Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 90146 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #560 Gepost op: 25 augustus 2012, 22:18:34
Waarde lezers, volgens mij heeft u het nu (weer) over bepaalde details van de problematiek, details die ik zou willen bestempelen als symptomen van het probleem. Een discussie over de communicatie en de alarmering verhult volgens mij de essentie van het probleem: de onderlinge verstandhouding tussen meerdere personen en instanties in het gebied na ruim 30 jaar over en weer geruzie, gezeur en gedonder. Oplossen van dit soort technische details is simpelweg symptoombestrijding, het smelten van het topje van de ijsberg. Als de Huizen Triangle iets wil bereiken zal de hele ijsberg tevoorschijn moeten komen.

Naar aanleiding van informatie die ik via PM van Alexander en Henk heb ontvangen (die ik hier niet verder in de openbaarheid zal brengen, het was niet voor niets via PM), heb ik zelf delen van het forum en het internet afgestroopt voor meer achtergrondinformatie en hier en daar wat informatie ingewonnen over de aanpak van zo'n probleem.

Mijn conclusie is dat de huidige situatie enorm complex en moeilijk is. Ik heb berichten gelezen van jaren geleden, en feitelijk vindt er in het huidige topic bijna een herhaling van zetten plaats, zij het dat er nu heel sterk wordt geprobeerd een oplossing te vinden. Volgens mij zijn heel veel mensen en organisaties in het verleden linksom of rechtsom in de situatie betrokken geraakt, op verschillende niveaus en met verschillende belangen. Tot en met belangenverstrengeling aan toe. Voorzichtig gezegd komt het denk ik neer op een strijd tussen de gevestigde orde en de "vrijbuiters", waarbij onderling geen middel onbenut blijft om het ongelijk van de andere partij aan te tonen. Wederom voorzichtig gezegd is dit een actie-reactie verhaal: men blijft reageren op elkaars acties, en daarbij wordt door alle partijen niet altijd even subtiel en diplomatiek opgetreden. Met als gevolg dat samenwerking en professionalisering het slachtoffer is geworden, en de situatie muurvast zit (of in ieder geval lijkt te zitten).

Helaas kan ik met alle informatie die ik nu heb gelezen en gezien geen definitieve conclusie over het probleem geven. Volgens mij is het daarvoor zaak om een meer dan goede vertrouwensband op te bouwen met de meeste, zo niet alle betrokken partijen. Op de eerste plaats moet volgens mij een uitgebreid onafhankelijk onderzoek plaatsvinden naar alle gebeurtenissen die hebben plaatsgevonden voorafgaand aan de oprichting van HOGE tot aan nu (dus laatste dertig jaar). Misschien zelfs wel een periode ruim voor de oprichting, dat kan ik nu niet eens beoordelen. Doel hiervan moet wat mij betreft zijn om alle gebeurtenissen in perspectief te plaatsen: wat is er gebeurd, waarom is dat gebeurd, hoe is er op gereageerd, waarom is er zo gereageerd, was het een positieve of negatieve ontwikkeling, enzovoort. Ik heb namelijk sterk het gevoel dat zaken die in het verleden hebben gespeeld, onder water nog steeds grote beperkingen opleveren. Ik denk dat veel, heel veel praten met de partijen apart deze beperkingen moet blootleggen, voordat er ook maar sprake kan zijn van samen praten, laat staan samenwerken. En dit is volgens mij een langdurig proces, omdat ik niet verwacht dat alle partijen direct vanaf het begin met plezier meewerken (dat zou ik in vergelijkbare positie waarschijnlijk ook niet doen).

De tweede stap, als volstrekt duidelijk is wat de belangen zijn en waarom, moet dan volgens mij zijn het bekijken van de gemeenschappelijke belangen, de onderlinge overeenkomsten en verschillen, en met name de onderlinge strijdpunten. Er moet in deze fase voor een bemiddelaar voldoende vertrouwen zijn opgebouwd om partijen bij elkaar aan de tafel te krijgen, mogelijk zelfs in verschillende kleine gesprekken, vooruitlopend op gesprekken met alle partijen samen. Er bestaat ook een mogelijkheid dat de verschillende mensen en organisaties geen belang hebben bij samen praten, maar liever de status quo handhaven. Hoewel waarschijnlijk onwenselijk, kan dit wél een uitkomst van het onderzoek zijn en daar moeten partijen zich dan bij neer leggen. Doel van de tweede stap is om de onderlinge verstandhouding te verbeteren, teneinde de bereidheid en welwillendheid om mee te denken met oplossingsrichtingen te vergroten. In mijn optiek heeft het praten over oplossingen geen zin, niet voordat duidelijk is wat de (gezamenlijke) partijen aan belangen en achtergronden hebben in de situatie. Pas als iedereen het met elkaar eens is dat er ofwel gezocht moet worden naar oplossingen ofwel dat de status quo gehandhaafd moet worden.

De derde stap betreft vervolgens het zoeken naar oplossingsrichtingen. Nog niet in de zin van formele afspraken of met hard gekaderde zoekrichtingen, maar informeel en op basis van vrijwilligheid en vertrouwen. Ik denk bijvoorbeeld aan informele overleggen, een kop koffie bij elkaar komen drinken om na te praten over een actie, een gezamenlijke oefening, een gecontroleerd proefje met reageren op meldingen, elkaar eens iets gunnen, iets proberen met onderlinge donaties, enzovoort. Door wat te experimenteren met allerlei oplossingsmogelijkheden kan er bij de deelnemende partijen mogelijk ruimte ontstaan voor een onderlinge vertrouwensbasis, en wellicht leidt dat tot meer teamgeest, samenwerking en professionaliteit. En in het geval dat er bij stap twee wordt besloten om de status quo te handhaven, weten alle partijen tenminste waar men aan toe is en kan men zich daar op instellen. Want ook in dat geval zullen individuele partijen op zoek moeten naar oplossingen voor bepaalde, kleinere problemen.

Tot slot kan in de vierde stap - indien nodig - worden overgegaan tot formalisering. Laat de succesvolle experimenten en inzetten een leidraad vormen voor een set met afspraken. Blijf bij elkaar aan tafel zitten en bespreek wat goed ging en wat minder goed ging. Leg vast wat je voor de toekomst wilt meenemen en wilt vasthouden, en laat open waar je het nog niet over eens bent en waar je langer over wilt praten en mee wilt experimenteren. Presenteer je resultaat als één partij aan overige partijen en laat zien dat het een gezamenlijk bereikt resultaat is, het resultaat van een lang proces waar iedereen veel tijd en vooral veel positieve energie in heeft gestoken. Maar eigenlijk, eigenlijk is zo'n formele afhandeling niet meer nodig als de partijen in de derde stap maar voldoende tot elkaar komen. Dan komt de motivatie, samenwerking en professionalisering van binnenuit en is een papiertje met afspraken slechts het bewijs dat de mensen onderling het al met elkaar hebben geregeld.

Voor de stappen 1 en 2 is er een onafhankelijk iemand (of iemanden) nodig. Iemand met voldoende tijd en positieve energie die de geschiedenis wil uitpluizen en alle belangen en problemen van onder water naar boven water kan halen. Om vervolgens met de verkregen informatie de verschillende mensen en organisaties aan tafel te krijgen. De zaken waarmee Alexander is gestart, maar naar het zich laat aanzien niet gaat afronden. Hoewel ik met bovenstaand verhaal ogenschijnlijk openlijk solliciteer naar zo'n positie als bemiddelaar, kan en wil ik die functie niet bekleden. Mijn tijd, maar vooral mijn kennis en ervaring ten aanzien van dergelijke processen is te beperkt om dit proces tot een goed einde te brengen. Daarvoor zitten de problemen te diep. Ik zou dan ook de inzet van een professionele mediator willen aanbevelen.

Voor de stappen 3 en 4 zou feitelijk een mediator niet meer nodig hoeven zijn. Er is immers niet meer direct sprake van onderlinge bemiddeling, maar van een bepaalde manier van samen voorwaarts gaan. Voor stap drie is het denk ik nog wel wenselijk om een soort begeleider te hebben, die kan meedenken over kleine stappen van samenwerking en eventueel opkomende brandhaardjes in de kiem smoort. Hiervoor heb je in mijn ogen een onafhankelijk persoon nodig met veel ervaring in teambuilding en samenwerken, liefst ook nog met veel ervaring in het reddingswezen. Voor de eventuele afronding in stap 4 heb je misschien nog wat aan een persoon die beleidsmatig kundig is, en een dergelijk formalisatieproces goed kan begeleiden.

Meer dan deze ideeën kan ik er op dit moment niet van maken. Bewust vul ik geen details in, omdat de precieze aanpak afhankelijk zal zijn van de persoonskenmerken van de bemiddelaar. Maar wellicht onderschrijven de diverse partijen de voorlopige/voorzichtige conclusie, en kan dat samen met het al gedane werk van Alexander een startpunt zijn voor het in kaart brengen en oplossen van het probleem. Voor mij betekent het in elk geval dat ik me niet meer te veel inhoudelijk met de discussie en het probleem zal bezighouden.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #561 Gepost op: 25 augustus 2012, 23:32:58
En nog steeds ben ik redelijk benieuw hoe je aan deze cijfers komt?? Dus wat is de bron?

Dus voor alle helderheid de vraagstelling: Hoe komen meldingen in het SAMIJ gebied binnen bij de kustwacht.
Dan beweer jij:
23 procent Marifoon
16 Procent GSM
61 procent INMARSAT,EPIRB,vuurpijlen,DSC,SART,AIS,telefoon(melders vanaf de wal),EMAIL etc
Goed een vuurpijl zelf word over het algemeen niet gezien door het KWC, dus hij wordt dat toch door iemand aan het KWC gemeld. INMARSAT en EPIRB(satelliet communicatie) zul je over het algemeen weinig aantreffen op pleziervaartuigen.
Ik krijg dan ook het idee dat je de cijfers van de kustwacht gebruikt inclusief de Noordzee ed.

Daar heb je helemaal gelijk in.Dit waren cijfers voor het totale kustwacht gebied. Specifiek van het SAMIJ gebied heb ik zo niet.(maar je had ook niet specifiek aangegeven dat je op het water van het SAMIJ gebied voer ;))


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #562 Gepost op: 26 augustus 2012, 09:13:22
Waarde lezers, volgens mij heeft u het nu (weer) over bepaalde details van de problematiek, details die ik zou willen bestempelen als symptomen van het probleem. Een discussie over de communicatie en de alarmering verhult volgens mij de essentie van het probleem: de onderlinge verstandhouding tussen meerdere personen en instanties in het gebied na ruim 30 jaar over en weer geruzie, gezeur en gedonder. Oplossen van dit soort technische details is simpelweg symptoombestrijding, het smelten van het topje van de ijsberg. Als de Huizen Triangle iets wil bereiken zal de hele ijsberg tevoorschijn moeten komen.

Om een hoop scroll werk te besparen heb ik je bericht even ingekort in mijn citaat. ;D

Maar ik heb het al eerder geroepen, in feitte is er op de randmeren een stevige reorganisatie nodig. Er zal een risico-analyse gedaan moeten worden, en op basis daarvan zal er gekeken moeten worden wat er in feitte nodig is aan hulpverlening voor de randmeren. Dus daaruit zou ook zomaar kunnen worden vestgesteld dat er nu een zekere overkill aan hulpverlening is. De KNRM, de waterhulpdienst en HOGE. Is dit allemaal wel nodig?
Henk zal altijd blijven roepen dat zij onmisbaar zijn, logisch niemand zet graag zijn eigen toko buiten spel. Maar we zullen we naar een basis hulpverlening moeten. En dan wordt het erg simpel.

De KNRM heeft de taak gekregen van de gemeentes en dus veiligheidsregio,s om de hulpverlening op de randmeren te doen, daar zou dan een berger aan toegevoegt kunnen worden voor de sleep en pechklussen. Die combinaties zien we meer, en blijken die combinaties wel te werken. Tja dan is het even keihard gezegt, dan is er voor HOGE geen plaats meer op de randmeren.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #563 Gepost op: 26 augustus 2012, 11:00:05
Daar heb je helemaal gelijk in.Dit waren cijfers voor het totale kustwacht gebied. Specifiek van het SAMIJ gebied heb ik zo niet.(maar je had ook niet specifiek aangegeven dat je op het water van het SAMIJ gebied voer ;))

Dit topic gaat toch over een gedeelte van het SAMIJ gebied. SAMIJ gebied is ook niet te vergelijken met de andere gebieden in beheer bij het KWC. Het grote verschil is dat er veel minder beroepsvaart is. Ik gok dat 90 procent plezier vaart is. Plezier vaart hebben over het algemeen geen satelliet telefoon. Geen idee hoeveel procent van de plezier vaart een marifoon aan boord heeft. GSM dekking is over het algemeen in het het SAMIJ gebied goed.

Leuk dat verhaal van de kustwacht, maar bij een alarm drukken ze over het algemeen alleen maar op het P2000 knopje. Ongevraagd de melding over kanaal 16 verspreiden heb ik in ieder geval nog nooit gehoord.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #564 Gepost op: 26 augustus 2012, 11:26:09
Om een hoop scroll werk te besparen heb ik je bericht even ingekort in mijn citaat. ;D

Maar ik heb het al eerder geroepen, in feitte is er op de randmeren een stevige reorganisatie nodig. Er zal een risico-analyse gedaan moeten worden, en op basis daarvan zal er gekeken moeten worden wat er in feitte nodig is aan hulpverlening voor de randmeren. Dus daaruit zou ook zomaar kunnen worden vestgesteld dat er nu een zekere overkill aan hulpverlening is. De KNRM, de waterhulpdienst en HOGE. Is dit allemaal wel nodig?
Henk zal altijd blijven roepen dat zij onmisbaar zijn, logisch niemand zet graag zijn eigen toko buiten spel. Maar we zullen we naar een basis hulpverlening moeten. En dan wordt het erg simpel.

De KNRM heeft de taak gekregen van de gemeentes en dus veiligheidsregio,s om de hulpverlening op de randmeren te doen, daar zou dan een berger aan toegevoegt kunnen worden voor de sleep en pechklussen. Die combinaties zien we meer, en blijken die combinaties wel te werken. Tja dan is het even keihard gezegt, dan is er voor HOGE geen plaats meer op de randmeren.
Nee. Dit is helemaal niet de essentie van het probleem. De vraag of er te weinig, voldoende of te veel hulpverleningsorganisaties zijn is nog helemaal niet aan de orde. De vraag is nu eerst waarom de huidige partijen een slechte onderlinge verstandhouding hebben. Lees de verschillende topics hier op het forum en diverse andere internetpagina's er maar op na. Een discussie over de hoeveelheid hulpverleningsdiensten is toen ook al gevoerd, en bleek ook toen niet de essentie van het probleem.

Overigens heeft u alleen maar het deel van mijn post geciteerd wat terugsloeg op allerlei kleine berichten over communicatie en alarmering, want dat is simpelweg de manier waarop het onderliggende probleem tot uiting komt (= symptomen). Feitelijk reageert u niet op dit deel van mijn post, maar op de derde alinea (Mijn conclusie is dat .... lijkt te zitten). Hoewel mijn conclusie nog lang niet definitief is, daarvoor is veel meer werk nodig, beschrijft het wel de kern van het probleem en dat is zeker niet de hoeveelheid hulpverleningsdiensten.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #565 Gepost op: 26 augustus 2012, 11:36:37
Nee. Dit is helemaal niet de essentie van het probleem. De vraag of er te weinig, voldoende of te veel hulpverleningsorganisaties zijn is nog helemaal niet aan de orde. De vraag is nu eerst waarom de huidige partijen een slechte onderlinge verstandhouding hebben. Lees de verschillende topics hier op het forum en diverse andere internetpagina's er maar op na. Een discussie over de hoeveelheid hulpverleningsdiensten is toen ook al gevoerd, en bleek ook toen niet de essentie van het probleem.

Overigens heeft u alleen maar het deel van mijn post geciteerd wat terugsloeg op allerlei kleine berichten over communicatie en alarmering, want dat is simpelweg de manier waarop het onderliggende probleem tot uiting komt (= symptomen). Feitelijk reageert u niet op dit deel van mijn post, maar op de derde alinea (Mijn conclusie is dat .... lijkt te zitten). Hoewel mijn conclusie nog lang niet definitief is, daarvoor is veel meer werk nodig, beschrijft het wel de kern van het probleem en dat is zeker niet de hoeveelheid hulpverleningsdiensten.
Uiteindelijk gaan we wel op dit punt uitkomen. Uit alle berichten kunnen we gaan concluderen dat een convenant naar alle waarschijnlijkheid geen oplossing gaat bieden. Ondanks de vele moeite die Alexander erin heeft gestoken. De wil moet er bij alle partijen zijn, die ontbreekt nu omdat HOGE sowieso dit convenant niet willen tekenen vanwege een paar punten die hun niet aanstaan.

Dan is er maar 1 oplossing mogelijk, terug naar de basis en alles reorganiseren tot op het niveau waarmee in het land wordt gewerkt.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #566 Gepost op: 26 augustus 2012, 11:39:10
De vraag is nu eerst waarom de huidige partijen een slechte onderlinge verstandhouding hebben.

Heel simpel er zit heel veel oud zeer. Men doet niet aan (structureel) overleg. En iedereen ziet elkaar als bedreiging. Tevens wordt er na een incident niet gedebriefd, waardoor zaken die niet goed zijn gegaan niet worden benoemd cq uitgesproken. Eigenlijk zit elke partij op zijn eigen eiland.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #567 Gepost op: 26 augustus 2012, 11:44:09
Dan is er maar 1 oplossing mogelijk, terug naar de basis en alles reorganiseren tot op het niveau waarmee in het land wordt gewerkt.

En wie zou dat moeten doen? De waterfunctionaris van de VR Flevoland(Flevoland is de sturende veiligheidsregio)? Ik heb inmiddels begrepen dat zowel de VR Flevoland als de VR Gooi en Vechtstreek bekend zijn met de problematiek en er absoluut niet gelukkig mee zijn. Maar kennelijk heeft men daar ook niet de juiste tools in handen voor een oplossing.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #568 Gepost op: 26 augustus 2012, 11:50:51
En wie zou dat moeten doen? De waterfunctionaris van de VR Flevoland(Flevoland is de sturende veiligheidsregio)? Ik heb inmiddels begrepen dat zowel de VR Flevoland als de VR Gooi en Vechtstreek bekend zijn met de problematiek en er absoluut niet gelukkig mee zijn. Maar kennelijk heeft men daar ook niet de juiste tools in handen voor een oplossing.
De veiligheidsregio,s en gemeentes zijn opdrachtgever voor de KNRM, zij hebben aan de KNRM gevraagt of die partij de hulpverlening op de randmeren op zich wil nemen. De KNRM doet dit volgens afspraak. Dus zou je inderdaad verwachten dat die zet vanuit de veiligheidsregio,s zal moeten gaan komen. ;)


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #569 Gepost op: 26 augustus 2012, 11:55:19
Uiteindelijk gaan we wel op dit punt uitkomen. Uit alle berichten kunnen we gaan concluderen dat een convenant naar alle waarschijnlijkheid geen oplossing gaat bieden. Ondanks de vele moeite die Alexander erin heeft gestoken. De wil moet er bij alle partijen zijn, die ontbreekt nu omdat HOGE sowieso dit convenant niet willen tekenen vanwege een paar punten die hun niet aanstaan.

Dan is er maar 1 oplossing mogelijk, terug naar de basis en alles reorganiseren tot op het niveau waarmee in het land wordt gewerkt.
Wederom nee. Een convenant is een oplossing, terwijl het probleem nog onvoldoende duidelijk is. We zijn hier toch geen ambtenaren die voor elke oplossing een probleem hebben? Waarom volgen we niet de normale weg met eerst probleeminventarisatie en vervolgens het bedenken van oplossingsrichtingen? De kans is aanwezig dat er uiteindelijk een convenant gesloten kan worden, maar de precieze inhoud daarvan zal moeten voortkomen uit de probleeminventarisatie. De weg om eerst een convenant te bedenken en vervolgens maar te bezien wie er meedoet werkt niet. Alexander heeft de discussies op gang gebracht door een voorstel voor een convenant te doen, en uit de reacties blijkt duidelijk dat het probleem veel dieper zit. Dus nogmaals: eerst het probleem verder en dieper onderzoeken, voordat er ook maar een oplossing op tafel komt.

Heel simpel er zit heel veel oud zeer. Men doet niet aan (structureel) overleg. En iedereen ziet elkaar als bedreiging. Tevens wordt er na een incident niet gedebriefd, waardoor zaken die niet goed zijn gegaan niet worden benoemd cq uitgesproken. Eigenlijk zit elke partij op zijn eigen eiland.
Ja, mee eens. Maar dit zijn constateringen die moeten leiden tot het eigenlijke probleem. Want waarom doet men niet aan overleg? Waarom ziet men elkaar als bedreiging? Waarom wordt er niet geëvalueerd? Waarom zit iedereen op zijn eigen eilandje? Wat is nu eigenlijk dat "oud zeer"?

Allemaal vragen die tot nog toe niet of nauwelijks zijn beantwoord. En dat is essentieel als er in de toekomst iets moet veranderen. Want als bekend is waarom de partijen niet met elkaar willen overleggen, dan is er misschien wat aan te doen. Of misschien ook niet. Dat weten we nog helemaal niet.

En dan kunnen we wel blijven doorpraten over alarmeringen, communicatie, racen op het water, sleepjes afpakken, enzovoort enzovoort, maar iedere oplossing voor dit soort probleempjes is symptoombestrijding. Er gebeurt immers helemaal niets aan de onderlinge verstandhouding.

Overigens heeft de geschiedenis ook al aangetoond dat het opleggen van regels, het dreigen met sancties en dergelijke geen effect heeft. De wet- en regelgeving op het water (de hogere wetgeving) is hierin namelijk leidend, niet lagere wet- en regelgeving met betrekking tot veiligheidsregio's of gemeenten. Wet- en regelgeving verzinnen om willekeurig welke al dan niet commerciële of vrijwillige partij te verbieden maakt dan ook totaal geen kans. Bovendien is dit zelfs een vorm van vluchtgedrag: door een bepaalde partij te verbieden wordt het probleem met de slechte onderlinge verstandhouding niet opgelost, eerder verslechterd. Ook dat heeft de recente geschiedenis aangetoond.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill