Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 90153 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #580 Gepost op: 26 augustus 2012, 15:42:56
Dus eigenlijk mag de berger geen hulp bieden aan iemand die in het water aan het verdrinken is want anders raakt de vrijwilliger van de KNRM gedemotiveerd.

Het verhaal van de berger die bij een schipper komt die expeciet om de KNRM gevraagd heeft klopt.

Dat gaat zo. De schipper belt de Kustwacht. Op aandringen van de KNRM vertelt de Kustwacht tegenwoordig ook al in veel gevallen het bergers/KNRM verhaal. Dat gaat zo (naar diverse gevcallen waarbij de schipper dat verhaal vertelde):

Schipper belt met de Kustwacht. Ik heb motor/tuigage/problemen zit aan de grond, noem maar wat. Kustwacht: wij sturen de KNRM. Die komen naart u toe in een grijze boot met gele reddingsvesten. Er kunnen ook nog anderen zich aanbieden, maar het KAN zijn dat u dan na afloop een hoge rekening krijgt en de hulp van de KNRM is gratis.

Ooooh, nou doe dan maar de KNRM.

Blizzartd roep de Kustwacht op: Ik zie dat er alarm gemaakt is voor Huizen, ik zit al op het IJmeer, kan ik wat doen?
Nee, het gaat om een bootje tussen IJburg en Muiden. Maar het heeft voor u geen nut Blizzartd, mensen vragen specifiek om de KNRM, die hebben wij ook gealarmeerd.

Blizzartd gaat toch eigenwijs ter plaatse. Komt bij de schipper in prooblemen.
Kan ik wat voor U doen.
Nee, want we moesten wachten op een grijze boot met gele reddingsvesten en u bent oranje.  Ik schrijft hoge rekeningen!
Waterhulpdienst legt uit hoe het werkt. Bent u verzekerd? OK, dan nemen wij contact met uw verzekering op en die betaalt het voor u. In feite is de hulp voor u kosteloos.
Ok belooft u dat?
Ja, scouts honor!
Waar is die grijze boot met gele reddingsvestjes, waar komt die vandaan?
Die komen van huis, varen vanuit de haven van Huizen, zo'10 km verderop.
Oh, nou u bent er al dus sleep mij maar naar huis.

Dus er is minimaal sprake van het verdraaien van de feiten van twee kanten.

Het bewijs? Waarom zou anders iemand die eerst specifiek zogenaamd om de KNRM vraagt ineens toch kiezen voor de waterhulpdienst en zijn favoriete club die hij zo liefheeft dat hij alleen door hen geholpen wil worden toch ineens voor d waterhulpdienst kiezen?

Daar is maar één antwoord op mogelijk: geld. Als blijkt dat verhaal van de hoge rekeningen die bertgers sturen niet blijkt te kloppen, verdwijnt de hekel aan bergers als bij toverslag.
Dus wat is de oorzaak van het voor niets van huis komen van de KNRM? Oorzaak en gevolg: het sprookje van bergers met de hoge rekening.
Waar ik het volledig mee eens ben is dat de bergers transperant moeten zijn. Maar dan doet het volgende zich voor, wapper 7: bootje ligt op de dijk. Berger komt ter plaatse. Berger gooit lijn over.

Hoe zou je dat dan moeten doen? Naast 'm gaan liggen aan lager wal en overleggen hoe je het gaat doen? Onderwijl beukt het zeiljacht op de keien.
 

Even een voorbeeldje, zodat de landrotten hier enigsinds een idee hebben hoe dat gaat:

zeiljacht op dijk Urk

En dat we allemaal argementen (voornamelijk valse) bedenken om te rechtvaardigen dat je HOGE de nek om wil draaien weten we nu wel.

Bewijs?

Ik post hier keer op keer dat er vooruitgang in zit. Dat we goed samenwerken met Naarden. Dat we goed samenwerken met Blaricum. Dat was vroegen ondenkbaar. Als wij ergens mee bezig waren, brobeerde vroeger Naarden de kust  over te nemen. Ons weg te sturen, schreeuwden over het water dat we op moesten rotten. Wij met peddels klaar staand om ons sleepje te verdedigen.  Blaricum net zo, zelfde verhoudingen mee in het verleden, als nu nog met Huizen.
Dat is allemaal verleden tijd, ligt ver achter ons. Wij slepen allang geen pech meer, dat laten we over aan de bergers. Met Naarden doe  we samen klussen, hun promotiefilmpje over de ronduit is door mij als vriendendienst door mij voor hen gemaakt.

 http://www.reddingsbrigadenaarden.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=37&Itemid=34


De nieuwe snelle reddingsboot van de Reddingsbrigade Naarden, de "Ronduit".


Als we samen op het water zijn komen we altijd even bij elkaar langszij.
KLussen die wij samen deden staan op hun site.

Dit is niet de eerste keer dat ik dot hier vertel, ik vertel dit keer op keer.

Als je dan ons met droge ogen ervan beweert:"Het probleem zit inderdaad veel dieper, en in 30jaar is die situatie niet verbetert enkel verslechtert." terwijl je heel goed bent ingevoerd in de materie,
helpt geen enkel argument meer. [u=http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/barbertje-moet-hangen]Barbertje moet hangen[/u], linksom of rechtsom.

Daar is ook niet tegen op te argumenteren. Heb ik gewezen op de in 50% van de gevallen dat iemand snellere hulp krijgt dan anders het geval was geweest van de Keten partners, snellere hulp doet er niet toe, daar gaat het niet om.

Dat de KNRM zelf er voor kiest om gewoon boodschappen te gaan doen en thuis te blijven wachten op een alarm op drukke dagen met veel wind? Doe er niet toe, bergers moeten klussen -vooral als het noodgevallen betreft- over laten aan de KNRM.

Aan één ding gaan al die landrotten voorbij: aan de watersporter die zo snel mogelijk het water uit geholpen wil worden. En dat noodhulpverlening niet aan één boot gehangen mag worden.

Als je dan zegt dan moet er wat gebeuren aan de capaciteit als de KNRM het niet alleen redt. Als de KNRM Huizen op het water ging liggen op drukke dagen en in het weekend, net als Blaricum, dan had de Waterhulpdienst een gigantisch probleem.  Maar daar hebben ze geen zin in. Maar wel klagen als de waterhulpdienst eerder is omdat op voorhand al bijna naast het incident liggen: Blizzartd bij Uitdam, Welmud bij Pampus, Thunder bij Muiderzand en Cobra en de Seeker op het Gooi/IJmeer. En dan kom jij van huis. Dan weet je toch dat dit kansloos is? Kom dan om de tafel, overleg. Hoe gaan we dit oplossen. Door HOGE te verbieden. En de Bergers ook!

Nee,  dat lijkt me niet de slimme, doordachte, weloverwogen oplossing waar iedereen op zit te wachten en zich helemaal in kan vinden!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #581 Gepost op: 26 augustus 2012, 15:46:39

Zie hier de reden waarom m.i. HOGE niet accoord wenst te gaan met een convenant, dat gaat immers tenkoste van de inkomsten waaruit je m.i. eigenlijk een beetje kunt optekenen dat de een zijn dood de ander zijn brood is en dat alles tenkoste van uiteindelijk de hulpvrager.


Of volgens land begrippen, laat ik mijn auto met extra schade door een boer uit de sloot trekken of wacht ik liever een half uurtje op een berger en blijft de schade beperkt ...

HAHAHA, weer iemand die laat zien hoe goed hij zich ingelezen heeft in de materie. Hoge is een berger die je boot sloopt. Je kan beter op de KNRM wachten want dat zijn veel betere bergers en laten alles heel!  098uo

Representatief voor de kennis hier aanwezig over de materie, maar daarbij weet men één ding zeker: HOGE en de berger moeten weg.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #582 Gepost op: 26 augustus 2012, 15:51:15
(sorry, kan het toch niet laten  98uiye 98uiye)

Hallo allemaal,

Zijn er problemen of is er gewoon een grote uitdaging om de waterhulpverlening op de ruimte binnenwateren te verbeteren?
Zijn er alleen maar bedreigingen of zijn er ook kansen?
Is de wedstrijd al verloren bij achterstand of maken we nog een kans om hem te winnen?
Is het glas half vol of half leeg?
Benoemen we graag fouten of zijn we op zoek naar verbeterpunten?
Praten we liever over conflicten uit het verleden of stoppen we liever onze tijd en energie in de toekomst?

Het is de toon die de muziek maakt denk ik dan. De geschiedenis veranderen wij niet, hoe graag we misschien ook willen. Alle mensen maken fouten maar doen dat niet eens altijd bewust. We maken keuzes en fouten met het gevoel, kennis, ervaring en emotie van dat moment. Het boek achteraf is dan altijd makkelijk. We kunnen leren van onze keuzes en fouten maar moeten ons realiseren dat alle oplossingen liggen in de toekomst.

Het oplossen van conflicten kun je op vele manieren aanpakken. Ik zal mijn visie in korte punten beschrijven die managers vaak gebruiken.

Kop in het zand methode  
Zijn er wel problemen kun je je afvragen? Of ik ben de officiële partij dus wie maakt mij wat? Of ik ben de partij met de meeste ervaring dus ze moeten maar luisteren. Veel mensen kijken liever een andere kant op want dan zie je veel dingen niet. Logisch want problemen oplossen kost veel (negatieve) energie. Daarnaast lost de tijd veel zaken op dus waar praten we eigenlijk over. Het grote gevaar van deze methode is dat het uiteindelijk toch misgaat. Daardoor ontstaat er vaak een situatie die niet meer te repareren is.

Botte bijl methode  
Overheid, directie, besturen, managers maken de regels. Een top-down methode met de visie van "mijn regels zijn de wet". Hou jij je niet aan de regels dan heb jij pech. Een ander moet pijn in zijn buik hebben en niet ik is de gedachte. Werksfeer is niet altijd het belangrijkste, wel de productiviteit en eindproduct. Niet naar je zin dan zoek je toch een andere baan (of hobby). Lastpakken worden eruit gehaald of weggepest. Effectieve methode vaak voor de korte termijn. Soms nodig voor een reset van de organisatie. Gevaar is groot dat de loyaliteit van mensen verdwijnt. Je moet dit dus weer op tijd ombuigen naar een mensgerichte organisatie waarbij het samendoen gevoel terug moet komen.

Soft methode          
Komt vaak voor in de "zachtere" takken van de maatschappij zoals zorg, onderwijs, Overheid, etc. Vele dagen op de hei, verplichte team-uitjes, teambuildings-evenementen, coaches, mediators, etc. Praten, praten, praten is hierbij het uitgangspunt. Een mooie methode waarbij de mens centraal staat. Jammer alleen dat het niet altijd effectief is. Veel mensen laten hun echte gezicht niet zien en krijg je dus achterbaksgedrag. Ik mag jou niet maar glimlach vriendelijk tegen je. Maar achter je rug om roddel ik lekker over je en maak ik je zwart. Door het ontbreken van duidelijke regels krijg je dus dat mensen zelf de ruimte pakken voor de invulling van hun taken. Mensen stellen hun eigen doelen. Door de afwezigheid van krachtige leiders zie je dit soort organisaties enorm heen en weer deinen op de golven zonder dat er een duidelijke target/visie is.

Samendoen methode
Veel mensen zijn het doel vergeten waarvoor ze bijvoorbeeld ooit aan zijn genomen of keuzes hebben gemaakt zakelijk en/of prive. Het verleden en ruis om ze heen vertroebelen de objectiviteit en visie op de toekomst. Dit kan je doorbreken door in overleg gezamenlijke doelen te stellen die herkenbaar maar vooral tastbaar zijn. Daardoor creëer je een draagvlak. Een gezamenlijk doel hebben geeft verbintenis maar vooral duidelijkheid aan alle partijen. Dit geeft vaak rust waardoor je kan inzoomen op onderliggende problemen die er eventueel zijn. Als leider kun je daardoor mensen aanspreken of bij elkaar brengen zonder daarbij een hele organisatie te belasten. Ook kun je bij (dreigende) conflicten terug wijzen op de gemaakte afspraken. Communicatie en uitleg is in deze methode de grote factor.  

Laat ik eerst mijn grote waardering uitspreken voor Lt. Col. Me. Ik ken hem niet persoonlijk maar heb hem ervaren als een prettige en kundige man die vanuit zijn perspectief een visie heeft.

Als ik kijk naar de uitdaging van de hulpverlening op de ruimere binnenwateren en vooral in de hoek Huizen dan is het misschien wel een geschiedenis van 30 jaar. De kans bestaat dat conflicten, ruzies, verschil van inzicht hebben gezorgd voor meerdere kampen binnen en buiten organisaties. Het zal mij niet verbazen dat er daardoor afsplitsingen zijn gekomen naar andere reddingsdiensten of bergingsbedrijven. Daardoor is de communicatie weg en krijg je deze alleen maar scheve gezichten en meer conflicten.    

Hoe deze uitdaging aan te pakken is ook de vraag die ik mezelf gesteld heb. Een mediator die 30 jaar geschiedenis gaat opgraven is in mijn beleving niet de oplossing. Het kost enorm veel tijd en energie. Belangrijker is dat we realiseren dat je geschiedenis niet kunt herschrijven en mensen dus altijd met gevoelens blijven zitten. Ondertussen gaat het werk op het water gewoon door en zullen er zonder duidelijke afspraken iedere keer weer incidenten bijkomen. Daardoor blijven gevoelens gevoed worden en krijgen mensen steeds weer de kans om binnen/buiten hun organisatie te blijven schoppen op de andere partij. Ik noem dat altijd maar "het zie je wel syndroom". Door die sfeer worden ook nieuwe mensen/opstappers meegenomen in een wereld die niet wenselijk is maar wel gauw als waarheid wordt gezien. (Dit zie je over de hele wereld steeds weer gebeuren. In oorlogsgebieden zie je jonge kinderen niet samenspelen maar stenen gooien naar elkaar. Als je vraagt waarom kunnen ze het niets eens uitleggen maar het hoort wel zo want dat is de vijand..... Haatgevoelens worden niet geboren, ze worden gemaakt denk ik.) Je bouwt op deze wijze nooit aan vertrouwen in elkaar. Daardoor wordt ook de kennis en ervaring van andere partijen niet gezien. Samenwerking wordt niet ervaren als een meerwaarde.

Een hulpverlener/redder wil in basis geen gezeur maar gewoon een goede (lees: vaktechnisch interessante) klus doen. Wil mensen redden en helpen met EHBO, etc. Daarvoor heeft hij/zij gekozen, volgt opleidingen en oefeningen en staat 24/7 paraat. Als er dan een klus is wil je erbij zijn. Dat is je motivatie en je grote passie.

Een berger wil in basis geen gezeur maar gewoon professionaliteit uitstralen en centjes verdienen. Heeft zijn nek uitgestoken, loopt risico's en heeft grote investeringen gedaan. Voelt zich betrokken met het water. Gaat reddingen niet uit de weg maar heeft liever een bergings- en/of sleepklus.

Ik ben dus van mening dat het verleden belangrijk is maar dat je nu eerst professionele en daadkrachtige hulpverlening centraal moet zetten. Het belang van de hulpvragende partij/burger moet centraal staan. Niet onze eigen ego, principe, trots, geschiedenis of standpunt. Partijen hebben verschillende doelstellingen met een gezamenlijke overlap. Als je samen doelstellingen benoemt kun je een goede taakverdeling maken. Daardoor komt er rust en een fundering voor de toekomst. Met die rust kan een goede leider/bemiddelaar verder werken aan de vertrouwensband onderling. Problemen uit het verleden komen dan vaak vanzelf bovendrijven. Door mensen/partijen direct te koppelen kun je dan mogelijk dit probleem oplossen zonder iedereen daarmee te belasten. En moet je wel altijd alles willen oplossen? Sommige problemen worden door de tijd vanzelf opgelost. Is een werkbare situatie niet veel belangrijker? Je kan op deze casus dus meerdere managementsstijlen hanteren en dat is een mooie uitdaging.

Er is veel winst te halen uit gezamenlijk opleiden, oefenen, inzetten doen, evaluaties houden, koffie drinken etc. Dat zal het uiteindelijke doel moeten zijn maar laten we eerst beginnen bij de basis. Ik zou iedereen willen vragen om te kijken naar de toekomst en het verleden los te laten. Probeer al dan niet met hulp te komen tot gezamenlijke doelen en afspraken. Proef het succes en bouw op positieve energie.  

Samenwerken aan veiligheid is een mooie uitdaging!  

Ik wens iedereen een mooie maar vooral veilige zondag toe.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #583 Gepost op: 26 augustus 2012, 15:55:21
ik druk te vroeg op verzenden, de boel zit weer vol typvaudjes als ik het nog eens doorlees. Excuses daarvoor. Kijk daar even doorheen aub.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #584 Gepost op: 26 augustus 2012, 16:02:14
Dus als een berger een rekening neer legt bij een verzekering dan is de hulp gratis.......

Dan heb ik ergens een stukje gemist....

Rekening declareren....= Kosten
Kosten declareren....= NIET gratis
Niet gratis maar wel aangeven dat voor de hulpvrager geen kosten aan de hulpverbonden zijn.... mijns inziens de boel belazeren......

Gaan we weer even naar het land....
Ster in de voorruit.

Reklame GRATIS repareren van de ster bij hahaha morgen bij de Albert de gijn
Ster gerepareerd.... = wat is uw polisnummer
Rekening van reparatie naar de verzekering = dus niet zo gratis
Voor mij gratis maar de rekening naar de verzekering = de boel belazeren

Op het water mag dat kennelijk wel maar op het land mag het niet.....

Henk met de beste wil van de wereld maar als een berger op deze wijze zijn geld moet verdienen dan ben je m.i. niet bezig met hulpverlening maar met aasgieren over de rug van een ander (uit eindelijk via verzekeringspremie) Tja en nogmaals het is bedrijfmatig dus moet je ervan leven en dus wil je niet in een convenant......

Zo lees ik het en iets anders kan ik er niet van maken, de commercie moet zegevieren.

Overigens heb ik nergens gezegd dat enige berger je boot sloopt, ik heb gezegd dat wanneer je weigerd een convenant te tekenen omdat je kennelijk bang bent werk mis te lopen dan zal dat aan de kwaliteit van je werk liggen....dat jij er dan vanuit gaat dat ik vind dat de berger je boot sloopt..... klinkt dan bijna bevestigend.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #585 Gepost op: 26 augustus 2012, 16:03:52
Dat gaat zo. De schipper belt de Kutwacht.

In deze context is dat een mooie freudiaanse verspreking O0


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #586 Gepost op: 26 augustus 2012, 16:14:10

Dus als een berger een rekening neer legt bij een verzekering dan is de hulp gratis.......

Dan heb ik ergens een stukje gemist....

Rekening declareren....= Kosten
Kosten declareren....= NIET gratis
Niet gratis maar wel aangeven dat voor de hulpvrager geen kosten aan de hulpverbonden zijn.... mijns inziens de boel belazeren......

Gaan we weer even naar het land....
Ster in de voorruit.
Reklame GRATIS repareren van de ster bij hahaha morgen bij de Albert de gijn
Ster gerepareerd.... = wat is uw polisnummer
Rekening van reparatie naar de verzekering = dus niet zo gratis
Voor mij gratis maar de rekening naar de verzekering = de boel belazeren

Op het water mag dat kennelijk wel maar op het land mag het niet.....

Henk met de beste wil van de wereld maar als een berger op deze wijze zijn geld moet verdienen dan ben je m.i. niet bezig met hulpverlening maar met aasgieren over de rug van een ander (uit eindelijk via verzekeringspremie) Tja en nogmaals het is bedrijfmatig dus moet je ervan leven en dus wil je niet in een convenant......

Tja, ook een verzekeringsmaatschapij zal zijn geld weer terug willen hebben. En klopt dan toch weer bij zijn klant aan, over een rekening van een berger. ::)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #587 Gepost op: 26 augustus 2012, 16:26:38
In deze context is dat een mooie freudiaanse verspreking O0

Ja  :D  ;D  ;D Dat kan natuurlijk niet. Ik ga nu alles drie keer overlezen voor ik op verzenden druk!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #588 Gepost op: 26 augustus 2012, 16:50:25
Dus als een berger een rekening neer legt bij een verzekering dan is de hulp gratis.......

Dan heb ik ergens een stukje gemist....
 
Nee een stukje verkeer gelezen en verkeerd geciteerd. Vaak gebruikte methode om gelijk te halen, waar je dat niet hebt.

Nu even het juiste citaat:

"Bent u verzekerd?  OK, dan nemen wij contact met uw verzekering op en die betaalt het voor u. In feite is de hulp voor u kosteloos." VOOR U. Natuurlijk zijn er kosten, maar die worden door de verzekering gedekt. Daar id een verzekering voor. Om nou niet te declareren als je recht hebt op vergoeding gaat wat ver trouwens Peter. Maak je dat veel mee? Dat mensen hun afgebrande huis niet declareren uit angst voor premieverhoging  
Citaat
Rekening declareren....= Kosten
Kosten declareren....= NIET gratis
Niet gratis maar wel aangeven dat voor de hulpvrager geen kosten aan de hulpverbonden zijn.... mijns inziens de boel belazeren......
 
Als iemand de kluit belazert ben jij het wel. Jij gaat de bergers beschuldigen dat zij zeggen dat de hulp gratis is omdat je het verkeerde brilletje op hebt..
Citaat

Gaan we weer even naar het land....
Ster in de voorruit.

Reklame GRATIS repareren van de ster bij hahaha morgen bij de Albert de gijn
Ster gerepareerd.... = wat is uw polisnummer
Rekening van reparatie naar de verzekering = dus niet zo gratis
Voor mij gratis maar de rekening naar de verzekering = de boel belazeren
 

 Weer die valse beschuldiging:  
"Bent u verzekerd? OK, dan nemen wij contact met uw verzekering op en die betaalt het voor u. In feite is de hulp voor u kosteloos."
Daar is geen woord mis mee. Ik zou het op prijs stellen als je dse beschuldiging dat de berger de kluit belazert (oplichting) in zou willen trekken. Ik heb voor minder een officiële waarschuwing gehad.

Citaat

Op het water mag dat kennelijk wel maar op het land mag het niet.....
Op het water mag dat, op het land mag dat ook. Als je verzekerd bent zijn er voor u geen kosten aan verbonden is een volkomen geaccepteerde garantie die je af mag geven als bedrijf, niets de kluit belazeren
Citaat
Henk met de beste wil van de wereld maar als een berger op deze wijze zijn geld moet verdienen dan ben je m.i. niet bezig met hulpverlening maar met aasgieren over de rug van een ander (uit eindelijk via verzekeringspremie) Tja en nogmaals het is bedrijfmatig dus moet je ervan leven en dus wil je niet in een convenant......

Zo lees ik het en iets anders kan ik er niet van maken, de commercie moet zegevieren.

Overigens heb ik nergens gezegd dat enige berger je boot sloopt, ik heb gezegd dat wanneer je weigerd een convenant te tekenen omdat je kennelijk bang bent werk mis te lopen dan zal dat aan de kwaliteit van je werk liggen....dat jij er dan vanuit gaat dat ik vind dat de berger je boot sloopt..... klinkt dan bijna bevestigend.

HOGE is geen berger, wij zijn een vereniging gespecialiseerd( als enige gespecialiseerd) in nood en eerste medische hulp op het water. Je mist voor de tweede keer de essentie. Als wij aan een boot zouden gaan lopen trekken of de KNRM dan lijkt dat meer op de boer met de tractor, dan de waterhulpdienst.nl. Dat heet specialisatie. En mocht de waterhulpdienst of Lima Delta Safety schade maken daar zijn ze voor verzekerd (kost al gauw zo'n 10.000 euro per jaar). Alleen daar al gaat de vergelijking met de boer op zijn tractor niet op. Ik kan/ga niet oordelen over de bekwaamheid van partijen in het los slepen en bergen van bootjes. Het zou verstandig zijn als jij daar ook geen uitspraken over doet, gezien jouw mate van ingevoerd zijn in de materie. Maar ik weet wel dat reddingboten en hun bemanning van de KNRM dat niet als kerntaak hebben. Het is wel de kerntaak van de bergers (waterhulpdienst.nl en Lima Delta Safety, dus niet HOGE).


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #589 Gepost op: 26 augustus 2012, 16:58:31
"Bent u verzekerd?  OK, dan nemen wij contact met uw verzekering op en die betaalt het voor u. In feite is de hulp voor u kosteloos." VOOR U. Natuurlijk zijn er kosten, maar die worden door de verzekering gedekt. Daar id een verzekering voor. Om nou niet te declareren als je recht hebt op vergoeding gaat wat ver trouwens Peter. Maak je dat veel mee? Dat mensen hun afgebrande huis niet declareren uit angst voor premieverhoging  
Henk, geef mij de naam van de verzekeringsmaatschapij die niet zijn onkosten terughaald bij zijn verzekerden. Dan ga ik meteen mijn boeltje daar verzekeren. :D
Ik weet niet wat een polisje doet voor een groot zeiljacht of motorboot. Maar ergens zal iemand op moeten draaien voor die sleepkosten, ook een verzekeringsmaatschapij is niet op het achterhoofd gevallen.