Halskraag: Is hoofdfixatie na het aanbrengen van halskraag nutteloos?

Auteur Topic: Halskraag: Is hoofdfixatie na het aanbrengen van halskraag nutteloos?  (gelezen 26791 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #60 Gepost op: 13 september 2012, 23:21:58

Wat denk je van een fatsoenlijke vacuümmatras ipv een plank en spin? Kwestie van eens een ballonnetje op te laten.

Momenteel volg ik een training in de V.S. Vandaag heb ik kennis gemaakt met een MT80011 Vacuüm Spine Board (VSB), die een spineboard integreert met een vacuümmatras. Het VSB kan met name worden gebruikt voor langdurig transport van patiënten met verdenking op letsel van de wervelkolom. Ook aan dit device kleven nadelen. Zelfs hier moet je oppassen voor decubitus, hetgeen door een goede fixatietechniek kan worden geminimaliseerd. Al met al een prima oplossing die twee vormen van immobilisatie met elkaar combineert en daarmee het comfort van de patiënt enorm vergroot.

Expert.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #61 Gepost op: 18 september 2012, 20:41:43
De MT80011 is een prima tool, goede handleiding en goede training, en goed gebruik van de fixatiepunten op het lichaam...  Super voor de transportfase, echter in reddingsfase schiet de MT80011 het mijn inziens te kort ten opzichte van een backboard.

Een goede compromis vind ik de nog steeds de redvac oplossing

Het gebruik van Emergency Foam Dekens (geel) als Padding maakt het liggen op een wervelplank al een flink stuk comfortabeler en beperkt de immobilisatie niet.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #62 Gepost op: 18 september 2012, 21:19:12
De MT80011 is een prima tool, goede handleiding en goede training, en goed gebruik van de fixatiepunten op het lichaam...  Super voor de transportfase, echter in reddingsfase schiet de MT80011 het mijn inziens te kort ten opzichte van een backboard.

Een goede compromis vind ik de nog steeds de redvac oplossing

Het gebruik van Emergency Foam Dekens (geel) als Padding maakt het liggen op een wervelplank al een flink stuk comfortabeler en beperkt de immobilisatie niet.

Hoi Rescue,

Leuk dat je nu komt met een wervelplank, maar geef eens antwoord op de eerder gestelde vragen. Zelfs mijn leerlingen moeten hun mening kunnen beargumenteren.

RemRoof (die van dit onderwerp geen verstand heeft, maar het wel zeer interessant vind)
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #63 Gepost op: 19 september 2012, 10:14:11
Hoi Rescue,

Leuk dat je nu komt met een wervelplank, maar geef eens antwoord op de eerder gestelde vragen. Zelfs mijn leerlingen moeten hun mening kunnen beargumenteren.

RemRoof (die van dit onderwerp geen verstand heeft, maar het wel zeer interessant vind)

Ik zal even me best doen, om even wat antwoorden gegeven..  

Een aantal wetenschappelijke onderzoeken waar ook expert naar refereert (oa. van zijn oudcollega Gerritse) beweren, dat slachtoffers met wervelletsel, zelf hun letsel niet erger maken.  Het is erg wrang dat metname uit de motorsport, jetski-races,  er tientallen voorbeelden zijn, waar dat wel gebeurd.    Er is een uitgebreide lijst met voorbeelden van incidenten bij de medische commissies van de diverse sportbonden bekend, die precies het tegen over gestelde laten zien.   Ik kan die lijst met gedocumenteerd incidenten niet hier publiceren..  Je kan dat afdoen als anekdotisch, echter daarmee is het zo echt als een literatuur onderzoek.  Wrang is dat afgelopen weken weer een paar incidenten zijn geweest, waarin slachtoffers zelf opstaan en dat daarna weer ter aarde gaan, en het daarna een reanimatie is.

Verder is verantwoord wetenschappelijke onderzoek naar oorzaak van incidenten, eerste hulpverlening fase en ambulance fase nog al moeilijk te organiseren, omdat heel veel parameters niet goed te documenteren zijn, maar wel enorm het resultaat bepalen.

Als diverse onderzoekers niet eens een fatsoenlijke manier van fixeren kennen, en alle verschillende variabelen niet kennen, dat kan je elke conclusie trekken aan een onderzoek, maar dan klopt de basis niet..

Zolang met z'n allen geen onderscheid maken, de wijze van fixatie, in de verschillende fasen van redding, transport, seh,  of dat diverse mensen nekkragen blijven omdoen alsof daar alle immobilisatie van afhangt, dan krijg je ook  de complicaties waar iedereen om zeurt..

Veel onderzoeken gaan volledig voorbij aan dit soort parameters, of vergelijken appels en peren of word er in de conclusie al geen onderschied gemaakt tussen immobiliseren en fixeren.

Diverse onderzoeken herhalen min of meer onderzoeken die al jaren bekend zijn..  

Kijk eens naar Cordell, WH Hollinjgsworth, JC Ollinger, et al. Pain en Tissue-interface pressures during spine-board immobilisation 1995:26:31    
Nu komt er een nieuw onderzoek, en die herhaalt precies de conclusies, en dat word al groot nieuws gepresenteerd, en gelijktijdig word de discussie over spinalcare gedaan.

Het simpele rekensommetje, die op VWS zijn gedaan, word zo maar even buiten beschouwing gelaten.  

1 x preventief spinal care met alle nadelen van dien kost de maatschappij ongeveer 5.000,00 euro
1 x overlijden kost de maatschappij ongeveer eenmalig 15.000 euro.
1 x blijvende invaliditeit kost de maatschappij ongeveer 200.000 in het initiele jaar, en minimaal 100.000 in de jaren daarna.

Laten we spinale care nu niet beperken tot spinnen, planken, nekkragen, maar het is samenspel van verschillende technieken. van handmatige immobilisatie en transport..  
Mijn inziens zijn er een paar grote verbeterpunten. en die worden al door diverse regio's opgepakt..

1. Maak onderscheid tussen verschillende fasen van immobilisatie en fixatie. a. rescue-fase, bevrijding; b. transportfase , c. SEH fase
2. Nekkragen niet te strak en alleen gebruiken in neutrale positie, en kan in de transsportfase en SEH fase vaak nog veel losser..
3. Gebruik aanvullende padding, hier zijn wel 20 methoden voor.  (kost 4 minuten extra tijd.)
4. Gebruik goede fixatie technieken, en fixatiepunten en bij kwetsbare personen (ouderen), tijdens de transport fase.

Hiermee kan je heel veel nadelen van immobilisatie voorkomen..  

Dit soort zaken kom je in de meeste recente onderzoeken niet eens tegen.  

Maar goed.. Schiet maar weer raak..

WoBaDijk

• Forum gebruiker
Reactie #64 Gepost op: 19 september 2012, 11:02:06
Hoi Rescue,

Ik denk dat het van de meeste mensen hier niet de bedoeling is om jou punten af te schieten. Het is echter zo dat in de geneeskundige hulpverlening steeds meer Evidence based gewerkt wordt. Dit gebeurt volgens een piramide model waarbij ervaringen van een individu onderaan van deze piramide staan. Als er dus opties zijn die hoger in de piramide staan zullen die (ook al is er weinig bewijs en zijn er veel variabelen) eerder worden aangehouden.

Het lijkt me verstandig om te voorkomen dat de discussie van een paar pagina's eerder weer oplaait en zou dit daarom verder willen laten rusten.

Ik ben nog wel benieuwd waarom jij van mening bent dat de MT80011 minder geschikt is tijdens de reddingsfase dan een backboard?

- WoBaDijk

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #65 Gepost op: 19 september 2012, 11:59:01
Hoi Rescue,

Ik denk dat het van de meeste mensen hier niet de bedoeling is om jou punten af te schieten. Het is echter zo dat in de geneeskundige hulpverlening steeds meer Evidence based gewerkt wordt. Dit gebeurt volgens een piramide model waarbij ervaringen van een individu onderaan van deze piramide staan. Als er dus opties zijn die hoger in de piramide staan zullen die (ook al is er weinig bewijs en zijn er veel variabelen) eerder worden aangehouden.

Het lijkt me verstandig om te voorkomen dat de discussie van een paar pagina's eerder weer oplaait en zou dit daarom verder willen laten rusten.

Ik ben nog wel benieuwd waarom jij van mening bent dat de MT80011 minder geschikt is tijdens de reddingsfase dan een backboard?

- WoBaDijk

Dank je feedback..  Ik snap het piramide model.  Echter als sommige onderzoeken in hun uitgangspunten, een aantal belangrijke waarden vergeet mee te nemen, dan moet je echt voorzichtig zijn met de conclusies, die je uit trekt, voor de operationele uitwerking en implementatie binnen de dienstverlening van de acute zorg.

De MT80011 kan niet gebruikt'beperkt worden voor bodyslides technieken, en kent daarmee zijn beperkingen op schuine hellingen, besloten en nauwe ruimtes of sommige ondergronden De MT80011 is eigenlijk een slimme ontworpen vacuummatras.  
De MT80011 en een vergelijkbare variant van REDVAC, zijn prima toepasbaar in de vervoerfases.  Vele andere vacuummatrassen zijn te kwetsbaar, en is de marge voor fouten relatief groter, dan bij de REDVAC en de MT80011 van MEDTECH sweden inc.

Het mooie van de redvac immobilisatie systeem op een wervelplank, is dat de voordelen van een MT80011 en een wervelplank combineert en ook toepasbaar in de moeilijke redding gevallen.

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #66 Gepost op: 20 september 2012, 12:34:50
...  Er is een uitgebreide lijst met voorbeelden van incidenten bij de medische commissies van de diverse sportbonden bekend, die precies het tegen over gestelde laten zien.   Ik kan die lijst met gedocumenteerd incidenten niet hier publiceren..  Je kan dat afdoen als anekdotisch, echter daarmee is het zo echt als een literatuur onderzoek. ....
En zo komen we geen steek verder. Je praat over een aantal casus, die je vervolgens niet hier wil of kan tonen. Zo kan je je betoog niet onderbouwen. Als die casus niet wereldkundig gemaakt worden, dan zal er nooit iets veranderen en dan blijven de -volgens jou- slecht uitgevoerde onderzoeken de boventoon voeren.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #67 Gepost op: 20 september 2012, 12:58:44
Ik zal even me best doen, om even wat antwoorden gegeven..  

Een aantal wetenschappelijke onderzoeken waar ook expert naar refereert (oa. van zijn oudcollega Gerritse) beweren, dat slachtoffers met wervelletsel, zelf hun letsel niet erger maken.  Het is erg wrang dat metname uit de motorsport, jetski-races,  er tientallen voorbeelden zijn, waar dat wel gebeurd.    Er is een uitgebreide lijst met voorbeelden van incidenten bij de medische commissies van de diverse sportbonden bekend, die precies het tegen over gestelde laten zien.   Ik kan die lijst met gedocumenteerd incidenten niet hier publiceren..  Je kan dat afdoen als anekdotisch, echter daarmee is het zo echt als een literatuur onderzoek.  Wrang is dat afgelopen weken weer een paar incidenten zijn geweest, waarin slachtoffers zelf opstaan en dat daarna weer ter aarde gaan, en het daarna een reanimatie is.

Tja, het zijn dit soort nare indrukken die je beeld tekenen. De kunst is nu juist om losse anekdotes niet te extrapoleren naar de gehele groep. Zeker als niet duidelijk is wat er nu precies aan de hand is. Een hoge cervicale dwarslaesie is het meest gevreesd bij de motorsport, uiteraard. Er zijn wel heel wat meer redenen om van in elkaar te zakken en reanimatiebehoeftig te worden. Het is mij zeer de vraag of spinal care in dit geval de reanimatie had doen voorkomen.
Wel kun je in het algemeen stellen dat mensen die aan komen lopen, ook bij een C-fractuur, geen instabiele fractuur hebben en zichzelf niet het myelum doorsnijden. Het is dan ook de vraag of je hen moet immobiliseren met de eerder genoemde risico's en ontbrekende evidence.
Arts  www.alphalog.nl

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #68 Gepost op: 20 september 2012, 20:23:14
En zo komen we geen steek verder. Je praat over een aantal casus, die je vervolgens niet hier wil of kan tonen. Zo kan je je betoog niet onderbouwen. Als die casus niet wereldkundig gemaakt worden, dan zal er nooit iets veranderen en dan blijven de -volgens jou- slecht uitgevoerde onderzoeken de boventoon voeren.

Er zijn vele soorten casussen in deze..  Ik kan ze alleen globaal beschrijven, omdat dit nog gevoelige incidenten zijn :
Ik kan geen patient gegevens beschikbaar stellen.

Casus 1 (noord-nederland): Motorcrosser (12 jaar) valt na springbult, 4,5m hoog, 60 kilometer staat zelf op, wil niet verder rijden, doet zelf de helm af..  bij de helm afdoen, valt hij op de grond.  Bij aankomst hulpverleners, geen ademhaling meer.. starten reanimatie, er komt weer min-of-meer een zelfstandige pols en ademhaling.  patiënt gaat naar SEH,  overlijd daar, op rontgenfoto blijkt dat C2 is gebroken.

Casus 2 (Veluwe): Motorcrosser krijgt hartaanval op de motor, rijdt daarna tegen boom. Traumatische reanimatie, geen succes.

Casus 3: (Gelderland-Zuid) : Motorcrosser springt na springbult,  bij aankomst van HV, Lijkt bij de primaire beoordeling, ABC stabiel, D :  kan extremiteiten nog bewegen.  Patiënt wil opstaan, tegen advies van hulpverleners in, nog geen tijd voor secondaire beoordeling.  Patiënt probeert op te staan, Na de poging van opstaan, blijkt er uitval verschijnselen bij de benen, krachtverlies, en in eens pijn in de rug.  Daarna wou de patiënt weer onderzoeken ondergaan en daarna mee met de ambulance.

Hoeveel voorbeelden wil je hebben ?

Tja, het zijn dit soort nare indrukken die je beeld tekenen. De kunst is nu juist om losse anekdotes niet te extrapoleren naar de gehele groep. Zeker als niet duidelijk is wat er nu precies aan de hand is. Een hoge cervicale dwarslaesie is het meest gevreesd bij de motorsport, uiteraard. Er zijn wel heel wat meer redenen om van in elkaar te zakken en reanimatiebehoeftig te worden. Het is mij zeer de vraag of spinal care in dit geval de reanimatie had doen voorkomen.
Wel kun je in het algemeen stellen dat mensen die aan komen lopen, ook bij een C-fractuur, geen instabiele fractuur hebben en zichzelf niet het myelum doorsnijden. Het is dan ook de vraag of je hen moet immobiliseren met de eerder genoemde risico's en ontbrekende evidence.

Een lopende patiënt, met verdenking van C-fractuur op de SEH, hoef je niet direct zeg maar (traditioneel) te planken, en daar zijn ook goede alternatieven voor.  
Als je patiënt moet vervoeren met een ambulance , of je spreekt van complexe omgevingen, trappen huizen, dan ontkom je er denk ik niet aan.. Omdat je het risico niet wil dragen. Zie het economische plaatje van VWS.

Ik weet zeker, dat je kiest voor alternatieve fixatie methoden, je veel van de nadelen van de fixatie kan oplossen.  En  je kan heel goed de onderscheid maken, verschillende fasen van redding en transport.  Bij reguliere ambulancevervoer kan tijdens het transport de nekkraag misschien wel veel losser.  Het probleem is dat zeg maar de  meer "traditionele vormen" van fixatie een paar nadelen heeft. En misschien kan je dat ook wel redelijk oplossen, of moet je er voor kiezen, dat de nadelen onderschikt zijn, aan de risico's die je neemt.

We moeten af, dat patiënten soms wel 4 tot 8 uur op een plank liggen, en met een nekkraag die veel te strak zit. Maar dat komt nog wel regelmatig voor..

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #69 Gepost op: 20 september 2012, 20:50:13
Nog een casus :

Casus (Belgie ) Waterskirace :  Skieer tegen kade, 80 kilometer per uur,  Flinke golfslag. verminderd bewustzijn :  In het water gestabiliseerd, aan boord van de Medic 1 (reddingboot met medisch team).  Tijdelijke immobilisatie naar de EH post op de wal.  Overdracht met de Ambulanceteam, Ambulance wil fixatie weg hebben voor eigen onderzoek, nekkraag gaat af, na onderzoek, was er krachtverlies tussen links en rechts in de armen.

Zo heb ik er wel meer..