Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 90147 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #550 Gepost op: 25 augustus 2012, 17:13:54
Aangezien Alexander zich helaas terugtrekt, iets wat ik me overigens kan voorstellen gezien de betonnen muur waar hij constant tegenaan loopt zal ik toch je punten maar even een voor een beantwoorden Henk. Ik hoop dat je dit keer wel besluit om te lezen want ik krijg de indruk dat begrijpend lezen niet je sterkste kant is. e050
Juist. Ik ga niet weer punt voor punt aangeven dat- en waarom de meeste ervan (ongewijzigd) onhaalbaar zijn. Mijn mening blijft dat niet automatich de KNRM, maar de op dat moment best mogelijke hulp ingeschakelt moet worden in belang van het slachtoffer. Dat zou ookk een om de hoek liggende berger kunnen zijn. Een om de hoek liggende berger verhinderen  iemand van de dijk laten trekken omdat dat tegen het convenant is, is misdadig.
Alexander schrijft NERGENS! dat de toevallig passerende berger niet mag helpen. Zoals je zelf al aangeeft is dat wettelijk verplicht. Het feit dat jij het een berger noemt staat daar los van, het gaat namelijk om iedere passant. Het feit dat jij de passant aanduid als berger toont, wat mij betreft, je dubbele agenda al aan. Waar het wel om gaat is dat niet iedere boot die zichzelf belangrijk vind met mach 1 over het water heen stuift om zogenaamd "hulp" te gaan verlenen, want dat is wat er op dit moment gebeurd.
Nog meer beslissingen neer leggen (controle op naleving van het convenant, toestemming/afweging snel varen) bij een al overbelaste Kustwacht is kortzichtig en getuigt van weinig inzicht in de materie.
Onzin, prio 1 en 2 is toestemming, prio 3 niet. Zo simpel kan het zijn. Anderzijds zou je ook kunnen zeggen dat het tijd wordt dat de kustwacht wat verder geprofessionaliseerd wordt... In plaats van iemand te betichten van kortzichtigheid en door te zeggen dat iemand weinig inzicht in de materie heeft.
Aanvaartijden naar bv IJburg zonder toestemming worden 2 tot 4 uur. Ben je dus 8 uur onderweg om een bootje naar Huizen te halen en een hele dag een van je boten kwijt. En de klant moet de 1600 euro die dat daardoor moet gaan kosten (200,00 per uur) zelf ophoesten, hij lag toch veilig? Er is geen verzekering die dan nog iets vergoed.
Ja en? Zoals je zelf al aangeeft zijn er sommige plekken waar je je gewoon aan de snelheid hoort te houden. Ik laat de wegenwacht ook niet met 180 over de vluchtstrook rijden zodat ze er zo snel mogelijk zijn. Als berger houd je je dus gewoon aan de snelheid op de plekken waar dat noodzakelijk is. Je staat niet boven de wet, en je vergeeft het jezelf nooit als je iemand overvaart omdat je onderweg bent naar een simpele sleep. En ja, zoals je zelf al zegt, toon eens wat cijfers van aanvaringen, die heb ik niet, maar dat helemaal los van de wet. Want een dode is er een te veel.... Nog een optie, gewoon je boten herpositioneren. Want als je 8 uur moet varen dan is er vast wel een berger te vinden die dichter bij is.... Professionaliteit heet dat...
 Het besparen van geld kan wat mij betreft nooit een reden zijn om de wet te overtreden. (tenzij er een ontheffing wordt afgegeven, maar dat zal waarschijnlijk niet voor de snelheid zijn..)
En HOGE mag niet meer reageren op alarm uitrukken. Weer niet de beste, maar de aangewezen hulp voor de watersporter.
Reageren als je op het water bent? Prima, zeker als je in de buurt bent. Maar opkomen vanuit huis om te gaan varen bij iedere poep en scheet zonder dat het KWC weet of ze wel of niet van je op aan kunnen... Maak dan een goede afspraak met het KWC. Wanneer je wel en wanneer je niet inzetbaar bent, 24/7, van 08 tot 20 of iets anders van die orde. Zolang daar geen structuur in zit gaat het op basis van goed geluk, en in de professionele hulpverlening hoort dat wat mij betreft niet thuis.
Raken de KNRM'rs daardoor extra gemotiveerd, onder de watersporters gaan slachtoffers vallen. Voor een onwelgeworden man op het IJmeer die een half uur op hulp moet wachten betekent dat zijn onafwendbare dood. Maar wel dood volgens de regels, dat scheelt voor de nabestaanden.
Ach ja, iedere seconde telt.... Maar dan heb ik liever dat men investeert in een (aantal) betrouwbare partners die in het convenant worden opgenomen met een 24/7 dienstregeling. Desnoods extra investeren zodat de boten van de KNRM eerder uitrukken waardoor de uitruktijden drastisch naar beneden gaan. Daarmee bereik je wat.... Niet het: "ik ga varen als het me uitkomt" principe, dat is lekenhulpverlening in ultima forma, en een professionele organisatie niet waardig. Niet heel gek dus dat het KWC de hoge (en andere boten) niet alarmeert...
De gepasseerde bergers ook niet, alleen de kruimels blijven over, het echte werk gaat exclusief naar de KNRM.
Onzin, de kruimels blijven helemaal niet over. Wordt je opgenomen in het convenant dan krijg je bijna alle prio 3 slepen, en prio 1 en 2 slepen die veilig gesteld zijn voor verder vervoer. Nu is het een: "wie het hardst vaart wint" principe.... Dat is lekker eerlijk.  :-\
Het is toch geen prijsschieten op de kermis? We proberen met zijn allen toch een professionele uitstraling te hebben?  :-\

Maar goed, hier zal je het vast niet mee eens zijn, ik hoop in ieder geval op een constructieve bijdrage, want ik heb niet het idee dat er inhoudelijk meegedacht wordt. Het enige wat ik terugzie zijn bepaalde forumleden die iets constructiefs aandragen waarop het keihard afgeschoten wordt, maar meedenken in het proces?...

Bovendien zou een professionelere toon je sieren, want een opmerking als : "neem een jointje" vind ik zeer onrespectvol naar iemand die zoveel moeite doet/heeft gedaan. Ook dat is iets wat ik maar blijf herhalen tot het een keer tot je doordringt...
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #551 Gepost op: 25 augustus 2012, 17:54:38
Maar het merendeel van de meldingen komt bij het KWC binnen via GSM. Men zou er dus voor kunnen gaan kiezen om de hulpverlening compleet over C2000 te laten verlopen.

Bijzonder om te zien dat alle discussies om de zoveel tijd weer herhaald worden.
Het merendeel van de meldingen komt via de marifoon en dit is ook wat er wordt uitgedragen door de kustwacht. Hulpverlening op het water leunt sterk op passanten hulp en daarom kun je bij nood beter de marifoon gebruiken. C2000 is daarom zeker niet het aangewezen middel voor hulpverlening op groot water.
Maar hier zijn al diverse topics over geweest. ;)

Website www.kustwacht.nl:

Kan ik i.p.v. een marifoon een GSM nemen en heeft dit voor- of nadelen?
Alarmering via 112 komt uit bij het Korps Landelijke Politie Diensten te Driebergen. Deze schakelen een maritime noodoproep door naar de Kustwacht. Via een telefoon kan niet worden waargenomen dat men in nood is. Men komt gewoon in de wachtstand. Een GSM verbinding is een "point to point" verbinding, m.a.w. een ander kan de communicatie niet volgen en dus ook niet gelijk te hulp komen. Op het water is niet overal dekking, m.a.w. de telefoon doet het niet overal. Een oproep op marifoon kanaal 16 kan door iedereen gehoord worden, waardoor snel hulp geboden kan worden. Als door plotseling slecht weer veel mobiel gebeld wordt, kan het mobiele netwerk overbelast raken. Men kan dan geen verbinding krijgen. Het mobiele telefoonnetwerk is niet dubbel uitgevoerd. Het kan volledig uitvallen. Batterijen van een GSM kunnen snel leeg raken, zeker na contact met water. Verdere informatie over nadelen van mobiele telefoons als redmiddel kunnen gelezen worden op de site van ministerie van Economische zaken, agentschap Telecom. In het handboek Marifonie staat dat het gebruik van ATIS op de binnenwateren verplicht is.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #552 Gepost op: 25 augustus 2012, 18:17:43
Bijzonder om te zien dat alle discussies om de zoveel tijd weer herhaald worden.
Het merendeel van de meldingen komt via de marifoon en dit is ook wat er wordt uitgedragen door de kustwacht. Hulpverlening op het water leunt sterk op passanten hulp en daarom kun je bij nood beter de marifoon gebruiken. C2000 is daarom zeker niet het aangewezen middel voor hulpverlening op groot water.
Maar hier zijn al diverse topics over geweest. ;)

Heb je daar cijfers van? Want de keren die ik op het water was begon bij alle meldingen de P2000 pager te piepen uit het niks zonder dat er een bericht was geweest op kanaal 16. Dus ik ga er dan maar vanuit dat het telefonische meldingen zijn.

Goed alle boten van de KNRM en REDNED zijn voorzien van C2000. Dat zal niet voor niks zijn. 98uiye


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #553 Gepost op: 25 augustus 2012, 19:12:18
Toch wordt er wel met prio,s gewerkt
p2kflex
19:07:48 25-08-12GROUP-1Pr 3 Bijstand (Inzet: Red-Brig.) NIJKERKERNAUW NIJKERK GLD 3919
0703029KNRM Huizen (Reddingboot Nikolaas Wijsenbeek)
p2kflex
19:06:45 25-08-12GROUP-1Pr 3 Bijstand (Inzet: Red-Brig.) NIJKERKERNAUW NIJKERK GLD 4619
0703061Reddingsbrigade Blaricum (Reddingsboten Blaricum-1 en Mayflower)

Of lig je alweer op snelheid Henk?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #554 Gepost op: 25 augustus 2012, 19:15:03
Voor de volledigheid deze er maar bijgezet, 1 boot schijnt genoeg te zijn.
p2kflex
19:12:58 25-08-12GROUP-1--geen inzet meer nodig-- NIJKERKERNAUW NIJKERK GLD
0703029KNRM Huizen (Reddingboot Nikolaas Wijsenbeek)


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #555 Gepost op: 25 augustus 2012, 19:16:53
Heb je daar cijfers van? Want de keren die ik op het water was begon bij alle meldingen de P2000 pager te piepen uit het niks zonder dat er een bericht was geweest op kanaal 16. Dus ik ga er dan maar vanuit dat het telefonische meldingen zijn.
Goed alle boten van de KNRM en REDNED zijn voorzien van C2000. Dat zal niet voor niks zijn. 98uiye

2010: 23% VHF(marifoon) 16% GSM ;)

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=44816.0


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #556 Gepost op: 25 augustus 2012, 19:29:39
2010: 23% VHF(marifoon) 16% GSM ;)

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=44816.0

Ik mis een bron vermelding, want het topic wat je neerzet gaat over de RB Almere en hun defecte marifoon.

En de andere 61 procent hoe komt die binnen dan?


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #557 Gepost op: 25 augustus 2012, 21:48:29
En de andere 61 procent hoe komt die binnen dan?

INMARSAT,EPIRB,vuurpijlen,DSC,SART,AIS,telefoon(melders vanaf de wal),EMAIL etc


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #558 Gepost op: 25 augustus 2012, 21:51:21
INMARSAT,EPIRB,vuurpijlen,DSC,SART,AIS,telefoon(melders vanaf de wal),EMAIL etc
Maar dan klopt het toch niet helemaal wat je zegt. Als 23% via de Marifoon gaat dan gaat 77% dus niet via deze wijze. En ook bij een vuurpijl, melder vanaf de wal etc zal de pieper spontaan gaan piepen zonder dat je iets hoort over 16/67.  ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #559 Gepost op: 25 augustus 2012, 21:55:52
INMARSAT,EPIRB,vuurpijlen,DSC,SART,AIS,telefoon(melders vanaf de wal),EMAIL etc

En nog steeds ben ik redelijk benieuw hoe je aan deze cijfers komt?? Dus wat is de bron?

Dus voor alle helderheid de vraagstelling: Hoe komen meldingen in het SAMIJ gebied binnen bij de kustwacht.
Dan beweer jij:
23 procent Marifoon
16 Procent GSM
61 procent INMARSAT,EPIRB,vuurpijlen,DSC,SART,AIS,telefoon(melders vanaf de wal),EMAIL etc

Goed een vuurpijl zelf word over het algemeen niet gezien door het KWC, dus hij wordt dat toch door iemand aan het KWC gemeld. INMARSAT en EPIRB(satelliet communicatie) zul je over het algemeen weinig aantreffen op pleziervaartuigen.

Ik krijg dan ook het idee dat je de cijfers van de kustwacht gebruikt inclusief de Noordzee ed.