De wervelplanken worden niet alleen gebruikt voor transport, maar ook al rescuetool, bevrijdingstools, (glijbaan voor bodyslides technieken). etc.. Daarin heb je altijd een rigide gladde plank nodig..
Als men nu eens begint, met adequaat padden en fixeren.. en daarin nu eens onderscheid maken tussen de reddingsfase, transportfase en behandeling op de SEH.. dat zit je al met drie verschillende comfortfases..
Bij ouderen en zeer kwetsbare lichamen, moet je meer padden, en kan je na de reddingsfase, ook kiezen om de rug te padden met een opgevouwen deken/laken, bekken.. of er zijn zelf specifieke kits voor te gebruiken zoals de REDVAC spinal board kit..
Dit is een bakpak wervelplank, met een fixatiemodule die werk als een vacuummatras..
Het is onzinnig dat na de ambulancefase, iemand nog erg lang op een wervelplank ligt, volledige ingestrapped, met het hoofd vast.. en de nekkraag op de strakste stand die men kan bedenken.
Veel nadelen rond spinalcare zitten het vaak in onhandige technieken gebruiken, onvoldoende of verkeerd padden.
Wervelimmobilisatie kan op vele andere en comfortabelere methoden, dan met nu gebruikt..
De plank die Golly benoemd is niet geschikt voor de reddingsfase, en maar beperkt geschikt voor de ambulancefase.