TQ?

Auteur Topic: TQ?  (gelezen 3774 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Denise

  • Gast
TQ?
Gepost op: 4 maart 2005, 10:14:21
Laatst ving ik iets op over TQ op het kanaal waar je op zit.. Dit zou dan voorkomen dat ook andere mensen op dat kanaal kunnen komen...

Wij hebben bij de reddingsbrigade, erg veel last van andere brigades die wij dan ook horen praten, is er een mogelijkheid om dit te kunnen voorkomen...?




Remi

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 4 maart 2005, 10:49:21
Ja en nee.
Standaard wordt door het indrukken van de zendsleutel een tooncode meegestuurd.
Alle apparatuur die hierop geprogrammeerd zijn, gaan dan open en luisteren uit.

Je apparatuur moet hiervoor dus geschikt zijn!

Dit is trouwens iets anders dan werken met een tooncode.
Een tooncode zet ook het kanaal open, maar vervolgens hoor je alles wat er gezegd wordt.

Groot nadeel is dat jij de andere niet hoort maar zij jou wel.
Dit houdt in dat jij regelmatig dwars door hun gesprekken zal gaan zenden.
Ook vervelend bij een gezamelijke actie.

Beter is om eens om de tafel te gaan zitten met elkaar en goede afspraken te maken.
*******
Bij de Dierenambulance Amsterdam wordt gewerkt met een tooncode.

Na het oproepen van een wagen gaat hiervan de luidspreker open en kan naar het bericht geluisterd worden. Eventuele andere auto's kunnen dit bericht ook meeluisteren als zij de luidspreker open hebben staan.

Op hetzelfde kanaal zit ook een loodgietersbedrijf. Als er met gesloten luidspreker een bericht wordt gestuurd, hoor je vaak even later dat je dwars door hun gesprek heen zat.
Er wordt dan door de DA even radiostilte gehouden tot de loodgieter klaar is.
Ditzelfde gebeurt ook omgekeert.
Ook gebeurt het regelmatig dat de centrale met de ene auto in gesprek is en dat de andere er dwars door heen gaat.

Er is een uitzondering en dat is bij spoedgevallen.
Als de DA merkt dat de loodgieter bezig is, dan vraagt de centralist beleefd of hij er tussen door mag met een spoedbericht. Dit wordt altijd toegestaan.

Een tijd geleden was er een detectivebureau uit Den Haag op deze frequentie bezig met een TQ. Deze zat met sterke apparatuur dwars door iedereen heen, omdat zij de anderen niet horen.
Omdat wij hun wel hoorden hebben we deze mensen door de straatnamen die zij gaven kunnen opsporen en vriendelijk doch zeer dringend verzocht om van het kanaal af te gaan omdat wij niet meer konden werken.
Na enig gestrubbel hebben zij gekozen voor een ander kanaal en zijn zij anderen gaan storen.

Mijn advies:
  • Goed overleg met de anderen over radiodiscipline
  • Eventueel een tooncodesysteem
  • Geen TQ


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #2 Gepost op: 4 maart 2005, 16:35:02
Ondanks de ongetwijfeld goed bedoelde adviezen van Remi is TQ toch een uitstekend middel om op analoge kanalen de gebruikers van elkaar te scheiden. Zolang er nooit sprake is van samenwerking met de andere brigade en de afstand groot genoeg is dat ze eigenlijk maar net te ontvangen zijn, dan kun je hun gesprekken met behulp van TQ mooi blokkeren. De politie werkt immers ook zo. Op sommige kanalen horen ze net een regio (afstand net te klein) en door de TQ te gebruiken hebben ze geen last van elkaar. Niets is vervelender dan een zacht, ruisend signaal wat toch niet altijd even goed is te verstaan...

De meeste porto's/mobi's (zeker van Motorola) bieden de mogelijkheid om TQ te programmeren. Dus zolang er geen sprake is van enige vorm van samenwerking en de "stoorsignalen" niet te sterk zijn (anders werkt het niet) kun je inderdaad voor TQ kiezen...

Groeten, Peter.


Groeten, Peter.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #3 Gepost op: 4 maart 2005, 17:20:43
of ik heb nooit goed op gelet, of het niet goed begrepen, maar TQ staat voor toonsquelsh, we kennen een enkele TQ en een dubbele TQ.

bijv. de steunzenders van de brandweer werkt met een enkele TQ, de TQ is een lage toon die met het te verzenden signaal wordt meegestuurd (niet te verwarren met de 5-toon), aan de ontvangerkant is de ontvanger ingesteld op dezelfde TQ, de ontvanger herkent deze toon en zet het ontvangkanaal open en kan het signaal ontvangen, in dit geval aktiveert hij OOK een zender die op een andere frequentie uitzendt en de regio bestrijkt om het signaal door te zenden.
we praten bij een steun zender over een ingangs frequentie (bijv 409.875MHz) en een uitgangsfrequentie (bijv 167,930MHz).

wanneer er bij een ontvanger een TQ is ingesteld zal hij alleen op deze frequentie open gaan, en voor andere signalen met een andere TQ of helemaal geen TQ niet open gaan.

voor zenders geld het princiepe anders om, deze zendt de TQ uit, zodat de ontvanger die ingesteld is op deze TQ open zal gaan.

nu komt het, wanneer er op een ontvanger geen TQ is ingesteld of ingesteld kan worden, zal hij alles ontvangen wat op die frequentie wordt uitgezonden, dus ook degene met TQ als wel degene zonder TQ.

een zender zendt altijd, met of zonder TQ, dus wordt het nog een chaos wanneer er meerder tegelijk spreken, er zijn zenders met TQ die niet kunnen zenden als zij constateren dat een ander met een TQ al op het kanaal zit, maar ook dit moet wel ingesteld staan.

nou krijg nou maar eens voor elkaar dat iedereen een ontvanger/zender heeft die al deze instellingen heeft en bereid is om met elkaar afspraken te maken, want is er iemand aan het praten over koetjes en kalfjes, dan kom jij er met je noodoproep mooi niet door.

nogmaals zo heb ik het altijd begrepen, of ik heb niet goed opgelet, maar als je veel naar de alarmeringen van de hulpdiensten luister, hoor je regelmatig dat alarm oproepen als wel gesprekken door elkaar heen lopen.

politie gebruikte (let verleden tijd) een dubbele TQ om op deze manier het kanaal af te schermen, maar dat is 1 organisatie en zijn afspraken dus goed te maken.
Nemo me impune lacessit


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #4 Gepost op: 5 maart 2005, 02:09:26
Wij hebben bij de Westerscheldetunnel op beide frequenties een TQ waar we geen last (meer) hebben van andere gebruikers op de frequenties.

Ook zendamateurs gebruiken TQ, met name bij overlast van andere repeaters. In Vlissingen hebben we TQ op de uitgang van 145.7875 MHz, voordeel is hier dat je Amersfoort niet meer hoeft te horen . . . .  ;)


Denise

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 5 maart 2005, 10:00:18
Bedankt voor jullie reacties, nu is alles me iets duidelijker geworden...

Kan iemand mij misschien uitleggen, hoe we die TQ kunnen instellen?


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #6 Gepost op: 5 maart 2005, 16:56:34
Kan iemand mij misschien uitleggen, hoe we die TQ kunnen instellen?

Waar komt jullie apparatuur vandaan, of wie beheert jullie apparatuur? Ooit moet jullie frequentie erin zijn geprogrammeerd en op dezelfde wijze kan de TQ erin worden gezet. Dat kun je niet zomaar als gebruiker, daar heb je de juiste software voor nodig en een RIB-box (programmeer interface) en de juiste kabels...

Groeten, Peter.


Target77

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 6 maart 2005, 16:56:55
Binnen mijn bedrijf is TQ ingeprogrammeerd bij levering  ;)


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #8 Gepost op: 6 maart 2005, 16:58:10
Binnen mijn bedrijf is TQ ingeprogrammeerd bij levering  ;)

dit is maar net wat je afspreekt met je telecom leverantcier.
Nemo me impune lacessit


Target77

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 6 maart 2005, 16:59:54
dit is maar net wat je afspreekt met je telecom leverantcier.

Klopt..zij adviseerden ons dat idd te gebruiken...en ik moet zeggen naar tevredenheid  ;)