Halskraag: Is hoofdfixatie na het aanbrengen van halskraag nutteloos?

Auteur Topic: Halskraag: Is hoofdfixatie na het aanbrengen van halskraag nutteloos?  (gelezen 26797 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

niels dh

• Forum gebruiker
Beste , graag had ik mij effen kort voorgesteldter

ik ben Dehaemers Niels 21 jaar laatste jaar student verpleegkundige (nog 6 weken wachten en dan mag ik feesten   998765)

Gisteren stond ik op ambulance in belgie kregen we de melding van verkeers ongeval 2 gewonden ,terplaatse bleek het te gaan
om zijdelingse aanrijding tussen persoone  auto en terreinwagen  gevolg 1 persoon ernstig gekneld , ik doe het gene wat moet
hoofdfixatie , halskraag aandoen , stauratie meter aanbrengen  100% zuurstof geven  .. ook kwam de mug team aan 1 maal terplaatse zij de verpleegkundige tegen mij
dat de hoofdfixatie na het aanbrengen van halskraag nutteloos is , hierbij stel ik de vraag aan jullie , waar of niet waar

mijn ziel zegt hoofd nog fixeren ....

Vrienden collega's graag had ik van jullie een mening geweten ... Bedankt!!!

Brandweerman Verpleegkundige

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #1 Gepost op: 18 augustus 2012, 18:00:30
Beste , graag had ik mij effen kort voorgesteldter

ik ben Dehaemers Niels 21 jaar laatste jaar student verpleegkundige (nog 6 weken wachten en dan mag ik feesten   998765)

Gisteren stond ik op ambulance in belgie kregen we de melding van verkeers ongeval 2 gewonden ,terplaatse bleek het te gaan
om zijdelingse aanrijding tussen persoone  auto en terreinwagen  gevolg 1 persoon ernstig gekneld , ik doe het gene wat moet
hoofdfixatie , halskraag aandoen , stauratie meter aanbrengen  100% zuurstof geven  .. ook kwam de mug team aan 1 maal terplaatse zij de verpleegkundige tegen mij
dat de hoofdfixatie na het aanbrengen van halskraag nutteloos is , hierbij stel ik de vraag aan jullie , waar of niet waar

mijn ziel zegt hoofd nog fixeren ....

Vrienden collega's graag had ik van jullie een mening geweten ... Bedankt!!!
Een stiffneck zorgt voor 10% stabiliteit heb ik me laten vertellen, dus altijd het hoofd blijven vasthouden tot de persoon op de plank in de blokken ligt....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

Pleegkundige

• Senior gebruiker
  • Ambuvpk i.o
Reactie #2 Gepost op: 18 augustus 2012, 18:20:41
Een stiffneck zorgt voor 10% stabiliteit heb ik me laten vertellen, dus altijd het hoofd blijven vasthouden tot de persoon op de plank in de blokken ligt....
Zo heb ik het ook geleerd bij de PHTLS. Hoofd handmatig blijven fixeren totdat je de headblocks aanbrengt. Zou je alleen de Stiffneck plaatsen en daarna niet meer fixeren, kan het hoofd toch nog bepaalde bewegingen maken die eventueel letsel aan het CWK nog erger maakt.
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 18 augustus 2012, 20:27:55
Zo heb ik het ook geleerd bij de PHTLS. Hoofd handmatig blijven fixeren totdat je de headblocks aanbrengt. Zou je alleen de Stiffneck plaatsen en daarna niet meer fixeren, kan het hoofd toch nog bepaalde bewegingen maken die eventueel letsel aan het CWK nog erger maakt.
Helemaal waar, alleen een stiffneck zonder manuele fixatie is onvoldoende stabilisatie van nek en wervelkolom. Pas op de plank met headbloks en spin is er sprake van adequate immobilisatie.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #4 Gepost op: 19 augustus 2012, 09:39:07
Ik maak met enige regelmaat mee dat zowel de stifneck als de headblocks meer een esthetische waarde hebben dan dat ze functioneel zijn... Weliswaar eenvoudig opgelost, maar goed fixeren is vaak nog een behoorlijke uitdaging.

Ik zou de vraag wel willen omdraaien: als je iemand ADEQUAAT in de headblocks hebt liggen, wat is dan de toegevoegde waarde van de halskraag...?
Arts  www.alphalog.nl

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #5 Gepost op: 19 augustus 2012, 10:02:59
Ik maak met enige regelmaat mee dat zowel de stifneck als de headblocks meer een esthetische waarde hebben dan dat ze functioneel zijn... Weliswaar eenvoudig opgelost, maar goed fixeren is vaak nog een behoorlijke uitdaging.

Ik zou de vraag wel willen omdraaien: als je iemand ADEQUAAT in de headblocks hebt liggen, wat is dan de toegevoegde waarde van de halskraag...?
Over het nut van een halskraag is iedereen denk ik wel overeens en is zeker niet nutteloos.
Het is een hulpmiddel om bewegingen trachten (!) te voorkomen. Bij de aanleg en daarna is er nog steeds beweging mogelijk. Wel is waar ernstig beperkt, maar toch.
Bewegingen kunnen door het slachtoffer zelf zijn maar ook onbedoeld door een hulpverlener die nooit als een rotsblok stilstaat en echt wel miniem beweegt. 100% bewegingsloos krijg je een (altijd) bewegend slachtoffer en hulpverlener nooit.

De doelstelling zou dus eigenlijk moeten zijn: Zo min mogelijk de mogelijk de gelegenheid geven om te kunnen laten bewegen door middel van een halskraag icm met fixeren.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

helm

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 19 augustus 2012, 11:25:41
De halskraag die goed fixeert en comfortabel zit bij de patiënt moet nog uitgevonden worden. De nek in de juiste stand goed fixeren is helemaal een lastige klus. De stiffnecks drukken vaak op de borst, doen zeer onder de kin en drukken tegen het achterhoofd.

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #7 Gepost op: 19 augustus 2012, 14:08:05
De halskraag die goed fixeert en comfortabel zit bij de patiënt moet nog uitgevonden worden. De nek in de juiste stand goed fixeren is helemaal een lastige klus. De stiffnecks drukken vaak op de borst, doen zeer onder de kin en drukken tegen het achterhoofd.
Juist door het ongemakkelijk zitten, irritatie of pijn door de halskraag heb je de neiging om hiertegen te vechten en zoek je juist door bewegingen te maken de meest aangename houding of positie wat weer de doelstelling van een halskraag ondermijnt.
Nutteloos is een halskraag absoluut niet gezien voor de doelstelling waarvoor hij is ontworpen, maar je moet wel de medewerking van je slachtoffer hebben.
De overredingskracht van de hulpverlener moet dus goed zijn om een slachtoffer te overtuigen wat de doelstelling is van een halskraag en de latere fixatie op een plank.
Wordt er ondanks je overredingspoging toch door het slachtoffer bewogen dan heb je in iedergeval je best gedaan.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 19 augustus 2012, 21:30:28

Dan zijn ze verkeerd aangelegd..

De stiffneck fixeert op de kaakschanier en niet op de kin..  En zeker niet op de dubbele onderkinnen..

De nekkraag heeft een aantal functies..  

bij zittende patienten draagt een goed aangelegde nekkraag bij een bereikte neutrale positie het gewicht van het hoofd, en neemt het gewicht van de nekwervels..  
Bij een liggende patiënten op een wervelplank zorgt het dat tijdens redding en transport de afstand kaak en schouders niet kleiner wordt.

Alle andere immobilisatie moet komen van headbloks en een goed aangebrachte voorhoofdstrap.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 20 augustus 2012, 13:54:21

Over het nut van een halskraag is iedereen denk ik wel overeens en is zeker niet nutteloos.

Daar denkt men in de medische literatuur heel anders over. De harde halskraag (Stifneck) heeft bewezen nadelen en geen enkel bewezen voordeel.

Ik maak met enige regelmaat mee dat zowel de stifneck als de headblocks meer een esthetische waarde hebben dan dat ze functioneel zijn. Weliswaar eenvoudig opgelost, maar goed fixeren is vaak nog een behoorlijke uitdaging.

Zonder meer een heel terechte vraag en een interessante invalshoek voor discussie.

Expert.