Aangezien Alexander zich helaas terugtrekt, iets wat ik me overigens kan voorstellen gezien de betonnen muur waar hij constant tegenaan loopt zal ik toch je punten maar even een voor een beantwoorden Henk. Ik hoop dat je dit keer wel besluit om te lezen want ik krijg de indruk dat begrijpend lezen niet je sterkste kant is.
Juist. Ik ga niet weer punt voor punt aangeven dat- en waarom de meeste ervan (ongewijzigd) onhaalbaar zijn. Mijn mening blijft dat niet automatich de KNRM, maar de op dat moment best mogelijke hulp ingeschakelt moet worden in belang van het slachtoffer. Dat zou ookk een om de hoek liggende berger kunnen zijn. Een om de hoek liggende berger verhinderen iemand van de dijk laten trekken omdat dat tegen het convenant is, is misdadig.
Alexander schrijft NERGENS! dat de toevallig passerende berger niet mag helpen. Zoals je zelf al aangeeft is dat wettelijk verplicht. Het feit dat jij het een berger noemt staat daar los van, het gaat namelijk om iedere passant. Het feit dat jij de passant aanduid als berger toont, wat mij betreft, je dubbele agenda al aan. Waar het wel om gaat is dat niet iedere boot die zichzelf belangrijk vind met mach 1 over het water heen stuift om zogenaamd "hulp" te gaan verlenen, want dat is wat er op dit moment gebeurd.
Nog meer beslissingen neer leggen (controle op naleving van het convenant, toestemming/afweging snel varen) bij een al overbelaste Kustwacht is kortzichtig en getuigt van weinig inzicht in de materie.
Onzin, prio 1 en 2 is toestemming, prio 3 niet. Zo simpel kan het zijn. Anderzijds zou je ook kunnen zeggen dat het tijd wordt dat de kustwacht wat verder geprofessionaliseerd wordt... In plaats van iemand te betichten van kortzichtigheid en door te zeggen dat iemand weinig inzicht in de materie heeft.
Aanvaartijden naar bv IJburg zonder toestemming worden 2 tot 4 uur. Ben je dus 8 uur onderweg om een bootje naar Huizen te halen en een hele dag een van je boten kwijt. En de klant moet de 1600 euro die dat daardoor moet gaan kosten (200,00 per uur) zelf ophoesten, hij lag toch veilig? Er is geen verzekering die dan nog iets vergoed.
Ja en? Zoals je zelf al aangeeft zijn er sommige plekken waar je je gewoon aan de snelheid hoort te houden. Ik laat de wegenwacht ook niet met 180 over de vluchtstrook rijden zodat ze er zo snel mogelijk zijn. Als berger houd je je dus gewoon aan de snelheid op de plekken waar dat noodzakelijk is. Je staat niet boven de wet, en je vergeeft het jezelf nooit als je iemand overvaart omdat je onderweg bent naar een simpele sleep. En ja, zoals je zelf al zegt, toon eens wat cijfers van aanvaringen, die heb ik niet, maar dat helemaal los van de wet. Want een dode is er een te veel.... Nog een optie, gewoon je boten herpositioneren. Want als je 8 uur moet varen dan is er vast wel een berger te vinden die dichter bij is.... Professionaliteit heet dat...
Het besparen van geld kan wat mij betreft nooit een reden zijn om de wet te overtreden. (tenzij er een ontheffing wordt afgegeven, maar dat zal waarschijnlijk niet voor de snelheid zijn..)
En HOGE mag niet meer reageren op alarm uitrukken. Weer niet de beste, maar de aangewezen hulp voor de watersporter.
Reageren als je op het water bent? Prima, zeker als je in de buurt bent. Maar opkomen vanuit huis om te gaan varen bij iedere poep en scheet zonder dat het KWC weet of ze wel of niet van je op aan kunnen... Maak dan een goede afspraak met het KWC. Wanneer je wel en wanneer je niet inzetbaar bent, 24/7, van 08 tot 20 of iets anders van die orde. Zolang daar geen structuur in zit gaat het op basis van goed geluk, en in de
professionele hulpverlening hoort dat wat mij betreft niet thuis.
Raken de KNRM'rs daardoor extra gemotiveerd, onder de watersporters gaan slachtoffers vallen. Voor een onwelgeworden man op het IJmeer die een half uur op hulp moet wachten betekent dat zijn onafwendbare dood. Maar wel dood volgens de regels, dat scheelt voor de nabestaanden.
Ach ja, iedere seconde telt.... Maar dan heb ik liever dat men investeert in een (aantal) betrouwbare partners die in het convenant worden opgenomen met een 24/7 dienstregeling. Desnoods extra investeren zodat de boten van de KNRM eerder uitrukken waardoor de uitruktijden drastisch naar beneden gaan. Daarmee bereik je wat.... Niet het: "ik ga varen als het me uitkomt" principe, dat is lekenhulpverlening in ultima forma, en een professionele organisatie niet waardig. Niet heel gek dus dat het KWC de hoge (en andere boten) niet alarmeert...
De gepasseerde bergers ook niet, alleen de kruimels blijven over, het echte werk gaat exclusief naar de KNRM.
Onzin, de kruimels blijven helemaal niet over. Wordt je opgenomen in het convenant dan krijg je bijna alle prio 3 slepen, en prio 1 en 2 slepen die veilig gesteld zijn voor verder vervoer. Nu is het een: "wie het hardst vaart wint" principe.... Dat is lekker eerlijk.
Het is toch geen prijsschieten op de kermis? We proberen met zijn allen toch een professionele uitstraling te hebben?
Maar goed, hier zal je het vast niet mee eens zijn, ik hoop in ieder geval op een constructieve bijdrage, want ik heb niet het idee dat er inhoudelijk meegedacht wordt. Het enige wat ik terugzie zijn bepaalde forumleden die iets constructiefs aandragen waarop het keihard afgeschoten wordt, maar meedenken in het proces?...
Bovendien zou een professionelere toon je sieren, want een opmerking als : "neem een jointje" vind ik zeer onrespectvol naar iemand die zoveel moeite doet/heeft gedaan. Ook dat is iets wat ik maar blijf herhalen tot het een keer tot je doordringt...