Re: Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer
« Reactie #633 Gepost op: Vandaag om 21:42:02 »
Citaat
Citaat van: Henk op Vandaag om 21:04:47
En voor iemand die mij dat probeert te verhinderen: take your best shot! Wij zelf stellen helemaal geen eisen en hebben ook niet veel nodig, het gaat om 2 - 8 serieuze levensreddende uitrukken per jaar, daar gaat niemand zioch druk om maken.
En dat is wat ik gisteren al schreef en waar ik nog geen serieus antwoord op heb gekregen.....
Citaat van: Red op Gisteren om 17:13:54
<knip> Maar opkomen vanuit huis om te gaan varen bij iedere poep en scheet zonder dat het KWC weet of ze wel of niet van je op aan kunnen... Maak dan een goede afspraak met het KWC. Wanneer je wel en wanneer je niet inzetbaar bent, 24/7, van 08 tot 20 of iets anders van die orde. Zolang daar geen structuur in zit gaat het op basis van goed geluk, en in de professionele hulpverlening hoort dat wat mij betreft niet thuis. Ach ja, iedere seconde telt.... Maar dan heb ik liever dat men investeert in een (aantal) betrouwbare partners die in het convenant worden opgenomen met een 24/7 dienstregeling. Desnoods extra investeren zodat de boten van de KNRM eerder uitrukken waardoor de uitruktijden drastisch naar beneden gaan. Daarmee bereik je wat.... Niet het: "ik ga varen als het me uitkomt" principe, dat is lekenhulpverlening in ultima forma, en een professionele organisatie niet waardig. Niet heel gek dus dat het KWC de hoge (en andere boten) niet alarmeert... <knip>
Wij hebben al eerder neergezet dat als ons een 24/7 beschikbaarheid gevraagd werd, wij deze af zouden kunnen geven. Na veel gepush heb ik toe gezegd dat die er nu zelfs al is. En die niet meer dan 10 uitrukken per jaar: meer meldingen van een echt levensbedreigende meldingen zijn er niet, de rest valt allemaal wel mee.
Het KWC weet precies (ik heb weer een deja vu) wat ze aan ons hebben. Iedere reddings- en bergingsboot heeft een dossier bij de kustwacht. De inzetbaarheid, mogelijkheden en competenties van de bemanning staan daar in.
Wij gaan niet alleen varen "als het ons zo uit komt, maar natuurlijk zijn we niet te vergelijke met een gemiddeld KNRM station kwa omvang.
Je hebt liever dat men investeert in een uitbreiding van het aantal stations. Meer boten van de KNRM. meert stations. En als die allemaal thuis gaan zitten wachten op de pieper, zijn ze allemaal toch nog te laat als wij(bergers enb HOGE) op het water zijn .
Het meest zinnige voorstel is nog dat iemand het idee had om niet zinloos voor ieder wissewasje een KNRM bemanning van huis te laten komen, als andere hulp al op steenworp afstand van het incident ligt. Bij deze:
Reddingstation Blaricum
Sinds 1 april 2012 is reddingstation Blaricum onderdeel geworden van de KNRM.
Het station is gevestigd aan de voet van de Stichtse Brug aan het Gooimeer en vanuit daar rukt het station zo'n 100 keer per jaar uit.
Reddingrapporten
Vrouw bevalt kort na redding
Blaricum, 22 augustus 2012
Woensdagmiddag zijn de opvarenden van twee bootjes van een verhuurbedrijf gered. Een van de opvarenden was hoogzwanger en kort na aankomst in de haven startte de bevalling.
KNRM Station Blaricum is woensdagmiddag door een verhuurder van boten gewaarschuwd dat een van de huurboten door een motorstoring aan lager wal geraakt was bij het eiland Huizerhoef op het Gooimeer.
Toen de reddingboot Blaricum-1 ter plaatse kwam bleken de twee opvarenden rustig maar door de harde wind en het opspattende water hadden zij het koud gekregen. De opvarenden werden vervoerd naar de aanloophaven in Huizen.
Op de terugweg kwam er een tweede melding over een andere boot van het verhuurbedrijf. De motor was ermee gestopt en de boot werd door de wind de vaargeul in geblazen. De opvarenden waren in paniek.
Ter plaatse aangekomen werden drie jonge kinderen en drie volwassenen, die inmiddels flink nat en koud waren geworden, aan boord genomen. Ook zij werden voorzien van onderkoelingsdekens en afgevoerd naar de aanloophaven van Huizen.
Een van de volwassen vrouwen was hoogzwanger en kort nadat zij door de reddingboot in de haven was afgezet begon de bevalling. Donderdagochtend kwam het bericht bij het reddingsstation binnen dat de vrouw gisteren aan het begin van de avond moeder geworden is van een gezonde dochter.
Hier was Blaricum op het water. Wij voeren ook uit. Wij boden assistentie aan , maar die was niet nodig. Vlak daarna ging de pager weer. Huizen werd opgeroepen ter assistentie. Ik riep Blaricum op of ze nu toch hulp nodig hadden, maar dat was niet zo, op mijn aangeven bestelde ze toen Huizen af. Zo zie je dat zelfs binnen de KNRM boten worden gealarmeerd die niet nodig zijn. En ik zie het probleem ook niet zo, als efficiënt betekent dat je een keer een boot te weinig hebt, dan maar niet efficiënt.
De Kustwacht ziet het heel simpel: "De KNRM is onze vaste partner, maar als er ergens van iemand snellere hulp te verwachten is -zoals van HOGE- zullen wij zeker niet aarzelen daar gebruik van te maken."
Dat was toen op Hart van Nederland, ik heb de video nog ergens.