Hoi Rescue,
Leuk dat je nu komt met een wervelplank, maar geef eens antwoord op de eerder gestelde vragen. Zelfs mijn leerlingen moeten hun mening kunnen beargumenteren.
RemRoof (die van dit onderwerp geen verstand heeft, maar het wel zeer interessant vind)
Ik zal even me best doen, om even wat antwoorden gegeven..
Een aantal wetenschappelijke onderzoeken waar ook expert naar refereert (oa. van zijn oudcollega Gerritse) beweren, dat slachtoffers met wervelletsel, zelf hun letsel niet erger maken. Het is erg wrang dat metname uit de motorsport, jetski-races, er tientallen voorbeelden zijn, waar dat wel gebeurd. Er is een uitgebreide lijst met voorbeelden van incidenten bij de medische commissies van de diverse sportbonden bekend, die precies het tegen over gestelde laten zien. Ik kan die lijst met gedocumenteerd incidenten niet hier publiceren.. Je kan dat afdoen als anekdotisch, echter daarmee is het zo echt als een literatuur onderzoek. Wrang is dat afgelopen weken weer een paar incidenten zijn geweest, waarin slachtoffers zelf opstaan en dat daarna weer ter aarde gaan, en het daarna een reanimatie is.
Verder is verantwoord wetenschappelijke onderzoek naar oorzaak van incidenten, eerste hulpverlening fase en ambulance fase nog al moeilijk te organiseren, omdat heel veel parameters niet goed te documenteren zijn, maar wel enorm het resultaat bepalen.
Als diverse onderzoekers niet eens een fatsoenlijke manier van fixeren kennen, en alle verschillende variabelen niet kennen, dat kan je elke conclusie trekken aan een onderzoek, maar dan klopt de basis niet..
Zolang met z'n allen geen onderscheid maken, de wijze van fixatie, in de verschillende fasen van redding, transport, seh, of dat diverse mensen nekkragen blijven omdoen alsof daar alle immobilisatie van afhangt, dan krijg je ook de complicaties waar iedereen om zeurt..
Veel onderzoeken gaan volledig voorbij aan dit soort parameters, of vergelijken appels en peren of word er in de conclusie al geen onderschied gemaakt tussen immobiliseren en fixeren.
Diverse onderzoeken herhalen min of meer onderzoeken die al jaren bekend zijn..
Kijk eens naar Cordell, WH Hollinjgsworth, JC Ollinger, et al. Pain en Tissue-interface pressures during spine-board immobilisation 1995:26:31
Nu komt er een nieuw onderzoek, en die herhaalt precies de conclusies, en dat word al groot nieuws gepresenteerd, en gelijktijdig word de discussie over spinalcare gedaan.
Het simpele rekensommetje, die op VWS zijn gedaan, word zo maar even buiten beschouwing gelaten.
1 x preventief spinal care met alle nadelen van dien kost de maatschappij ongeveer 5.000,00 euro
1 x overlijden kost de maatschappij ongeveer eenmalig 15.000 euro.
1 x blijvende invaliditeit kost de maatschappij ongeveer 200.000 in het initiele jaar, en minimaal 100.000 in de jaren daarna.
Laten we spinale care nu niet beperken tot spinnen, planken, nekkragen, maar het is samenspel van verschillende technieken. van handmatige immobilisatie en transport..
Mijn inziens zijn er een paar grote verbeterpunten. en die worden al door diverse regio's opgepakt..
1. Maak onderscheid tussen verschillende fasen van immobilisatie en fixatie. a. rescue-fase, bevrijding; b. transportfase , c. SEH fase
2. Nekkragen niet te strak en alleen gebruiken in neutrale positie, en kan in de transsportfase en SEH fase vaak nog veel losser..
3. Gebruik aanvullende padding, hier zijn wel 20 methoden voor. (kost 4 minuten extra tijd.)
4. Gebruik goede fixatie technieken, en fixatiepunten en bij kwetsbare personen (ouderen), tijdens de transport fase.
Hiermee kan je heel veel nadelen van immobilisatie voorkomen..
Dit soort zaken kom je in de meeste recente onderzoeken niet eens tegen.
Maar goed.. Schiet maar weer raak..