Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 92486 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #510 Gepost op: 24 augustus 2012, 18:11:10
Ja, dat zal er ook wel komen, maar of het op het ontwerp lijkt wat Alexander nu voorstaat waag ik te betwijfelen. Een convenant moet niet een dictaat van de KNRM zijn, maar door alle partijen gedragen kunnen worden.  De bergers moeten zich er ook in kunnen herkennen, en niet alleen verplicht worden tot maar er moet ook rechten in beschreven worden. En het recht om iemand in die al door de KNRM veilig naar een haventje gesleept is, voor eigen rekening (niet door de verzekering gedekt) een haven verderop te mogen slepen of iemand die ergens ongevaarlijk ligt met een lege accu, is eigenlijk niets meer of minder dat een uitsluitingsclausule in het convenant van bergers voor noodhulp ten gunste van de KNRM reddingboten die het allemaal moeten gaan doen.

Bovendien, wat wil men nu allemaal verbieden. Op het hele Markermeer en een groot deel van het IJMeer is helemaal geen snelheidsbeperking. En verbied je bergers aangesloten bij het convenant te bergen, er komen altijd dan weer anderen die niet zijn aangesloten mensen in problemen te hulp, op het water help je elkaar nu eenmaal en dat ben je verplicht. Dat moet en kun je nooit voorkomen/verbieden.

De noodsituaties van boten op de dijk en zinkend over laten aan een KNRM die thuis zit te wachten is misdadig als er een berger al op het water zit die binnen enkele minuten ter plaatse kan zijn.

Alexander, je weet nu precies met wie je allemaal te maken hebt, wie iedereen is, wat iedereen doet en wat de beweegredenen zijn.  Zou je ons wat meer over jezelf willen vertellen? Wie nu je opdracht/werkgevers zijn en wat je daar doet?

En Noch met de Bergers, noch met HOGE is ooit nog gepraat in het verleden, men heeft altijd de deur dichtgehouden. Dus als er mensen zijn die verwijzen naar gesprekken, die op niets uitliepen, vraag data, notulen... Want die kunnen ze niet reproduceren, want die gesprekken wilden we wel, maar kregen we nooit. Plezierige uitzondering daarop vormt de KNRM Blaricum, waar wij hen zeer erkentelijk voor zijn.


Henk, lees je de berichten op het forum wel? Snap je de berichten inhoudelijk ook?

Welk beeld wil en probeer je nu van mij neerzetten?

* Dat ik hier zit met een opdracht?
* Dat het plan al klaar is?
* Dat ik een afgevaardigde ben van de KNRM die even hun plan er doorheen wil drukken?!
* Dat ik hier met een dubbele agenda zit?
* Dat ik anti berger ben?
* Dat ik anti HOGE ben?
* Dat ik anti Henk ben?
* Dat ik landoplossingen door wil drukken?
* Dat ik alleen maar een landrot ben?

Blijkbaar heb je een sterke behoefte om altijd nee tegen iedereen te zeggen en vooral te schoppen als er zaken besproken worden. Alleen Henk zijn visie en waarheid is de echte waarheid. Misschien is dat zo dat kan ik niet inschatten maar je communiceert wel erg negatief en eenzijdig. En als je iemand tegenover je krijgt die misschien nog wel eigenwijzer is dan jezelf bent dan ga je nog harder schoppen en roepen. Dan voel je je direct aangevallen en is die gelijk anti Henk/HOGE. Het ligt altijd aan een ander want Henk maakt geen fouten en doet alles goed. Waar ben je eigenlijk bang voor?

Waarom denk je dat de meeste mensen niet meer inhoudelijk reageren in deze topic op jouw citaten? Waarom denk je dat mensen niet met jou in gesprek willen? Waarom denk je dat mensen jou negeren? Leef je inmiddels niet op een eiland? Hoeveel opstappers heb je nu echt nog over bij de HOGE? Ben je wel dikke vriendjes met de bergers zoals je zegt?
  
Ik hoor je alleen maar denken in beperkingen en problemen maar zelden in concrete oplossingen. Jij zou als deskundige toch de man moeten zijn met flitsende ideeën en oplossingen? Met 30 jaar ervaring moet de Overheid en KNRM toch juist jou hebben als beleidsadviseur? Je bent als jonge vent begonnen in een 3 meter rubberboot met kleine bb-motor varend op het woeste water, dat verdient toch alle respect? Heb je van iedereen wel het respect en vertrouwen? En heb je eigenlijk wel zoveel kennis en visie als je wil doen voorkomen? Je bent toch al jaren bezig met het structureren van de waterhulpverlening? Je hebt toch een gesprek gehad op het hoofdkantoor van de KNRM?

Henk wil je wel veranderen? Wil je wel komen tot afspraken?

En over mijn rol.........ik zou zeggen lees even mijn berichten terug. Dan weet je waar ik mij mee bezig hou in het dagelijkse leven. Ik kan je verzekeren dat het niets met watersport, KNRM en berging te maken heeft. Wel heeft veel veiligheid, crisisbeheersing en calamiteitenbestrijding op het land. Dat is al 22 jaar mijn vak. Daarnaast is mijn grote hobby watersport. En laat ik het voor de zoveelste keer nog een keer uitleggen aan je. Ik ben gaan schrijven in deze topic omdat ik verbaast ben over de structuur en communicatie in de waterhulpverlening. Ik heb daar geen geen enkel persoonlijk belang bij en ken geen van de partijen persoonlijk. Of je dat gelooft of je eigen fantasie en complettheorie blijft volgen laat ik volledig aan jou over.

Ik moet toegeven dat deze topic af en toe wel een hoog circus-gehalte heeft met veel vermaak voor de volgers. Nu ben ik gelukkig redelijke doorzetter of moet ik zeggen eigenwijs dus geef ik dit niet snel op. Ik blijf de inhoudelijke discussie wel met je aangaan. Ook blijf ik dingen uitleggen en dingen vragen aan je. Wel begin ik steeds meer te twijfelen of ik wel duidelijk communiceer?! Wat doe ik fout?
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #511 Gepost op: 24 augustus 2012, 18:44:36
Heren, niet om het een of ander, maar volgens mij wordt op deze manier de discussie de nek omgedraaid. Met persoonlijke aanvallen over en weer schiet niemand iets op. Sterker nog, het beschadigt het mogelijk al opgebouwde vertrouwen. Er worden in dit onderwerp en daarbuiten dingen geschreven en gezegd over een situatie, een probleem dat kennelijk al vele jaren speelt. Het lijkt erop dat er met het enthousiasme en de inzet van Alexander een opening wordt gevonden om mee aan de slag te gaan. Maar ieder "verkeerd woord", iedere tegenslag, hoe klein ook, kan die opening met een harde klap weer dichtslaan. Misschien wel dichter dan ooit. Niemand moet de illusie hebben om binnen dagen of weken deze situatie tot ieders tevredenheid op te lossen. Dit kan nog wel maanden, misschien wel jaren duren.

Nogmaals: volgens mij hebben we hier te maken met een moeilijke situatie en vereist dat heel veel tijd en energie om te onderzoeken wat er precies aan de hand is. Het is goed om daarbij het maken van afspraken, al of niet in de vorm van een convenant, in het achterhoofd te houden. Dat zal voor alle partijen uiteindelijk beter zijn. Maar volgens mij moeten alle betrokkenen zich nu bewust zijn van de fragiele opening die er nu misschien is en voorkomen dat het een potje "jumping to solutions" wordt. Met de goedbedoelde voortvarendheid kan ook weerstand ontstaan.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #512 Gepost op: 24 augustus 2012, 18:57:58
Heren, niet om het een of ander, maar volgens mij wordt op deze manier de discussie de nek omgedraaid. Met persoonlijke aanvallen over en weer schiet niemand iets op. Sterker nog, het beschadigt het mogelijk al opgebouwde vertrouwen. Er worden in dit onderwerp en daarbuiten dingen geschreven en gezegd over een situatie, een probleem dat kennelijk al vele jaren speelt. Het lijkt erop dat er met het enthousiasme en de inzet van Alexander een opening wordt gevonden om mee aan de slag te gaan. Maar ieder "verkeerd woord", iedere tegenslag, hoe klein ook, kan die opening met een harde klap weer dichtslaan. Misschien wel dichter dan ooit. Niemand moet de illusie hebben om binnen dagen of weken deze situatie tot ieders tevredenheid op te lossen. Dit kan nog wel maanden, misschien wel jaren duren.

Nogmaals: volgens mij hebben we hier te maken met een moeilijke situatie en vereist dat heel veel tijd en energie om te onderzoeken wat er precies aan de hand is. Het is goed om daarbij het maken van afspraken, al of niet in de vorm van een convenant, in het achterhoofd te houden. Dat zal voor alle partijen uiteindelijk beter zijn. Maar volgens mij moeten alle betrokkenen zich nu bewust zijn van de fragiele opening die er nu misschien is en voorkomen dat het een potje "jumping to solutions" wordt. Met de goedbedoelde voortvarendheid kan ook weerstand ontstaan.

Ik vraag mij hardop af of die weerstand niet door 1 persoon/organisatie komt?

Laat ik het anders vragen, kan het niet zo zijn dat door de aanwezigheid van 1 persoon/organisatie andere partijen de boot afhouden?

Kan het niet zo zijn dat het probleem niet eens zo complex is maar juist complex wordt gehouden of gemaakt?

En laat duidelijk zijn, mensen hoeven het niet met mij eens te zijn. Ik heb namelijk de wijsheid niet en probeer met open communicatie deze casus te snappen. Daarbij niet alleen roepen dat het allemaal slecht en fout gaat maar ook denken in mogelijke oplossingen.

Maar als mensen openlijk mijn integriteit aanvallen / in twijfel trekken en mijn woorden steeds proberen te verdraaien dan zal ik daar altijd op reageren.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #513 Gepost op: 24 augustus 2012, 19:10:39
Weerstand is een reactie. Het is een natuurkundige wet: een object in rust heeft geen weerstand, zo gauw je het wilt verplaatsen merk je pas hoe groot de weerstand is.

Weerstand kan dus nooit alleen door één persoon of organisatie komen. Het is een reactie op iets of iemand dat tegen die persoon of organisatie gaat staan duwen. Jammer genoeg werkt het bij mensen en organisaties ook twee kanten op. Er kan namelijk ook teruggeduwd worden. En dat is wat er nu gebeurt. Helaas gaat dat in de vorm van persoonlijke aanvallen en dat is nooit goed. Dat schaadt de discussie en het onderlinge vertrouwen, en daar mag je altijd op reageren. In discussies als dit gaat het er uiteindelijk om wie de beste is in het omgaan met weerstand. Zolang de weerstanden klein gehouden worden, kun je heel veel bereiken. En dat geldt overigens voor beide partijen: er zitten veel leermomenten. Voor jou, Alexander, heb ik er al één gevonden, zie daarvoor je PM. Voor Henk ben ik er nog niet uit  >:D
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #514 Gepost op: 24 augustus 2012, 19:26:09
Weerstand is een reactie. Het is een natuurkundige wet: een object in rust heeft geen weerstand, zo gauw je het wilt verplaatsen merk je pas hoe groot de weerstand is.

Weerstand kan dus nooit alleen door één persoon of organisatie komen. Het is een reactie op iets of iemand dat tegen die persoon of organisatie gaat staan duwen. Jammer genoeg werkt het bij mensen en organisaties ook twee kanten op. Er kan namelijk ook teruggeduwd worden. En dat is wat er nu gebeurt. Helaas gaat dat in de vorm van persoonlijke aanvallen en dat is nooit goed. Dat schaadt de discussie en het onderlinge vertrouwen, en daar mag je altijd op reageren. In discussies als dit gaat het er uiteindelijk om wie de beste is in het omgaan met weerstand. Zolang de weerstanden klein gehouden worden, kun je heel veel bereiken. En dat geldt overigens voor beide partijen: er zitten veel leermomenten. Voor jou, Alexander, heb ik er al één gevonden, zie daarvoor je PM. Voor Henk ben ik er nog niet uit  >:D

Dank je wel!  O0
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #515 Gepost op: 24 augustus 2012, 19:32:27

Bescherming tegen wat? Als een bootje ongevaarlijk ergens veilig ligt te dobberen of in een haven ligt mag iedereen aanhaken. Dat krijg je nooit in een verbod. Er zijn al verzekeringen die hun eigen bootjes hebben voor hun leden. Denk ook aan de Botenwacht.
De bescherming geldt (zo is het ook op het land) in geval van nood. Op het bovenliggende wegennet zeg maar. Waar de berger niet ingezet mag worden maar de KNRM het moet gaan doen. Op het onderliggende wegenet (wat de berger wel op zich mag nemen) kan een melding via het LCM lopen, maar ook via peugeot mobiliteitsgarantie, ANWB, route mobile...
Dus in de haven of ergens veilig dobberend of vastgelopen kan iemand elk touwtje aannemen wat hem aangeboden wordt. Daar kan je je niet tegen "convenanteren". Het enige wat je in een convenant kan regelen is dat je bij nood een bepaalde begunstigde berger inschakelt die dan samen met de andere ketenpartners het incident oplost. En dat mooie puntje voor de berger, dat wordt nu net uit die van het land naar het water implemantatie gelicht en als niet toepasbaar verklaard, zonder opgaaf van redenen. Maar ik denk wel te weten wie daar baat bij heeft en wie er te vriend gehouden moet worden.

Peter, wanneer hebben jullie voor het laatst een auto gesleept met de TAS, hoe vaak komt dat voor?

Dus de berger moet een groot deel van zijn inkomsten inleveren, mag geen vette noodklussen meer doen, en moet inbrengen een 24/7 garantie voor bootjes in een haven. Ze zijn knettergek als ze daar in mee gaan.

LEZEN HENK!!!!!
Henk, ik heb het erover dat het convenant als bescherming kan dienen tegen een eventuele andere bergers die denken wel even ook een graantje mee te kunnen pikken in de hulpverlening. Ik heb het niet over die passant met zijn bootje die even een bootje met motorpech aanpikt. Daar heeft niemand het over, ik geloof dat niemand daar bezwaar tegen maakt. Alleen JIJ gooit dat elke keer in de discussie. Ik heb het erover dat een convenant bescherming biedt aan jullie, en ervoor zorgt dat er geen bergers van elders zich gaan mengen in die hulpverlening.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #516 Gepost op: 24 augustus 2012, 19:49:43
He Peter, schrijven kan ik niet zo goed, maar lezen! Laten we voor we elkaar in de haren vliegen even kijken wat ons verschil van inzicht is.

Jij zegt dat het mogelijk is een berger te beletten (dat is "bescherming") een bootje op te halen dat ergens ronddobbert of in een haven ligt omdat die berger niet in het convenant opgenomen is.

Simpele vraag: hoe wil je dat doen. Praktijk: er komt een soort Menno boot langszij van het bootje met pech dat in de regio van Lima Delta Safety ligt. Hallo, ik ben van "waterhulpdienst de Friese Wateren". Zal ik u helpen?

Nou, zegt de schipper, dat lijkt me wel wat...

Peter, dat is ongewenst en niet afgesproken gedrag. Grijp in!

Peter doet meteen wat hij moet doen, hij.....

Peter, maak het verhaal zelf af en kleur de plaatjes!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #517 Gepost op: 24 augustus 2012, 20:00:32
He Peter, schrijven kan ik niet zo goed, maar lezen! Laten we voor we elkaar in de haren vliegen even kijken wat ons verschil van inzicht is.

Jij zegt dat het mogelijk is een berger te beletten (dat is "bescherming") een bootje op te halen dat ergens ronddobbert of in een haven ligt omdat die berger niet in het convenant opgenomen is.

Simpele vraag: hoe wil je dat doen. Praktijk: er komt een soort Menno boot langszij van het bootje met pech dat in de regio van Lima Delta Safety ligt. Hallo, ik ben van "waterhulpdienst de Friese Wateren". Zal ik u helpen?

Nou, zegt de schipper, dat lijkt me wel wat...

Peter, dat is ongewenst en niet afgesproken gedrag. Grijp in!

Peter doet meteen wat hij moet doen, hij.....

Peter, maak het verhaal zelf af en kleur de plaatjes!
Henk,
was jij niet met die club van je zo ongeveer vaak op het water? Is het niet zo dat elke boot een naam en eventueel roepnummer heeft?
Ojah....
Dus zie je tijdens de klus in ene een andere berger verschijnen is het toch makkelijk om de naam van die boot op te nemen, en met naam bij het KWC aan te kloppen, en hun mede te delen dat die berger zich in wateren bevindt waar hij niet thuis hoort. Het KWC zal dan wel middels het KLPD ervoor zorgen dat die berger een schrijven krijgt dat de randmeren jullie verzorgingsgebied is. ::)
In die zin heeft een convenant een berschermende werking.
Maar Henk gelooft niet in dit soort zaken, die heeft zijn eigen theorie. ::)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #518 Gepost op: 24 augustus 2012, 20:02:38

Henk, lees je de berichten op het forum wel? Snap je de berichten inhoudelijk ook?

Welk beeld wil en probeer je nu van mij neerzetten?

* Dat ik hier zit met een opdracht?
* Dat het plan al klaar is?
* Dat ik een afgevaardigde ben van de KNRM die even hun plan er doorheen wil drukken?!
* Dat ik hier met een dubbele agenda zit?
* Dat ik anti berger ben?
* Dat ik anti HOGE ben?
* Dat ik anti Henk ben?
* Dat ik landoplossingen door wil drukken?
* Dat ik alleen maar een landrot ben?

Blijkbaar heb je een sterke behoefte om altijd nee tegen iedereen te zeggen en vooral te schoppen als er zaken besproken worden. Alleen Henk zijn visie en waarheid is de echte waarheid. Misschien is dat zo dat kan ik niet inschatten maar je communiceert wel erg negatief en eenzijdig. En als je iemand tegenover je krijgt die misschien nog wel eigenwijzer is dan jezelf bent dan ga je nog harder schoppen en roepen. Dan voel je je direct aangevallen en is die gelijk anti Henk/HOGE. Het ligt altijd aan een ander want Henk maakt geen fouten en doet alles goed. Waar ben je eigenlijk bang voor?

Waarom denk je dat de meeste mensen niet meer inhoudelijk reageren in deze topic op jouw citaten? Waarom denk je dat mensen niet met jou in gesprek willen? Waarom denk je dat mensen jou negeren? Leef je inmiddels niet op een eiland? Hoeveel opstappers heb je nu echt nog over bij de HOGE? Ben je wel dikke vriendjes met de bergers zoals je zegt?
  
Ik hoor je alleen maar denken in beperkingen en problemen maar zelden in concrete oplossingen. Jij zou als deskundige toch de man moeten zijn met flitsende ideeën en oplossingen? Met 30 jaar ervaring moet de Overheid en KNRM toch juist jou hebben als beleidsadviseur? Je bent als jonge vent begonnen in een 3 meter rubberboot met kleine bb-motor varend op het woeste water, dat verdient toch alle respect? Heb je van iedereen wel het respect en vertrouwen? En heb je eigenlijk wel zoveel kennis en visie als je wil doen voorkomen? Je bent toch al jaren bezig met het structureren van de waterhulpverlening? Je hebt toch een gesprek gehad op het hoofdkantoor van de KNRM?

Henk wil je wel veranderen? Wil je wel komen tot afspraken?

En over mijn rol.........ik zou zeggen lees even mijn berichten terug. Dan weet je waar ik mij mee bezig hou in het dagelijkse leven. Ik kan je verzekeren dat het niets met watersport, KNRM en berging te maken heeft. Wel heeft veel veiligheid, crisisbeheersing en calamiteitenbestrijding op het land. Dat is al 22 jaar mijn vak. Daarnaast is mijn grote hobby watersport. En laat ik het voor de zoveelste keer nog een keer uitleggen aan je. Ik ben gaan schrijven in deze topic omdat ik verbaast ben over de structuur en communicatie in de waterhulpverlening. Ik heb daar geen geen enkel persoonlijk belang bij en ken geen van de partijen persoonlijk. Of je dat gelooft of je eigen fantasie en complettheorie blijft volgen laat ik volledig aan jou over.

Ik moet toegeven dat deze topic af en toe wel een hoog circus-gehalte heeft met veel vermaak voor de volgers. Nu ben ik gelukkig redelijke doorzetter of moet ik zeggen eigenwijs dus geef ik dit niet snel op. Ik blijf de inhoudelijke discussie wel met je aangaan. Ook blijf ik dingen uitleggen en dingen vragen aan je. Wel begin ik steeds meer te twijfelen of ik wel duidelijk communiceer?! Wat doe ik fout?

rustig, rustig neem een jointje!  Ik ga juist met je mee! Alles zoals op het land, ook op het water met enkele kleine uitzonderingen vanwege het ongemak dat je ondervindt als blijkt dat je niet zomaar uit kan stappen en wachten achter de geleiderail. Reddingboten binnen 10 minuten aanvarend. Roepnummers in plaats van scheepsnamen. Ik ga er allemaal in mee. Maar niet gedeeltes er uit knippen en op het water los laten en andere principes zonder opgaaf van redenen verlaten. De brandweer, de ambulance en de politie slepen niet. Waarom de KNRM als aangewezen ketenpartner dan wel? Of ga je de KNRM aanwijzen als IM sleepdienst.  Ik heb gevraagd om aan te geven waarom nu juist dit IM principe op het water anders moet. Kun je daar alsnog antwoord op geven?

Ik stel alleen vragen...


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #519 Gepost op: 24 augustus 2012, 20:14:11
Jij zegt dat het mogelijk is een berger te beletten (dat is "bescherming") een bootje op te halen dat ergens ronddobbert of in een haven ligt omdat die berger niet in het convenant opgenomen is.

Simpele vraag: hoe wil je dat doen. Praktijk: er komt een soort Menno boot langszij van het bootje met pech dat in de regio van Lima Delta Safety ligt. Hallo, ik ben van "waterhulpdienst de Friese Wateren". Zal ik u helpen?

Nou, zegt de schipper, dat lijkt me wel wat...
Kijk, en dat is waar het dan mis gaat. Op het moment dat een schipper via het KWC een hulpvraag doet voor een sleep, dan gaat hij daarmee een mondelinge overeenkomst aan met de partner (zoals opgenomen in het convenant) van het KWC. Kiest hij daarbij voor een "toevallig" langsvarende boot, dan kunnen de gemaakte kosten van de aanvarende bergingsboot gewoon worden doorberekend aan het scheepje wat zijn hulpvraag intrekt. Hij had er immers ook van te voren voor kunnen kiezen om een eigen bergingsbedrijf te bellen.

Indien er wordt gesleept door een "burger" zonder opleiding dan heb je andere methodes. Hij is immers niet opgeleid tot slepen en eventuele schade zal door een verzekeringsmaatschappij niet vergoed worden. (Tenzij, onmiddellijk gevaar etc.)
Al met al, wel een lastige kwestie, maar wel een waar oplossingen voor mogelijk zijn.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.