GRIP 1 (gezonken floatingroof bij bedrijf Oiltanking) Heining - Amsterdam 17-08-2012

Auteur Topic: GRIP 1 (gezonken floatingroof bij bedrijf Oiltanking) Heining - Amsterdam 17-08-2012  (gelezen 26883 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
   
9m  Joost Lammers ‏@JoostRTVNH
Deel Westelijk Havengebied afgesloten ivm mogelijk explosiegevaar bij Oiltanking.Duurt zeker tot middernacht.Grootste gevaar geweken. #rtvnh

Volgens eerdere berichten is het dak op zijn poten geland in de vloeistof, dat is al een meevaller.
Wel afvragen of je geen lege ruimte krijgt onder je dak met product erboven, anders kan je veel schade aan je tank krijgen als deze bezwijkt onder het gewicht! Ook kunnen je aanzuigpunten van de tank geblokkeerd raken en zal je via een andere weg de tank leeg moeten krijgen.
Ook is het nu minder makkelijk de tank onder stikstofdruk te houden, dit omdat de standaard regeling weg is met het zinken van het dak.

Allemaal uitdagingen!!
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Hoe kan het uberhaupt dat zo,n dak wegzakt in de vloeistof, wat zijn oorzaken daarvan?


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Hoe kan het uberhaupt dat zo,n dak wegzakt in de vloeistof, wat zijn oorzaken daarvan?

Lekkage in de "dak" constructie wat niet echt waarschijnlijk is, ik ga meer voor een lekkage in de balg / afdichting tussen het dak en de tankwand, dan ben je het zelfdragende vermogen kwijt en gaat de zwaartekracht haar werk afmaken.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Ik denk ook dat de seal/balg tussen dak en wand geen goede afdichting heeft gehad waardoor er benzine boven het dak kon stromen.

Daardoor doet inderdaad de zwaartekracht zijn werk en zakt het dak. In veel gevallen gaat deze scheef hangen wat weer voor extra problemen zorgt.

De seals hebben overigens ook regelmatig controle en (preventief) onderhoud nodig. Ze kunnen uitdrogen en scheuren waardoor ze vervangen moeten worden.

Dit soort incidenten gebeuren wel vaker maar wijzen meestal op onderhoud.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Dit is een mooie tak van brandweersport (Petro)chemie en tankincidenten.

Voor de mensen die niet weten hoe een opslagtank met een intern drijvend dak (internal floating roof) eruit ziet.


[KNIP]


Wat een schat aan informatie. Enorm bedankt voor je duidelijke uitleg. Ik kan me nog herinneren dat er bij problemen in het botlekgebied ook dergelijke vragen werden gesteld. Toen kwam er lang niet zoveel relevante informatie.

TOP!!  O0
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Bas Witvliet

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,099
Er gaat weer een ovdg voertuig heen.

p2kflex
16:45:26 18-08-12-ALPHA-13-811 A1 AMSTERDAM OILTANKING ASD.BV HEINING 100 RIT:162
0120811MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (OvD-G 811)


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Lekkage in de "dak" constructie wat niet echt waarschijnlijk is, ik ga meer voor een lekkage in de balg / afdichting tussen het dak en de tankwand, dan ben je het zelfdragende vermogen kwijt en gaat de zwaartekracht haar werk afmaken.

Dat denk ik ook, er zijn ook daken die nog enkele pontons hebben.
Als deze lek zijn trekken ze het dak wat scheef en weg is je drijfvermogen
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
p2kflex
18:47:19 18-08-12GROUP-1PRIO 2 OILTANKING HEINING 100 AMSTERDAM INZET AYMA MATERIAAL [ 748 ]
0107611BRW Kennemerland (Heemstede) (Vrijwilligers)
0107619BRW Kennemerland (Heemstede) (Chauffeurs)
0107681BRW Kennemerland (Heemstede) (Lichtkrant)
0107684BRW Kennemerland (Heemstede) (Besturing Kazerne)
0108999BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Monitorcode)


Dirtdiver

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 469
p2kflex
18:47:19 18-08-12GROUP-1PRIO 2 OILTANKING HEINING 100 AMSTERDAM INZET AYMA MATERIAAL [ 748 ]
0107611BRW Kennemerland (Heemstede) (Vrijwilligers)
0107619BRW Kennemerland (Heemstede) (Chauffeurs)
0107681BRW Kennemerland (Heemstede) (Lichtkrant)
0107684BRW Kennemerland (Heemstede) (Besturing Kazerne)
0108999BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Monitorcode)

p2kflex
16:11:54 18-08-12GROUP-1LMPO GAARNE TELEFONISCH CONTACT MELDKAMER
0106542BRW Veiligheidsregio Kennemerland (LMPO - Leider Meetplan Organisatie)
p2kflex
18:00:43 18-08-12GROUP-1OVD GAARNE CONTACT MELDKAMER
0106520BRW Veiligheidsregio Kennemerland (OvD Zuid)
p2kflex
17:52:11 18-08-12-ALPHA-IC GAARNE CONTACT MELDKAMER
0107070BRW Kennemerland (Haarlem) (Coördinator Logistiek Inzet)
p2kflex
17:30:50 18-08-12GROUP-1PRIO 2 OILTANKING HEINING 100 AMSTERDAM INZET AYMA MATERIAAL [ 346 ]
0108711BRW Kennemerland (Badhoevedorp) (Blusploeg)
0108781BRW Kennemerland (Badhoevedorp) (Lichtkrant)
p2kflex
18:27:32 18-08-12GROUP-2PRIO 2 OILTANKING HEINING 100 AMSTERDAM INZET AYMA MATERIAAL [ 744 ]
0107121BRW Kennemerland (Haarlem Oost) (Vrijwilligers ploeg 1)
0107131BRW Kennemerland (Haarlem Oost) (Vrijwilligers ploeg 2)
0107141BRW Kennemerland (Haarlem Oost) (Vrijwilligers ploeg 3)
0107181BRW Kennemerland (Haarlem Oost) (Lichtkrant)


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Foto's van de situatie vanmiddag:






Meer op: www.jelzo.nl