Ook redding en hulpverlening vormt een markt met vraag en aanbod.
99.9 % van de evt, vragers om hulp : o.a.watersporters,verhuurders van jachten etc.,charters,,beroeps en sportvissers,de binnenvaart,de zeevaart,reders en bevrachters,aannemers,baggeraars,operatores en rederijen van passagiersschepen ,exploitanten en beheers van jachthavens,campings ,assuradeuren etc. is teveden met de huidige landelijke gang van zaken
99.9 % van de redders, en qua omzet (let wel qua omzet) de bergers,slepers,particuliere waterhulpverleners, de (brandweer ?),(ambulancediensten")?,rijks en lokale overheden,RWS,de kustwacht etc. is op een enkel lokaal incident na tevreden met de huidige landelijke gang van zaken.
Het aantal verzoeken om hulp kan drastisch worden beperkt als o.a.:
-een ieder die het water op gaat zorgt dat zijn spullen,vaartuig en uitrusting in orde zijn
-een ieder die het water op gaat redelijke bevaren is
-er een goede reisplanning wordt gemaakt en men ervoor zorgt bekend te zijn met het gebied waar men vaart c.q naar toe wil
-er goede nota wordt genomen van het weerbericht en de voorspellingen en daarmee wordt rekening gehouden
-men kennis neemt,cq overlegt met mensen die met het betrokken gebied goed bekend zijn,helemaal geen schande
-men niet bij het eerste de beste probleem een noodoproep doet via kanaal 16
-onderlinge hulp en bijstand kan meestal op een eenvoudige manier worden geregeld met andere watersporters en binnevaarders maar je moet het zelf wel even aangeven.
Het extrapoleren van enige ontwikkeling in een bepaald gebied naar landelijk is niet aan te raden,ja heel onverstandig !