Peter, al deze casuistieken kun je natuurlijk aanleveren aan onderzoekers, zoniet dan heeft het geen enkele zin om deze hier op te voeren omdat ergewoonweg geen wetenschappelijk onderzoek noch bewijs is geleverd. Dan stokt de wetenschappelijke discussie en blijven er alleennog maar anecdotische ervaringen en casuistieken over met een bijkomende subjectieve en/of emotionele lading.
Over voor en nadelen van nieuwe ontwikkelde materialen kan natuurlijk altijd gesproken worden maar ook naar die materialen zal er goed onderzoek gedaanmoeten worden om te zien of ze echt toegevoegde waarde bieden.
Dat gebeurd nu ook.. ruim 600 incidenten waarbij de eerste hulp fase en de uitkomst bekend zijn, worden nu onderzocht..
De essentie van mijn boodschap is, dat het wrang dat enkele onderzoeken beweren, dat slachtoffers zichzelf geen schade toebrengen, mogelijke wervelletsels niet verergeren, terwijl alleen ik al, 57 van de 600 incidenten heb, die dat precies tegenovergestelde laten zien. Iedereen weet wat adrenaline met slachtoffer doet, iedereen weet dat je een slachtoffer moet manipuleren om het slachtoffer transport gereed te maken, en iedereen kan weten, wat de krachten van transport met voertuigen op slachtoffer doet..
Iedereen kan het rekensommetje van VWS maken..
Iedereen weet sinds 1994, dat er nadelen zijn aan spinal care. Dit is niet nieuw..
Wat nieuw is, dat men wetenschappelijk onderzoek, anders weergeeft (zie piramide model). Echter dat model is opzich niet heilig en de enige weg en waarheid.. Het is zeer simpel te onderzoeken dat spinalcare nadelen heeft, het is veel lastiger wetenschappelijk goed te onderbouwen op basis alleen cijfer materiaal, dat spinal care ook voordelen heeft, omdat het cijfer materiaal niet overal goed geregistreerd is, en dat daarin het ongevalsmechanisme, en de eerste hulpfase enorm van belang zijn in het eind resultaat.
Dus ik zet de kritische kanttekeningen bij onderzoeken, die in het geheel voorbij gaan aan die parameters.
En iedereen weet dat slachtoffers zich niet aan statistieken houden.