Natuurbrand bestrijdingsvoertuigen

Auteur Topic: Natuurbrand bestrijdingsvoertuigen  (gelezen 232349 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #480 Gepost op: 30 januari 2015, 19:05:20
Citaat van: owb link=msg=1327333 date=1422640559
Wageningen zit overigens wel vast aan de natuurbrandprocedure, want met de Tankautospuit (4x4), MSA en Waterbakhaakarmcontainer doen ze wel mee. Maar niet met de blussing dus.

Wageningen heeft geen volwaardig natuurbrandvoertuig. Hun gebruiken hun TS inderdaad voor ondersteuning aan de BakVanTak. Maar daarvoor kan in principe elke willekeurige TS ingezet worden. Ook wanneer dit een 4x2 zou zijn.

Gezien de rol van Wageningen in het Waterpeloton is besloten dat zij geen blussende taak uitvoeren in het veld.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Waterkanon

• Forum gebruiker
Reactie #481 Gepost op: 30 januari 2015, 20:46:24
Het is me wel duidelijk. Als ze de bumpers en spiegels nou nog eens rood schilderen zien ze er helemaal prachtig uit en ben ik in ieder geval helemaal tevreden !

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Reactie #482 Gepost op: 31 januari 2015, 12:53:03
Citaat van: Waterkanon link=msg=1327269 date=1422625660
Er zijn nu een aantal van deze NB voertuigen geleverd. Ik vind ze prachtig maar heb er toch een paar vraagjes over. Eerst over de kleur van de bumpers en spiegels. De eerste voertuigen (Wageningen, Lunteren etc) zijn helemaal rood gespoten (vind ik mooi !). De voertuigen van Barneveld etc zijn grijs (vind ik dus niet mooi). Verder zijn er een aantal voertuigen wel 4x4 maar geen NB voertuigen zoals De Valk en Ederveen. Er is natuurlijk over nagedacht maar waarom zijn deze verschillen er ?

De korpsen De Valk en Ederveen hebben een 4x4 i.v.m. het verzorgingsgebied wat bestaat uit boerenbedrijven en relatief veel zandwegen.
De 4x4 TSsen van Wageningen, Ederveen, De Valk en volgens mij ook Nijkerk samen met de TS-BT welke voor Achterberg en Rhenen waren komen nog uit de vorige 4x4 mantel welke liep vanaf 2009 tot 2013.
De huidige aanbesteding loopt van 2014 tot 2018.

rsc

• Forum gebruiker
Reactie #483 Gepost op: 1 februari 2015, 22:18:56
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1327291 date=1422632265
De 4x4's van Hoevelaken, Nijkerk, Zwartebroek, Scherpenzeel, De Valk, Ederveen en Wageningen 2x zijn niet geschikt voor natuurbrandbestrijding. Ze zijn wel uitgerust met 4x4. Het zijn geen natuurbrandvoertuigen omdat ze niet ingedeeld zijn in een natuurbrandcompagnie. Die zitten namelijk al vol met andere voertuigen.  ;)
Da's natuurlijk niet het argument. Deze voertuigen zijn wel 4x4 aangedreven, maar hebben geen natuurbrandopbouw. In GM is nou eenmaal de regel dat een TS alleen een natuurbrand TS is als hij 4x4 of meer is, een tankinhoud van 4000l of meer heeft en rijdend kan blussen. Dat maakt een alleen een 4x4 TS dus geen natuurbrand TS. Bovendien is ervoor gekozen om alleen TS'en die een standplaats  hebben op of direct grenzend aan de Veluwe als natuurbrand Ts uit te rusten. Daarmee zijn twee compagnieën te vormen en dat vind men voor deze regio voldoende.

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
Reactie #484 Gepost op: 1 februari 2015, 22:49:29
Citaat van: rsc link=msg=1327880 date=1422825536
Da's natuurlijk niet het argument. Deze voertuigen zijn wel 4x4 aangedreven, maar hebben geen natuurbrandopbouw. In GM is nou eenmaal de regel dat een TS alleen een natuurbrand TS is als hij 4x4 of meer is, een tankinhoud van 4000l of meer heeft en rijdend kan blussen. Dat maakt een alleen een 4x4 TS dus geen natuurbrand TS. Bovendien is ervoor gekozen om alleen TS'en die een standplaats  hebben op of direct grenzend aan de Veluwe als natuurbrand Ts uit te rusten. Daarmee zijn twee compagnieën te vormen en dat vind men voor deze regio voldoende.

Inderdaad. 2 CIE's was genoeg en daarom zijn niet alle voertuigen volledig BT uitgerust. Immers heeft Zwartebroek, De Valk en Wageningen een redelijk stukje natuur in het gebied en zij hebben ook geen TS-BT.

Overigens kan dat ook niet. Als je alle 4x4's natuurbrand maakt blijft er bij een grote brand als restdekking alleen Ede, stadspoort, Hoevelaken en Nijkerk over.  ;)

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Reactie #485 Gepost op: 2 februari 2015, 00:38:13
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1327890 date=1422827369
Inderdaad. 2 CIE's was genoeg en daarom zijn niet alle voertuigen volledig BT uitgerust. Immers heeft Zwartebroek, De Valk en Wageningen een redelijk stukje natuur in het gebied en zij hebben ook geen TS-BT.

Overigens kan dat ook niet. Als je alle 4x4's natuurbrand maakt blijft er bij een grote brand als restdekking alleen Ede, stadspoort, Hoevelaken en Nijkerk over.  ;)

Dat is ook weer niet waar, aangezien VGGM uit meer als de oude regio West Veluwe Vallei bestaat. :| ;)

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
Reactie #486 Gepost op: 2 februari 2015, 00:50:13
Citaat van: Firefighter1970-b.d. link=msg=1327899 date=1422833893
Dat is ook weer niet waar, aangezien VGGM uit meer als de oude regio West Veluwe Vallei bestaat. :| ;)

Ohja.  e050 Na al die jaren blijft dat nog wennen inderdaad.

Maar buiten de oude West Veluwe Vallei regio zijn ook geen 4x4 ts'sen welke niet BT zijn. Maar ik doelde inderdaad alleen op de Clusters Noord en West.  ;)

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.

Shire

• Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • Back to the sixties.
Reactie #488 Gepost op: 7 oktober 2015, 21:07:51
Drie gloednieuwe brandweerwagens Noord- en Oost- Gelderland onbruikbaar ..........

http://www.destentor.nl/regio/putten/drie-gloednieuwe-brandweerwagens-noord-en-oost-gelderland-onbruikbaar-1.5311470#
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV

Frank.

• Hoofdagent
  • Senior gebruiker
Reactie #489 Gepost op: 7 oktober 2015, 23:15:44
Als het chassis het wel aankan maar de wetgeving het enige obstakel is lijkt me een administratieve oplossing mogelijk. Ontheffing? ZZ-kenteken?