Natuurbrand bestrijdingsvoertuigen

Auteur Topic: Natuurbrand bestrijdingsvoertuigen  (gelezen 231900 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,386
Reactie #420 Gepost op: 21 september 2013, 14:22:27
Ik snap 'm, de Franse vertaling van onze TS-BT; bedankt voor de uitleg!


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #421 Gepost op: 21 september 2013, 18:10:22
Citaat van: André Welten link=msg=1203286 date=1379766147
Ik snap 'm, de Franse vertaling van onze TS-BT; bedankt voor de uitleg!

Nee het is absoluut niet vergelijkbaar Nederlandse TS-BT eigenlijk meer een TW-BT want veel losse slangen en redgereedschap liggen er niet op.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #422 Gepost op: 21 september 2013, 19:00:23
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1203307 date=1379779822
Nee het is absoluut niet vergelijkbaar Nederlandse TS-BT eigenlijk meer een TW-BT want veel losse slangen en redgereedschap liggen er niet op.

Klopt inderdaad. Je merkt langzaamaan dat steeds meer korpsen naast de TS-BT, waarmee dus ook gewoon de "huis-, tuin- en keukeninzetjes" gedaan moeten worden, ook specialistische natuurbrandbestrijdingsvoertuigen aan gaan schaffen. De nadelen van een TS-BT (dus met redgereedschap e.d.) zijn het gewicht en het gebrek aan ruimte voor een grotere watertank. Échte natuurbrandbestrijdingsvoertuigen hebben een grotere tank -meer dan de 3000 liter die nu als standaard voor TS-BT wordt gehouden- en extra beschermingen en functionaliteiten voor in de natuur. Het is niet voor niets dat de twee pure natuurbrandbestrijdingsvoertuigen in de VRU (717 (unimog) Zeist, 610 Bilthoven) geroemd worden om het bereik dat zij hebben. Die voertuigen zullen niet snel vast komen te staan.

Zoals gezegd: langzaamaan zijn er steeds meer korpsen die inzien dat natuurbrandbestrijding wel echt een specialisme is. Er is al eens gepleit voor specialistische natuurbrandbestrijdingspelotons op een paar strategische locaties, maar er zijn ook inzichten dat een natuurbrandbestrijdingsvoertuig prima een TS4 met grote watertank kan zijn die dan ook kan dienen als waterbuffer bij inzetten in bebouwd gebied.

In Nederland moeten we polderen. Er is bijna geen natuurgebied waar niet binnen een straal van 10 km een dorp of stad ligt. De brandweer zal daar dus zowel in de stad als in de natuur op moeten treden. In gebieden in Frankrijk of België wordt veel meer gewerkt met specialistische natuurbrandbestrijdingsvoertuigen die dan ook niet ingezet worden voor verkeersongevallen en dergelijke.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Ton2

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #423 Gepost op: 21 september 2013, 19:29:46
even een klein beetje "scherpslijpen in de marge"  ;) : in het nieuwe nummerplan van het Landelijk Netwerk Materieel en Verwerving van de NVBR wordt niet meer gesproken over een TS-BT, maar van een TST-NB (= TankautoSpuit Terreinvaardig-NatuurbrandBestrijding)


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,386
Reactie #424 Gepost op: 21 september 2013, 20:23:54
Dank voor deze uitgebreide toelichting!


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #425 Gepost op: 21 september 2013, 20:35:23
Citaat van: Ton2 link=msg=1203319 date=1379784586
even een klein beetje "scherpslijpen in de marge"  ;) : in het nieuwe nummerplan van het Landelijk Netwerk Materieel en Verwerving van de NVBR wordt niet meer gesproken over een TS-BT, maar van een TST-NB (= TankautoSpuit Terreinvaardig-NatuurbrandBestrijding)

Inderdaad; je kan dus stellen dat de al wat meer specialistische natuurbrandbestrijdingsvoertuigen (maar vaak nog wel gewoon met redgereedschap en dergelijke) TST-NB genoemd worden. Het 'NB' geeft de specificatie voor natuurbrand (dakblussing e.d.) aan en daarmee vallen de 'gewone' 4x4-aangedreven tankautospuiten niet onder deze categorie. Die zouden dan gewoon TS-BT kunnen blijven heten......ze zijn immers terreinvaardig maar voldoen niet aan de eisen voor een 'echt' natuurbrandbestrijdingsvoertuig.

Wat mij betreft wordt er onderscheid gemaakt tussen drie soorten terreinvaardige tankautospuiten:
- 4x4 (of 6x6) aangedreven tankautospuiten zonder dakblussing e.d., zoals ze in gebieden buiten de grote natuurzones veel aanwezig zijn
- 4x4 aangedreven tankautospuiten met dakblussing e.d., maar ook redgereedschap en dus inzetbaar voor alle soorten incidenten
- specifieke natuurbrandbestrijdingsvoertuigen zonder redgereedschap, met extra grote tank en andere specificaties voor in het terrein (bandenaflaat, ringleiding lucht, beschermingsnozzles e.d.)

Je zou een opschaling dan ook kunnen doen in die drie fases, mits er specialistische natuurbrandbestrijdingspelotons worden ingesteld.......
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Ton2

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #426 Gepost op: 21 september 2013, 21:27:27
Een terreinvaardige TS die niet specifiek voor natuurbrandbestrijding (NB) is ingericht, maar wel brancheconform is bepakt is volgens de nieuwe benamingen een TST (de afkorting -BT wordt dus niet meer gebruikt)
Er wordt nog wel een onderscheid gemaakt met een TST NB met een beperkt aantal manschappen. Dat wordt dan (bv) een TST4NB.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #427 Gepost op: 21 september 2013, 23:30:31
Citaat van: Danny722 link=msg=1203316 date=1379782823
Klopt inderdaad. Je merkt langzaamaan dat steeds meer korpsen naast de TS-BT, waarmee dus ook gewoon de "huis-, tuin- en keukeninzetjes" gedaan moeten worden, ook specialistische natuurbrandbestrijdingsvoertuigen aan gaan schaffen. De nadelen van een TS-BT (dus met redgereedschap e.d.) zijn het gewicht en het gebrek aan ruimte voor een grotere watertank. Échte natuurbrandbestrijdingsvoertuigen hebben een grotere tank -meer dan de 3000 liter die nu als standaard voor TS-BT wordt gehouden- en extra beschermingen en functionaliteiten voor in de natuur. Het is niet voor niets dat de twee pure natuurbrandbestrijdingsvoertuigen in de VRU (717 (unimog) Zeist, 610 Bilthoven) geroemd worden om het bereik dat zij hebben. Die voertuigen zullen niet snel vast komen te staan.

Zoals gezegd: langzaamaan zijn er steeds meer korpsen die inzien dat natuurbrandbestrijding wel echt een specialisme is. Er is al eens gepleit voor specialistische natuurbrandbestrijdingspelotons op een paar strategische locaties, maar er zijn ook inzichten dat een natuurbrandbestrijdingsvoertuig prima een TS4 met grote watertank kan zijn die dan ook kan dienen als waterbuffer bij inzetten in bebouwd gebied.

In Nederland moeten we polderen. Er is bijna geen natuurgebied waar niet binnen een straal van 10 km een dorp of stad ligt. De brandweer zal daar dus zowel in de stad als in de natuur op moeten treden. In gebieden in Frankrijk of België wordt veel meer gewerkt met specialistische natuurbrandbestrijdingsvoertuigen die dan ook niet ingezet worden voor verkeersongevallen en dergelijke.

In veel oude regio's zoals Arnhem e.o., waar de TW-BT de norm was,welke is opgegaan in VGGM zie je juist dat de laatste TW-BT's vervangen worden door TS-BT omdat de TW-BT te weinig worden ingezet.
Als een normale TS-BT maar op het goede onderstel word gezet doen ze zeer weinig onder voor een TW-BT en zijn ze veel multifunctioneler inzetbaar.
Het grote nadeel van enkele, over het land verdeelde, specialistische natuurbrandbestrijdingsvoertuigen pelotons, is dat het te lang duurt om ze ter plaatse te krijgen.
Bij natuurbrandbestrijding geldt hoe sneller je ter plaatse bent met voertuigen met dak/bumperblussing hoe beter het is.
Voor elke kwartier wat het langer duurt voordat je genoeg van dit soort voertuigen ter plaatse hebt moet je er op rekenen dat je 1 uur langer bezig bent om te blussen, waarbij het na een uur de tijd kwadratisch toe neemt.
Dit kun je het beste bereiken door een redelijk fijnmazig net van voertuigen met TSsen dakblussing paraat te stellen.
Hiervoor zijn TW-BT minder geschikt door de beperkte inzet mogelijkheden van dit type voertuig.
Ook is het Nederlandse bos- en heidelandschap dusdanig van opbouw dat specifiek voor natuurbrand opgebouwde voertuigen van geen tot weinig toegevoegde waarde zijn.
In veel bos zijn op redelijke afstand van elkaar voor voertuigen geschikte paden beschikbaar, waarbij je ook af moet vragen of het in verband met de eigen veiligheid wel wenselijk is om buiten deze wegen te willen komen met een voertuig.


EWFS

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #428 Gepost op: 22 september 2013, 10:56:52
De in Frankrijk gebruikte natuurbrandbestrijdingsvoertuigen ( CCF )worden wel degelijk ook bij verkeersongevallen woningbranden en dergelijke ingezet. Voor o.a. woningbranden in landelijk gebied zorgen ze voor de eerste watervoorziening, het zelfde geld voor verkeersongevallen op bijvoorbeeld op de péage.


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #429 Gepost op: 22 september 2013, 13:12:03
Citaat van: EWFS link=msg=1203408 date=1379840212
De in Frankrijk gebruikte natuurbrandbestrijdingsvoertuigen ( CCF )worden wel degelijk ook bij verkeersongevallen woningbranden en dergelijke ingezet. Voor o.a. woningbranden in landelijk gebied zorgen ze voor de eerste watervoorziening, het zelfde geld voor verkeersongevallen op bijvoorbeeld op de péage.

Volgens mij zijn deze voertuigen in Frankrijk ook uitgerust met signalisatie borden erop.
Af en toe zie ik ze wel een staan (Lille-Parijs) bij een ongeval en dan doen ze de signalisatie bij een ongeval met dit voertuig.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B