Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 90141 keer)

0 gebruikers (en 15 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #630 Gepost op: 26 augustus 2012, 21:04:47
Kijk... als je de redders pet op hebt komt er best wat zinnigs... O0

Ik ben alleen bang dat ik je weer tegen de schenen ga schoppen want ik ben van mening dat naar landmodel de prio 1 hulpverlening bij de landelijk erkende hulpverlening thuis hoort en daarmee dus bij de KNRM en REDNED en niet bij enige andere club.(sorry) In het geval van jou club zul je dus om moeten naar een van de twee landelijk erkende vlaggen. Daarmee haal je ook de angel van belangenverstrengeling eruit aangezien het voor de KNRM en REDNED in basis niet uitmaakt of ze iemand van boord halen of slepen.

Vervolgens is het na het levensredden vooral bergen en derhalve prio 2 erkende HV heeft bemanning zonodig overgenomen en de berger kan de klus (het bergen zoals op de weg gebeurd) overnemen tot een dichtsbij zijnde veilige haven !! Sleep losgooien en daarna mag de eigenaar het inprincipe zelf uitzoeken al wil hij naar de thuishaven middels een surfplank. Pas wanneer de sleep is gelost zou diezelfde berger het vervolg traject mogen uitvoeren (in de praktijk zal dit veelal zo gebeuren denk ik) die vervolg sleep komt dan voor rekening van de eigenaar die het daarna zelf verder mag uitzoeken.

De KNRM en anderen krijgen een vaste vergoeding per maand voor het 24/7 inzetbaar zijn plus een vergoeding voor elke noodsleep volgens een vooraf vastgestelde prijs per mijl. of per aan boord genomen persoon.
Eerlijkheids halve zou het dan ook moeten zijn dat wanneer de KNRM niet mag slepen (zoals de ambu dat ook niet mag) dat de berger eventuele geredde personen overdraagd aan de KNRM.

Elke berger krijgt een stukje van het water, mits aangesloten en alle slepen anders dan vervolgtransport komen bij de verzekering noch bij de eigenaar in aanmerking voor vergoeding ofwel de veiligstel sleep is ten allentijde voor de hulpvrager kostenloos en voor niet aangesloten bergers voor rekenening van de bewuste berger. (immers de IM berger claimt ook niet bij de verzekering)

Bij wijze van proef kan je dit proberen in de huizer triangel en als dat goed werkt landelijk daarna kunnen we ook houderschapbelasting voor vaartuigeigenaren invoeren waar o.a. de noodhulp uitbetaald gaat worden.

Rijden op het land bergers dan met prio 1 en doen die daar de nood hulpverlening?  (ik heb daar geen verstand van, dus vraag het maar even). En natuurlijk houdt noch de Waterhulpdienst, noch Lima Delta Safety drenkelingen aan boord. Die zitten in de weg bij het bergen. En leiden de aandacht af. Als er niemand in de buurt is gaan ze wel eerste hulp verlenen, reanimeren enzo. Dat komen de spullen later. Mensen zijn beangrijker dan spullen.

Laatst nog met de man die zijn hond achterna sprong. Voor de KNRM ter plaatse was, had de Blizzartd de man reanimernd al in UItdam agfeleverd. Lima Delta Safety ontfermde zich toen over het jacht waar de man afkomstig van was.

Wij behoren niet bij de ketenpartners en zijn daar ook (nog) niet welkom. Dus doen wij aan adhoc passantenhulp. Wij hoeven niet zo nodig belangrijk de zijn en aangewezen belangrijke partner exclusief redden van op Koninklijke missie. Als ik bij tijd en weile iemand het leven kan redden ben ik al blij en de anderen binnen de vereiniging ook. En voor iemand die mij dat probeert te verhinderen: take your best shot!  Wij zelf stellen helemaal geen eisen en hebben ook niet veel nodig, het gaat om 2 - 8 serieuze levensreddende uitrukken per jaar, daar gaat niemand zioch druk om maken.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #631 Gepost op: 26 augustus 2012, 21:25:17
Het is zo al zo moeilijk om niet van de hak op de tak te springen. Iedereen wil antwoord en mijn tijd is ook niet onbeperkt.

Sorry, maar wat is dit nu weer voor een geraaskal? Je begeeft je vrijwillig op een forum en nu beschuldig je de overige deelnemers van dit topic ervan dat ze jouw tijd opslokken omdat ze antwoorden willen? Kom op zeg... Volgens mij beantwoordt dit in 1 klap heel veel vragen....


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #632 Gepost op: 26 augustus 2012, 21:35:17
Rijden op het land bergers dan met prio 1 en doen die daar de nood hulpverlening?  .

Ik denk dat jij dat verdraaid goed weet en ook dat ik dat niet zo heb gesteld of bedoeld.

Wij behoren niet bij de ketenpartners en zijn daar ook (nog) niet welkom.

Wat ik nog wel opmerken wil is dat de wijze waarop jij wenst te lezen een discussie verduveld lastig maakt zoniet onmogelijk dat zal ook een behoorlijke bijdrage zijn in het feit dat je (nog) niet welkom bent. Er lijkt weinig constructiefs te sturen te zijn, telkens wanneer je denk ergens een opening te hebben weet je die op een of andere wijze dicht te timmeren dat vind ik jammer want het versterkt het idee dat je geen oplossing wenst.

Als ik bij tijd en weile iemand het leven kan redden ben ik al blij en de anderen binnen de vereiniging ook. En voor iemand die mij dat probeert te verhinderen: take your best shot!  Wij zelf stellen helemaal geen eisen en hebben ook niet veel nodig, het gaat om 2 - 8 serieuze levensreddende uitrukken per jaar, daar gaat niemand zioch druk om maken.

Nu snap ik het helemaal niet meer, het maakt je niets of erg weinig uit maar in de hele discussie voer je met het nodige fanatisme wel allerhande situaties op die jou je gelijk moeten geven, dat vind ik uiterst opmerkelijk met een dergelijke flierefluiters houding is er geen oplossing te verzinnen. Ik kan me dan heel goed voorstellen dat andere partijen de boot ook afgaan houden richting jullie want telkens wanneer er maar iets is waardoor het lijkt dat je binnen boord bent stap je er even later net zo makkelijk weer uit dat maakt het allemaal niet eenvoudiger Henk
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #633 Gepost op: 26 augustus 2012, 21:42:02
En voor iemand die mij dat probeert te verhinderen: take your best shot!  Wij zelf stellen helemaal geen eisen en hebben ook niet veel nodig, het gaat om 2 - 8 serieuze levensreddende uitrukken per jaar, daar gaat niemand zioch druk om maken.
En dat is wat ik gisteren al schreef en waar ik nog geen serieus antwoord op heb gekregen.....

<knip> Maar opkomen vanuit huis om te gaan varen bij iedere poep en scheet zonder dat het KWC weet of ze wel of niet van je op aan kunnen... Maak dan een goede afspraak met het KWC. Wanneer je wel en wanneer je niet inzetbaar bent, 24/7, van 08 tot 20 of iets anders van die orde. Zolang daar geen structuur in zit gaat het op basis van goed geluk, en in de professionele hulpverlening hoort dat wat mij betreft niet thuis. Ach ja, iedere seconde telt.... Maar dan heb ik liever dat men investeert in een (aantal) betrouwbare partners die in het convenant worden opgenomen met een 24/7 dienstregeling. Desnoods extra investeren zodat de boten van de KNRM eerder uitrukken waardoor de uitruktijden drastisch naar beneden gaan. Daarmee bereik je wat.... Niet het: "ik ga varen als het me uitkomt" principe, dat is lekenhulpverlening in ultima forma, en een professionele organisatie niet waardig. Niet heel gek dus dat het KWC de hoge (en andere boten) niet alarmeert... <knip>
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #634 Gepost op: 26 augustus 2012, 21:45:53
Wij behoren niet bij de ketenpartners en zijn daar ook (nog) niet welkom. Dus doen wij aan adhoc passantenhulp. Wij hoeven niet zo nodig belangrijk de zijn en aangewezen belangrijke partner exclusief redden van op Koninklijke missie. Als ik bij tijd en weile iemand het leven kan redden ben ik al blij en de anderen binnen de vereiniging ook. En voor iemand die mij dat probeert te verhinderen: take your best shot!  Wij zelf stellen helemaal geen eisen en hebben ook niet veel nodig, het gaat om 2 - 8 serieuze levensreddende uitrukken per jaar, daar gaat niemand zioch druk om maken.
Als jullie niet zo belangrijk willen zijn, waarom doe je dan wel alsof jullie zo belangrijk en onmisbaar zijn? Je wilt graag serieus genomen worden, maar als je enerzijds constant het hoogste woordt blijft voeren en overal maar gelijk in wilt hebben, maar anderzijds dit soort berichten plaatst. Met alle respect, maar op deze manier zul je ook nooit serieus genomen worden. Sterker, laat je wellicht juist weer een reden zien om vooral niet een samenwerking aan te gaan met jullie. En vraag ik me af of HOGE wel geholpen is met een woordvoerder in de vorm van jou.


Rutger

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 820
Reactie #635 Gepost op: 26 augustus 2012, 21:57:23
Als ik bij tijd en weile iemand het leven kan redden ben ik al blij en de anderen binnen de vereiniging ook. Wij zelf stellen helemaal geen eisen en hebben ook niet veel nodig, het gaat om 2 - 8 serieuze levensreddende uitrukken per jaar, daar gaat niemand zioch druk om maken.

Ah, het gaat dus enkel om je eigen voldoening en niet zoals je de hele tijd zegt goed zeemanschap en het slachtoffer?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #636 Gepost op: 26 augustus 2012, 22:15:22
Re: Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer
« Reactie #633 Gepost op: Vandaag om 21:42:02 »
Citaat
Citaat van: Henk op Vandaag om 21:04:47
En voor iemand die mij dat probeert te verhinderen: take your best shot!  Wij zelf stellen helemaal geen eisen en hebben ook niet veel nodig, het gaat om 2 - 8 serieuze levensreddende uitrukken per jaar, daar gaat niemand zioch druk om maken.
En dat is wat ik gisteren al schreef en waar ik nog geen serieus antwoord op heb gekregen.....

Citaat van: Red op Gisteren om 17:13:54
<knip> Maar opkomen vanuit huis om te gaan varen bij iedere poep en scheet zonder dat het KWC weet of ze wel of niet van je op aan kunnen... Maak dan een goede afspraak met het KWC. Wanneer je wel en wanneer je niet inzetbaar bent, 24/7, van 08 tot 20 of iets anders van die orde. Zolang daar geen structuur in zit gaat het op basis van goed geluk, en in de professionele hulpverlening hoort dat wat mij betreft niet thuis. Ach ja, iedere seconde telt.... Maar dan heb ik liever dat men investeert in een (aantal) betrouwbare partners die in het convenant worden opgenomen met een 24/7 dienstregeling. Desnoods extra investeren zodat de boten van de KNRM eerder uitrukken waardoor de uitruktijden drastisch naar beneden gaan. Daarmee bereik je wat.... Niet het: "ik ga varen als het me uitkomt" principe, dat is lekenhulpverlening in ultima forma, en een professionele organisatie niet waardig. Niet heel gek dus dat het KWC de hoge (en andere boten) niet alarmeert... <knip>

Wij hebben al eerder neergezet dat als ons een 24/7 beschikbaarheid gevraagd werd, wij deze af zouden kunnen geven. Na veel gepush heb ik toe gezegd dat die er nu zelfs al is. En die niet meer dan 10 uitrukken per jaar: meer meldingen van een echt levensbedreigende meldingen zijn er niet, de rest valt allemaal wel mee.
Het KWC weet precies (ik heb weer een deja vu) wat ze aan ons hebben. Iedere reddings- en bergingsboot heeft een dossier bij de kustwacht. De inzetbaarheid, mogelijkheden en competenties van de bemanning staan daar in.

Wij gaan niet alleen varen "als het ons zo uit komt, maar natuurlijk zijn we niet te vergelijke met een gemiddeld KNRM station kwa omvang.

Je hebt liever dat men investeert in een uitbreiding van het aantal stations. Meer boten van de KNRM. meert stations. En als die allemaal thuis gaan zitten wachten op de pieper, zijn ze allemaal toch nog te laat als wij(bergers enb HOGE)  op het water zijn .

Het meest zinnige voorstel is nog dat iemand het idee had om niet zinloos voor ieder wissewasje een KNRM bemanning van huis te laten komen, als andere hulp al op steenworp afstand van het incident ligt. Bij deze:


Reddingstation Blaricum
 
Sinds 1 april 2012 is reddingstation Blaricum onderdeel geworden van de KNRM.
 
Het station is gevestigd aan de voet van de Stichtse Brug aan het Gooimeer en vanuit daar rukt het station zo'n 100 keer per jaar uit.
 


Reddingrapporten


Vrouw bevalt kort na redding

Blaricum, 22 augustus 2012
 
Woensdagmiddag zijn de opvarenden van twee bootjes van een verhuurbedrijf gered. Een van de opvarenden was hoogzwanger en kort na aankomst in de haven startte de bevalling.
KNRM Station Blaricum is woensdagmiddag door een verhuurder van boten gewaarschuwd dat een van de huurboten door een motorstoring aan lager wal geraakt was bij het eiland Huizerhoef op het Gooimeer.
 
Toen de reddingboot Blaricum-1 ​ter plaatse kwam bleken de twee opvarenden rustig maar door de harde wind en het opspattende water hadden zij het koud gekregen. De opvarenden werden vervoerd naar de aanloophaven in Huizen.
 
Op de terugweg kwam er een tweede melding over een andere boot van het verhuurbedrijf. De motor was ermee gestopt en de boot werd door de wind de vaargeul in geblazen. De opvarenden waren in paniek.
 
Ter plaatse aangekomen werden drie jonge kinderen en drie volwassenen, die inmiddels flink nat en koud waren geworden, aan boord genomen.  Ook zij werden voorzien van onderkoelingsdekens en afgevoerd naar de aanloophaven van Huizen.
 
Een van de volwassen vrouwen was hoogzwanger en kort nadat zij door de reddingboot in de haven was afgezet begon de bevalling. Donderdagochtend kwam het bericht bij het reddingsstation binnen dat de vrouw gisteren aan het begin van de avond moeder geworden is van een gezonde dochter.

 
Hier was Blaricum op het water. Wij voeren ook uit. Wij boden assistentie aan , maar die was niet nodig. Vlak daarna ging de pager weer. Huizen werd opgeroepen ter assistentie. Ik riep Blaricum op of ze nu toch hulp nodig hadden, maar dat was niet zo, op mijn aangeven bestelde ze toen Huizen af. Zo zie je dat zelfs binnen de KNRM boten worden gealarmeerd die niet nodig zijn. En ik zie het probleem ook niet zo, als efficiënt betekent dat je een keer een boot te weinig hebt, dan maar niet efficiënt.

De Kustwacht ziet het heel simpel: "De KNRM is onze vaste partner, maar als er ergens van iemand snellere hulp te verwachten is -zoals van HOGE- zullen wij zeker niet aarzelen daar gebruik van te maken."

Dat was toen op Hart van Nederland, ik heb de video nog ergens.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #637 Gepost op: 26 augustus 2012, 22:19:52
Als jullie niet zo belangrijk willen zijn, waarom doe je dan wel alsof jullie zo belangrijk en onmisbaar zijn? Je wilt graag serieus genomen worden, maar als je enerzijds constant het hoogste woordt blijft voeren en overal maar gelijk in wilt hebben, maar anderzijds dit soort berichten plaatst. Met alle respect, maar op deze manier zul je ook nooit serieus genomen worden. Sterker, laat je wellicht juist weer een reden zien om vooral niet een samenwerking aan te gaan met jullie. En vraag ik me af of HOGE wel geholpen is met een woordvoerder in de vorm van jou.

Als ik het over herstructurering heb, vind ik niet de belangrijkste stap in die richting het verbieden en inperken van van de niet van overheidswege geïnitieerde en gealarmeerde hulpverlening.

Ik vind HOGE niet verschrikkelijk belangrijk, maar om de vereniging op te doeken is weer het andere uiterste en dat standpunt verdedig ik elke keer maar weer.

Zolang we nog af en toe nog iemands leven redden leveren we wel een bijdrage. Met een landbril is dat niet waar het om gaat, maar daar verschillen we dus van mening met elkaar.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #638 Gepost op: 26 augustus 2012, 22:26:29
Citaat
Je hebt liever dat men investeert in een uitbreiding van het aantal stations. Meer boten van de KNRM. meert stations. En als die allemaal thuis gaan zitten wachten op de pieper, zijn ze allemaal toch nog te laat als wij(bergers enb HOGE)  op het water zijn .

Ik begin steeds meer moeite te krijgen met wij (bergers en Hoge) . Het klinkt bij mij een beetje als wij tegen de rest. De rest doet alles fout en wij doen alles goed. Ik heb al eens eerder gezegd je kunt niet twee clubs vertegenwoordigen met tegengestelde belangen. Waarom worden de bergers niet gewoon lid(mee lezen doen ze toch al). Kunnen ze gewoon voor zich zelf opkomen. Die twee petten doen je nog een keer de das om.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #639 Gepost op: 26 augustus 2012, 22:35:59
Wij hebben al eerder neergezet dat als ons een 24/7 beschikbaarheid gevraagd werd, wij deze af zouden kunnen geven.  Na veel gepush heb ik toe gezegd dat die er nu zelfs al is.
Nou, als dat al zo is, dan zou ik zeggen, bel het KWC, zorg dat je officieel partner wordt en ga met je eigen capcode en pieper aan de waterkant zitten. Dan ben je professioneel bezig, niet het meespieken via p2000 en aan de hand daarvan gaan racen.

Wij gaan niet alleen varen "als het ons zo uit komt, maar natuurlijk zijn we niet te vergelijke met een gemiddeld KNRM station kwa omvang.
Die indruk kreeg ik even uit de toon in je berichten.... Je hebt het namelijk over ad hoc passantenhulp. Ad hoc betekend bij mij iets in de trent van, zo af en toe, als het uitkomt en als het nodig is. Het thuis "afwachten" tot je pieper gaat gaat wel even een stapje verder.
Je hebt liever dat men investeert in een uitbreiding van het aantal stations. Meer boten van de KNRM. meert stations. En als die allemaal thuis gaan zitten wachten op de pieper, zijn ze allemaal toch nog te laat als wij(bergers enb HOGE)  op het water zijn .
Nee, nee, dat heb ik niet gezegd. Ik schreef letterlijk:
Citaat
Desnoods extra investeren zodat de boten van de KNRM eerder uitrukken waardoor de uitruktijden drastisch naar beneden gaan.
Maar goed, iedereen verliest het als je eerst nog moet opkomen alvorens je gaat varen.
Het meest zinnige voorstel is nog dat iemand het idee had om niet zinloos voor ieder wissewasje een KNRM bemanning van huis te laten komen, als andere hulp al op steenworp afstand van het incident ligt. Bij deze:
Nogmaals, zorg er dan voor dat je een officiele partner wordt, leg het zwart op wit vast en dan hoeft de boot van de KNRM niet meer langs te komen om te kijken of alles goed gaat. Of is dat te veel verantwoordelijkheid voor jullie...
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.