Een automatisch bandenaflaat systeem wordt gemonteerd om de banden op zandgronden te kunnen laten "wangen" en heeft 2 effecten.
Enerzijds vergroot je het bandoppervlak, waardoor je minder druk per oppervlak van de band krijgt en zo voorkomt dat de auto snel wegzakt in het terrein. (Vergelijk het met een naaldhak in zand, die zakt meteen weg, een brede schoenzoel kun je gewoon stappen)
Anderzijds zorg je ervoor dat het rubber niet zo stijf is en de band enigszins kan bewegen. Op deze manier zorg je ervoor dat het zand, dat zich vastzet in het profiel, loskomt. Op deze manier raakt het profiel niet vol me zand en hou je grip in het zand.
Automatisch is in die zin handig, dat het enorm veel tijd spaart als je wisselt van verharde weg naar onverhard en omgekeerd. Daarnaast is het oppompen een stuk makkelijker, dan met een losse slang iedere band weer langs te gaan. Het hele systeem bestaat in feite alleen uit een aantal slangen en ventielen, perslucht is op een vrachtwagen in ruime mate voorhanden (remmen werken op lucht)
groeten, Ruud