In maart is er een vergadering/cursus geweest voor de reddingsbrigades uit noord-holland ivm het aansluiten van de brigades op C2000. Hierbij is belooft dat er drie weken later, dus zeg eind april begonnen zou worden met het uitdelen van C2000 portofoons/moblifoons. Tot op heden is er nog geen enkel product geleverd aan de brigades. Dit terwijl er vanuit de brigades wel geinvesteerd is in kluizen (hier moeten ze in opgeborgen worden). Nu weet ik dat het bij redned nooit volgens planning gaat hoor
Waarom betrek je het "C2000 voor reddingsbrigades" in deze discussie? De door jou aangehaalde uitrol van C2000 randapparatuur is ten behoeve van de rampenvloot van RN en heeft dus niets met de inzet voor een regionale meldkamer bij waterongevallen te maken. De randapparatuur is
in beginsel bedoeld voor inzetten van de rampeneenheid en niet voor de "dagelijkse bewakingstaak". Het feit dat het misschien wel mogelijk is om dat te doen, doet daar niet aan af.
Ik heb even gegoogeld en geinformeerd. Reddingbrigade heerhugowaard heeft sinds het opstarten van de brigade (1956) een alarmploeg. Het laatst ingezet met de watersnoodrampen in limburg. Toen werd de alarmploeg ook weleens ingezet voor regionale inzetten. Denk aan dieren in de sloot. En maar een enkele keer bij ongevallen waar mensen bij betrokken waren. Ongeveer in 1980 is de alarmploeg een beetje opgegeven ivm te weinig vrijwilligers/inzetten. Sinds 2011 is er weer een alarmploeg bij rb heerhugowaard.
Je had niet hoeven Googlen of informeren hoor, in mijn post zie je hetzelfde:
De reddingsbrigade Heerhugowaard heeft gen alarmploeg welke als zodanig door de meldkamer wordt gealarmeerd.
Dat de brigade HHW binnen hun eigen organisatie spreken over een "alarmploeg", heeft nog niets met inzetbaarheid door de meldkamer te maken. Ook de door jou aangehaalde watersnood in Limburg is een voorbeeld van inzet van de, hierboven aan aangehaalde, rampeneenheid van RN en niet inzetbaarheid door de GMK van de VR-NHN.
Dit is aangegeven bij de meldkamer maar er word geen gebruik van gemaakt.
Ik ben volledig op de hoogte van de inzetbaarheid van de RB HHW, zoals je ook kunt lezen:
De brigade beschikt niet over P2000 alarmeringsmiddelen, zij kunnen telefonisch via hun kader worden opgeroepen door de meldkamer, met een opkomsttijd van 45 minuten.
Dus er is ook wel degelijk wat gebeurd bij de meldkamer, ook zij weten van het bestaan van RB HHW af, mét de mogelijkheden die zij kunnen bieden.
Dit terwijl de rb toch vaak wel meerwaarde heeft. Ze beschikken over een BRB (jeugdsentiment ) en een vlet. Waarschijnlijk zal hier wel verandering inkomen als ze in het C2000 systeem komen.
Of een RB bij een waterongeval meerwaarde heeft is een hele andere discussie. Oppervlakteredding c.q. de bestrijding van waterongevallen is in principe "gewoon" een taak van de brandweer. In NHN is het dan ook zo dat voor dergelijke incidenten dan ook de brandweer wordt gealarmeerd en ingezet. Nogmaals: de RB's hebben daar, in beginsel, geen taak in en zullen dus ook niet direct worden geallarmeerd.
De implementatie van C2000 voor de rampeneenheid zal daar echt geen verandering in brengen. Immers zijn er al vele brigades binnen de VR-NHN die beschikken over C2000 en direct alarmeerbare alarmploegen en deze worden nu ook niet ingezet voor dergelijke ongevallen.
Even voor de goede orde, mocht e.e.a. verkeerd worden opgevat:
Ik geef enkel de feiten weer van de huidige situatie rondom de alarmering van RB HHW. Dit is dus ook op geen enkele manier uit te leggen als een waardeoordeel over de inzet of kwaliteiten van de leden/bestuur/organisatie/... van de RB HHW.