel weer aangevallen voelen maar dat komt steeds door je eigen woorden. Ik heb met iedereen het beste voor maar hou het graag bij de inhoud. Dat is denk ik veel verstandiger voor iedereen. Zorg dat je als praktijkmensen de beleidsmakers een stap voor bent met een plan bottum-up. Giet daar het sausje top-down overheen en je krijgt de mooiste oplossingen. Daar is iedereen blij mee.

 


Dat zei ik toch, bottum-up als reactie op het voorstel eerst maar even de SAMIJ te herschrijven en de Kustwacht te reorganiseren.

Citaat
Kort en goed, overal tegenaan schoppen en overal nee op zeggen mag maar geeft geen oplossingen voor de toekomst.

 

Citaat

Ik zeg niet overal nee op, ga (bijna) in alles met je mee. Ik heb zelfs gezegd onder welke voorwaarden HOGE zich wellicht zou kunnen opheffen, als zijnde overbodig.

Citaat
Dan zullen anderen die besluiten wel een keer gaan nemen en of dat altijd gunstig is dan is maar de vraag. En nee ik ben niet de baas en heb geen glazen bol. Ik ben gaan reageren op deze topic vanwege mijn verbazing over de chaos in de waterhulpverlening en communicatie.
Ik combineer mijn passie veiligheid en hobby watersport samen met mijn opleidingen en werkervaring. Prachtige uitdaging en daarom laat ik het niet zomaar los ook al zitten er al genoeg uren in omdat ik mijn zaken goed probeer te doen. Die uren heb je/jullie al gratis cadeau gekregen. Ik heb geen enkel belang bij deze casus en ken geen van de partijen. Je kan dus iemand zien als vijand/tegenstander maar je kan ook iemand zien als medestander.
 

Geen haar op mijn hoofd die jouw ziet als een tegenstander. Ik moet alleen dingen die ik vind meermaals opschrijven, want schrijf ik ze één keer op onstaan er misverstanden. Maar dat is mijn fout. Ik ben het met je eens op de meeste punten. Alleen het slechts varen als daar om gevraagd wordt daar ga ik niet in mee, samen gaan met de KNRM ook niet, (in feite vraag je dan HOGE op te heffen) en we gaan ook geen bootjes slepen. Ik hoop dat ik daar duidelijk in ben.  En de eerste boten die uitvaren zijn in mijn ogen niet degene die de chaos veroorzaken, dat zijn de reddingboten die achter de eerste twee aanvaren, wie dat ook zijn. En bij een incident hoort een berger. Ik heb nog geen enkel argument (behalve waarom zeg je dat nou!) gehoord waarom dat anders zou moeten dan op het land. En hoeveel boten de berger rustig varend bij een klus er bij wil hebben mag hij lekker zelf weten, daar gaat niemand verder over, alleen hijzelf. Een paar boten tot je beschikking hebben bij een vastgevaren tweemaster van 100 meter kan best handig zijn. Hé, fijn dat je er zo veel uren in steekt. Maar trek niet zo gouw verkeerde conclusies, doe het wat meer in de vragende vorm: "begrijp ik het nu goed als je vijf boten ter plaatse wil hebben?"

Zo, he he, dat staat weer netjes.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #496 Gepost op: 24 augustus 2012, 03:45:52
Alexander, mijn complimenten voor de al genomen moeite en de moeite die je nog gaat nemen, lovenswaardig en verdient enorm veel respect.

Maar, ik denk dat een klein aandachtspunt niet te onderschatten is, en dat is het persoonlijke en sociale (lees: psychologische) aspect van samenwerking. Je zult er zelf ongetwijfeld ook ervaring mee hebben in je lange carrière, langer dan die van mij. Het te volgen traject is op papier goed uitgedacht, maar het gaat onbewust voorbij aan het kweken van welwillendheid en bereidheid tot samenwerken. Een activiteit die juist vanwege dat "oud zeer" volgens mij heel veel tijd gaat kosten.

Persoonlijk contact maken met iedere partij, het verhaal aanhoren, voorzichtig wat ideetjes spuien. Een keer meegaan met een uitruk. De sfeer en motivatie van iedere ploeg eigen maken. En dat langzaam uitbouwen naar wat kleine dingen samen doen: wat contact maken tijdens een patrouille, samen een oefeningetje doen. Eens bij elkaar op de koffie gaan, beetje lol maken. Volgens mij creëer je op die manier een basis bij de mensen om ook eens na te denken over iets formeels als een commissie, of een gespreksleider, of zelfs maar een convenant.

Bij Hare Majesteit noemen we het de 100-dagen periode: na het aanvaarden van een nieuwe commandantenfunctie ga je 100 dagen lang geen veranderingen doorvoeren, maar alleen luisteren, kijken, voelen en praten. Pas dan weet je wat je echt moet veranderen, en wat je eventueel zou kunnen veranderen.

Ja, en dat zijn nog mensen die betaald worden. Niet zomaar boos weg lopen "omdat het niet meer leuk is". Als iemand zegt spring!, vraag ik hoe hoog en wat betaal je.

Als je tegen bergers zegt ik heb een voorstel: voortaan mogen jullie alleen nog maar rustig varen naar bootjes die door de reddingboten achter gelaten zijn in verkeerde haventjes. En oja, de mensen moeten dat uit eigen zak betalen, dus meer als 100,00 euro zit er niet in. Hier tekenen, bij het kruisje...  En je moet daar wel 24/7 voor inzetbaar zijn!  098uo

Okay


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #497 Gepost op: 24 augustus 2012, 11:07:14
http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/denhelder/article17448693.ece/Versterken-van-Kustwacht-essentieel?lref=vptop

Koppeling tussen land en water.......oei......dat kan toch helemaal niet volgens deskundigen?!

Ik zou toch geen gelijk gaan krijgen dat de Politiek en bestuurders deze weg gaan kiezen?!
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #498 Gepost op: 24 augustus 2012, 12:13:05
Die koppeling was er al, maar moet beter. Dus het zijn vast geen echte deskundigen die zeggen dat de koppeling tussen land en zee niet kan, ondanks de verschillen. 1 op 1 is natuurlijk ondenkbaar. En men heeft het specifiek over handhaving en politie. Dat is maar een van de taken van de Kustwacht.

" De koppeling tussen wat er aan handhaving van de regels op land en zee gebeurt, moet en kan beter.’’ Dat stelt staatssecretaris FredTeeven (Veiligheid en Justitie).

Er staat niet "moet gestalte krijgen", maar "kan beter".


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #499 Gepost op: 24 augustus 2012, 12:21:57
Er staat niet "moet gestalte krijgen", maar "kan beter".
Dat staat er ook niet, er staat "Moet en kan beter"  998765
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.