Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 91875 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #540 Gepost op: 25 augustus 2012, 12:03:17
Beste Henk,

op het land heb je ook de plicht om iemand in nood hulp te bieden... Dus zo veel verschil is er niet met het water hoor.....
wetboek van strafrecht artikel 450....

Citaat
Artikel 450
Hij die, getuige van het ogenblikkelijk levensgevaar waarin een ander verkeert, nalaat deze die hulp te verlenen of te verschaffen die hij hem, zonder gevaar voor zichzelf of anderen redelijkerwijs te kunnen duchten, verlenen of verschaffen kan, wordt, indien de dood van de hulpbehoevende volgt, gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #541 Gepost op: 25 augustus 2012, 12:41:42
Dat is zo, maar je mag niet van de regels afwijken als burger. Niet sneller rijden, niet tegen de rijrichting in...En dat hoeft ook niet, hulpdiensten zijn vaak na enkele minuten al ter plaatse. Je mag ook niet gaan slepen met het so.
Op het land is het voldoende als je 112 gebeld hebt en bij het so blijft. Op het water moet je hulp bieden, tenzij dat redelijkerwijs niet van je gevraagd kan worden omdat je jezelf dan in gevaar brengt. Een Passagiesschip Enkhuizen Lelystad keerde eens om met 100 passagiers aan boord om een jacht dat water maakte te helpen. Een cruisschip met 6000 mensen aan boord keert om op zee omdat iemand "dacht dat ie wat zag drijven in het water dat op een drenkeling leek". Zie je dat op het land gebeuren? De verplichting op water gaat veel verder. Als je 112 belt kan het wel drie kwartier duren eer dat de eerste reddingboot verschijnt. Als je daar een so laat liggen gaat ie dood.


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #542 Gepost op: 25 augustus 2012, 13:16:52
En HOGE mag niet meer reageren op alarm uitrukken. Weer niet de beste, maar de aangewezen hulp voor de watersporter.
Raken de KNRM'rs daardoor extra gemotiveerd, onder de watersporters gaan slachtoffers vallen. Voor een onwelgeworden man op het IJmeer die een half uur op hulp moet wachten betekent dat zijn onafwendbare dood. Maar wel dood volgens de regels, dat scheelt voor de nabestaanden.

Beste Henk

Wie is er dan eerder ter plaatse?? De omstander? Of de berger met een pomp, daarmee red je ook geen onwelwording! Gelukkig binnenkort een extra KNRM station in Lelystad.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #543 Gepost op: 25 augustus 2012, 13:34:54
Beste Henk

Wie is er dan eerder ter plaatse?? De omstander? Of de berger met een pomp, daarmee red je ook geen onwelwording! Gelukkig binnenkort een extra KNRM station in Lelystad.

Natuurlijk kan een omstander altijd als eerste ter plaatse zijn, daarom is omstanderhulp op het water zo belangrijk! Meermalen gehoord dat een omstander iemand het leven redde. Dat hoeft niet perse een onwelwording te zijn, iemand in het water is al een heel eind geholpen als iemand hem er uit haalt. En is dat snel genoeg, dan is verdere eerste medische hulp niet eens nodig. Verpleegkundigen en artsen varen vaak ook, er zijn vervente watersporters bij. (Is er een dokter op het water?) .

KNRM Lelystad gaat die op het IJmeer redden?  Bijzonder!

Een van de schippers van de waterhulpdienst is een ambulancechauffeur.  HOGE mag niet meer uitrukken is een intentie van het convenant, dat wij nooit in zijn huidige vorm zouden tekenen. Dus Hoge vaart ook nog steeds.


voorbeeld van een geweldige (beter kan eigenlijk niet) samenwerking tussen de ambulance chauffeur op de bergingsboot en een verpleegkundige bij KNRM Blaricum:


 
Op de oproep reageerde ook een bergingsboot uit Huizen. De bemanning van de reddingboot Blaricum-1 verleende eerste hulp samen met een bemanningslid van de bergingsboot. Er werd zuurstof toegediend en de man werd ter controle aan de Automatische Externe Defibrillator (AED) aangesloten.
 
De reddingboot Nikolaas Wijsenbeek werd naar het station in Blaricum gedirigeerd voor de opvang van de ambulance en eventueel vervoer van het ambulancepersoneel.
 Nadat de toestand van de man stabiel bevonden werd is de patiënt met de Blaricum-1 naar de wal vervoerd. Daar werd het slachtoffer overgedragen aan de ambulancedienst en verder onderzocht.


http://www.knrm.nl/waar-wij-zijn/reddingstations/blaricum/reddingrapporten/?contentID=6AA7B4B3

Maar ik begrijp dat jij daar tegen bent. Nemen we mee.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #544 Gepost op: 25 augustus 2012, 14:11:47
HOGE mag niet meer uitrukken is een intentie van het convenant, dat wij nooit in zijn huidige vorm zouden tekenen. Dus Hoge vaart ook nog steeds.

HOGE kan nog varen omdat de de huidige manier van alarmeren nog opvraagbaar is bij de kustwacht. Maar het merendeel van de meldingen komt bij het KWC binnen via GSM. Men zou er dus voor kunnen gaan kiezen om de hulpverlening compleet over C2000 te laten verlopen. En de bergers op het moment dat ze nodig zijn via GSM in kennis te stellen. Daar door creëer je rust op kanaal 16 en kun je als KWC of als GMK primair bezighouden met coördineren van een incident. En voorkom je hele stoeten boten richting 1 bootje gaan.

Wat ik probeer te zeggen is dat op dit moment heel veel partijen niet blij zijn met de huidige situatie. Dat zijn naast de waterpartijen ook de diverse GMK's en de diverse ambulancediensten. Iedereen is het er over eens dat het zo niet verder kan. Je kunt je dan wel heel halsstarrig opstellen door niet te tekenen(de vraag is ook of de veiligheidsregio's wel een particulieren reddingboot in een eventueel convenant willen). Maar boven heb ik geschetst hoe makkelijk je buiten spel bent te zetten. Ik zeg niet dat men dat wil, maar het kan wel.


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #545 Gepost op: 25 augustus 2012, 14:17:33
KNRM Lelystad gaat die op het IJmeer redden?  

Ik neem aan van wel. Natuurlijk als opschaling. Maar die term kent het Hoge natuurlijk niet.

Citaat
Een van de schippers van de waterhulpdienst is een ambulancechauffeur.
Hier maak je een fout. Een persoon zet niks neer. Hiermee kan je geen garantie geven. Hij is ook wel eens ziek of op een verjaardag.

Ten tweede wordt de bergingsboot niet opgeroepen voor een onwelwording.  

Citaat
HOGE mag niet meer uitrukken is een intentie van het convenant, dat wij nooit in zijn huidige vorm zouden tekenen. Dus Hoge vaart ook nog steeds.

Het Hoge vaart als ze geluk hebben. Begreep dat heel de maand Juni de Seeker kapot was. Dus ja geen garantie dat je er bent. Je opereert op de zelfde basis als omstander hulp. Is er iemand toevallig ter plaatse die kundig is, dan is dat meegenomen. Maar is die op vakantie komt het neer op de troepen die 24/7 garantie geven.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


zwaailamp

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • bijrijder op een gele bus....
Reactie #546 Gepost op: 25 augustus 2012, 14:52:48
voorbeeld van een geweldige (beter kan eigenlijk niet) samenwerking tussen de ambulance chauffeur op de bergingsboot en een verpleegkundige bij KNRM Blaricum:
 
Op de oproep reageerde ook een bergingsboot uit Huizen. De bemanning van de reddingboot Blaricum-1 verleende eerste hulp samen met een bemanningslid van de bergingsboot. Er werd zuurstof toegediend en de man werd ter controle aan de Automatische Externe Defibrillator (AED) aangesloten.

waarom sluit je iemand ter controle aan op een AED??? Is geen kritiek of zo hoor.... maar ook ik kan zekers nog dingen leren....
Wellicht een beetje off-topic, maar ja, discussie is toch op zijn einde.....


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #547 Gepost op: 25 augustus 2012, 15:29:51
waarom sluit je iemand ter controle aan op een AED??? Is geen kritiek of zo hoor.... maar ook ik kan zekers nog dingen leren....
Wellicht een beetje off-topic, maar ja, discussie is toch op zijn einde.....

De AED van Blaricum geeft een ECG te zien op het display. Deze wordt opgenomen en kan later uitgelezen worden.
Als ambuchauffeur heb je geleerd deze te lezen. Zo zag de ambubemanning de bewuste zondag de noodzaak van een reanimatie al aankomen. Als dat zo is, moet je/gaat de AED toch wachten tot de patient bewusteloos is. Dus voor van te voren aansluiten (preventief) van een doorsnee AED is geen noodzaak, en brengt ook stress met zich mee voor de patient (oje, het is wel heel ernstig met mij).


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #548 Gepost op: 25 augustus 2012, 16:31:18
even voor mijn beeldvorming;

Alexander, betekent dit nu dat er na je telefonisch informatief rondje geen vervolg komt om hier eindelijk eens tot concrete afspraken te komen? Jammer van je inzet en tijd die je erin gestoken hebt. Je kwam op mij over als de ideale bemiddelaar en gespreksleider. Vooral je onpartijdigheid was wellicht je sterkste punt in deze discussie, al heeft niet iedereen dat zo ervaren.

Maar als iemand met jou inzet, kennis en motivatie al niet eens de partijen om de tafel krijgt, laat staan tot constructieve afspraken, dan zie ik het somber in voor wat betreft dit onderwerp en deze discussie...

Dan maar weer GTST volgen......

@zwaailamp,

Als laatste bericht van mij nog even een reactie op jouw vraag. Dit om even de beeldvorming duidelijk te krijgen.
Het rondje bellen, e-mailen en spontane toegestuurde berichten geven juist het beeld dat iedereen niet blij is met deze situatie en graag duidelijke afspraken wil. Ook ben ik bij de gesproken partijen van harte welkom om te komen praten. Die partijen willen juist met andere partijen om tafel. Nu was ik nog bezig met dat rondje dus mijn beeld was zeker nog niet compleet maar de intenties zijn goed. En dit probleem speelt niet alleen rond Huizen maar ook op meerdere plekken in Nederland maar dan gelukkig wel in mindere mate.  

Daarnaast lezen er mensen mee op dit forum die enorm veel kennis en ervaring hebben op het gebied van management en hulpverlening. Diverse mensen hadden al aangegeven in de commissie/denktank te willen plaatsnemen ter ondersteuning mocht dat nodig zijn. Ook deze mensen zijn volledig onafhankelijk. Ze hebben maar 1 doel en dat is gestructureerde professionele hulpverlening. Tot zover is er in korte tijd best veel mogelijk gebleken al zou de eigenlijke invulling moeten gebeuren door de partijen zelf. Dat zijn de echte deskundigen die vanuit hun discipline kansen en bedreigingen kunnen benoemen. Dat er nog een heel traject doorlopen moest worden met veel gesprekken mag duidelijk zijn.  

Ik ben uit verbazing begonnen met schrijven als kritische lezer van dit forum. Het is voor mij geen vrijwillige, laat staan betaalde opdracht. Ik heb van niemand het verzoek gekregen om te inventariseren en tot afspraken te komen. Ik was hooguit enthousiast en gedreven vanwege de casuïstiek. Commentaar geven is prima maar probeer ook mee te denken in oplossingen is een van mijn standpunten. Als mensen daaraan openlijk gaan twijfelen en mijn integriteit in twijfel trekken dan mag dat. Alleen ligt er dan voor mij persoonlijk wel een grens en ben ik niet de partij voor een opdracht. Dit soort opdrachten, al dan niet betaald doe je op basis van vertrouwen. Dat vertrouwen moet je verdienen maar dan moet je wel een kans krijgen.

Ik ga zeker mijn bezoeken plannen met de partijen zoals afgesproken. Niet om te komen tot oplossingen want dat is mijn rol niet. Ik doe dit wel uit mijn persoonlijke interesse in de mens achter de verhalen en hun vak/hobby. Die bezoeken en informatie ga ik overigens niet delen op dit forum zoals sommige mensen mogelijk wel verwachten. Sluit ik af dat ik met interesse dit forum blijf lezen en erg nieuwsgierig ben zoals velen naar de uiteindelijke afspraken die gemaakt gaan worden.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


zwaailamp

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • bijrijder op een gele bus....
Reactie #549 Gepost op: 25 augustus 2012, 16:40:09
Thanks voor je reactie, en vooral heel veel succes!!!!

Ik denk dat het zowiezo meer kans van slagen krijgt wanneer je dit inderdaad om een tafel bespreekt, dan via dit forum....
Hoe jammer dit ook is voor het vermaak.... Maar daar gaat het niet om, het gaat uiteindelijk om de hulpverlening!!!
gr.