Natuurbrand bestrijdingsvoertuigen

Auteur Topic: Natuurbrand bestrijdingsvoertuigen  (gelezen 229980 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #430 Gepost op: 22 september 2013, 13:36:23
Citaat van: EWFS link=msg=1203408 date=1379840212
De in Frankrijk gebruikte natuurbrandbestrijdingsvoertuigen ( CCF )worden wel degelijk ook bij verkeersongevallen woningbranden en dergelijke ingezet. Voor o.a. woningbranden in landelijk gebied zorgen ze voor de eerste watervoorziening, het zelfde geld voor verkeersongevallen op bijvoorbeeld op de péage.

Natuurlijk, maar ze zijn niet uitgerust met alle gereedschappen van een standaard TS. De Unimog in Zeist rukt ook mee uit bij bepaalde incidenten als buffervoertuig of voor andere assistentie. Als de watertank wat groter zou zijn, had ie ook prima voor de watervoorziening ingezet kunnen worden...

Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1203351 date=1379799031
In veel oude regio's zoals Arnhem e.o., waar de TW-BT de norm was,welke is opgegaan in VGGM zie je juist dat de laatste TW-BT's vervangen worden door TS-BT omdat de TW-BT te weinig worden ingezet.
Als een normale TS-BT maar op het goede onderstel word gezet doen ze zeer weinig onder voor een TW-BT en zijn ze veel multifunctioneler inzetbaar.

Als je eens gaat kijken in wat ruigere natuurgebieden zal je snel opvallen dat een groot deel van de TS-BT (vanaf nu ga ik het TST-NB noemen) toch vast komt te zitten als de grond wat 'losser' wordt. De jaarlijkse oefeningen en regelmatige inzetten hier in de omgeving bewijzen dat iedere keer weer en dat ligt echt niet alleen aan de chauffeurs. Specifieke natuurbrandbestrijdingsvoertuigen komen in 99% van de gevallen weer op eigen kracht los. Het heeft een reden dat in ons natuurbrandpeloton een HV 4x4 als bergingsvoertuig is opgenomen en ook bij recente branden in andere delen van het land bleken voertuigen zich óf snel vast te rijden (Schoorl/Strabrecht) óf was de bereikbaarheid onvoldoende (Vorden).

Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1203351 date=1379799031
Bij natuurbrandbestrijding geldt hoe sneller je ter plaatse bent met voertuigen met dak/bumperblussing hoe beter het is.
Voor elke kwartier wat het langer duurt voordat je genoeg van dit soort voertuigen ter plaatse hebt moet je er op rekenen dat je 1 uur langer bezig bent om te blussen, waarbij het na een uur de tijd kwadratisch toe neemt.
Dit kun je het beste bereiken door een redelijk fijnmazig net van voertuigen met TSsen dakblussing paraat te stellen.
Hiervoor zijn TW-BT minder geschikt door de beperkte inzet mogelijkheden van dit type voertuig.

TW's zijn prima voor de eerste watervoorziening of als pendelvoertuig en kunnen in een goed pendelsysteem -of zoals in het waterpeloton van de VRU- van grote waarde zijn. Het blussen dient echter gedaan te worden door 4x4 aangedreven tankautospuiten en het liefst met dakblussing e.d. In dat opzicht ben ik het met je eens dat een fijnmazig netwerk van TS'en noodzakelijk is, maar snel een waterbuffer ter plaatse hebben is ook bijzonder nuttig.

Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1203351 date=1379799031
Het grote nadeel van enkele, over het land verdeelde, specialistische natuurbrandbestrijdingsvoertuigen pelotons, is dat het te lang duurt om ze ter plaatse te krijgen.

Niet mee eens. Die pelotons zijn juist voor de grotere inzetten als de eigen regio de slagkracht of voertuigen niet meer heeft om het op te lossen. Kijk naar de afgelopen jaren, waar pelotons uit het hele land naar de Strabrechtse Heide, Bergen, Enschede en Kalmthout geweest zijn. Voor die inzetten zouden specialistische natuurbrandpelotons van grote waarde kunnen zijn. Als je drie van die pelotons instelt (Utrecht/VNOG/VGGM bijvoorbeeld) is dat gewoon van grote waarde voor de natuurbrandbestrijding. Daarnaast kunnen die voertuigen inzetbaar blijven als waterbuffer voor de eigen post (maar vanaf een bepaalde droogte-index zal er een paraatstelling moeten gelden).

Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1203351 date=1379799031
Ook is het Nederlandse bos- en heidelandschap dusdanig van opbouw dat specifiek voor natuurbrand opgebouwde voertuigen van geen tot weinig toegevoegde waarde zijn.

Helemaal niet mee eens. De voorbeelden die ik al aanhaalde bewijzen dat er genoeg plekken zijn waar échte 'zandvreters' goud waard kunnen zijn. De grootste branden komen vaak juist voor in gebieden waar de bereikbaarheid onvoldoende is of het materieel niet toereikend is -met uitzondering van de heide bij Hoog Soeren.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Fire shark

  • Ach & Brw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 620
Reactie #431 Gepost op: 13 januari 2014, 09:34:16
Op de site van DRV staan ook een paar mooi voertuigen waaronder het nieuwe voertuig voor brandweer Laren
Zelf ff kijken gezien de foto's niet van mij zijn!
http://www.dutchrescuevehicles.com/nl/afleveringen
ACH & HBT


112GenV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 106
    • www.112gooienvechtstreek.nl
Reactie #432 Gepost op: 23 januari 2014, 16:28:29
Bij deze 2 foto's van de 2 van 3 nieuwe TS-BT van het Gooi, Huizen heb ik helaas nog niet op de foto.



Regio: Gooi en Vechtstreek
Korps: Laren N-H
Roepnummer: 14-2341
Soort voertuig: TS-BT
Merk en type: MAN TGM 18.340
Opbouw: DRV
Kenteken: 64-BDH-5
Bijzonderheden: nog niet op de uitruk



Regio: Gooi en Vechtstreek
Korps: Hilversum
Roepnummer: 14-2141
Soort voertuig: TS-BT
Merk en type: MAN TGM 18.340
Opbouw: DRV
Kenteken: 65-BDH-5
Bijzonderheden: nog niet op de uitruk

nog meer foto's op: http://112gooienvechtstreek.wordpress.com/2014/01/23/nieuwe-natuurbrandbestrijding-blusvoertuig-voor-brandweer-laren-n-h/


janneman82

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 90
Reactie #433 Gepost op: 17 maart 2014, 18:02:06
Citaat van: Danny722 link=msg=1251573 date=1395073753
Niet iedere post kan de bezetting op de dag garanderen. Een 'gewone' TS kan je makkelijker vervangen als deze niet uit kan rukken (buurpost), maar een TS-NBB heeft bij onderbezetting een vervangende TS-NBB nodig. Zeker bij code rood, waar meteen een peloton wordt gealarmeerd en de opschaling ook in pelotons gaat, wil je die TS-NBB heel graag uitrukgereed hebben. Bij ons in de regio staan er overdag ook een paar posten met een TS-NBB buiten dienst en dat lijkt me in droge periodes niet zo handig...

Limburg-Noord? Die valt wat mij betreft in dezelfde categorie als de 'Brabanden', Drenthe, Twente en Noord-Holland-Noord: ze hebben wel 4x4 voertuigen, maar én niet heel veel en voldoen volgens de definitie in het bronnenboek natuurbrandbestrijding niet aan de eisen om een specifiek natuurbrandbestrijdingsvoertuig te zijn.

Limburg Noord kan ik nog enigzins begrijpen. Maar Brabant beschikt toch wel over de nodige nbb peletons? Iemand enig idee waarom NHN hier niet over beschikt, los van die paar4x4 tssen die in de hoek van Schoorl en Bergen staan? Het is nu bijna meerdere keren per jaar raak in die hoek met duin branden...


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #434 Gepost op: 17 maart 2014, 18:19:21
Citaat van: janneman82 link=msg=1251578 date=1395075726
Limburg Noord kan ik nog enigzins begrijpen. Maar Brabant beschikt toch wel over de nodige nbb peletons? Iemand enig idee waarom NHN hier niet over beschikt, los van die paar4x4 tssen die in de hoek van Schoorl en Bergen staan? Het is nu bijna meerdere keren per jaar raak in die hoek met duin branden...

Ik ken geen 1 volwaardige TS-NBB in Brabant.
NHN krijgt nu 6 volwaardige TS-NBB voertuigen in de regio. Maar dat duurt dus nog even.

Volgens mij zijn op 't moment de enige regio's met TS-NBB voertuigen Drenthe, IJsselland, Twente, Noord- En -Oost Gelderland, Gelderland-Midden, Utrecht en Gooi & Vechtstreek
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


janneman82

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 90
Reactie #435 Gepost op: 17 maart 2014, 18:35:23
Je bedoelt nu denk ik dat er geen NBB voertuigen in Brabant staan volgens de nieuwe richtlijnen? Ik doelde meer op de 4x4 tssen die volgens de oude richtlijnen werden aangeduid als Bos/heide voertuigen ;)


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #436 Gepost op: 17 maart 2014, 18:42:59
Citaat van: janneman82 link=msg=1251583 date=1395077723
Je bedoelt nu denk ik dat er geen NBB voertuigen in Brabant staan volgens de nieuwe richtlijnen? Ik doelde meer op de 4x4 tssen die volgens de oude richtlijnen werden aangeduid als Bos/heide voertuigen ;)

Die oude richtlijnen zijn dan inmiddels al wel erg oud? Ik weet niet beter dat de eisen Dakblussing + minimaal 3000 liter gevraagd worden. 4x4 TS'sen hebben ze in Brabant wel, maar op A-A, R-R en ZHZ na heeft elke regio dat wel dacht ik.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


janneman82

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 90
Reactie #437 Gepost op: 17 maart 2014, 18:44:49
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1251585 date=1395078179
Die oude richtlijnen zijn dan inmiddels al wel erg oud? Ik weet niet beter dat de eisen Dakblussing + minimaal 3000 liter gevraagd worden. 4x4 TS'sen hebben ze in Brabant wel, maar op A-A, R-R en ZHZ na heeft elke regio dat wel dacht ik.
En dan zou Brabant geen een TS hebben met monitor blussing of een tank met meer dan 3000 liter? En dan heb ik het dus over GEHEEL Brabant ;) Een grote hei als het ware 98uiye


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #438 Gepost op: 17 maart 2014, 18:49:12
Citaat van: janneman82 link=msg=1251587 date=1395078289
En dan zou Brabant geen een TS hebben met monitor blussing of een tank met meer dan 3000 liter? En dan heb ik het dus over GEHEEL Brabant ;) Een grote hei als het ware 98uiye

Ik ken niet 1 post die dat heeft. In alle 3 de regio's niet.

Ik weet wel dat er regiolui waren die hier op de Veluwe vol bewondering kwamen kijken naar onze systemen. Ze vonden het geweldig mooie spullen om een natuurbrand mee te blussen. Enkele maanden later werd er een aanbesteding geschreven voor voertuigen zonder dakblussing.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476
Reactie #439 Gepost op: 17 maart 2014, 19:17:21
Twente heeft ook 3 volledige TS-NBB pelotons.

Nijverdal 2x
Hellendoorn
Wierden
Holten
Rijssen
Markelo
Delden
Haaksbergen
Tubbergen
Denekamp
Losser
De Lutte